مالیات شرکت تازه تاسیس

ممکن است در اولین نگاه تصور کنید که اکثر شرکت ‌های تازه تاسیس از پرداختن مالیات معاف هستند و فقط شرکت‌ هایی ملزم به پرداخت مالیات می شوند که چندین سال از تاسیس آن ‌ها گذشته است و به مرحله سوددهی رسیده اند. متاسفانه این تصور اشتباه است و شرکت های تازه تاسیس نیز همچون سایر شرکت ها و سازمان‌ ها باید مالیات بپردازند. قوانین مالیات شرکت های تازه تاسیس در برخی موارد با مالیات سایر شرکت‌ها تفاوت هایی دارد.

در این مطلب می خواهیم تمام جزئیات مربوط به پرداختمالیات شرکت های تازه تاسیس را بررسی کنیم. اگر جدیدا شرکت و موسسه خود را ثبت و راه‌اندازی کرده ‌اید حتما ادامه مطلب را بخوانید.

قوانین مربوط به مالیات شرکت های تازه تاسیس

قوانین مربوط به مالیات شرکت های تازه تاسیس

اصلی ترین موضوعی که همه صاحبان کسب‌ وکار باید آن را بدانند این است که بعد از ثبت شرکت، بدون توجه به فعالیت یا نبود فعالیت آن شرکت یا مجموعه، موسسان شرکت باید مالیات بپردازند. به همین خاطر همیشه به کارآفرین ‌ها توصیه می ‌شود که در ثبت شرکت عجله نکنند و فقط پس از قطعی و تصویب شدن تصمیم، فعالیت ‌های ثبت شرکت را شروع کنند. 

لازم به ذکر است که تمام شرکت ‌های ثبت شده شامل پرداختن مالیات از همان اول نیستند از جمله شرکت‌ هایی که در پارکهای علم و فناوری ثبت شده و زیر نظر و حمایت دولت هستند؛ این نوع شرکت ها در سال ‌های اولیه فعالیت (یعنی در سه سال اول فعالیت و همچنین در دوره رشد) مالیات نمی پردازند و معافیت مالیاتی دارند.

موسس یک شرکت تازه تاسیس در آغاز کار و پس از ثبت شرکت و واحد تجاری، باید به اداره مالیات مراجعه کند و مدارک لازم و ضروری برای تشکیل پرونده را به مسئول اداره مالیات ارائه دهد. اولین قدم در چنین فرآیندی، درخواست و تقاضای کد اقتصادی است.

هر شرکتی بعد از ثبت و پیش از شروع فعالیت رسمی، باید کد اقتصادی را از اداره مالیات دریافت کند. کد اقتصادی یک شناسه ۱۲ رقمی است که به صورت اختصاصی برای هر شرکت ثبت شده صادر می ‌شود. صورت ‌حساب ‌ها، سامانه‌ های اداری و در تمام عملیات های مالی شرکت از طریق شناسه اقتصادی قابل ردیابی و پیگیری است.

شناسه اقتصادی وقتی به یک شرکت تعلق خواهد گرفت و برای آن صادر خواهد شد که تمام مراحل ثبت شرکت صحیح و کاملا درست انجام شده باشد. بعضی از شرکت ‌ها برای فرار کردن از پرداخت مالیات سالیانه، کد اقتصادی خود را در فاکتورها و همچنین صورت‌حساب ‌های رسمی درج نمی‌کنند. اگر اداره مالیات و دیگران به چنین موضوعی پی ببرند شرکت شما به پرداخت جریمه‌ های سنگین و زیادی محکوم می شود که در بخش جریمه ‌های مالیاتی به نقد و بررسی آن خواهیم پرداخت. پس باید قبل از آغاز به کار کردن، این کد را دریافت کنید و از این کد در تمامی صورت ‌حساب ‌ها و همه فاکتورهای رسمی استفاده کنید.

قانون مهم دیگری که در آغاز تاسیس شرکت باید به آن توجه کنید، دریافت دفترهای مالیاتی و پلمپ این دفترها است. در این دفاتر تمام فعالیت ‌های مالی یک شرکت از آغاز فروردین تا اسفند ماه ثبت می شود. این دفاتر را باید از راه مراجعه به سامانه اداره ثبت اسناد و املاک کشور تهیه کنید و مهلت تهیه آن‌ها تنها دو ماه پس از ثبت رسمی شرکت است. 

 سالانه، تنها به یکبار ثبت و تهیه این دفاتر نیاز دارید و فقط در همان سال ا.=ول ثبت شرکت، باید این دفتر دو بار دریافت شود. در دفعه اول باید برای عملکرد شرکت تازه تاسیس شده و بار دوم برای عملکرد سال بعد، تهیه این دفاتر مورد نیاز خواهد بود.

انواع مالیات برای شرکت های تازه تاسیس

انواع مالیات برای شرکت های تازه تاسیس

با توجه به قوانین و مواردی که تا این‌جا بررسی کردیم، باید توجه کرد که هر شرکت تازه تاسیس مالیات را از همان ابتدای شروع فعالیت باید پرداخت کند. اما سوال بسیار مهم این است که این مالیات چیست؟ در اصل سه مالیات مهم وجود دارد که یک مجموعه نوپا باید از آن‌ها مطلع شود و نسبت به پرداخت آن‌ها در اسرع وقت اقدام کند. بیایید به بررسی اختصاصی هر کدام ازین مالیات ها بپردازیم.

مالیات بر سرمایه شرکت

مالیات بر سرمایه مالیاتی است که از یک شرکت اخذ می شود که بر اساس دارایی های آن است نه درآمد آن. مالیات بر سرمایه اساسا یک مالیات بر ثروت است که بر شرکت های مالی در ایران تحمیل می شود. این مالیات بر اساس میزان سرمایه به کار گرفته شده (در اصل بدهی و حقوق صاحبان سهام) بدون توجه به سودآوری است. اولین مالیات برای شرکت های تازه تاسیس که باید حتما بپردازید، مالیات بر سرمایه نام دارد که با نام حق تمبر همچنین شناخته می‌ شود. مبلغ این مالیات معادل با نیم در ۱۰۰۰ ارزش سهام یک  شرکت تازه تاسیس است. پس از اخذ کد اقتصادی، این قسمت را می‌توان مهم‌ترین قسمت دانست که باید نسبت به پرداخت آن هرچه سریعتر اقدام کرد و نهایتا تا دو ماه بعد از ثبت شرکت، مبلغ مشخص و تعیین‌ شده پرداخت شود.

مالیات بر عملکرد

پرداخت مالیات بر عملکرد، به میزان درآمد یک شرکت وابسته است. شرکت ‌ها از همان سال اول ثبت و تاسیس باید این مالیات را پرداخت کنند. مالیات بر عملکرد بر اساس ماده ۱۰۵ قانون مالیاتهای مستقیم پرداخت می ‌شود. همه درآمد شرکت‌ ها و  همچنین همه درآمد ناشی از فعالیتهای انتفاعی سایر شخص های حقوقی، شامل مالیات به میزان ۲۵ درصد می شود. همگی شرکتهای تازه تاسیس به جز مواردی که از پرداخت مالیات معاف شده اند و مواردی که طبق قوانین دارای نرخ جداگانه ‌ای هستند باید مالیات بر عملکرد را پرداخت کنند.

به همین منظور، حتی اگر یک شرکت تازه تاسیس در سال اول فعالیت اش هیچ قراردادی نداشته باشد، وظیفه دارد که در هر صورت اظهارنامه مالیاتی مبتنی بر شرکت را ارائه دهد. این شرکت ‌ها همچون سایر شرکت ‌های دیگر باید اظهارنامه فصلی را که دارای ۴ اظهارنامه مالیاتی مربوط به معاملات هر فصل در یک سال را  به اداره مالیات ارائه دهند.

مالیات تکلیفی

اصطلاح مالیات تکلیفی به پولی اطلاق می شود که کارفرما از دستمزد ناخالص کارمند کسر می کند و مستقیما به دولت می پردازد. اکثریت قریب به اتفاق افرادی که در ایران شاغل هستند مشمول کسر مالیات هستند. مبلغ نگهداری شده اعتباری در برابر مالیات بر درآمدی است که کارمند باید در طول سال بپردازد. اتباع خارجی غیر مقیم نیز مشمول مالیات کسر بر درآمد به دست آمده و همچنین سایر درآمدها مانند بهره و سود سهام از اوراق بهادار شرکت‌هایی اند که مالک آنها هستند.

مالیات تکلیفی همچون سایر مالیات ‌ها از محل درآمد شرکت پرداخت نمی ‌شود بلکه شرکت این وظیفه را دارد که مالیات را از محل معین ‌شده کسر کند و به اداره مالیات بپردازد. یکی از مثالهای مالیات تکلیفی، مالیات حقوق و دستمزد است که شرکت باید بر اساس قوانین مالیاتی، مبلغ مشخص ‌شده را از حقوق کارکنان خود کسر کند و به سازمان و اداره مالیاتی بپردازد.

نحوه کار مالیات تکلیفی

هر زمان که یک کارمند حقوق دریافت می کند، کارفرمای او درصد معینی از چک حقوق او را به عنوان مالیات بر درآمد نگه می دارد. سپس این مبلغ توسط کارفرما به خدمات درآمد داخلی پرداخت می شود. مبلغ کسر شده در برگه حقوق کارمند ظاهر می شود و کل مبلغ کسر شده سالانه را می توان در فرم صورتحساب دستمزد و مالیات یافت.

 کارفرمایان هر سال فرم صورتحساب مالیات را برای کارمندان خود ارسال می کنند تا بتوانند اظهارنامه مالیات بر درآمد سالانه خود را برای اداره مالیات ارسال کنند.

مقدار کسر شده به عوامل مختلفی بستگی دارد. این ملاحظات شامل مبلغی است که یک کارمند به دست می آورد، وضعیت پرونده او، هرگونه کمک هزینه کسر مطالبه شده توسط کارمند، و اینکه آیا یک کارمند درخواست می کند که از درآمد اضافی خودداری شود یا خیر. در صورت صلاحدید، هر مازادی به عنوان بازپرداخت مالیات به کارمند بازپرداخت می شود.

انواع دیگر مالیات در ایران شامل:

  • مالیات بر درآمد املاک در ایران
  • مالیات بر درآمد اشتغال در ایران
  • مالیات بر درآمد در ایران
  • مالیات بر درآمد مشاغل فردی
  • مالیات های مستقیم در ایران
  • مالیات بر درآمد شرکت
  • مالیات بر درآمد اتفاقی
  • مالیات بر نقل و انتقال املاک
  • مالیات بر نقل و انتقال سهام
  • مالیات بر املاک در ایران
  • مالیات بر ارث
  • مالیات های غیر مستقیم در ایران
  • مالیات های ارزش افزوده
  • مالیات بر واردات در ایران
  • دریافت مالیات از سرمایه گذاران خارجی

مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی

مجموع درآمد شرکتها و همچنین درآمد حاصل از فعالیتهای انتفاعی سایرین اشخاص حقوقی برگرفته از منابع مختلف در ایران خارج از کشور، کمتر از زیانهای ناشی از منابع غیرمعاف و منهای معافیت های مقرر به نرخ ثابت 25 درصد مشمول مالیات می شود (به جز مواردی که برای آنها نرخ جداگانه در نظر گرفته شده است).

وضعیت مالیات در مناطق آزاد تجاری - صنعتی ایران چگونه است؟

بر اساس ماده (13) قانون نحوه اداره منطقه آزاد تجاری جمهوری اسلامی ایران، اشخاص حقیقی و حقوقی فعال اقتصادی در این مناطق برای مدت 15 سال از تاریخ بهره برداری همانطور که در مجوز آنها ذکر شده است از پرداخت مالیات بر درآمد مستقیم معاف هستند.

جریمههای مالیاتی

جریمه های مالیاتی شرکت تازه تاسیس

یکی از اصلی ترین تخلفات صورت گرفته در شرکت‌ ها، عدم درج و دریافت کد اقتصادی است که با جریمه مواجه می شود. جریمه عدم درج کد اقتصادی به ‌صورت مرحله ‌ای است و با هر بار تکرار سنگین ‌تر خواهد شد. جریمه ‌شدن برای عدم اخذ کد اقتصادی شامل مراحل زیر است:

  • جریمه بار اول درج نکردن کد اقتصادی: ۲ برابر مبلغ فاکتوری که بدون کد اقتصادی است
  • جریمه بار دوم درج نکردن کد اقتصادی: تعطیل ‌شدن محل کسب و کار به مدت ۳ ماه و متوقف کردن فعالیت شرکت
  • جریمه بار سوم درج نکردن کد اقتصادی: حبس تعزیری به مدت ۳ تا ۶ ماه برای مسئول یا مدیر متخلف

همه این موارد در صورتی انجام می شود که وزارت امور اقتصادی و دارایی بر علیه متخلفان شکایت کند، مبلغ جریمه‌ ها نیز ثابت و یکسان نیست و بر اساس نظر هیئت ویزران متغیر و قابل افزایش است.

تشکیل نکردن پرونده اقتصادی یکی دیگر از جریمه‌های احتمالی است. اگر شرکت و موسسه ‌ای دارای پرونده اقتصادی نباشد، نمی تواند معاملات مختلف را انجام بدهد و اگر شرکت معامله ای بدون داشتن پرونده اقتصادی انجام دهد، جریمه سنگینی خواهد شد.

در ابتدای راه‌اندازی شرکت و در زمان تشکیل پرونده، موسس باید به میزان ۲ در۱۰۰۰  سرمایه شروع شرکت را به دولت بپردازد. اگر این مبلغ در زمان مشخص شده به دولت پرداخت نشود، باید ۳ برابر مبلغ مشخص شده را به ‌عنوان جریمه پرداخت کند. این موضوع برای شرکت‌ هایی که سرمایه زیادی دارند، اهمیت بسیار بیشتری دارد؛ زیرا این مبلغ با توجه به میزان سرمایه‌ شان بسیار تنظیم می شود و ممکن برای صاحب شرکت بسیار گران تمام شود.

معافیت مالیاتی

معافیت مالیاتی شرکت های تازه تاسیس

معافیت مالیاتی یا همان خروج قانونی،  مربوط به معافیت یک مجموعه و شرکت از پرداخت مالیات مشخص شده است. معافیت مالیاتی در بعضی موارد قسمتی از سیاست‌ های حمایتی دولت است که با این شیوه تلاش می‌کنند سرمایه ‌های مردم را به سوی برنامه‌ و هدف های تولیدی و اقتصادی هدایت کنند. مواردی که موسسان شرکت های تازه تاسیس از پرداختن مالیات معاف هستند در ادامه آورده شده است.

  • تمامی شرکت‌های فعال در بخش کشاورزی، توسعه و احیای مراتع، جنگلها و باغها و... به ‌صورت کلی از پرداختن مالیات یا همان خروج قانونی معاف هستند. سایر شغل ها همچون دامپروری و دامداری، پرورش زنبور عسل، ماهی و همچنین طیور، ماهی‎گیری و صیادی همگی از پرداخت مالیات معاف هستند.
  • واحدهای معدنی و تولیدی و بخش های خصوصی که مجوز فعالیت را از سال ۱۳۸۱ به بعد گرفته اند، از زمان شروع بهره ‌برداری به اندازه ۸۰ درصد از پرداختن مالیات معاف هستند. همچنین در برخی از منطقه های توسعه ‌نیافته، این مبلغ تا میزان ۱۰۰ درصد به مدت ۴ سال افزایش پیدا می‌کند .
  • شرکت ها و بیزینس هایی که دارای برند هستند براساس قوانین اداره مالکیت صنعتی برند، از پرداختن مالیات معاف می شوند.
  • شرکت‌های جهان‌گردی و توریستی ایران‌گردی که دارای مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد هستند نیز به میزان ۵۰درصد معافیت مالیاتی دارند.
  • در برخی منطقه های تهران برای موسسان شرکت‌ها نیز معافیت مالیاتی وجود دارد و اگر تصمیم دارید در تهران شرکتی را تاسیس کنید، می ‌توانید با بررسی دقیرقتر قانون های مربوط به آن، از معافیت مالیاتی مشخص شده بهره بگیرید.
  • شرکت‌ های خصوصی دولتی و شرکت‌ های تعاونی که درآمد آن‌ ها از راه مطبوعات و انتشارات فرهنگی و هنری است، از پرداخت کردن مالیات معاف هستند و همچنین فعالان فرهنگی که درآمد اصلی شان از طریق برگزار کردن سمینار، انتشارات کتاب و یا دوره‌ های مختلف باشد از چنین معافیت مالیاتی بهره خواهند برد.

علاوه بر همه موارد ذکر شده در بالا، واحدهای تولیدی حقوقی و صنفی که در شهرهای بزرگ فعالیت دارند تا مدت ۵ سال و در صورت فعالیت داشتن در شهرهای محروم، تا مدت زمان ۱۰ سال از پرداختن مالیات معاف خواهند شد. بنابراین اگر شرکت تازه تاسیس شما در هر کدام از این زمینه ‌ها فعالیت دارد، شامل معافیات مالیاتی می شوید و هزینه ‌های شما در ابتدای ثبت شرکت و راه‌اندازی کار، کاهش می یابد.

سخن آخر

یک شرکت تازه تاسیس همچون سایر مجموعه‌ ها و شرکت های تجاری باید مالیات مشخصی را به اداره مالیات بپردازد. مقدار مالیات شرکت های تازه تاسیس بدون در نظر گرفتن درآمد، فعالیت و میزان قراردادهای هر موسسه مشخص می شود.  حتی اگر در شرکت خود هیچگونه فعالیتی ندارید، باید اظهارنامه سالیانه و فصلی را آماده کنید و در زمان مقرر به سازمان و اداره امور مالیاتی ارسال کنید. البته قبل از ارسال این مدارک، به حوزه فعالیت و زمینه معافیت مالیاتی  ذکر شده در بالا توجه کنید، زیرا ممکن است شما جزو آن مواردی باشید که از پرداخت مالیات معاف و یا دارای تخفیفاتی در زمینه مالیات دهی هستند.

  • نظرات بازدید کنندگان
avatar
محل نظر و سوالات شما...
کاراکتر مجاز است
صبر کنید ... 00:00.