نحوه ثبت شرکت صرافی

افرادی که متقاضی ثبت و تاسیس یک شرکت صرافی هستند در ابتدا می بایست از روش های قانونی نسبت به اخذ مجوز از بانک مرکزی اقدام کنند و پس از آن برای شروع قعالیت باید شرکت خود را ثبت کنند. هم اشخاص حقوقی و هم اشخاص حقیقی می توانند شرکت صرافی تاسیس کنند. اما برای هر کدام، روش ثبت شرکت صرافی تفاوت دارد که نیازمند آشنایی با انواع احکام و قوانین این شرکت ها است.

منظور از شرکت صرافی چیست؟

شرکت های صرافی در واقع شرکت هایی هستند که امور صرافی را برای مشتریان انجام می دهند. فعالیت های شرکت های صرافی شامل خرید و فروش طلا، سکه و نقره و همچنین خرید و فروش ارز نقدی یا غیر نقدی است. شایان ذکر است که برای ثبت شرکت صرافی در ابتدا حتما باید از بانک مرکزی مجوز های مربوطه دریافت گردد.

شرکت های صرافی چند نوع هستند؟

همانطور که روند ثبت شرکت های صرافی برای اشخاص حقیقی و حقوقی با یکدیگر تفاوت دارد خود شرکت های صرافی هم انواعی دارند. معمولا شرکت صرافی به دو نوع تقسیم می‌شود:

🔰 شرکت های صرافی نوع اول: صرافی‌هایی که تنها مجاز به خرید و فروش نقدی ارز های غیر الکترونیک بوده و انجام سایر معاملات و فرایندهای ارزی برای آنها ممنوع است.

🔰 شرکت های صرافی نوع دوم: این نوع صرافی علاوه بر خرید و فروش ارز، دارای مجوزهای لازم برای فرایندهای مربوط به حواله‌های ارزی از طریق موسسات مالی و اعتباری و ارائه خدمات ارزی برون مرزی از طریق کارگزاران و همچنین نقل و اتقال است.

در هر دو نوع صرافی می توان خرید و فروش طلا، سکه و نقره را انجام داد.

مراحل لازم برای ثبت شرکت صرافی

ثبت شرکت صرافی از جمله موضوعاتی می باشد که برای ثبت آن نیازمند به اخذ مجوز می باشد. بدین ترتیب که ابتدا باید از بانک مرکزی مجوز لازم جهت ثبت شرکت را اخذ کرد. اگر قصد داشته باشید یک شعبه از صرافی را ایجاد نمایید بانک مرکزی مجوز لازم را صادر نمی نماید چراکه مستلزم آن است که به عنوان شرکت تضامنی برای افراد حقیقی و یا تحت شرکت سهامی خاص حقوقی یک صرافی راه اندازی گردد. ثبت شرکت صرافی نوع اول یا ثبت شرکت صرافی از نوع دوم هیچ تفاوتی ندارد و شرایط یکسان می باشد. یکی از مراحل مهم ثبت شرکت صرافی تعیین میزان سرمایه می باشد که برای ثبت شرکت صرافی نوع اول حداقل باید ۵میلیون تومان و برای ثبت شرکت صرافی نوع دوم حداقل ۲۰ملیون تومان سرمایه لازم می باشد.

مدارک لازم برای ثبت شرکت صرافی عبارتند از

اخذ مجور از بانک مرکزی

فراهم کردن مدارک برای ثبت شرکت صرافی

برای ثبت شرکت مسئولیت محدود هیئت رئیسه و مدیر عامل صرافی‌های نوع دوم باید دارای شرایط زیر باشند:

حداقل مدرک کارشناسی مرتبط

حداقل ۵سال سابقه کار در امور ارزی، مالی و اقتصاد

 

شرایط لازم برای ثبت شرکت صرافی

در صورتی که می خواهید برای شخصیت حقوقی ثبت شرکت صرافی انجام دهید می توانید با ثبت کردن شرکت تضامنی این کار را انجام دهید. اگر از طرف موسسات اعتباری یا بانک ها می خواهید ثبت انجام دهید با استفاده از شرکت سهامی خاص ثبت شرکت صرافی ارا انجام دهید. برای تاسیس شرکت های صرافی با مراجعه به سامانه ثبت می توانید درخواست خود را ثبت کنید.

 

مقررات ناظر بر فعالیت صرافی‌ها

ماده ١٣: صرافی‌ها موظفند تمامی عملیات خود را براساس قوانین و مقررات موجود و در چارچوب استاندارد‌های حسابداری مورد تایید سازمان حسابرسی، ثبت و ضبط نمایند.

ماده ١۴: صرافی‌ها مجاز به انجام معامله با کلیه ارزها هستند، مگر اینکه بانک مرکزی معامله یک یا چند ارز را ممنوع کرده باشد.

ماده ١۵: صرافی‌ها موظفند در مقابل کلیه خدماتی که برای مشتریان انجام می‌دهند، رسید ارائه نمایند.

ماده ١۶: صرافی‌ها مکلفند کلیه قوانین و مقررات ناظر بر پیشگیری از “پول شویی ” را رعایت نمایند.

ماده ١٧: به منظور پیش گیری از عملیات “پول شویی “، صرافی‌ها مجاز به خرید و فروش (معامله) یک ارز یا ارزهای مختلف با هر مشتری و در هر روز و بیش از معادل پنجاه میلیون ریال نمی باشند.

تبصره: بانک مرکزی با توجه به شرایط روز می‌تواند نسبت به بررسی، تجدید نظر و اعلام “معادل ریالی” موضوع این ماده اقدام نماید.

ماده ١٨: معاملات ارزی بیش از ده میلیون ریال در صرافی‌ها، می‌بایست با احراز هویت کامل، نشانی محل اقامت‌، شماره ملی، کدپستی و شماره تلفن خریدار و فروشنده انجام شود.

تبصره: بانک مرکزی با توجه به شرایط روز می‌تواند نسبت به بررسی، تجدید نظر و اعلام “معادل ریالی” موضوع این ماده اقدام نماید.

ماده ١٩: صرافی‌ها مجاز به انجام عملیات بانکی مربوط به اعطای تسهیلات اعتباری و یا دریافت و نگه داری سپرده از مشتریان نمی‌باشند.

ماده ٢٠: در صورتی که دراثر زیانهای وارده، سرمایه صرافی از حد مقرر در این دستور العمل کمتر شود، صرافی‌ها مکلفند حداکثر طی مدت سه ماه سرمایه خود را تکمیل نمایند.

ماده ٢١: بانک مرکزی می‌تواند صرافی را مکلف به ارائه صورت‌های مالی سالانه حسابرسی شده به همراه یادداشتهای منظم به صورتهای مالی نماید.

ماده ٢٢: صرافی‌ها موظفند در هر روز میزان خرید و فروش ارز را با ذکر نوع و نرخ آن‌ها به انضمام مشخصات کلیه خریداران و فروشندگان، مطابق فر م بانک مرکزی در دفاتر قانونی خود ثبت نمایند.

ماده ٢٣: صرافی‌ها موظفند آمار معاملات خرید و فروش ارز را بر اساس نوع ارز، اعم از معاملات نقدی و حواله ای، براساس جداول و زمان‌بندی مورد نظر بانک مرکزی به آن بانک، ارسال نمایند.

ماده ٢۴: صرافی‌ها موظفند نرخ‌های خرید و فروش ارزها، و سایر اطلاعات مورد نیاز مشتریان را در محل صرافی در معرض دید عموم قرار دهند.

ماده ٢۵: بانک مرکزی در هر زمان تشخیص دهد بازرسان خود را جهت رسیدگی به حساب‌ها ونحوه فعالیت صرافی‌ها اعزام می نماید. مسئولان صرافی‌ها باید کلیه اسناد، مدارک و دفاتر خود را جهت این گونه رسیدگی‌ها ارائه دهند و امکان رسیدگی‌های لازم را برای بازرسان بانک مرکزی فراهم نمایند.

ماده ٢۶: چنانچه در رسیدگی‌های بانک مرکزی موارد اشکال یا تخلف از ضوابط احراز گردد، موارد به تشخیص بانک مرکزی جهت اصلاح رویه به صورت اخطار کتبی با قید مهلت به واحد صرافی مربوط اعلام می‌شود.

تبصره: در صورتی که گزارش‌های بازرسان بانک مرکزی و بررسی‌های این بانک حکایت از اصرار بر ادامه تخلف واحد صرافی ذیربط داشته باشد و یا تخلفات صرافی مورد‌نظر آشکارا مغایر با مقررات و موازین قانونی موجود باشد و یا دامنه شکایات مشتریان از واحد صرافی مربوط از حد متعارف بالاتر ارزیابی شود، در این صورت بانک مرکزی می‌تواند نسبت به ابطال مجوز “فعالیت” و یا تعلیق فعالیت صرافی مورد نظر از طریق مراجع قانونی اقدام نمایدموسسه ی حقوقی تکسفیر شما را در انجام مراحل ثبت شرکت همراهی میکند.

مقررات عمومی در ثبت شرکت صرافی:

ماده ٢٧: صرافی‌ها موظفند مجوز ” فعالیت” صرافی را به نحو مطلوب و آشکار در معرض دید عموم قرار دهند.

ماده ٢٨: استفاده از عنو ان و یا کلمه ” بانک ” در نام صرافی و یا استفاده از نشانه‌های متعلق به بانک‌ها در تبلیغات، ممنوع است.

ماده ٢٩: انجام فعالیت‌های صرافی، صرفا در محلی که نشانی آن در اساسنامه و یا شرکت نامه و مجوز تاسیس صرافی قید می‌گردد و نیز شعبه و یا نمایندگی موضوع ماده ۳۳این دستورالعمل، مجاز است.

ماده ٣٠: صرافی‌های نوع اول باید دارای محل کسب دائم (ملکی، سرقفلی و یا استیجاری ) و صرافی‌های نوع دوم می‌بایست دارای محل فعالیت دائم(ملکی و یا سرقفلی) و به نام شرکت صرافی ذیربط باشند.

ماده ٣١: محل کسب صرافی‌های “بانکی” می‌بایست جدا و مستقل از شعبه‌ها و باجه‌های بانک باشد.

ماده ٣٢: تعطیلی محل کار صرافی‌ها به هر دلیل بیش از یک ماه و یا نقل و انتقال محل کسب بدون اطلاع بانک مرکزی ممنوع است.

ماده ٣٣: افتتاح شعبه یا نمایندگی صرافی صرفا برای صرافی‌های نوع دوم مجاز می‌باشد که تنها با دریافت مجوز از بانک مرکزی امکان پذیر است

 

ثبت شرکت صرافی چه هزینه هایی دارد؟

ثبت شرکت صرافی چه هزینه هایی دارد

تاسیس شرکت های صرافی همانطور که خواندید نیازمند رعایت شرایط ویژه ای می باشد و همچنین سخت گیری های بیشتری نسبت به سایر شرکت ها در پی دارد. یکی از مراحلی که در طول فرایند ثبتی باید طی شود، پرداخ هزینه های ثبت شرکت صرافی می باشد.

دریافت مجوز برای شرکت صرافی هزینه ای در بر ندارد. ولی اگر شرکت صرافی با قالب شرکت سهامی خاص یا تضامنی ثبت شود نیازمند پرداخت هزینه هایی می باشد برای ثبت. هزینه های مورد نیاز عبارتند از:

حداقل سرمایه ابتدایی

یکی از ملزومات ثبت شرکت صرافی تامین سرمایه اولیه است. این سرمایه باید حداقل 130 میلیارد ریال یا 13 میلیارد تومان برای شهر های کوچک کشور و 25 میلیارد تومان برای شهر های بزرگ باشد.

باطل کردن تمبر سرمایه شرکت

جهت باطل کردن تمبر سرمایه شرکت باید هزینه ای در حدود نیم در هزار سرمایه شرکت پرداخت شود.

حق الثبت

10 هزارتومان هزینه برای ثبت شرکت سهامی خاص یا تضامنی نیاز می باشد.

چاپ کردن آگهی ثبت شرکت

جهت ثبت شرکت سهامی خاص یا تضامنی نیازمند چاپ آگهی در رزنامه رسمی و کثیرالانتشار می باشید.هزینه چاپ روزنامه بسته به تعدا آگهی چاپ شده می تواند تغییر کند.

ارائه گواهی عدم سوء پیشینه

تقریبا 110 هزار تومان هزینه برای درخواست و صدور گواهی عدم سوء پیشینه مورد نیاز می باشد.

مشخص کردن نام شرکت

ابتدایی ترین مرحله برای تاسیس شرکت، مشخص کردن اسم شرکت می باشد. برای تایید شدن توسط کارشناسان، نام شرکت نباید تکراری باشد. 50 هزارتومان هزینه نیاز است برای تعیین نام شرکت.

 

مدارک لازم برای ثبت شرکت صرافی

مدارک لازم برای ثبت شرکت صرافی

افرادی که درخواست ثبت و راه اندازی شرکت صرافی دارند می بایست مدارکی را به بانک مرکزی ارائه دهند. این مدارک عبارتند از:

✅ نام موسسان و اطلاعات آنها و تعیین سهم الشرکه هرکدام از این افراد

✅مبلغ سرمایه مدنظرو نحوه تامین آن

✅اساسنامه یا شرکتنامه

✅میزان تحصیلات، سوابق شغلی و فعالیت و همچنین سمت های گذشته مدیران

✅گواهی عدم سوء پیشینه مدیران

✅تعهدنامه مدیران به منظور اینکه هیچ گاه پرونده کیفری که اثرگذار بر شرکت باشد نداشته باشند

✅التزام کتبی مبنی بر انجام فعالیت بر اساس مقررات و دستور العمل

✅پرسشنامه بانک مرکزی بعد از تکمیل

✅تعهدنامه بر اساس اینکه سمتی بر عنوان های سهامدار، مدیرعامل یا موسس در صرافی دیگری نداشته باشد

✅گواهی مهارت انجام فعالیت های صرافی از طرف موسسات قابل تایید بانک مرکزی و ارائه آن از طریق اعضای هیئت مدیره و یا مدیران انجام شود.

بعد از اینکه مدارک فوق نزد بانک مرکزی تایید شد، مجوز های درخواست شده را ارسال می کند.

 

خرید و فروش ارز بدون اخذ مجوز از بانک مرکزی چه مجازاتی دارد؟

مجازات خرید و فروش ارز بدون مجوز

بر اساس قانون، انجام امور صرافی به وسیله اشخاص حقوقی و حقیقی فاقد داشتن مجوز بانک مرکزی ممنوع می باشد و در صورتی که فردی بدون اخذ مجوز از بانک مرکزی به فعالیت های صرافی بپردازد، به حبس، شلاق و جزا محکوم می شود و مرتکب به چند مورد از مجازات های تعزیری می شود.

شایان ذکر است انجام امور صرافی بدون داشتن مجوز از بانک مرکزی، قاچاق ارز محسوب می شود. این شخص علاوه بر پرداخت جریمه نقدی، ارز هایش نیز ضبط می شود. میزان جریمه به مقدار دو برابر قیمت ریالی ارز ضبط شده است.

استعلام مجوز های شرکت صرافی

  جهت استعلام مجوز های صرافی می توانید به سامانه بانک مرکزی به نشانی cbi.ir مراجعه کرده و از صحت و موجودیت مجوز های شرکت صرافی اطمینان حاصل کنید. در سامانه در قسمت نظارت بانکی یک بخش با نام بانک ها و نهاد های مالی وجود دارد. در این بخش می توانید صرافی مدنظر خود را جستجو کنید.

جمع بندی

ثبت شرکت صرافی یک فرایندی است که نسبت به سایر ثبت شرکت ها متفاوت است و نیازمند رعایت موارد مهمی می باشد. افرادی که دیخواست ثبت شکرت صرافی دارند درابتدا باید دقت داشته باشند که برای سرمایه حداقلی نیز باید حداقل مبلغ 130 یا 250 میلیارد ریالی را در شرکت ثبت نمایند. همچنین مهمترین مجوزی که برای فعالیت صرافی نیازمند است، اخذ مجوز از بانک مرکزی می باشد که در غیر اینصورت و فعالیت بدون مجوز از بانک مرکزی شامل جریمه ها و مجازات سنگین می باشد.

 

سوالات متداول

اشخاص حقیقی و حقوقی چطور توانایی ثبت شرکت صرافی را دارند؟

جهت ثبت شرکت برای اشخاص حقیقی باید شرکت را به صورت تضامنی ثبت کرده و در صورتی که شخص حقوقی از طرف بانک ها یا موسسات غیر بانکی  قصد ثبت دارد باید شرکت را به صورت سهامی خاص ثبت کند.

حداقل سرمایه ثبت شرکت صرافی چقدر است؟

حداقل سرمایه برای ثبت شرکت صرافی در شهر های کوچک 130میلیارد ریال و در شهر های بزرگ مانند تهران 250 میلیارد ریال می باشد.

 

  • نظرات بازدید کنندگان
avatar
محل نظر و سوالات شما...
کاراکتر مجاز است
صبر کنید ... 00:00.