ثبت برند بدون مجوز

چه یک کسب و کار ثبت شده داشته باشید یا یک تجارت کوچک به صورت انفرادی، ثبت برند تجاری برای همه مهم است. ثبت علامت تجاری می تواند نقش بسزایی در موفقیت کسب و کار شما داشته باشد. با این حال، این یک سوال رایج است: آیا برای ثبت برند تجاری به مجوز نیاز داریم؟

بنابراین، در این مقاله، پاسخ این که آیا برای ثبت برند تجاری در ایران به مجوز نیاز دارید یا خیر، را خواهید دانست. در این مقاله همه چیز را در مورد ثبت برند بدون مجوز و نحوه ثبت برند تجاری در ایران خواهیم خواند. این راهنما شما را از طریق هر مرحله لازم برای ثبت نام و علامت تجاری  بدون نیاز به مجوز راهنمایی می کند و به برخی از سوالات متداول در مورد ثبت برند بدون مجوز پاسخ می دهد.

به وضوح مشخص است که چرا ثبت برند حائز اهمیت است. ثبت برند بدون مجوز کسب اهمیت بسیار زیادی دارد. مهم‌ترین دلیل اهمیت ثبت برند بدون مجوز، متمایز کردن کالا و خدمات ما با محصولات و خدمات دیگران است. همچنین ثبت برند به شما قابلیت پیگیری قضایی نسبت به شخصی که از برند و نام تجاری شما سوء استفاده بکند را می دهد. حک شدن علامت تجاری و برند در ذهن مشتریانتان و  راحت کردن تشخیص کیفیت کالا از دیگر برندها ، از دیگر مزایایی است که ثبت برند را برجسته می کند. شما وارد یک بازار جهانی می‌شوید و به دلیل داشتن برندی با معیار تجاری جهانی بالاترین میزان بازدهی تبلیغاتی را با هزینۀ بسیار کم خواهید داشت.

چه نوع مشاغلی برای ثبت برند به مجوز نیاز دارند؟

به طور کلی، کسب و کارها به چند دلیل معمول به مجوز یا مجوز نیاز دارند:

  • اگر یک تجارت آجر و ملات دارید، ممکن است برای اجازه فعالیت تجاری در ملک و ساختن یا بازسازی ساختمان به مجوز نیاز داشته باشید. شهرداری همچنین ممکن است برای مواردی مانند علائم و ایمنی آتش نشانی به مجوز نیاز داشته باشد.
  • اگر کالا می فروشید، از شما می خواهند که مجوز فروشنده را دریافت کنید. این مجوز به شما امکان می دهد مالیات فروش را از مشتریان دریافت کنید.
  • اگر خدماتی را ارائه می دهید که نیاز به مجوز دارند، مانند یک آرایشگر، برقکار، پرستار مراقبت از کودکان، وکیل، ارائه دهنده مراقبت های پزشکی، حسابدار؛ یا غذا، الکل یا تنباکو می فروشید. یا ارائه خدمات دیگری که توسط قوانین جمهوری اسلامی تنظیم می شوند، به مجوزهای خاص صنعت نیاز دارید.

انواع مجوزهای تجاری که برای فعالیت قانونی نیاز دارید بستگی به محل کسب و کار شما و نوع کسب و کار شما دارد.

جواز کسب چه کاربردی در ثبت برند دارد؟ آیا وجود جواز کسب برای ثبت برند لازم و ضروری است؟

همانطور که می دانید ثبت برند نیاز به مجوز دارد و این‌طور نیست که آن مجوز لزوما باید همان جواز کسب باشد. کافی است با ذکر نمودن زمینه فعالیت خود به مشاور حقوقی، متوجه شوید که چه مجوزی باید بگیرید. برای مثال اگر صاحب بیزینس اینترنتی و انلاین هستید یا آموزش و فروش محصولات به صورت آنلاین را دارید باید مجوز اینماد را بگیرید. در آموزش، ضروری است که مجوز رسانۀ دیجیتال را اخذ نمایید. جواز کسب یکی از مجوزهایی است که می ‌توانید در صورت وجود ارائه نمایید ولی فقط این مجوز نیست که می توانید ارائه دهید.

مراحل ثبت برند بدون نیاز به مجوز

مراحل ثبت برند بدون نیاز به مجوز کسب

احتمالاً برای شما مهم است که آیا برای طی کردن مراحل ثبت برند بدون جواز کسب فرقی با وجود جواز کسب دارد یا خیر. اگر جواز مورد نیاز را ارائه ندهید، اظهارنامه و مدارک شما با اخطار نقص از سوی اداره روبرو خواهد شد و باعث می‌ شود مراحل طولانی ‌تر و سخت تر شود. می‌توانید با ارائه دادن مجوزی غیر از جواز کسب خودتان یا جواز کسب شخص دیگری، اظهارنامه را ارسال کنید. پس از نقد و بررسی توسط کارشناسان و صدور ابلاغیۀ تایید اظهارنامه، مرحله ثبت برند وارد مسیر پیگیری حضوری و اداری می ‌شود. این مراحل تا صدور سند برند پیش می رود.

قرارداد ثبت برند بدون مجوز

قرارداد ثبت برند بدون مجوز

قرارداد ثبت برند برای ثبت اولیه و ابتدایی و احراز هویت قانونی آن و همچنین برای نقل ‌و انتقال برند است. قرارداد ثبت برند و اظهارنامه در ابتدا بین مالکان و شرکا تهیه‌ و تنظیم می شود و بر اساس آن، درخواست ثبت برند تنظیم می ‌شود. اما نوع دوم قرارداد به فروش برند مربوط است و پس از ثبت که باید یک قرارداد واگذاری تهیه می شود و نقل ‌و انتقال بر اساس قرارداد انجام می شود. البته در چنین قراردادی، شما می‌توانید فروشنده را متعهد به ثبت این انتقالات نزد سازمان و اداره ثبت نمایید.

ثبت برند تضمینی بدون مجوز

اگرچه ثبت برند تضمینی بدون مجوز کسب در ابتدا ممکن است یک ادعا به نظر بیاید؛ اما کاملا امکان‌ پذیر است. اگر امور حقوقی خود را به دست اشخاصی بسپارید که به قوانین ثبت و رویه انجام آن مسلط باشند، قطعاً به سادگی موفق می شوید.

در دو صورت ثبت برند تضمینی بدون مجوز کسب انجام می شود:

شما مجوز و مدرک دیگری در خصوص زمینه فعالیت خود داشته باشید.

 اولین بار است که برای ثبت برند اقدام کرده اید؛ به همین دلیل می‌توانید بدون ارائه مجوز کسب برای ثبت برند شروع به اقدام کنید.

مدارک ضروری برای ثبت برند بدون مجوز

مدارک ضروری برای ثبت برند بدون جواز

ثبت برند انفرادی و شخصی

  • کپی شناسنامه و عکس کارت ملی
  • یک کپی از برند با ‌اندازه مشخص
  • جایگزینی بجای مجوز و یا جواز فعالیتی که در آن زمینه قصد دارید برندی را ثبت کنید.
  • کد پستی و همچنین آدرس متقاضی ثبت برند

ثبت برند شرکتی

  • ارائه یک کپی از روزنامۀ رسمی تأسیس شرکت و همچنین آخرین تغییرات
  • کپی شناسنامه مدیرعامل و کارت ملی
  • جایگزین مجوز فعالیت در زمینه ای که برند را به ثبت می ‌رسانید

مجوز مورد نیاز برای ثبت برند چیست؟

مجوز فعالیت تمامی مجوزهایی  را که مراجع صالح برای زمینه ای که برندی را به نام آن ثبت و صادر می‌ شود، شامل می ‌شود. مجوزهایی همچون جواز کسب و مجوز تاسیس، جواز کارت بازرگانی، ارائه پروانه بهره‌ برداری، مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جواز تأییدیه شورای عالی (انفورماتیک).

پس برای جواز فعالیت، ابتدا باید توجه کنید برای چه‌ زمینه ای برند را ثبت می‌ کنید. اگر برند شما مربوط به فروش پوشاک است نبود جواز کسب مانع ثبت برند شما نمی شود و می‌توانید با اخذ جواز تأسیس اقدام به ثبت برند خود کنید .

 راه‌ حل های قابل ‌ارائه برای ثبت برند بدون مجوز وجود دارد:

  • سایر مجوزهای موجود را درمورد زمینه فعالیت ثبت برند دریافت کنیم.
  • از مجوز کسب یا سایز جوازهای افراد دیگر استفاده کنیم.
  • می‌توانید با قرار دادن ۱۰ تا ۲۰ درصد از امتیازات برند برای شخصی که دارای جواز است، با استفاده از مجوز کسب و کار او اقدام به ثبت برند کنید.


آیا می توان برند را بدون مجوز ثبت و دریافت کرد؟

 بله. شما می توانید برند خود را پیش از راه اندازی شرکت و بدون نیاز به مجوز ثبت شرکت، ثبت کنید. حتی اگر ثبت شرکت شما در حال انجام است، به دلایل زیر باید ثبت برند تجاری را دریافت کنید:

اگر مالک برند تجاری هستید و می‌خواهید استفاده انحصاری از علامت را به دست آورید، می‌توانید درخواست ثبت برند تجاری جداگانه‌ای را ثبت کنید. این ممکن است حتی قبل از تشکیل شرکت اتفاق بیفتد.

پس از راه‌اندازی کسب ‌وکار، شرکت مالک می ‌تواند از علائم مختلف به صورت جمعی یا جداگانه استفاده کند. یک برند تجاری یا اجزای آن می تواند به عنوان برند تجاری ثبت شود. البته اگر به عنوان علائم تجاری متفاوت اما تحت نام مالک یکسانی ثبت شده باشد.

 اگر می خواهید یک علامت تجاری ثبت کنید اما هنوز مجوز کسب و کاری ندارید، یک نکته را در نظر داشته باشید. شما طبق قانون 10 سال فرصت دارید تا از علامت تجاری استفاده کنید.

شما باید نام جذاب خود را به عنوان یک علامت تجاری ثبت کنید تا مطمئن شوید که هیچ کس دیگری از آن استفاده نمی کند. حتی اگر در دنیای شرکتی نباشید بهینه سازی مالیاتی را می توان با ثبت یک علامت تجاری برای یک فرد و دادن مجوز برای یک مشارکت به دست آورد.

این نوع کسب و کار با مسئولیت محدود می تواند از برند تجاری که شما به درستی ثبت کرده اید استفاده کند.  یک مزیت دیگر ثبت برند تجاری برای اشخاص حقیقی وجود دارد و نشان می دهد حتی اگر همکاری با شکست مواجه شود، شما همچنان دارایی ارزشمندی در قالب یک برند تجاری دارید. از آنجا که علامت تجاری دارایی شرکت نیست، مدیر تصفیه دارایی نمی تواند آن را توقیف کند.

شما می توانید برای ثبت برند تجاری خود به صورت انلاین درخواست دهید تا از مالکیت معنوی خود در برابر سوء استفاده محافظت کنید. ثبت بلافاصله یک برند تجاری ضروری نیست، اگرچه می تواند به نفع برند شما باشد.

ثبت علامت تجاری برای شرکت شما گام بزرگی است که به شما کمک می کند از هویت برند خود در برابر سوء استفاده یا سرقت محافظت کنید. ثبت برند تجاری یک فرآیند نسبتاً ساده است که می توانید تنها در چند مرحله آسان آن را تکمیل کنید.

 

با ثبت برند تجاری بدون داشتمن مجوز خود از کسب و کار خود محافظت کنید!

برندهای یک کسب و کار را می توان برای استفاده تجاری فعلی یا آینده بدون نیاز به مجوز ثبت کرد. قبل از اقدام به ثبت برند تجاری ، باید از سیستم جستجوی الکترونیکی استعلام برند استفاده کنید تا مطمئن شوید برند شما منحصر به فرد است و قبلا توسط کسی  ثبت نشده است.

اگر در مورد ساختار قانونی کسب و کار جدید خود تصمیم گرفته اید گام بعدی شما محافظت قانونی از برند شما است تا اطمینان حاصل شود که بخشی منحصر به فرد از تصویر عمومی کسب و کار شما باقی می ماند.

نام تجاری شما هویت شرکت شما است، بنابراین بسیار مهم است که آن را با ثبت برند ایمن کنید، که مانع از استفاده نادرست از نام تجاری شما می شود. برای دریافت برند تجاری، باید درخواستی را به اداره ثبت ارسال کنید. اطلاعات زیر می تواند شما و کسب و کارتان را در فرآیند ثبت برند بدون مجوز راهنمایی کند.

 

واجد شرایط بودن برند بدون داشتن مجوز

برندها را می توان برای استفاده تجاری فعلی یا آینده ثبت کرد. با این حال، اینکه آیا درخواست شما تأیید می شود، به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله اینکه آیا برند شما متمایز است یا خیر. معیارهای دیگری که باید در نظر داشت شامل موارد زیر است:

  • اگر قصد دارید محصولاتی را تحت یک برند تجاری بفروشید، برند باید روی بسته بندی محصول نمایش داده شود.
  • اگر برند شما خدمات ارائه می دهد، برند تجاری باید در مواد بازاریابی و تبلیغات نمایش داده شود.
  • اگر قبلاً استفاده از نام یا علامت را در یک محیط تجاری شروع کرده اید، باید تاریخ استفاده از آن را برای اولین بار مشخص کنید.
  • اگر قصد دارید در آینده از نام یا علامت استفاده کنید، باید این را در برنامه خود یادداشت کنید.
  • اگر هویت تجاری شما چیزی منحصر به فرد در مورد برند شما می گوید، مانند تعهد شما به تجارت دوستدار محیط زیست، علامت تجاری هویت تجاری شما بسیار مهم است.

 با این حال، عاقلانه است که بفهمیم آیا نام تجاری شما در وهله اول واجد شرایط یک علامت تجاری است یا خیر.

 

استعلام برند ثبت شده بدون مجوز

تلاش برای ثبت برند یا علامت تجاری که قبلاً توسط شخص دیگری استفاده شده است، فایده ای ندارد. خوشبختانه، یک پایگاه داده از اصطلاحات علامت تجاری به نام سیستم استعلام برند وجود دارد که شما را از منحصر به فرد بودن برندتان مطمئن می کند.

 بدون مجوز درخواست ثبت برند

درخواست ثبت برند بدون مجوز

اکنون بخش سرگرم کننده فرا می رسد. استفاده از سیستم درخواست الکترونیکی علامت تجاری برای درخواست رسمی مجوز برند تجاری خود. پر کردن درخواست ساده و به صورت آنلاین است. اما مطمئن شوید که اطلاعات شما دقیق و کامل است، در غیر این صورت ممکن است هزینه تشکیل پرونده را هدر دهید. هزینه های درخواست متغیر است. می توانید هزینه را به صورت آنلاین از طریق کارت اعتباری، انتقال وجه الکترونیکی پرداخت کنید.

پس از ارسال، فرم شما مستقیما به اداره ثبت می رود. توجه داشته باشید که تمام اطلاعات موجود در درخواست شما (به غیر از اطلاعات پرداخت) از جمله آدرس شما به عنوان سابقه عمومی در نظر گرفته می شود.

  • نظرات بازدید کنندگان
avatar
محل نظر و سوالات شما...
کاراکتر مجاز است
صبر کنید ... 00:00.