استعلام ثبت اختراع

اختراع به معنای راه حلی جدید است که توسط فرد یا افرادی برای رفع مشکلات فنی و صنعتی صورت می گیرد که به شکل یک فرایند و یا یک محصول می باشد . اختراعات را نیز مانند علامت های تجاری و ... باید به ثبت رسمی و قانونی رساند که در هنگام ثبت اختراعات جدید بودن آنها و اینکه تا قبل از این به ثبت نرسیده باشند مهم می باشد .

مراحل ثبت اختراع از قبیل زیر می باشد :

برای ثبت اختراع باید یک توصیف نامه و یک ادعا نامه با فرمتی خاص تنظیم شود و پس از آن به سامانه اینترنتی iripo.ssaa.ir که سایت اداره مالکیت می باشد مراجعه شود و بعد از آن اظهارنامه مربوط به ثبت اختراع و سایر مدارک در آن بارگذاری شود سپس اگر اظهارنامه مربوطه مورد تایید واقع شود پس از آن باید مدارک را به طور فیزیکی به این اداره منتقل کرد . اگر مجددا مدارک و اظهارنامه مورد تایید واقع شود باید یک دفاعیه از اختراع به صورت حضوری توسط مخترع صورت گیرد و اگر دفاعیه مورد نظر تایید شود آگهی ثبت اختراع آن باید در روزنامه های رسمی به چاپ برسند و بعد از آن گواهی ثبت اختراع صادر می شود که این گواهی به مدت 20 سال دارای اعتبار می باشد .

برخی از اختراعات قابلیت به ثبت رسیدن را ندارند که آنها از قبیل زیر می باشند :

1-    روش های علمی و ریاضی و آثار هنری

2-    روش ها و طرح هایی که مربوط به انجام فعالیت های تجاری و اجتماعی و ذهنی است .

3-    روش هایی که مربوط به درمان بیماری های مربوط به انسان ها و حیوانات می باشد .

4-    مواردی که از گذشته برای صنایع و انواع فن ها مورد پیش بینی قرار گرفته است .

5-    اختراعاتی که استفاده از انها به قانون و نظم عمومی جامعه و به موازین دینی جامعه آسیب وارد کنند نیز قابلیت به ثبت رسیدن را ندارند .

6-    اجزایی که تشکیل دهنده ژنتیک هستند و منابع مرتبط با آن

بنابراین هیچ کدام از موارد ذکر شده در فوق قابل ثبت نمی باشند .

استعلام ثبت اختراع راهی است که از طریق آن می توان از ثبت شدن و ثبت نشدن اختراعات اطلاع پیدا کرد که در ادامه درمورد این موضوع توضیحاتی را عرض خواهیم کرد .

استعلام ثبت اختراع :

برای استعلام گرفتن از اختراعات دو روش وجود دارد :

یکی از این روش ها مراجعه به سامانه اینترنتی روزنامه رسمی برای استعلام گرفتن از آگهی های قانونی که در رابطه با ثبت اختراعات هستند می باشد .

و روش بعدی مراجعه کردن به سامانه اینترنتی ssaa.ir می باشد که این سایت متعلق به سازمان ثبت اسناد می باشد و در انجا می توان به استعلام اختراعات پرداخت .

در پایان این مقاله لازم به ذکر است که چنانچه در رابطه با استعلام ثبت اختراع نیاز به راهنمایی و مشاوره با افراد کار بلد دارید می توانید با موسسه حقوقی تکسفیر واقع در استان البرز تماس حاصل فرمایید تا متخصصین و مشاورین ما در این مجموعه شما را در این امر به بهترین شکل یاری دهند .

  • نظرات بازدید کنندگان
avatar
محل نظر و سوالات شما...
کاراکتر مجاز است
صبر کنید ... 00:00.