ضمانت اجرای کیفری حمایت از ثبت اختراع

در این مقاله قصد داریم تا در رابطه با ضمانت اجرای کیفری حمایت از ثبت اختراع مطالبی را خدمت شما عزیزان مطرح کنیم .

ضمانت اجرای کیفری حمایت از ثبت اختراع :

در این بخش باید بگوییم که بر اساس بند ب ماده 14 قانونی که به تازگی در ایران تصویب شده است ، شخصی که مالک اختراع باشد ، می تواند بر علیه کسی که بدون اجازه او از اختراعش بهره برداری کرده است و به حق و حقوق او تجاوز کرده است ، شکایت کیفری کند .

در صورتی که شکایتی طرح شده باشد ، مسائل کیفری استعمال می شود و در مسائل حقوقی نیز اقامه دعوی اصطلاح می باشد . در نتیجه اگر از کلمه شکایت در ماده مورد نظر استفاده شده باشد یعنی ناظر بر اعلام جرم است و برای وقوع جرم نیز وجود شرایطی مانند : داشتن سوء نیت ضروری می باشد .

حال اگر کلمه شکایت به کار برده نشده باشد ، در این صورت منظور از آن مراجعه به دادگاه و در نهایت اقامه دعوی به صورت حقوقی ، طرح یک شکایت کیفری می باشد . در نتیجه در ماده 14 قانون ذکر شده به همین دلیل از کلمه شکایت استفاده شده است .

برای حمایت کردن از حق مالکیت اختراع در زمینه ضمانت اجرای کیفری ، ماده 61 قانونی که جدیدا در ایران تصویب شده است ، این چنین ذکر می کند که : در صورتی که فردی از روی عمد و با اطلاع کافی ، عملی را انجام دهد که بر اساس ماده های 15 و 28 و 40 نقض حقوق می باشد و یا اینکه بر اساس ماده 47 یک عمل غیر قانونی پنداشته می شود ، به آن شخص مجرم می گویند .

در نتیجه آن شخص باید هم خسارت به وجود آمده را جبران کند و هم جزای نقدی آن را نیز پرداخت کند که معادل ده میلیون ریال تا پنجاه میلیون ریال است ؛ و یا به حبس از 91 روز تا 6 ماه و یا هر دو مجازات محکوم می گردد .

برای اینکه جرم مربوط به ماده 61 تحقق پیدا کند ، باید یکی از اعمال ذکر شده در زیر که همراه با سوء نیت می باشد ، وجود داشته باشد :

1-    در صورتی که بدون اجازه شخصی که مالک اختراع است از اختراع موجود بهره برداری شود . لازم به ذکر است که بهره برداری کردن از اختراع بدون اجازه مالک آن در صورتی که پروانه بهره برداری اجباری بدون مجوز مالک اختراع وجود داشته باشد ، بلا مانع می باشد .

2-    اقداماتی از قبیل : ساخت آن ، صادرات و یا واردات اختراع موجود ، به فروش گذاشتن آن و استفاده از فراورده های آن .

3-    بایگانی و ذخیره کردن اختراع برای به فروش رساندن آن ، استفاده از فراورده آن و به فروش رساندن اختراع .

4-    مورد استفاده قرار دادن تولیدات فرایند موجود و ساخت آن ، صادرات ، فروش و ذخیره سازی برای فروش .

لازم به ذکر است که شکایت های کیفری باید در دادسراهایی که محل وقوع جرم هستند و یا دادسرای محل اقامت آن مطرح گردد .

  • نظرات بازدید کنندگان
avatar
محل نظر و سوالات شما...
کاراکتر مجاز است
صبر کنید ... 00:00.