ثبت شرکت در مناطق آزاد

یکی دیگر از انواع ثبت شرکت ها که دارای قوانین متفاوتی با سایر ثبت شرکت ها می باشد، ثبت شرکت در مناطق آزاد است. در این مقاله قصد داریم تا شما را با نحوه ثبت شرکت ها در مناطق آزاد آشنا کنیم. کشور ما هشت منطقه آزاد که تجاری هستند دارد. این هشت منطقه عبارتند از: چابهار، قشم، کیش، اروند، ارس، انزلی، ماکو و سلفچگان. این مناطق به دلیل موقعیت متفاوتی که نسبت به سایر مناطق کشور دارند، در برخی از موارد هم از لحاظ قانونی و مقررات تعیین شده برای این مناطق متفاوت می باشد. حتی برخی از قوانین در کشور هم شامل این مناطق نمی شود.

برای مثال یکی از قوانین مناطق آزاد برای ثبت شرکت این است که پس از ثبت کردن شرکت در مناطق آزاد، بر اساس قانون مناطق آزاد تجاری اشخاص حقیقی و شرکت ها معاف از پرداخت مالیات به مدت 15 سال هستند. در کنار این معافیت از مالیات، شرکت هایی که در مناطق آزاد هستند نیازی به پرداخت گمرک برای واردات کالا ندارند. برای ثبت شرکت های با مسئولیت محدود و سهامی خاص در این مناطق، نیاز به هفت روز دارید. گرچه مراحل ثبت شرکت در مناطق آزاد نیز همانند سایر نقاط کشور می باشد اما یک سری مزایایی دارد که در ادامه به آن می پردازیم.

همانطور که گفته شد زمانی که در مناطق آزاد اقدام به ثبت شرکت می کنیم بر اساس ماده قانون 13 مناطق آزاد تجاری و صنعتی، اشخاص حقیقی و حقوقی از پرداخت مالیات به مدت 15 سال معاف می باشند.

 

منظور از منطقه آزاد چیست؟

منطقه های آزاد در حقیقت مناطقی هستند که در نقاط بندری و غیر بندری کشور واقع شده اند و برخی از قوانین کشور در این مناطق اجرا نمی شوند. یک سری از مزیت هایی که این مناطق می توان بهره مند شد می توان به معافیت از مالیات، حذف دیوان سالاری اداری و همچنین بخشودگی عوارض و سود گمرکی اشاره کرد.

ثبت شرکت در مناطق آزاد چه مزیت هایی دارد؟

ثبت کردن شرکت در مناطق آزاد کشور یک سری مزیت هایی دارد که در ادامه بیان می کنیم.

🔸تاسیس موسسات تجاری و تشکیل شرکت های مختلف در مناطق آزاد به سادگی

🔸تخفیف 30 درصدی حمل کالا از سازمان کشتیرانی

🔸گرفتن وام و تسهیلات ارزی به اشخاص حقوقی و حقیقی

🔸توانایی صادر کردن محصولات به سایر کشور ها بدون نیاز به پرداخت عوارض بندرگاهی و گمرکی

🔸توانایی بهره مند شدن از نیروهای متخصص در زمینه کاری شما همچنین شرایط کاری آسان

🔸انتقال دادن ارز بدون هیچگونه محدودیتی

 مزیت های ثبت شرکت در مناطق آزاد

مزیت های ثبت شرکت در مناطق آزاد صنعتی و تجاری

🔰 سادگی مراحل صادرات و واردات کالا و همچنین قوانین ساده برای واردات کالاهای مجاز

🔰 بهره مند شدن از خدمات پیشرفته ارزی، بانکی و بیمه ای.

🔰 سادگی ثبت علامت تجاری و تعیین نام و موضوع

🔰 بهره مند شدن از حساب های ارزی در بانک با سود های مناسب برای بازرگان ها

🔰 اجرای امور بازرگانی بدون طی کردن مراحل طولانی مدت اداری

🔰 شراکت با سهامداران خارجی و همچنین ورود شرکای خارجی بدون نیاز به اخذ ویزا

🔰 تمام هفت قالب شرکت توانایی ثبت و تاسیس در این مناطق را دارند که برای ثبت آنها نیاز به اخذ مجوز از سازمان مربوطه می باشد.

حداقل سرمایه مورد نیاز برای ثبت شرکت در مناطق آزاد صد هزار تومان می باشد و وجود حداقل دو شریک نیاز است تا بتوانید فعالیت خود را شروع کنید.

 

معایب تاسیس شرکت در منطقه های آزاد

ثبت شرکت در مناطق آزاد دارای مزایای مختلفی است که بالاتر به آنها اشاره کردیم. اما اینگونه شرکت ها برای ثبت معایبی نیز دارند که آن معایب عبارتند از:

افزایش واردات

کم شدن صادرات

عدم توانایی استفاده از برخی امکانات

امکان قاچاق افزایش می یابد.

 

 مدارک لازم برای ثبت شرکت در مناطق آزاد

مدارک لازم برای ثبت شرکت در مناطق آزاد

منطقه آزاد قلمرویی است که غالباَ در داخل یا مجاورت یک بندر واقع گردیده و در آن تجارت آزاد با سایر مناطق جهان مجاز شناخته شده است. واردات کالا به مناطق آزاد خارج از مقررات صادرات و واردات و امور گمرکی مناطق آزاد جمهوری اسلامی بوده و از مقررات صادرات و واردات کشور مستثنی می باشد.به همین دلیل ،از بهترین مناطق برای ثبت شرکت هم برای اتباع خارجی و هم داخلی به شمار می آید.

طبق ماده ی 7 ضوابط ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی و مصنوعی در مناطق آزاد برای ثبت هر شرکت با موسسه باید مدارک مشروحه ذیل ارائه گردد:
1- اظهارنامه ی ثبت
2- اساسنامه ی شرکت
3- صورتجلسه ی مجمع عمومی موسسین
4- صورتجلسه ی اولین جلسه ی هیات مدیره
5- گواهی بانکی از یکی از بانک های منطقه ی معینی بر تودیع حداقل 35% سرمایه ی نقدی
6- مجوز فعالیت در منطقه ی صادره  توسط سازمان منطقه ی آزاد ذی ربط


این مدارک مربوط به ثبت شرکت ایرانی است، ولی برای ثبت شعبه یا نمایندگی یک شرکت خارجی طبق ماده ی 8 ضوابط ثبت شرکت ها اطلاعات و مدارک بیشتری باید ارائه شود،از جمله:

1- تعیین نوع شرکت و موضوع فعالیت آن
2- مرجع ثبت شرکت مادر و شماره ی ثبت
3- معرفی نمایندگان شعبه برای دریافت ابلاغیه ها و اخطاریه ها
4- معرفی سایر شعب یا نمایندگی های شرکت در ایران
5- تعیین تابعیت شرکت
کلیه ی مدارک تسلیمی شرکت خارجی باید به زبان فارسی ترجمه ی رسمی شده باشد و حکم نمایندگی فرد مورد نظر برای تسلیم تقاضای ثبت شعبه باید به تصدیق نمایندگی ایران در کشور متبوع شرکت رسیده باشد.
طبق مقررات تاسیس و فعالیت موسسات بیمه در مناطق آزاد بر خلاف سایر انواع شرکت های تجاری،تاسیس و ثبت شرکت ها و موسسات بیمه در مناطق آزاد مستلزم اخذ  مجوز از شرکت بیمه ی مرکزی ایران می باشد.

 

نحوه ثبت شرکت در مناطق آزاد صنعتی و تجاری کشور

مناطق آزاد صنعتی و تجاری در کشور ما یک محدوده حفاظت شده بندری و غیر بندری می باشد. این مناطق در برخی قوانین با سایر مناطق کشور تفاوت هایی دارند. آن هم به این دلیل است که سرمایه گذاری با سادگی و سرعت بیشتری انجام گیرد.

ویژگی ها و مزیت های بخصوصی و منحصر به فرد هر منطقه نسبت به موقعیت جغرافیایی متفاوت می باشد و همگی عمدتا در مناطق مرزی ایران می باشند.به منظور تسریع فرایند انجام امور زیربنایی ، سرمایه گذاری و افزایش درآمد عمومی ، ایجاد اشتغال سالم و مولد، تنظیم بازار کار و کالا، رشد و توسعه ی اقتصادی ،  حضور فعال در بازارهای جهانی و منطقه ، تولید و صادرات کالا های صنعتی و تبدیلی و ارائه ی خدمات عمومی به دولت اجازه داده شده که مناطق آزاد تجاری ایران را بر اساس اهداف قانون خاص اداره نماید.

 

 برای ثبت شرکت در مناطق آزاد چه قوانینی باید رعایت شود؟

مورد تایید قرار گرفتن نام شرکت

ثبت کردن شرکت در دفاتر ثبتی

تحویل یک نسخه از مدارک ثبتی به سرمایه گذار

درخواست صدور مجوز برای ثبت شرکت توسط سرمایه گذار

چاپ آگهی در روزنامه رسمی

گرفتن کد اقتصادی

گرفتن کارت بازرگانی

تحویل نسخه ای از آگهی ثبتی به واحد صادر کننده مجوز

 

جمع بندی

ثبت کردن شرکت در مناطق آزاد کشور یک فرایندی است که عمدتا به ثبت شرکت در مناطق دیگر کشور شباهت دارد اما تفاوت هایی نیز با آنها دارد که در کل یک اقدامی تقریبا پیچیده به شمار می رود. اما ثبت شرکت در مناطق آزاد دارای مزیت هایی می باشد که سایر شرکت ها از آن نمی توانند استفاده کنند. برای مثال افرادی که اقدام به تاسیس شرکت می کنند از پرداخت مالیات به مدت 15 سال معاف می شوند و یا می توانند به تمام مناطق دیگر خارج از کشور انتقال کالا به صورت کاملا آزادانه داشته باشند. در صورتی که تمایل به ثبت شرکت در مناطق آزاد دارید باید برای خود یک دفتری در مناطق آزاد تاسیس کنید و حضور فیزیکی شما در آن مکان لازم می باشد.

  • نظرات بازدید کنندگان
avatar
محل نظر و سوالات شما...
کاراکتر مجاز است
صبر کنید ... 00:00.