استعلام برند

محافظت از برند تجاری با استعلام برند تجاری شروع می شود. با دانستن اینکه چه علائم تجاری دیگری وجود دارد، متوجه خواهید شد که آیا جایی برای برندی که می خواهید از آن محافظت کنید وجود دارد یا خیر.

استعلام ثبت برند تجاری به شما کمک می کند کالاها یا خدمات مشابهی را پیدا کنید که توانایی شما را برای محافظت از برندتان محدود می کند. حفاظت از برند تجاری به گونه ای وجود دارد که مصرف کنندگان منبع کالا و خدمات را بدانند. یک برند تجاری باید به طور منحصر به فرد کالاها و خدمات شما را شناسایی کند که از طرف شما می آیند. اگر شخص دیگری از علامت مشابه برای هدفی مشابه استفاده می‌کند، در این صورت استفاده او از علامت مشابه توانایی شما را برای محافظت از شما محدود می‌کند.

برند تجاری انحصاری است. می توانید از استفاده افراد دیگر از برند تجاری یا علامتی مانند آن بر روی کالاها و خدمات خود جلوگیری کنید. هدف از استعلام برند پیش از ثبت این است که مشتریانتان فقط با دیدن برند شما بدانند که شما آن محصول را تولید و ارائه می دهید.

کاربرد استعلام برند چیست؟

چه در ایران و چه در دنیا، حقوق برند تجاری به طور کلی از استفاده از یک برند در تجارت ناشی می شود. بنابراین، مهم است که ببینید آیا مالکان برند تجاری با علائم تجاری مشابه وجود دارند که می توانند شما را از استفاده یا ثبت برند احتمالی خود منع کنند یا خیر. استعلام و ترخیص برند تجاری فرآیند جمع آوری و ارزیابی اطلاعات برای در دسترس بودن و حفاظت از برند تجاری است. به عبارت دیگر، استعلام برند تجاری، برندهای دیگری را که ثبت یا استفاده می شوند و برند شما ممکن است با آنها در تضاد باشد، شناسایی می کند.

برند یک شرکت یکی از با ارزش ترین دارایی های آن است. بنابراین استعلام برند وسیله ای برای تقویت و محافظت از آن دارایی است.

قبل از اینکه استعلام برند و نام تجاری شرکتتان را بگیرید، مهم است که برند تجاری انتخابی شما حضور قوی و محنصر به فرد داشته باشد و به عبارتی دیگر خاص باشد.

همه چیز با استعلام گرفتن از برند شروع می شود!

علامت تجاری یک فرآیند ساده نیست. بزرگترین تهدید شما برای به دست آوردن محافظتی که می خواهید، روشی است که سایر مشاغل از برند شما یا برندهایی مانند آن استفاده می کنند. جستجوی دقیق علامت تجاری برای به دست آوردن برندهای تجاری قوی کاملا ضروری است. علاوه بر این، امروزه استعلام برند تجاری ساده تر از همیشه است، و هیچ دلیلی وجود ندارد که کسی که به دنبال برند تجاری است مرحله استعلام را جا بندازد!

جدا از داشتن طراحی کامل برند، قبل از شروع استعلام، باید ایده ای از نحوه استفاده کسب و کارتان از برند تجاری داشته باشید. یک تجارت ممکن است از علامت تجاری مشابه علامت تجاری دیگر استفاده کند. تا زمانی که استفاده مشتریان هر یک از کسب و کارها را گیج نکند، برندهای تجاری با هم تداخل دارند. دانستن اینکه چگونه می خواهید از برند خود استفاده کنید، برای تفسیر نتایج برند ضروری است.

یک برند متمایز انتخاب کنید! هرچه برند تجاری شما منحصر به فردتر و خلاقانه تر باشد، احتمال درگیری های گسترده کمتر می شود.

اگر برند تجاری مشابهی پیدا کردید، سپس در مورد کالاها/خدمات ارائه شده، فروخته شده و یا تحت آن برند تحقیق کنید. اگر کالا/خدمات با کالای شما یکی باشد، احتمالاً برند تجاری پرخطری را انتخاب کردید و باید آن را تغییر دهید.

پس از تصمیم گیری و استعلام، همیشه بهتر است نام کسب و کار خود را ثبت کنید تا هیچ کس دیگری نتواند از آن برای کسب و کار خود استفاده کند. برند تجاری شرکت شما از اهمیت بالایی برخوردار است.

 نام یا برند تجاری شرکت شما اولین تاثیر را بر ذهن خریداران، تامین کنندگان و مشتریان شما می گذارد. برند تجاری یک شرکت باید دارای ویژگی های زیر باشد:

  • کوتاه و در عین حال ساده

برند باید کوتاه و دقیق باشد. هنگام انتخاب برند مطمئن شوید که "مردم می توانند آن را به راحتی تلفظ کنند". اولین باری که کسی نام شرکت را می شنود، باید در مغزش ثبت شود.

  • برندی معنی دار

برند شرکت شما باید با خود کسب و کار شما مرتبط و مطابقت داشته باشد.

 

چگونه از برند ثبت شده استعلام بگیریم؟

برای استعلام ثبت برند باید مراحلی را طی کرد. تمامی گام های استعلام برند را در ادامه نام برده ایم.

  • مراجعه به سامانه استعلام برند

وارد سامانه استعلام برند به لینک ipm.ssaa.ir  شوید.

مشخصات خود و برند خود را وارد کنید.

پس از پر کردن فیلدها روی جست و جو کلیک کنید.

سامانه استعلام برند

نکته قابل توجه: در این سامانه، برندهایی که در حال ثبت هستند و هنوز ثبت نشدند در نظر گرفته نمی شوند. حتی امکان دارد نتیجه استعلام مثبت باشد ولی در آینده برند شما به  این دلایل رد شود.

  • مراجعه به اداره ثبت

نکته قابل توجه: اداره ثبت در همه شهرهای ایران شعبه ندارد و تنها در تهران مستقر است.

امکان دارد پیگیری به صورت حضوری بسیار زمان بر و هزینه بر باشد.

  • استعلام برند در روزنامه رسمی

ابتدا به سایت روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران  به لینک www.rrk.ir  ورود پیدا کنید.

سپس فیلدهای مربوطه ( مانند نام شرکت،شماره ثبت، شناسنامه ملی شرکت و غیره) را پر کنید.

پس از پر کردن مشخصات به راحتی استعلام برند خود را در کوتاه ترین زمان خواهید گرفت.

استعلام برند

پس از استعلام برند

در صورتی که نتیجه مثبت باشد:

باید برای مراحل ثبت برند اقدام کنید و برند خود را به صورت رسمی ثبت کنید.

در صورتی که نتیجه استعلام برند منفی باشد و برند شما رد شود:

به دنبال نام تجاری جدید بگردید.

مدارک مورد نیاز برای استعلام برند:

  • ارائه کپی شناسنامه و کارت ملی متعلق به صاحب برند
  • ارائه جواز و یا پروانه فعالیت
  • ارائه کپی کارت بازرگانی ( برای برند لاتین)

مدت زمان استعلام برند به طور معمول، بین 30 الی 60 روز کاری است. زمان استعلام برند متغیر است و درصورتی که مدارک مورد نیاز ناقص باشد ممکن است به زمان آن اضافه شود.

سامانه استعلام برند

سامانه استعلام برند 

سامانه استعلام برند به شما کمک می کند استعلام برند تجاری مدنظرتان را بگیرید و پیش از ثبت از خاص بودن برند خود اطمینان حاصل کنید. اما همانطور که می دانید استعلام برند تجاری مطلق و کاملا مطمئن نیست. اما می تواند به نوعی اطلاعات لازم را به مشتری اطلاع دهد. این ابزار امکان جستجوی علائم تجاری ثبت شده برای کلمات، شماره ثبت، طبقه بندی و دستگاه ها را فراهم می کند. به یاد داشته باشید که سامانه استعلام برنامه های در حال انتظار یا منتشر شده را پوشش نمی دهد.

ابزار جستجو اطلاعات محدودی در مورد علائم تجاری ثبت شده ارائه می دهد. و کپی هیچ گونه سندی (به عنوان مثال، ثبت علامت تجاری، برنامه های کاربردی و غیره) یا سابقه رسیدگی اداری را در اختیار کاربر قرار نمی دهد. با این حال، این سامانه ابزار مفیدی برای صاحبان برند تجاری و وکلای ایرانی است تا برای استعلام قبل از ثبت درخواست‌های جدید استفاده کنند.

موتورهای جستجو ابزارهای مفیدی برای بررسی اینکه آیا برند تجاری مشابه با علامت انتخابی در حال حاضر در حال استفاده است یا خیر، و اگر چنین است، کجا و برای چه محصولات یا فعالیت هایی استفاده می شود. با این حال، جستجوهای آنلاین برند هایی را که قبلاً ثبت شده اند، اما هنوز در یک بازار راه اندازی نشده اند را شناسایی نمی کنند. یا حداقل هنوز به گونه ای نیست که در جستجوی آنلاین رتبه بالایی داشته باشند. فقط یک جستجوی دقیق در دسترس بودن برند تجاری در پایگاه های داده رسمی یا ساخته شده قادر به شناسایی چنین تضادهای احتمالی خواهد بود.

همان‌قدر که استعلام علامت تجاری حیاتی است، بسیاری از شرکت‌ها انجام جستجوهای در دسترس بودن را به تعویق می‌اندازند، زیرا بسیاری از خدمات در این زمینه منجر به حجم‌هایی از داده‌های مرتب نشده، غیرقابل مدیریت و اغلب نامربوط می‌شوند که باید توسط مالک برند مورد بررسی قرار گیرد.

آیا باید قبل از ثبت برند استعلام بگیریم؟

پس از این که یک فروشنده یک یا چند برند تجاری بالقوه را برای محصولات یا خدمات خود انتخاب کرد، گام بعدی استعلام برند است. آیا استعلام برند تجاری قبل از پذیرش، استفاده یا قبل از ثبت برند تجاری لازم است یا خیر؟ استعلام علامت و برند تجاری از نظر قانونی الزامی نیست، اما استعلام گرفتن ابزار ارزشمندی برای ارزیابی خطرات مرتبط با پذیرش یک برند تجاری جدید قبل از سرمایه گذاری احساسی یا پولی در آن برند تجاری است.

به خاطر داشته باشید که هنگام پذیرش یا استفاده از یک علامت تجاری همیشه خطری وجود دارد. استعلام از برند و جست و جوی آن به شما کمک می کند دامنه چنین ریسکی را درک کنید تا بتوانید تصمیم بگیرید که آیا می خواهید با یک برند تجاری خاص پیش بروید یا خیر!

 مزایای استعلام برند قبل از شروع کسب و کار

مزایای استعلام برند قبل از شروع کسب و کار

سرمایه گذاری های تجاری جدید می تواند برای کارآفرینان هم هیجان انگیز و هم ترسناک باشد. اگرچه شروع یک کسب و کار جدید و دیدن اینکه آیا به نتیجه می رسد هیجان انگیز است. اما نامشخص بودن آینده ترسناک است زیرا ممکن است موفقیت مالی مورد انتظار شما را حفظ نکند.

ترسناک تر از آن، احتمال عواقب قانونی پس از شروع کسب و کار شما است.

از قانون تجارت گرفته تا حقوق مالکیت فکری، مجموعه پیچیده ای از قوانین وجود دارد که باید به آنها پایبند بود.

یکی از مواردی که می تواند یک تجارت را مشکل ساز کند، جرم نقض برند یا علامت تجاری است. شکایتی مانند این می تواند هم برای شرکت های نوپا و هم برای شرکت های طولانی مدت مشکل ساز باشد. و بدون داشتن دانش حقوقی یا نمایندگی مناسب از طرف شما، ممکن است با عواقب جدی مانند جریمه های سنگین روبرو شوید.

استعلام و پاک کردن برند در مراحل اولیه توسعه برند به شما کمک می کند تا از موارد زیر جلوگیری کنید:

  • ثبت یک برند تجاری ضعیف که نمی‌توانید از آن محافظت کنید، یا هزینه زیاد برای دستیابی به سطح حفاظتی مطلوب
  • خرج کردن منابع برای ایجاد برندی که ممکن است مجبور شوید آن را کنار بگذارید زیرا طرف دیگری حقوق قبلی آن برند تجاری را دارد.
  • قرار گرفتن در معرض خسارت و حق الوکاله ناشی از ادعاها یا مخالفت های صاحبان حقوق ارشد.

سایر مزایای استعلام برند تجاری عبارتند از:

  • یک نظر منطقی و درست از طرف وکیل ممکن است از دفاع در برابر ادعای سوء نیت یا تخلف عمدی حمایت کند.
  • دانش ایجاد شده از گزارش استعلام و تجزیه و تحلیل ممکن است به مشاور در تهیه پیش نویس برنامه های کاربردی برند تجاری کمک کند. این مسئله احتمال رد یا مخالفت های دفتر برند تجاری توسط اشخاص ثالث را به حداقل می رساند.
  • نتایج استعلام ممکن است به شما در ایجاد مطالب بازاریابی کمک کند که خطر چالش‌های صاحبان علامت تجاری مشابه را که در جستجو کشف می‌شوند به حداقل برساند.

همانطور که می بینید، مزایای مهم زیادی برای استعلام برند تجاری وجود دارد. در واقع، بهتر است قبل از ثبت هرگونه درخواست برند تجاری، به عنوان یک اقدام احتیاطی، یک جستجوی محترمانه در سوابق برای علائم تجاری یکسان (کلمه) انجام دهیم.

بنابراین قبل از استفاده یا پذیرش یک برند تجاری بالقوه، سطحی از استعلام و جست و جوی برند را انجام دهید.

بهتر است استعلام برند بگیرید تا ببینید آیا تضادهای احتمالی که شما را از استفاده یا پذیرش برند تجاری باز می دارد یا خطر زیادی ایجاد می کند وجود دارد یا خیر. در این صورت وجود آن بهتر است برند تجاری دیگری را انتخاب کنید.

استعلام برند تجاری برای استفاده در موارد زیر ارزشمند و ضروری است:

  • برای شناسایی تخلفات یا سوء استفاده های احتمالی توسط دیگران.
  • در انجام بررسی لازم در ادغام، تملک و معاملات مالی.
  • برای مشاوره در مورد خطرات استفاده های خاص از یک برند تجاری که قبلاً پاک نشده است.
  • برای شناسایی خطرات مرتبط با گسترش تجارت یا بازاریابی تحت برند تجاری.
  • برای ارزیابی خطرات با تغییر نام که ممکن است به عنوان برند تجاری استفاده شود.
  • در ارزیابی قدرت ادعاها و اعتراضات مطرح شده توسط دیگران بر اساس استفاده مشتری از علامت تجاری.
  • در ارزیابی قدرت ادعای نقض احتمالی علیه طرف دیگر.
  • در ارزیابی قدرت علامت تجاری از نظر استفاده شخص ثالث از برندهای تجاری مشابه.

 

انواع مختلف استعلام برند 

روش های مختلف استعلام برند

 اساسا دو نوع استعلام برند وجود دارد:

  •  استعلام برند به صورت حذفی یا مقدماتی

استعلام مقدماتی یا حذفی هر گونه برند متضاد و آشکار را قبل از سرمایه گذاری در جستجوی جامع تر و گران تر شناسایی می کند. دامنه این نوع استعلام محدود است و انواع مختلفی از املا، آوایی یا سایر تغییرات تحت پوشش یک جستجوی کامل را شناسایی نمی کند. به عنوان مثال، اگر برند بالقوه شما (کوکاکولا) بود. جستجوی مقدماتی یا حذفی ممکن است فقط برند تجاری مشابه (کوکاکولا) را جستجو کند.

  • استعلام برند به صورت جامع یا کامل

استعلام جامع یا کامل یک جستجوی کامل از برند تجاری مدنظر است و به طور کلی شامل جستجوی موارد زیر است:

  • سوابق برند تجاری
  • علائم تجاری ثبت شده در کشور
  • پایگاه‌های داده حقوق عمومی و نام شرکت
  • وب‌سایت‌ها و پایگاه‌های داده نام دامنه

 استعلام برند به صورت کامل فراتر از جستجو برای برند تجاری یکسان است و به دنبال شناسایی تغییرات مفهومی، ساختاری و آوایی از جمله:

  • اختصارات
  • تغییرات املایی
  • معادل‌های آوایی
  • اشکال نقطه‌گذاری غیرمعمول
  • ساخت واژه‌های مبتکرانه یا نامنظم
  • عناصر بصری
  • مترادف ها ترجمه ها (معادل های خارجی)
  • آوانویسی ها

 برای مثال، یک جستجوی جامع برای برند PRINCESS ممکن است یک درگیری بالقوه را در PRINCESSA یا PRINCES شناسایی کند. در حالی که در جستجوی حذفی انجام نمی شود.

استعلام برند جامع ابزار ارزشمندتری برای ارزیابی خطرات مرتبط با علامت تجاری بالقوه شما است. با این حال، حتی استعلام های کامل نیز کاملا قابل اعتماد نیستند. برخی از برندهای تجاری ممکن است در گزارش جستجو ظاهر نشوند.

استعلام برند به چه عواملی بستگی دارد؟

  1.  بودجه مشتری، زمان بندی
  2.  ماهیت و میزان استفاده مورد نظر از برند تجاری بالقوه
  3. محیط رقابتی
  4. آیا مشتری در حال پاکسازی برند تجاری برای استفاده و/یا ثبت قانونی است.

 

کلام آخر

قبل از شروع سرمایه گذاری تجاری خود، اغلب توصیه می شود که استعلام برند خود را با استفاده از سیستم جستجوی آنلابن برند تجاری انجام دهید. این سیستم شامل سوابق برند تجاری فعال و غیر فعال و همچنین برنامه های فعلی برای ثبت است. هدف از استعلام، یافتن "احتمال سردرگمی" بین شرکت یا محصول شما و یک نهاد تجاری دیگر است.

هنگامی که یک استعلام صورت می گیرد، یک لیست کامل ارائه می شود که علائم تجاری را نشان می دهد که یکسان یا مشابه برند شما هستند. و یا می توانند کالاها یا خدمات مرتبط در نظر گرفته شوند. اگر علامت تجاری مورد نظر شما بسیار شبیه یا یکسان با یک برند تجاری موجود باشد، احتمالاً درخواست ثبت توسط اداره مالکیت معنوی رد می شود.

اگر بعد استعلام نتیجه ای پیدا نشد، می توانید برند خود را در اداره مالکیت معنوی ثبت کنید. ثبت برند، مالکیت برند تجاری را برای شما فراهم می کند که می تواند در اقدامات قانونی علیه طرف های متخلف استفاده شود. اگر متهم به نقض علامت تجاری شخص دیگری هستید، ثبت شما می تواند به عنوان مدرکی برای حمایت از مالکیت برند مورد استفاده قرار گیرد.

  • نظرات بازدید کنندگان
avatar
محل نظر و سوالات شما...
کاراکتر مجاز است
صبر کنید ... 00:00.