انواع مجامع در شرکتها

در این مقاله قصد داریم تا در رابطه با انواع مجامع در شرکت ها صحبت کنیم که در ابتدا باید بدانیم مجامع شرکت ها در کل چه هستند .

مجمع چیست ؟

مجمع یک شرکت عبارت است از گردهمایی که در آن مدیران و سهامداران یک شرکت سهامی برای تصمیم گیری در مورد فعالیت های شرکت و همچنین برای تعیین وضعیت شرکت , صورت می گیرد . شرکت ها در این مجامع , منافعی را برای سهامداران و شرکت در نظر می گیرند .

لازم به ذکر است که هیات مدیره یک شرکت سهامی وظیفه دعوت به مجامع عمومی (عادی سالانه - فوق العاده - موسس ) را بر عهده دارد . این دعوت از طریق نشر آگهی در روزنامه های کثیر الانتشار که اگهی های شرکت در آن ثبت می شود, انجام می گیرد .

در اگهی های دعوتی که برای تشکیل مجامع صورت می گیرند باید دستور جلسه مربوطه به همراه ( تاریخ و ساعت و محل و نشانی دقیق ) تشکیل مجمع مورد نظر ذکر گردد . مورد مهمی که در این قسمت باید به آن اشاره شود این است که مدت زمان بین انتشار آگهی تا زمان تشکیل مجمع عمومی مورد نظر باید بیشتر از ده روز و کمتر از چهل روز باشد .

سپس بعد از اینکه زمان تشکیل مجمع عمومی مورد نظر فرا رسید , سهامدارانی که قصد شرکت در مجمع عمومی مورد نظر را داشته باشند باید با داشتن برگه سهم شان به شرکت مربوطه مراجعه کنند و جواز ورود به جلسه را دریافت کنند . تنها افرادی می توانند در مجمع شرکت کنند که این مجوز را دریافت کرده باشند .

در این قسمت مجمع را شرح دادیم حال می خواهیم بدانیم که چند نوع مجمع در کل وجود دارد :

انواع مجامع در شرکت ها :

شرکت ها دارای دو نوع مجمع می باشند از قبیل :

1-    مجامع عمومی عادی سالیانه

2-    مجامع عمومی فوق العاده

3-    مجامع عمومی موسس

مجامع عمومی عادی سالیانه :

این نوع از مجامع فقط یک بار در سال تشکیل می گردد و با حضور اکثریت سهامداران به رسمیت شناخته می شود . این مجامع طبق قوانین و مقررات باید تا 4 ماه بعد از پایان یک سال مالی تشکیل گردد و از آنجایی که در بیشتر شرکت های بورسی پایان یک سال مالی پایان اسفند ماه می باشد در نتیجه بیشتر مجامع در خرداد ماه و تیر ماه تشکیل می گردند .

این نوع از مجامع برای اهداف زیر شکل می گیرند :

1-    بررسی صورت های مالی یک شرکت

2-    بررسی گزارش های مدیران و بازرسین یک شرکت

3-    بررسی سود نقدی که بین سهامداران تقسیم شده است و تصویب کردن آن

مجامع عمومی فوق العاده :

نحوه تشکیل و برگزاری مجامع عمومی فوق العاده به طور تقریبی مانند مجامع عمومی عادی می باشد ولی هدف از تشکیل این نوع از مجامع تصمیم گیری و بررسی مواردی از قبیل زیر می باشد :

1-    ایجاد تغییرات در اساسنامه شرکت مورد نظر

2-    ایجاد کاهش و یا افزایش در سهام شرکت

3-    منحل کردن شرکت مورد نظر

مجامع عمومی موسس :

در این نوع از مجامع عمومی اولین مدیران و بازرسین شرکت انتخاب می گردند . این مجمع باید روزنامه کثیر الانتشاری را که در آن آگهی های دعوت و اطلاعیه ها برای تشکیل مجمع عمومی سالانه در آن منتشر می گردد را تعیین کند .

لازم به ذکر است که تشکیل این نوع از مجمع فقط برای شرکت های سهامی عام الزامی می باشد و شرکت های سهامی خاص نیازی به تشکیل این نوع از مجمع ندارند .

هدف از تشکیل مجامع عمومی موسس :

1-    بررسی گزارش های موسسین و تصویب کردن آنها

2-    بررسی و تصویب اساسنامه شرکت مورد نظر و ایجاد اصلاحات در آنها

3-    تصویب کردن اولیه مدیران و بازرسین شرکت مورد نظر

4-    تعیین کردن روزنامه کثیر الانتشار مربوطه برای درج اگهی ها و اطلاعیه های شرکت برای تشکیل مجمع عمومی عادی سالانه .

  • نظرات بازدید کنندگان
avatar
محل نظر و سوالات شما...
کاراکتر مجاز است
صبر کنید ... 00:00.