تعریف طرح صنعتی

طرح صنعتی عبارت است از ( industrial design ) در زبان انگلیسی و یا ( design industriel ) در زبان فرانسوی .

تعریف طرح صنعتی بر اساس قانون ثبت اختراعات ، طرح های صنعتی و علامت های تجاری :

مطابق با ماده 20 قانون ثبت اختراعات ، طرح های صنعتی و علامت های تجاری ، طرح صنعتی عبارت است : از ترکیبی از خطوط و رنگ ها و یا اشکال سه بعدی ، به نحوی که باعث ایجاد تغییر در ترکیب و شکل فراورده های صنعتی و یا محصولات صنایع دستی گردد . لازم به ذکر است که در طرح های صنعتی ، دست یافتن به یک نتیجه فنی که در آن هیچ گونه تغییر ظاهری ایجاد نشده است ، دربرگیرنده حمایت از این قانون نمی باشد . به عبارت دیگر طرح های صنعتی باید نتیجه تغییراتی در ظاهر باشند و ربطی به تغییرات فنی ندارند .

با گسترش طرح های صنعتی وافزایش فروش محصولات تحت عنوان علایم تجاری و طرح های صنعتی ، کشورهای مختلف تصمیم گرفتند تا برای حفظ تولیداتشان و همچنین برای جلوگیری از تجاوز به حقوق تجار ، مقرراتی را به صورت بین المللی وضع نمایند تا علامت های تجاری هم در کشور آن ها در امان باشد و هم در کشورهای دیگر مورد حمایت قرار گیرد . به این دلیل که محصولات و تولیدات یک کارخانه ممکن است در تمام دنیا عرضه گردد . در نتیجه محصولاتی که مرغوبیت داشته باشند ، از سوی مشتری ها مورد طلب واقع می گردند .

تعریف طرح صنعتی از دیدگاه سازمان جهانی مالکیت معنوی :

طرح صنعتی از دیدگاه این سازمان عبارت است از : حقوقی که به منظور حمایت از ویژگی های تزیینی و غیر کاربردی یک محصول صنعتی به آن داده می شود .

تعریف طرح صنعتی از دیدگاه حقوق دانان داخلی و خارجی :

طرح صنعتی از دیدگاه این حقوق دانان عبارت است از : اشکال و یا تصاویری که به یک کالا ، زیبایی می بخشند ، به نحوی که از محصولات و کالاهای مشابه دیگر متمایز شوند .

تعریف طرح صنعتی از دیدگاه سایرین :

طرح صنعتی از دیدگاه عده ای دیگر عبارت است از : کالاهایی که نمودی تزیینی و آرایشی دارند و طرح آنها می تواند یک شکل سه بعدی باشد . به عنوان مثال سطح کالا به صورت سه بعدی و یا دو بعدی باشد .

طرح صنعتی در اتحادیه پاریس :

در صورتی که افرادی بخواهند اجناس تقلبی را به جای اجناس اصلی به مشتریان بدهند ، در این صورت اعتماد این اشخاص از محصول موجود سلب شده و در نهایت به سازندگان اصلی آن محصول خسارت وارد می شود .

وقوع این اتفاق در رابطه با محصولات دارویی و لوازم آرایشی و خوراکی ، بسیار خطرناک می باشد .

به همین علت برای جلوگیری از وقوع این اتفاقات ، اتحادیه ای معروف به اتحادیه پاریس در اواخر قرن 19 برای حمایت از مالکیت صنعتی بین چند ملت تشکیل شد و پس از آن نیز دولت های دیگری از جمله ایران به آن ملحق گشتند .

  • نظرات بازدید کنندگان
avatar
محل نظر و سوالات شما...
کاراکتر مجاز است
صبر کنید ... 00:00.