کد فراگیر اتباع

یکی از راه های گسترش کسب و کار افراد، رفتن به کشور های مختلف می باشد که در آن کشور ها نیز بتوان از لحاظ فرهنگی و اقتصادی پیشرفت کرد. در چنین زمانی که افراد قصد رفتن به کشور دیگری را به منظور انجام امور اقتصادی و... دارند باید در کشور مقصدشان نیز دارای هویت مربوط به همان کشور را بدست بیاورند. تمام کشور ها برای اینگونه افراد یک راه احراز و ثبت هویت دارند  که ایران نیز کد فراگیر اتباع را بوجود آورده است.

کد فراگیر در واقع کدی اختصاصی می باشد که با منظور انجام برخی فعالیت ها به واسطه اتباع خارجی در کشورمان برای آنها بوجود آمده. اتباع خارجی پس از دریافت این کد می توانند بطور کاملا قانونی اقدام به فعالیت های اقتصادی در کشور کنند.

کد فراگیر اتباع خارجی یک شماره ی منحصر به فرد برای افرادی است که در کشور های خارجی زندگی می کنند و جهت انجام امور مختلفی به ایران سفر کرده اند. کد فراگیر اتباع تنها مخصوص اشخاص حقیقی نمی باشد بلکه اشخاص حقوقی نیز می توانند این کد را دریافت کنند که در واقع این کد تنها برای اتباع خارجی هستند که در ایران قصد فعالیت دارند پس کد فراگیر اتباع در کشوری به جز ایران اعتبار ندارد.

تعریف کلی کد فراگیر اتباع

در واقع زمانی که اتباع خارجی قصد دارند در کشور دیگری اقدام به فعالیت های مختلف از قبیل امور اقتصادی، فرهنگی و... کنند باید کد فراگیر اتباع را برای خود تهیه کنند. این کد 12 رقمی اختصارا به نام فیدا نیز شناخته می شود که درواقع مانند شماره ملی برای اتباع به حساب می آید. در ادامه به نحوه ثبت کد فراگیر برای اتباع می پردازیم.

 

کاربرد های کد فراگیر اتباع خارجی

با توجه به مطالب بالا دریافتیم که کد فراگیر تنها برای اتباع خارجی می باشد که قصد فعالیت اقتصادی در کشور دارند. در واقع هر فردی که تبعه خارج از کشور می باشد برای انجام امور اقتصادی در ایران باید اقدام به دریافت کد فراگیر کند. کد فراگیر مثل کد ملی اشخاص حقیقی و شناسه ملی شرکت ها برای اشخاص حقوقی، منحصر به فرد می باشد. این کد که متعلق به اتباع خارجی می باشد مانند یک شناسنامه برای افراد خارجی به حساب می آید. اتباع خارجی به قصد انجام امور متنوعی اقدام به دریافت کد فراگیر اتباع می کنند که نمونه هایی از این امور را در ادامه بیان می کنیم.

برای چه فعالیت هایی باید کد فراگیر توسط اتباع خارجی اخذ شود؟

همانطور که گفته شد اتباع خارجی برای انجام امور اقتصادی نیاز به گرفتن کد فراگیر دارند. جزئیات فعالیت هایی که نیاز به اخذ این کد را برای اتباع خارجی بوجود می آورد عبارتند از:

فعالیت های مربوط به بیمه تامین اجتماعی 

انجام تمام امور اداری که در ادارات دولتی باید انجام شود

انجام امور بانکی از قبیل گرفتن وام، افتتاح حساب و...

ثبت شرکت و موسسه در ایران

شرکت در آزمون کنکور

ورود به موسسات و شرکت های تاسیس شده در ایران توسط اتباع خارجی

ثبت و تاسیس نمایندگی شرکت های خارجی در ایران

ثبت کردن جوینت ونچر(به این معنی می باشد که دو یاچند شرکت خارجی و ایرانی در یک قالب مشارکت کنند)

واردات کالا به ایران توسط اتباع خارجی

گرفتن ویزا و اقامت در ایران و...

 

سامانه اخذ کد فراگیر اتباع خارجی

سامانه اخذ کد فراگیر اتباع

در گذشته، در سامانه جامع ثبت شرکت ها امکان ثبت درخواست و اخذ کد فراگیر بود که از این طریق اتباع می توانستند به صورت رایگان اقدام به اخذ این کد کنند و پس از طی کردن مراحل مورد نیاز و همچنین بررسی مدارک و موارد آن شخص توسط مراجع ذی صلاح، کد فراگیر اتباع به صورت اینترنتی به اشخاص صادر می شد.

ولی درحال حاضر چنین امکانی وجود ندارد و اشخاص حقیقی و حقوقی تبعه خارج از کشور نمی توانند این کد را به صورت اینترنتی از طریق سامانه جامع ثبت شرکت ها irsherkat.ssaa.ir دریافت کنند. هنوز هم دولت هیچگونه سامانه ای مبنی بر دریافت و اخذ کد فراگیر اتباع خارجی ایجاد نکرده و هیچگونه اطلاعیه ای بر این مبنی منتشر نشده است. لذا اشخاص می بایست به صورت حضوری اقدام به دریافت کد فراگیر کنند.

 

برای دریافت کد فراگیر اتباع خارجی چه مدارکی لازم است؟

مدارک مورد نیاز برای دریافت کد فراگیر اشخاص حقیقی:

  • اسکن عکس پرسنلی متقاضی
  • کپی پاسپورت متقاضی از صفحه ای که اطلاعات کامل شخص در آن ذکر شده

مدارک مورد نیاز برای دریافت کد فراگیر اشخاص حقوقی:

آگهی ثبت تاسیس شرکت خارجی باید دارای موارد زیر باشد:

  • نام شرکت به انگلیسی و فارسی
  • شماره ثبت شرکت 
  • کشور و شهر محل ثبت شکرت خارجی
  • تاریخ ثبت شرکت
  • نوع شرکت(سهامی خاص یا عام، مسئولیت محدود و...
  • موضوع فعالیت شرکت مدنظر
  • آدرس، کد پستی و شماره تلفن شرکت خارجی
  • دریافت مدارک ثبتی شرکت که تعیین کننده ثبت آن شرکت به صورت قانونی است.

 مراحل مورد نیاز برای دریافت کد اتباع خارجی

مراحل مورد نیاز برای دریافت کد اتباع خارجی

در صورتی که اتباع خارجی قصد انجام اموری را در کشور داشته باشند در ابتدا باید مدارک مورد نیاز برای ثبت و اخذ کد فراگیر اتباع را فراهم کنند و سپس مراحلی را جهت دریافت کد فراگیر اتباع طی کنند. تنها با این شرط این افراد می توانند در ایران اقدام به هرگونه فعالیت قانونی کنند. مراحل لازم که باید برای اخذ کد فراگیر طی شود به ترتیب عبارتند از:

رفتن به دفاتر کفالت اتباع 

ارائه مدارک مورد نیاز و سپس تکمیل فرم درخواست صادر کردن کد فراگیر اتباع

ثبت نهایی درخواست به وسیله دفاتر کفالت

دریافت کد پیگیری توسط فرد متقاضی از دفاتر کفالت به جهت استعلام های بعدی

این مراحل جهت دریافت کد فراگیر اتباع بایستی طی شود تا افراد بتوانند در ایران اقدام به فعالیت های مختلف به صورت قانونی کنند.

دریافت کد اتباع خارجی چقدر زمان می برد؟

به طور کلی دریافت کد فراگیر اتباع بین 2 تا 10 ساعت کاری زمان می برد.

 

هزینه دریافت کد فراگیر چقدر است؟

یکی از مواردی که افراد در مورد آن سوال دارند هزینه اخد و دریافت کد فراگیر اتباع می باشد. به همین دلیل در این بخش از مقاله در مورد هزینه های این امر برای افراد و همینطور تفاوت اخذ این کد از طریق سامانه آن و شرکت های ثبتی می پردازیم.

در مورد هزینه های اخذ کد فراگیر باید گفت که در ابتدای امر و در مراحل ثبت نام آن، اشخاص نیاز به پرداخت هیچگونه هزینه ای ندارد و تنها اشخاص باید مراحل آن را بطور کامل طی کنند.

در بسیاری از مواقع اشخاص در مورد شیوه های دریافت این کد اظلاعات خاصی ندارند یا زمان کافی برای انجام این امر ندارند. لذا امور خود را به جهت طی شدن اصولی و دقیق مراحل به شرکت های حقوقی یا ثبتی مختلف می کنند که هزینه ها و تعرفه های آن ها بسته به نوع شرکت و خدماتشان متفاوت می شود.

 

جمع بندی

کد فراگیر اتباع در واقع یک شناسه 12 رقمی می باشد که اتباع خارجی حهت انجام دادن امور مختلف در کشور به صورت قانونی باید آن را دریافت کنند. در واقع این کد تعیین کنند هویت آن فرد در کشور می باشد. با دریافت این کد افراد می توانند فعالیت های زیادی را انجام دهند و تمام این فعالیت ها به صورت قانونی انجام می شوند. به همین دلیل ضروری است که اتباع حتما کد فراگیر اتباع را اخذ کنند.

 

سوالات متداول

کد فراگیر چه تفاوتی با شناسه فراگیر دارد؟

کد اتباع در واقع یک شماره 9 رقمی می باشد که با شناسه فراگیر حاوی 16 رقم شماره تفاوت دارد.

  • نظرات بازدید کنندگان
avatar
محل نظر و سوالات شما...
کاراکتر مجاز است
صبر کنید ... 00:00.