تغییر موضوع شرکت

موضوع شرکت هدف و زمینه فعالیت یک شرکت را تعیین می کند و بر امور تجاری و غیر تجاری نظارت دارد. موضوع شرکت باید در اساسنامه به صورت واضح قید شود. تعیین موضوع شرکت باعث ایجاد شفافیت و تفسیر وظایف، اختیارات و تکالیف مسئولان شرکت می شود. بنابراین هیئت مدیره و مدیران اجرایی شرکت اجازه ندارند سرمایه شرکت را در فعالیت هایی غیر ازموضوع شرکت مصرف نمایند.

هدف ما از آماده سازی این مطلب پاسخگویی به کسانی است که می خواهند موضوع و زمینه فعالیت شرکت خود را تغییر دهند. پیش از اقدام برای ثبت شرکت باید تصمیم خود را در زمینه فعالیت شرکت تصویب کنید تا در آینده دچار مشکل نشوید. موضوع فعالیت شرکت مربوط به زمینه فعالیتی است که شرکت شما برای آن منظور ایجاد و ثبت شده است.

برای برخی از فعالیت ها قوانین و مقررات خاص و متفاوتی در نظر گرفته می شود و برای انجام چنین فعالیت هایی تحت عنوان موضوع شرکت باید ابتدا از مراجع مربوطه جواز و مجوز لازم گرفته شود و سپس برای ثبت شرکت اقدام کرد.

در این مقاله سعی داریم تا شما را در چگونگی تغییر موضوع شرکت، ارائه انواع زمینه ها، و موضوعاتی  که برای ثبت آن نیاز به مجوز خواهید داشت شما را راهنمایی کاملی کنیم.

موضوعات شرکت سه دسته هستند:

  • موضوعاتی که به هیچ وجه قابل ثبت نیستند.
  • موضوعاتی که برای ثبت آن نیاز به اخذ مجوز دارید.
  • موضوعاتی که بدون اخذ مجوز قابل ثبت هستند.

یکی از مهم ترین موضوعات در قانون تحلیلی برای ثبت شرکت ها، موضوع و زمینه فعالیت تجاری است که در ادامه مطلب به صورت تخصصی به آن پرداخته ایم. به نوعی دیگر، دامنه عملیات شرکت نمی تواند به هیچ عنوان خارج از موضوع و زمینه فعالیت شرکت ثبت شود.

یکی از اولین اقداماتی که برای ثبت شرکت باید انجام داد، تصمیم گیری برای تعیین و تصویب موضوع فعالیت شرکت است. تعیین و تصویب موضوع شرکت بر اساس نظر شرکا صورت می گیرد و  حتی حدود فعالیت شرکت را مشخص می کند. موضوع و زمینه فعالیت شرکت نشان دهنده هویت یک شرکت است و با تعیین آن اهدافی را تعیین می کنید که شرکت به منظور و هدف انجام آن ثبت شده است.

نکته اصلی و مهم این است که موضوع و زمینه شرکت باید با ذکر جزییات دقیق و واضح ثبت شود. شخص حقوقی تنها درمورد موضوعاتی می تواند فعالیت کند که در زمینه فعالیتی شرکت به طور واضح و دقیق مشخص باشد. به همین سبب، بعضی از شرکت ها از عنوان های کلی همچون کلیه امور اقتصادی و تجاری و همچنین فروش کالاهای بازرگانی استفاده می کنند که متاسفانه در نهایت به کار گرفتن این عنوان ها بیشتر باعث سردرگمی می شود.

دلیل اینکه اساسنامه بر تعیین و مشخص کردن موضوع و زمینه فعالیت تاکید دارد این است که مدیران اجرایی و هیئت مدیره شرکت نتوانند در فعالیت های خارج از زمینه فعالیت سرمایه گذاری کنند.

در رابطه با نحوه انتخاب موضوع شرکت باید به نکات زیر دقت نمود:

  • مشخص و معین کردن موضوع شرکت: زمینه و موضوع معامله و قرارداد باید کاملا معین باشد زیرا یکی از شرایط مورد نیاز برای اثبات کردن صحت معامله محسوب می شود. به این شیوه، عقد قرارداد برای موضوعات مبهم و نامشخص، باطل می شود.
  • طبق قانون بودن زمینه قرارداد : زمینه قرارداد حتما باید قانونی و مشروع باشد. زیرا از نظر قانونی نمی توان برای یک موضوع و زمینه فعالیت غیرقانونی یا نامشروع هیچگونه قراردادی را تنظیم کرد.

از فعالیت هایی که طبق قوانین جمهوری اسلامی ممنوع اعلام شده است می توان به موارد زیر اشاره کرد:

آموزش و ترویج علوم غیر اسلامی و غیر دینی، خرید و فروش انواع اشیای عتیقه و میراث فرهنگی و هنری، ممنوع بودن استفاده از تجهیزات ماهواره ای،  ممنوع بودن خرید و فروش و نگهداری مواد مخدر،  ساخت و نگهداری سلاح و مهمات جنگی ممنوع است، ساخت، خرید، ممنوعیت فروش و درست کردن مشروبات الکلی

  • موضوعات نیازمند به اخذ مجوز : برخی از موضوع ها بدون نیاز به دریافت مجوز از مراجع ذیصلاح، می توانند در سامانه ثبت شرکتها  موضوع خود را ثبت کنند. در صورتی که موضوعی که انتخاب کردید نیازمند موافقت مرجع خاصی داشته باشد، ضروری است که پیش از اقدام به ثبت، برای دریافت کردن مجوزهای ضروری اقدامات لازم را انجام دهید.

تغییر موضوع شرکت

برای تغییر موضوع فعالیت شرکت باید کلیه اعضای شرکت رضایت داشته باشند.همه انواع شرکت ها می توانند موضوع فعالیت خود را تغییر دهند.اگر در اساسنامه شرکت موضوع به طور صحیح شامل فعالیت های شرکت نشود شرکت می تواند موضوع فعالیت خود را تغییر دهد.شرکت ها می توانند موضوع فعالیت خود را تغییر دهند و یا به موضوع فعالیت قبلی خود موضوعی را اضافه نمایند.

برای تغییر و یا الحاق و حذف موضوع شرکت باید جلسه مجمع عمومی فوق العاده تشکیل شود و کلیه سهامداران در مورد آن تصمیم گیری نمایند.بعد از تصمیم نهایی سهامداران باید صورتجلسه تنظیم شده را با ذکر میزان سهم الشرکه امضا نمایند.

برای تغییر یا الحاق موضوع شرکت باید به مجوزی بودن یا نبودن موضوع شرکت توجه کرد و در صورت نیاز به اخذ مجوز باید به مراجع ذیصلاح مراجعه نمود.بنابراین موضوع جدید یا الحاقی باید قابل ثبت باشد.

تغییر موضوع شرکت باید متناسب با نوع شرکت باشد.زیرا مراحل و شرایط تغییر موضوع شرکت در انواع شرکت ها متفاوت می باشد.

اگر پس از بررسی های مورد نیاز اعضای شرکت به این نتیجه برسند که موضوع فعالیت شرکت نیازمند تغییر است و یا نیازمند تصحیح در زمینه فعالیت شرکت است، می‌توانند زمینه و موضوع شرکت را به راحتی تغییر دهند.

شما همچنین می توانید از موضوعات مختلف و متنوع در کنار هم استفاده کنید، از موضوعات عمرانی گرفته تا کامپیوتری و برنامه نویسی، البته به شرطی که نیاز به جواز نداشته باشند.

همانطور که گفته شد موضوع و زمینه شرکت نشان دهنده هدف فعالیت یک شرکت است. پس اگر اعضای شرکت شما قصد تغییر موضوع فعالیت شرکت را دارند، می‌توانند به راحتی آن را تغییر دهند.

ثبت تغییرات موضوع شرکت چه قدر زمان می برد؟

تغییر موضوع شرکت چه قدر زمان می برد

به صورت کلی برای ثبت تغییرات موضوع شرکت چه در شرکت سهامی خاص و چه در شرکت با مسئولیت محدود حدودا به سه هفته زمان نیاز دارید. مراحل ثبت تغییرات موضوع شرکت نیز ممکن است مقداری با هم تفاوت داشته باشد. این زمان صرف دریافت آگهی تغییرات از اداره ثبت شرکتها می شود. پس از آن در مجمع عمومی (مرجعی که با صلاحیت و مرد تایید شرکت است) باید به تنظیم کردن صورت جلسه ای برای تغییرات موضوع بپردازید.

در ادامه درمورد مدارک ضروری و مورد نیاز برای تغییرات موضوع شرکت خواهیم گفت. دقت داشته باشید که به صورت کلی تفاوت هایی میان شرکت های سهامی خاص و شرکت های مسئولیت محدود وجود دارد.

تفاوت میان تغییرات موضوع در شرکت سهامی خاص و شرکت مسئولیت محدود چیست؟

در طی کردن مراحل تغییرات موضوع میان شرکت سهامی خاص و شرکت مسئولیت محدود مقداری تفاوت وجود دارد که در ادامه آن ها را شرح داده ایم.

در ثبت تغییرات موضوع شرکت سهامی خاص

  • تشکیل دادن مجمع عمومی فوق العاده ضروری است.
  • تنظیم یک صورت جلسه با درج امضای اعضای هیئت مدیره ضروری است.
  • دریافت جواز برای تغییرات موضوع شرکت و با توجه به نیاز شرکت ضروری است.
  • ارائه دادن اصل صورت جلسه مهم است.
  • لیست اسامی تمامی صاحبان سهامی که در جلسه حاضر بودند ( تنظیم یک صورت جلسه کامل و دقیق).
  • یک نسخه اصلی آگهی روزنامه باید ارائه شود.
  • مجوز دریافت شده برای تغییرات موضوع را به اداره ثبت شرکت ارائه دهید.

در ثبت تغییرات موضوع شرکت با مسئولیت محدود

  • تشکیل دادن مجمع عمومی فوق العاده ضروری است.
  • تنظیم یک صورت جلسه با درج امضای اعضای هیئت مدیره با قید میزان سهمشان ضروری است.
  • دریافت جواز برای تغییرات موضوع شرکت و با توجه به نیاز شرکت ضروری است.
  • استعلام لازم گرفته شود و به مرجع ذیصلاح ارائه داده شود.
  • پاسخ استعلام را در زمانی که مقرر شده است اخذ و دریافت کنید.
  • ارائه دادن اصل صورت جلسه و پاسخ استعلام بسیار الزامی است.
  • دفترهای ثبت توسط متقاضی بهتر است امضا شود.

نکات مهم در صورتجلسه تغییرات موضوع  در شرکت های سهامی خاص و شرکت های با مسئولیت محدود

هنگام تدوین و تنظیم صورت جلسه تغییرات موضوع فعالیت شرکت و ارائه دادن آن به سازمان ثبت شرکت ها موارد زیر را حتما به کار بگیرید:

  • موضوع و زمینه فعالیت شرکت همراه با مواردی که قصد اصلاح آن دارید باید به صورت کامل در صورتجلسه ثبت و ذکر شود.
  • مجوز ضروری برای تغییرات موضوع شرکت را دریافت کنید و در طی سه روز به اداره پست محل زندگی خود تحویل بدهید.
  • یک نسخه کامل و دقیق از صورت جلسه که به امضای تمامی اعضا رسیده باشد را به اداره پست تحویل دهید.
  • بارکد پستی مربوط به تمامی اطلاعات داده شده به اداره پست را در سیستم وارد کنید.
  • اسامی همه صاحبان سهام در صورت جلسه ذکر شود و به امضای همگی آنها برسد.
  • میزان و مقدار سهام هر یک از سهام داران را مشخص کنید.
  • تمامی اقدامات لازم برای بارگذاری کردن مدارک و پذیرش صورت‌ جلسه از طریق و نشانی سامانه اینترنتی باید انجام شود.
  • درج آگهی صورت‌ جلسه و همچنین روزنامه اصلی باید به اداره ثبت شرکت ها ارائه داده شود.
  • همچنین ضروری است که تمامی تشریفات دعوت بر وفق اساسنامه شرکت و همینطور مواد لایحه قانون تجارت صورت بگیرد و انجام شود.
  • صورت جلسه تغییرات موضوع فعالیت شرکت باید در چندین نسخه تهیه شود و پس از تهیه امضای اشخاص ذی سمت با مهر شخصیت حقوقی به اداره ارسال شود.

برای تغییر دادن موضوع فعالیت شرکت جلسه ای از مجمع متشکل از سهام ‌داران شرکت ‌های سهامی تشکیل داده می شود. این نوع مجمع با نام مجمع عمومی فوق ‌العاده در بین افراد شناخته می شود. وظیفه چنین مجمعی تصویب تصمیم برای انجام دادن تغییرات بنیادی و بسیار مهم در شرکت است. چنین تغییراتی تمامی جنبه ‌ها را چه در موضوع و زمینه فعالیت و چه در زمینه تجارت و غیره شامل می شوند. هنگامی که اعضای شرکت تصمیم به تغییر دادن موضوع شرکت می گیرند این مجمع جلسه ای می دهد و بر چگونگی اعمال نمودن این تغییرات و تصویب تصمیم گیری سهام داران نظارت می‌ کند.

بر اساس قانون تجارت از وظایف دیگر این مجمع ایجاد کردن ثبت تغییرات شرکت از جمله تغییرات در اساسنامه شرکت، ایجاد تغییرات در میزان و مقدار سرمایه شرکت، انحلال شرکت و نحوه تصفیه کردن شرکت است.

اگر هدف تغییرات موضوع شرکت را داشته باشید، باید توجه کنید که موضوع و زمینه فعالیت شما باید مجوزی داشته باشد. برای دریافت کردن مجوز یک موضوع باید از مراجع ذیصلاح اقدام به اخذ آن کنید. در انتخاب کردن موضوع باید دقت بالایی داشته باشید. برخی از موضوع‌ ها از نظر ماهیتی قابلیت دریافت مجوز را ندارند و برخی دیگر بدون آن که نیاز به اخذ مجوز داشته باشید می توانید آن را به راحتی ثبت کنید. موضوعاتی که نیاز به دریافت و اخذ جواز دارند شامل 23 ماده می شود. از جمله چنین موضوعاتی می توان به فعالیت های امور بانکی و پولی و همچنین شرکت های تعاونی اشاره کرد.

در نظر داشته باشید که موضوعات جدید هدف شما را از فعالیت شرکت را نشان دهد و بهتر است قابلیت اخذ مجوز را داشته باشند تا در آینده دچار مشکل نشوید.

مدارک مورد نیاز برای تغییر موضوع شرکت شامل چه چیزهایی می شود؟

  • ارائه دادن یک نسخه از صورتجلسه تغییر زمینه موضوع شرکت که در آن زمان و تاریخ جلسه و همچنین موضوع شرکت بعد از تغییرات ذکر شده با امضای همه اعضا باشد.
  • تمامی مدارک شناسایی اعضای مجمع به منظور ثبت سامانه همراه. شماره تلفن همراه هر یک از اعضای مجمع نیز ضروری است.
  • دریافت و نشان دادن کد ثنا برای تمامی اعضا ضروری است.
  • یک تصویر از نسخه آگهی تأسیس و روزنامه رسمی که دارای جزئیات تأسیس شرکت در آن ذکر شده باشد.
  • ارائه تصویر روزنامه رسمی که آخرین تغییرات در آن ذکر و ثبت شده باشد.
  • تصویر برابر اصل همه مدارک اعضای شرکت باید ارائه شود.

بهتر است تمامی مدارک را در سایت ثبت شرکت ها بارگذاری کنید تا تغییر موضوع شرکت  کاملا رسمی ثبت گردد و تغییر موضوع شرکت به رسمیت شناخته شود.

 

مراحل ثبت تغییر موضوع شرکت

بعد از تصمیم مجمع عمومی فوق العاده مبنی بر تغییر موضوع شرکت و امضا و تصویب آن توسط سهامداران ، کلیه مراتب باید به اداره ثبت شرکت ها اعلام شود و آگهی آن برای اطلاع عموم منتشر شود.برای اینکه بتوان مراحل تغییر موضوع را به درستی انجام داد باید از مراجع ذیصلاح مجوز تغییر موضوع را دریافت نمود.

برای موضوعاتی که نیاز به اخذ مجوز دارند باید مجوز های لازم را از مراجع مربوطه دریافت نمود.برای تغییر موضوع شرکت 3 هفته زمان نیاز می باشد که آگهی تغییرات از اداره ثبت شرکت ها اخذ شود.

مراحل تغییر موضوع شرکت سهامی خاص

  • تشکیل مجمع عمومی فوق العاده
  • تنظیم صورتجلسه ای که توسط کلیه اعضای هیئت رئیسه امضا شده باشد
  • دریافت مجوز در صورت لزوم
  • تهیه لیست سهامداران حاضر در جلسه مجمع عمومی فوق العاده و امضای آن ها
  • ارائه اصل صورتجلسه، لیست سهامداران حاضر در جلسه ، اصل روزنامه آگهی دعوت و مجوز دریافت شده به اداره ثبت شرکت ها

مراحل تغییر موضوع شرکت با مسئولیت محدود

مراحل تغییر موضوع شرکت با مسئولیت محدود

  • تشکیل جلسه مجمع عمومی فوق العاده
  • تنظیم صورتجلسه و امضای آن توسط کلیه شرکا با ذکر میزان سهام هریک از شرکا
  • دریافت مجوز در صورت نیاز
  • ارائه استعلام مربوط به مرجع ذیصلاح
  • دریافت پاسخ استعلام در زمان مقرر
  • ارائه پاسخ استعلام و صورتجلسه به اداره ثبت شرکت ها
  • امضای دفاتر پس از تحویل مدارک توسط متقاضی

نکات مهم تنظیم صورتجلسه تغییر موضوع شرکت

  • تعیین تغییر کامل یا الحاق موضوع شرکت در صورتجلسه
  • اخذ مجوز از مراجع ذیصلاح در صورت لزوم و تحویل به اداره پست ظرف مدت 3 روز و سپس درج بارکد پستی در سیستم
  • کلیه صورتجلسات باید روی سربرگ شخصیت حقوقی پس از اینکه به وسیله اشخاص دارای سمت امضا و مهر شد به اداره ثبت ارسال شود.
  • صورتجلسه در چند نسخه تهیه شود و کلیه صفحات آن توسط هیئت مدیره امضا شود و یک نسخه از آن به اداره پست تحویل داده شود و بارکد پستی در سیستم درج شود.
  • ارائه اصل روزنامه دارای آگهی دعوت به همراه صورتجلسه به اداره ثبت شرکت ها در صورت تشکیل مجمع با حضور اکثریت سهامداران
  • تهیه لیست سهامداران حاضر در جلسه و میزان سهام هریک از آن ها و امضای آن و تایید صحت هیئت رئیسه مجمع و ارسال آن به همراه صورتجلسه به اداره ثبت شرکت ها
  • انجام کلیه مراحل پذیرش صورتجلسه از طریق سامانه اینترنتی

اگر قصد ایجاد و ثبت تغییرات در شرکت خود اعم از تغییر موضوع و یا نام شرکت و... را دارید می توانید به موسسسه حقوقی و ثبتی تکسفیر مراجعه نمایید.

  • نظرات بازدید کنندگان
avatar
محل نظر و سوالات شما...
کاراکتر مجاز است
صبر کنید ... 00:00.