تکالیف و وظایف مدیران عامل در شرکت

در این مقاله می‌خواهیم در خصوص تکالیف و وظایف مدیران عامل در شرکت با شما عزیزان صحبت کنیم.

مدیر عامل به بالاترین مدیر اجرایی در یک شرکت گفته می شود که مسئولیت پیاده سازی استراتژی های سطح بالا ، تصمیم گیری های اصلی شرکت ، مدیریت کل عملیات و منابع شرکت را دارد .

مدیر عامل ارتباط دهنده هیئت مدیره با عملیات شرکت می باشد . مدیران عامل معمولا در هیئت مدیره نیز سمتی دارند و گاهی اوقات نیز رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل یک شخص می باشند .

تکالیف و وظایف مدیران عامل در شرکت:

در شرکت‌ها هیئت مدیره می‌تواند مدیر عامل را هر زمانی که بخواهد عزل کند.

هیچ شخصی نمی‌تواند در یک زمان مدیر عامل چند شرکت باشد.

مدیران عامل شرکت در مقابل شرکت مسئولیت دارند ولی در قبال سهامداران مسئولیتی به عهده ندارند. در صورتی که مدیران عامل در شرکت‌ها بر اساس اختیاراتی که به آنها محول شده است، عمل کنند، اگر ضرری در قبال اعمال مدیران عامل به شرکت وارد شود، مدیران مسئولیتی در این خصوص ندارند.

اما لازم به ذکر است که این افراد نباید خارج از مسئولیت‌ها و اختیاراتی که بر اساس اساسنامه شرکت و مصوبات مجمع عمومی به آنها داده شده است، عمل کنند. در نتیجه اگر در این خصوص خارج از اختیارات خود عمل کنند و خسارتی به شرکت مربوطه وارد شود، مدیر مورد نظر باید خسارت وارد شده را جبران نماید.

مقررات جزایی در خصوص وظایف مدیران عامل:

در صورتی که رئیس، اعضای هیئت مدیره و مدیر عامل یک شرکت بدون داشتن صورت مالی و ترازنامه مستند، منافعی را بین صاحبان سهام تقسیم کنند و برای پنهان کردن وضعیت واقعی شرکت، یک ترازنامه غیر واقعی ارائه دهند و یا اموال و اعتبارات شرکت را بر خلاف منافع شرکت به منظور رسیدن به اهداف شخصی خود ، مورد استفاده قرار دهند و یا اگر برای موسسه و یا شرکت دیگری به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم ، ذی نفع می باشند ، استفاده کنند ، بر اساس ماده 258 به حبس تادیبی از یک سال تا سه سال محکوم می شوند .

رئیس ، اعضای هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت که به صورت عمدی مانع و یا مخل انجام وظایف بازرسین شوند و یا اسناد و مدارکی را که برای بازرسی بازرسین لازم می باشد را در اختیار بازرسین قرار ندهند ، بر اساس ماده 260 به حبس از سه ماه الی دو سال و یا به پرداخت جزای نقدی از بیست هزار تا دویست هزار ریال و یا به هر دو مجازات محکوم می گردند .

رئیس ، اعضای هیئت مدیره و مدیر عامل هر نوع شرکت سهامی که عالما برای سلب حق تقدم از صاحبان سهام در خصوص پذیره نویسی سهام جدید ، به مجمع عمومی مربوطه اطلاعات نادرستی را منتقل کنند و یا اطلاعات نادرست را تایید نمایند ، بر اساس ماده 263 قانون جمهوری اسلامی ایران به حبس از شش ماه الی سه سال و یا به پرداخت جزای نقدی به مبلغ یک صد هزار ریال تا یک میلیون ریال و یا به هر دو مجازات محکوم می گردند .

  • نظرات بازدید کنندگان
avatar
محل نظر و سوالات شما...
کاراکتر مجاز است
صبر کنید ... 00:00.