03333333155

ایران کد چیست؟

ایران کد به معنی کدی است که برای راحتی بیشتر در طبقه بندی کردن اجناس و کالا ها به صورت ملی می باشد که این کد همان کد ملی 16 رقمی کالا ها است.ایران کد برای طبقه بندی – شناسایی – کدگزاری و شناسنامه دار کردن کالاهایی است که در چرخه بازرگانی کشور مورد معامله قرار می گیرد.

این کد 16 رقمی از سه بخش تشکیل شده است که بخش اول آن 7 رقم را در بر میگیرد و نوع محصول را مشخص میکند و بخش دوم آن نیز 5 رقم را در بر میگیرد که این 5 رقم بیان کننده شخصی است که کالا را عرضه میکند و بخش سوم ایران کد شامل 4رقم است که مشخصاتی که برای توصیف و نامگذاری محصول است را بیان میکند که این مشخصات طبق الگوهای استانداردی مشخص می شود.

مراحل ثبت ایران کد چگونه است؟

کالایی که به ایران کد معرفی می شود ابتدا مورد شناسایی قرار می گیرد و سپس وارد مرحله تعیین مرجع کالا می شود که منظور از( مرجع کالا شخصیتی است که مسئولیت کالایی را بر عهده دارد) بعد از انجام این مراحل کد مورد نظر در بانک اطلاعات کالایی کشور ثبت می شود.

لازم به ذکر است که برای دریافت استاندارد کالا داشتن ایران کد یک امر الزامی است.

آیا ایران کد همان بارکد است؟

بارکد فقط یک فونت است که برای نشان دادن کدها می باشد در حالی که ایران کد یک کد 16 رقمی است که کلید شناسایی یک کالا می باشد.در نهایت بارکد با ایران کد تفاوت دارد .

تفاوت ایران کد با کد gtin چیست؟

کد gtinیاgs1 یک کد 13 رقمی برای شناسایی کالا در حوزه بین المللی است و ایران کد که یک 16 رقمی است نماینده کد gtin در داخل ایران است و این کد محتوای اطلاعاتی ندارد و فقط برای شناسایی کالا می باشد.

یا به عبارتی دیگر ایران کد به معنی کد کالایی است که در داخل ایران قابل استفاده است اما هنگامی که بخواهید کالای خود را به خارج از کشور ارسال کنید باید کد gs1 یا همان کد gtin را روی کالای خود داشته باشید.

آیا ایران کد مزایایی هم دارد یا خیر؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که ایران کد مزایای بسیاری دارد که برخی از آنها را مورد بررسی قرار می دهیم:

1-    یکی از مهم ترین مزایای ایران کد کاهش هزینه های لازم می باشد.از جمله هزینه تولید و انتقال و خرید و فروش و انبارداری و ....

2-    ایران کد باعث می شود که برخی کالاهای ایرانی که ممکن است نتوانند به همه سطوح بازار راه پیدا کنند این امکان را پیدا کرده و بتوانند در سطح وسیع تری گسترش پیدا کنند.

3-    یکی دیگر از بارز ترین مزایای ایران کد ایجاد زبان مشترک بین همه کالاها و خدمات تولیدی است که این کار باعث سهولت در شناسایی کالا می شود.

4-    ایران کد تجارت را آسان تر میکند و باعث رواج پیدا کردن تجارت الکترونیک می شود.

5-    همچنین یکی دیگر از ویژگی های داشتن ایران کد جلوگیری از قاچاق کالا می باشد به این صورت که کالاهای مجاز از کالاهای غیر مجاز به واسطه داشتن و نداشتن ایران کد از هم تشخیص داده می شوند.

6-    توسط این کد از خروج عرض از کشور جلوگیری می شود.

7-    در انتها ایران کد باعث حذف واسطه ها می شود.

اخذ ایران کد در کرج چگونه است؟

برای اخذ ایران کد در کرج باید به مرکز ملی شماره گذاری کالا در استان البرز مراجعه کنید.

مرکز ملی شماره گذاری کالا در برخی از شهرستان های استان البرز از قبیل :هشتگرد، نظرآباد و فردیس هم نمایندگی دارد که مراجعه کننده های محترم می توانند در این مرکز ایران کد مورد نظر را خود را ثبت کنند.

چنانچه برای دریافت ایران کد مورد نظر خود با مشکل مواجه شده یا به مشاوره با متخصصان نیازمند هستید می توانید به موسسه حقوقی تکسفیر مراجعه کرده یا با این موسسه تماس حاصل فرمایید.

  • نظرات بازدید کنندگان
avatar
محل نظر و سوالات شما...
کاراکتر مجاز است
صبر کنید ... 00:00.