چگونگی درخواست تشکیل مجمع شرکت ها

مجمع های عمومی شرکت های سهامی متشکل از اشخاص صاحب سهام می باشد . مقرراتی که برای تصمیم گیری ها در مجامع عمومی موجود می باشند , مقرراتی هستند که توسط اساسنامه شرکت معین شده اند . این مجامع عمومی به سه دسته تقسیم می شوند :

1-    مجامع عمومی موسس

2-    مجامع عمومی عادی

3-    مجامع عمومی فوق العاده

چگونگی درخواست تشکیل مجمع شرکت ها :

مطابق با قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران , شرکت های تعاونی به منظور حمایت کردن از اعضا و جلوگیری از سوء استفاده مدیران و بازرسین , می توانند به هیات مدیره مربوطه درخواست تشکیل مجامع عمومی را بدهند . با این وجود برای دعوت مجمع عمومی عادی , یک پنجم از اعضای تعاونی و برای دعوت مجمع عمومی فوق العاده , یک سوم از اعضای تعاونی می توانند درخواست تشکیل مجمع عمومی را بدهند .

لازم به ذکر می باشد که این حق دعوتی که به اعضا تعلق گرفته است در مورد تشکیل اولین مجمع عمومی عادی صدق نمی کند , زیرا در این هنگام هنوز اعضای هیات مدیره و بازرسین انتخاب نشده اند تا بتوان از انها درخواست دعوت مجامع عمومی را کرد .

این حق دعوت باعث می شود تا اعضایی که در اقلیت قرار دارند , بتوانند درخواست دعوت مجامع عمومی را بر خلاف نظر اکثریت بدهند و در مجامع عمومی , مسائلی را مطرح کنند و از آنها دفاع نمایند .

مطابق با ماده 9 لایحه اصلاحی قانون تجارت که در سال 1347 به تصویب رسیده است , آن دسته از سهامدارانی که در شرکت مورد نظر حداقل به میزان یک پنجم سهام دارند , قادر می باشند تا از هیات مدیره مربوطه درخواست تشکیل مجمع عمومی برای صاحبان سهام را داشته باشند . لازم به ذکر است که چنانچه هیات مدیره مربوطه در این بخش وظیفه خود را انجام ندهد , اشخاص صاحب سهام می توانند از بازرس مربوطه این درخواست را به عمل اورند و چنانچه بازرس مربوطه نیز انجام وظیفه نکند در این صورت صاحبان سهام می توانند با در نظر گرفتن تشریفات لازم و مطابق با قوانین , خودشان از صاحبان سهام برای تشکیل مجمع عمومی دعوت به عمل آورند .

درخواست تشکیل مجمع شرکت های تعاونی :

اگر در شرکت های تعاونی اعضای هیات مدیره امتناع کنند , پیش بینی صورت نگرفته است تا صاحبان سهام بتوانند توسط مراجع دیگری تقاضای دعوت مجمع عمومی را بکنند و یا اینکه خودشان بتوانند از آن مجامع دعوت به عمل آورند . در این صورت بر خلاف شرکت های سهامی , مقرراتی که برای شرکت های تعاونی در نظر گرفته شده است کافی نمی باشد . اما ممکن است اعضا بتوانند از وزارت تعاون , برای تشکیل مجمع درخواست کنند که چون این وزارت یک مرجع قانونی برای نظارت بر شرکت های تعاونی می باشد به همین دلیل موظف است تا ابتدا تقاضا را به دقت بررسی کند و سپس اگر اعضا در تقاضای خود اشتباهاتی داشتند , آنها را راهنمایی کند .

در نتیجه چنانچه درخواست اعضا با اشتباهاتی همراه باشد دعوت مجمع عمومی لغو می گردد ولی اگر مسئولان وزارت تعاون با درخواست موافقت بکنند , در این صورت رسیدگی به آن طبق صورت جلسه ای تعیین و اعلام می گردد .

  • نظرات بازدید کنندگان
avatar
محل نظر و سوالات شما...
کاراکتر مجاز است
صبر کنید ... 00:00.