هزینه ثبت طرح صنعتی

طرح صنعتی چیست ؟

به مجموعه ای از خطوط , رنگ ها , اشکال و طرح های سه بعدی که ترکیب آنها باعث شود تا شکل یک فراورده صنعتی و یا محصولی از یک صنایع دستی تغییر کند را طرح صنعتی می گویند .

در صورتی می توان یک طرح صنعتی را به ثبت رساند که طرحی جدید باشد , که زمانی به یک طرح صنعتی یک طرح جدید می گویند که به طور واضح و مشخص منتشر شود و یا تا قبل از تحویل دادن اظهارنامه مربوطه در هیچ نقطه ای از جهان , نشان داده نشده باشد .

حال می خواهیم هزینه های مربوط به ثبت طرح صنعتی را بررسی نماییم .

هزینه ثبت طرح صنعتی :

برای به ثبت رساندن طرح صنعتی , هزینه آن متناسب با حقیقی و یا حقوقی بودن اشخاص متقاضی متفاوت می باشد . برای به ثبت رساندن طرح صنعتی هزینه دیگری نیز وجود دارد که هزینه چاپ آگهی در روزنامه رسمی می باشد که این هزینه به تناسب ابعاد – رنگی و یا سیاه سفید بودن و تعداد خطوط به کار رفته متغیر می باشد . به طور واضح تر برای درج اگهی در روزنامه رسمی مبلغی حدود 250 هزار تومان باید هزینه شود .

نکته : در صورتی که شخص متقاضی برای انتشار اگهی در روزنامه رسمی از اتباع خارجی باشد , در این صورت باید مطابق با قوانین و مقررات کنوانسیون پاریس , تقاضایش را به اداره ثبت طرح صنعتی تحویل دهد و هزینه آن را مطابق با نرخ رسمی که در جدول هزینه های طرح مشخص شده است را بپردازد .

در مورد هزینه ثبت طرح صنعتی در ایران نکات مهمی از قبیل زیر وجود دارد :

1-    از آنجایی که اعتبار گواهینامه مربوط به طرح صنعتی 15 سال بعد از تحویل اظهارنامه می باشد در نتیجه باید برای حفظ گواهینامه , تا زمانی که انقضای 5 ساله فرا برسد و تا دو ماه قبل از آن به طور سالانه هزینه ای پرداخت شود و بعد از آن هر 5 سال تا زمانی که گواهینامه اعتبار دارد باید مطابق با جدول هزینه ها , هزینه مربوط به آن پرداخت شود و در غیر این صورت طرح صنعتی مربوطه بی اعتبار می گردد .

2-    در صورتی که شخص مالک طرح صنعتی و یا نماینده قانونی آن , علاوه بر هزینه 5 سال , جریمه ای به اندازه یک دوم هزینه پنج ساله را نیز تا شش ماه قبل از انقضای طرح پرداخت کند در این صورت اعتبار طرح صنعتی مورد نظر باقی خواهد ماند .

ریز هزینه های ثبت طرح صنعتی برای اشخاص حقوقی :

1-    هزینه مربوط به تنظیم اسناد موجود و ساخت یک حساب کاربری 185000 تومان می باشد .

2-    هزینه مربوط به تنظیم اظهارنامه 205000 تومان می باشد .

3-    هزینه مربوط به ثبت اظهارنامه برای هر طبقه 15000 تومان می باشد .

4-    هزینه مربوط به حق الثبت برای یک طبقه 135000 تومان می باشد .

5-    هزینه مربوط به امضای دفاتر و هزینه مراجعه به اداره پست 270000 تومان می باشد .

6-    هزینه مربوط به روزنامه رسمی 250000 تومان می باشد .

7-    در انتها هزینه پیک نیز 100000 تومان می باشد .

در این صورت مجموع هزینه های لازم برای ثبت طرح صنعتی توسط اشخاص حقوقی 1160000 تومان می باشد .

ریز هزینه های ثبت طرح صنعتی برای اشخاص حقیقی :

ریز هزینه ها برای ثبت طرح صنعتی توسط اشخاص حقیقی نیز مطابق با اشخاص حقوقی و طبق ریز هزینه های ذکر شده در بالا می باشد اما در دو بخش این ریز هزینه ها متفاوت است که برای شما ذکر می گردد :

1-    هزینه مربوط به ثبت اظهارنامه برای هر طبقه در این بخش 5000 تومان می باشد .

2-    هزینه مربوط به حق الثبت برای هر طبقه 45000 تومان می باشد .

 

برای اطلاع از مجموع هزینه ها بصورت بروز تماس بگیرید.

 

  • نظرات بازدید کنندگان
avatar
محل نظر و سوالات شما...
کاراکتر مجاز است
صبر کنید ... 00:00.