هیات موسس چیست ؟

هیات موسس موضوعی که در این مقاله قصد داریم که در رابطه با آن صحبت کنیم .

آیا می دانید هیات موسس چیست ؟

هیات موسس عبارت است از مجمع عمومی موسسین که این مجمع عمومی در شرکت های سهامی عام و در بیشتر شرکت های سهامی خاص تشکیل می شود . تشکیل این مجمع برای شرکت های سهامی عام الزامی می باشد در حالی که برای شرکت های سهامی خاص تشکیل این مجمع الزامی نمی باشد . بعد از اینکه رئیس مورد نظر انتخاب شد باید هیات رئیسه مورد نیاز را انتخاب کرد .

هیات رئیسه متشکل از یک رئیس ، منشی و دو شخص ناظر و یا بازرس است که رئیس مربوطه و بازرسین باید حتما از بین اعضای موسسین و پذیره نویسان انتخاب شده باشند . لازم به ذکر است که برای انتخاب منشی مجمع چنین محدودیتی وجود ندارد .

همانطور که ذکر شد تشکیل هیات موسس برای شرکت های سهامی الزامی می باشد . افرادی که می توانند در این هیات حضور پیدا کنند و رای بدهند ، موسسان شرکت و پذیره نویسان هستند که برای هر سهم می توانند یک رای داشته باشند . اداره امور در این مجمع را کسی انجام می دهد که به عنوان یک رئیس سنی از بین حاضرین در جمع انتخاب می شود .

وظایف هیات موسس چیست ؟

هیات موسس دارای وظایف خاصی می باشد که در این بخش به آنها اشاره خواهیم کرد .

1-   نظارت بر گزارش های موسسین دیگر و تصویب آنها :

بر اساس ماده 74 لایحه قانونی ، هیئت موسسین ابتدا باید به گزارش موسسین رسیدگی کند و در صورت تایید آن را تصویب کند .

2-   رسیدگی کردن به سهام شرکت و همچنین پذیره نویسان

3-   یکی دیگر از وظایف هیات موسس کسب پذیره نویسی سهام شرکت به صورت کامل و پرداخت کردن حدود 35 درصد از سرمایه گذاری پذیره نویسان مجموعه .

4-   نظارت کردن بر سرمایه های غیر نقدی که متعهد شده اند توسط موسسین مجموعه و مزایای مورد نظری که دارند .

5-   تصویب کردن اساسنامه شرکت مورد نظر و اصلاح آن

6-   انتخاب کردن هیئت مدیره و بازرسین شرکت :

در این بخش منظور از هیئت مدیره ، اولین هیئت مدیره شرکت می باشد که بعد از اتمام موعد تعیین شده در اساسنامه شرکت ، باید هیئت مدیره بعدی به وسیله مجمع عمومی عادی تعیین گردد .

حال از آنجایی که تعیین هیئت مدیره اولیه و بازرسین برای ثبت شرکت لازم می باشد ، باید از همان ابتدا توسط هیئت موسسین این امر صورت گیرد . زیرا باید مشخصات به صورت کامل به همراه موافقت نامه اعضای هیئت مدیره و بازرسان به همراه سایر مدارک در زمان ثبت شرکا ارائه داده شود .

7-   همچنین برای اطلاع رسانی کردن به صاحبین سهام دیگر باید تا جلسه بعدی مجمع در سال بعد یک روزنامه کثیر الانتشار تعیین گردد :

بر اساس ماده 17 لایحه اصلاحی قانون تجارت باید تمام اطلاع رسانی ها علاوه بر روزنامه مورد نظر در روزنامه دیگری که توسط وزارت فرهنگ و ارشاد مشخص می گردد نیز منتشر گردد .

  • نظرات بازدید کنندگان
avatar
محل نظر و سوالات شما...
کاراکتر مجاز است
صبر کنید ... 00:00.