اغلب مهندسان این سوال را می پرسند که "آیا واقعاً نیاز به ثبت شرکت دارم؟" اگرچه به نظر می رسد ثبت یک شرکت مهم نیست، اما سال ها تحقیق ثابت کرده است که موفقیت شما در تجارت به ثبت شرکت بستگی دارد. 

ثبت شرکت جزو اولین و ضروری ترین گام هایی است که باید برای شرکت مهندسی خود بردارید. ثبت شرکت می تواند از نقطه عطف های بزرگ در حرفه هر شخصی باشد.

 با ثبت کمپانی مهندسی خود شما به رسمیت شناخته می شوید و دارای استاندارد بالایی از شایستگی و دانش در زمینه مهندسی انتخابی خود خواهید بود. علاوه بر آن، ثبت شرکت تعهد شما را برای حفظ این شایستگی در آینده تصدیق می کند.

این مطلب به پاسخ سوالاتی همچون چگونه یک ثبت شرکت مهندسی می تواند به شما در توسعه حرفه مهندسی کمک کند؟ چرا باید شرکت مهندس خود را ثبت کنیم؟ و مراحل ثبت شرکت مهندسی می پردازد.

 ثبت شرکت مهندسی

 طبق قوانین و مقررات مربوطه ایران شرکت به معنای اتحاد سرمایه و اعتبار دو یا بیش از چند نفر به منظور انجام فعالیت های مجاز است. برای برخورداری از حمایت حقوقی شرکت مهندسی تان و یا هر شرکت دیگری که دارید باید ابتدا در اداره ثبت شرکت ها آن را به ثبت برسانید. 

هنگامی که شرکتتان را ثبت می کنید آن را  به یک شخصیت حقوقی جدا و دارایی خود تبدیل می کنید. این امر باعث می شود تا افراد بتوانند تجارت خود را با شرکت توسعه دهند و یا بالعکس.

علاوه بر این، با ثبت شرکت مهندسی خود می توانید از مزایای بسیاری که قوانین و مقررات برای شرکت های ثبت شده معتبر ارائه می دهد، بهره مند شوید.

با ثبت شرکت مهندسی، حرفه ی خود را به صورت رسمی و حرفه ای آغاز می کنید.

چرا ثبت شرکت مهندسی؟

اگر به فکر ثبت شرکت خود هستید، مهم است که بدانید ثبت شرکت دقیقاً چه معنایی دارد. هنگامی که یک کسب و کار را ثبت می کنید، به طور رسمی آن را از نظر کشوری که در آن زندگی می کنید قانونی می کنید. شرکت شما به طور رسمی شناخته می شود و به آن هویتی حقیقی بخشیده می شود.

ثبت شرکت مهندسی، فرآیندی خسته کننده اما ضروری

به طور کلی، ثبت شرکت لزوماً هیجان انگیزترین کاری نیست که انجام می دهید. با این حال، هرچه فرم های بیشتری را پر کنید و مراحل بیشتری را تکمیل کنید، به داشتن یک کسب و کار رسمی نزدیک تر می شوید.

همه ما تاکنون فرآیند ثبت نام را طی کرده ایم. چه برای مدرسه، چه برای ورزش و تفریح. فعالیت های زیادی وجود ندارد که بتوانید بدون ثبت نام در آن شرکت کنید.

این فرآیند به ویژه برای راه اندازی یک کسب و کار صدق می کند. در بسیاری از موارد، شما نمی توانید بدون ثبت نام فعالیت تجاری را انجام یا ادامه دهید. حتی اگر مورد نیاز نباشد، ثبت کسب و کار شما می تواند مزایای خاصی را ارائه دهد که در دراز مدت به آن احتیاج پیدا خواهید کرد.

برای ثبت شرکت مهندسی ابتدا باید درخواست پر کنید. درخواست ثبت شرکت درباره کسب و کار شما از جمله نام کمپانی، اطلاعات تماس شخصی، هدف کسب و کار شما، و اینکه آیا گزینه های سهام را ارائه خواهید داد یا خیر، می خواهد. با ثبت شرکت خود، کسب و کار شما می تواند بدون تاریخ انقضا ادامه یابد، به این معنی که حتی اگر شما فوت کنید، کسب و کار شما همچنان وجود دارد.

ثبت شرکت مهندسی مانند سفری با تجربیات متفاوت است. برای درست انجام دادن آن باید برنامه خود را تنظیم کنید. اگرچه ممکن است در این راه چالش هایی برایتان وجود داشته باشد. اما همانطور که در ادامه خواهید خواند، ارزشش را دارد!

مزایای ثبت شرکت فنی و مهندسی

ثبت رسمی شرکت می تواند به شما کمک کند اعتماد به نفس و مهارت های صنعتی و مهندسی خود را تقویت کنید. این تجربه می‌تواند دریچه ی جدیدی از فرصت‌ها را برایتان باز کند که شاید قبلاً فرصت انجام آن‌ها را نداشته‌اید. مزایایی مانند:

حفاظت با مسئولیت محدود اعضا

یکی از بزرگترین مزایای یک شرکت ثبت شده این است که از اعضای خود با مسئولیت محدود حمایت می کند. انجام کسب و کار همیشه مستلزم خطر ضرر و زیان است و داشتن حفاظت با مسئولیت محدود تضمین می کند که کارآفرین می تواند بدون ترس از دست دادن همه چیز، ریسک کند.

قابلیت انتقال آسان

قابلیت انتقال یا اشتراک در مالکیت یک شرکت، یک مانع بزرگ در نهادهای تجاری ثبت نشده است. همچنین تعریف دارایی های متعلق به یک شرکت مشارکتی ثبت نشده دشوار است. یک شرکت  مهندسی ثبت شده یک شخصیت حقوقی جداگانه با دارایی ها و بدهی هایی مجزا است و انتقال یا به اشتراک گذاشتن مالکیت آن آسان است.

افتتاح حساب بانکی

فرآیند افتتاح حساب بانکی برای یک شرکت مالکیتی یا مشارکتی فرآیندی دشوار است، زیرا شرکت مورد نظر هیچ مدرک قانونی برای وجودیت خود ندارد. از این رو، یک شرکت سهامی یا شرکت ثبت نشده، برای افتتاح حساب بانکی باید از طریق ثبت های مالیاتی مختلف با نام شرکت، وجود شرکت و بیزینس خود را احراز کند. از سوی دیگر وزارت امور شرکت ها وجود کسب و کار را از طریق گواهی تاسیس و تفاهم نامه ایجاد می کند. افتتاح حساب بانکی بدون ارائه کپی از گواهی تاسیس کار آسانی نیست. بنابراین بهتر است شرکت خود را به ثبت برسانید.

بهبود چشم انداز شغلی و اشتغال

ثبت شرکت به کارفرمایان نشان می دهد که شما متعهد به حفظ و ارتقای دانش، مهارت ها و شایستگی های مورد نیاز برای رفع نیازهای مهندسی و فناوری امروز هستید. اعتبار شما رزومه شما را بهبود می بخشد و ممکن است به گزینه های شغلی گسترده تر، پیشرفت شغلی و ارتقاء منجر شود.

پتانسیل بالا برای درآمد بالاتر

با ثبت شرکت مهندسی به‌عنوان یک مهندس یا تکنسین حرفه‌ای، در طول زندگی کاری خود از درآمد بالاتری برخوردار خواهید شد. این به این دلیل است که به کارگیری ثبت نام کنندگان مزایایی مانند افزایش اعتماد مشتری به کارفرمای شما دارد. این می تواند به آنها کمک کند تا قراردادهای بیشتری ببندند و به نوبه خود سود نهایی خود را بهبود بخشند.

اعتبار

هنگامی که کسب و کار شما ثبت می شود، به عنوان صاحب یک کسب و کار و مهندس جدی گرفته می شوید. شما در جامعه معتبرتر می شوید. وقتی اینطور باشد، احتمالاً از افرادی که به شما و کسب و کارتان اعتماد دارند، درآمد کسب خواهید کرد. 

 انعطاف پذیری درآمد

یکی دیگر از مزایای مالیاتی ثبت شرکت این است که می‌توانید صورتحساب مالیاتی خود را با در نظر گرفتن درآمد در سود سهام به جای حقوق کاهش دهید.. با انعطاف‌پذیری درآمد، می‌توانید کسب‌وکار خود را به شیوه‌ای خلاقانه‌تر اداره کنید و می‌توانید مجموعه‌ای از نیازها را که ممکن است ضروری باشند، به خصوص زمانی که تازه شروع به کار کرده‌اید. برآورده کنید.

نشان دادن نگرش حرفه ای

ثبت شرکت نشان دهنده تعهد شما به استانداردهای حرفه ای و توسعه و ارتقای شایستگی شماست و ثابت می کند که نگرش مثبت و انگیزه ای برای موفقیت در حرفه مهندسی دارید. اینها ویژگی هایی هستند که بسیار مورد توجه مشتریان و سهامداران قرار می گیرند. این نشان می دهد که شما به گونه ای ایمن کار خواهید کرد که به توسعه پایدار کمک می کند.

ثبت شرکت از طریقی باعث به رسمیت شناختن شایستگی و تعهد به جامعه، حرفه و محیط زیست می شود. این حس موفقیت، احترام از سوی صنعتی گسترده تر و برای بسیاری از افراد، عزت نفس و اعتماد به نفس را افزایش می دهد.

از طرفی دیگر ثبت رسمی شرکت مهندسی به کارفرمایان، رقبا و عموم مردم نشان می دهد که شما چندین سال را صرف توسعه مهارت ها، دانش و درک خود در حوزه مهندسی کرده اید و به وضوح شایستگی و تعهد خود را نشان داده اید.

اکنون که می دانید چرا باید شرکت مهندسی خود را ثبت کنید، بیایید اقدامات لازم برای رسمی کردن آن را بررسی کنیم.

مراحل ثبت شرکت مهندسی

راه اندازی یک کسب و کار یک سرمایه گذاری هیجان انگیز است، با این حال، ثبت آن بیشتر جنبه خسته کننده دارد. اما از طرفی بسیار مهم است.

قبل از اینکه کسب و کار خود را ثبت کنید، باید در مورد ساختار شرکتتان تصمیم بگیرید. نگاهی به نوع مالکیت کسب و کار بیندازید تا مطمئن شوید که ساختار کسب و کار شما دقیقاً همانگونه است که می خواهید. این مهم است زیرا سبک مالکیت شما میتواند نحوه ثبت کسب و کار شما را تغییر دهد. دو شیوه برای ثبت شرکت مهندسی وجود دارد:

ثبت شرکت مهندسی سهامی خاص

یک شرکت مهندسی سهامی یک سازمان تجاری است که به طور مشترک متعلق به همه سهامداران آن است. همه سهامداران دارای مقدار مشخصی سهام در شرکت هستند.

مزایای شرکت مهندسی سهامی خاص

  • سهام یک شرکت مهندسی قابل انتقال است. همچنین، در مورد یک شرکت سهامی عام نیز می توان آنها را در بازار فروخت و به نقد تبدیل کرد. این سهولت مالکیت یک مزیت اضافه محسوب می شود.
  • جانشینی دائمی یکی دیگر از مزایای شرکت سهامی است. مرگ / بازنشستگی / جنون / غیره بر زندگی یک شرکت تاثیر می گذارد. تنها انحلال طبق قانون شرکت ها، باعث تعطیلی یک شرکت سهامی خاص می شود.
  • یک شرکت سهامی هیئت مدیره ای را برای اجرای تمام فعالیت ها استخدام می کند. افراد بسیار ماهر و متخصص به عضویت هیئت مدیره انتخاب می شوند و این منجر به مدیریت موثر و کارآمد می شود. همچنین، یک شرکت مهندسی سهامی معمولا منابع زیادی دارد و این به آنها اجازه می دهد تا بهترین استعدادها و افراد حرفه ای را استخدام کنند.

معایب شرکت مهندسی سهامی 

  • یکی از معایب شرکت سهامی فرآیند پیچیده و طولانی آن است. این فرآیند ممکن است تا چند هفته طول بکشد و همچنین یک امر پر هزینه است.
  • بر اساس قانون شرکت ها، همه شرکت های سهامی باید سوابق مالی و سایر اسناد مربوط به آن را به اداره ثبت ارائه دهند. این مسئله باعث عمومی شدن اسناد و عدم رازداری کامل برای شرکت می شود به این صورت که هر عضوی از مردم می تواند به آنها دسترسی داشته باشد. 
  •  در طول فعالیت روزانه خود، یک شرکت باید تعداد زیادی از قوانین، مقررات، اطلاعیه ها و غیره را رعایت کند. این نه تنها زمان می برد، بلکه آزادی شرکت را نیز کاهش می دهد.

شرایط ثبت شرکت سهامی خاص

 اعضای شرکت سهامی باید حداقل 5 نفر باشند. که دو نفر آن باید به عنوان بازرس شرکت عمل کنند.
35% میزان سرمایه پرداختی، باید به صورت نقدی پرداخت شود.

مدارک ثبت شرکت مهندسی

مدارک ضروری برای ثبت شرکت مهندسی سهامی

  • اقرار نامه با مهر و امضای شرکت مهندسی
  • ارائه دو یا چند نسخه از اساسنامه شرکت مهندسی که تمامی صفحات آن توسط سهامداران شرکت امضا شده است.
  • ارائه دو نسخه از اظهارنامه شرکت مهندسی که تمامی صفحات آن توسط سهامداران شرکت امضا شده است.
  • تحویل دو نسخه صورتجلسه موسسین که توسط سهامداران و بازرسین امضا شده است.
  • کپی مدارک شناسایی هر یک از اعضای شرکت ( شناسنامه و کارت ملی).

ثبت شرکت مهندسی با مسئولیت محدود

شرکت مسئولیت محدود، شرکتی دارای حداقل دو شریک است و بدون تقسیم نمودن سرمایه به سهام؛ هر یک از شرکا تعهد و وظایفی به شرکت دارند. آوردن عبارت مسئولیت محدود در نام  شرکت ضروری است. 

دانستن موارد زیر برای ثبت شرکت مهندسی با مسئولیت محدود ضروری است.

  • شرکا دو نفر باشند (حداقل دو نفر)
  • شرکای باید سهامدار باشند( حتی به میزان ۱ درصد)
  • سرمایه ابتدایی این نوع شرکت نباید از صد هزار تومان کمتر باشد.
  • از آوردن اسم شرکا در نام شرکت خودداری کنید اگر نام شریکی در اسم شرکت قید شود مسئولیت تمامی تعهدات و پرداخت تمامی بدهی ها به عهده اوست.
  • مدیران شرکت را می توان از میان شرکا یا خارج از آن ها انتخاب کرد و می توان دوران مدیریتشان را محدود یا نامحدود کرد.
  • اگر تعداد شرکا بیش از 10 نفر باشد. تشکیل هیئت نظار ضروری است.
  • هیئت نظار شامل سه نفر از شرکاست که هیچ یک عضو هیئت مدیره نیستند.
  • هیئت نظار باید سالی بیش از یک بار، مجمع عمومی تشکیل بدهند.

معایب ثبت شرکت مهندسی با مسئولیت محدود

  • اگرچه در ابتدا سرمایه همه شرکا پرداخت و ثبت میشود اما ممکن است این پرداختها ظاهری و دروغین باشند.
  • مدرکی تحت عنوان سهم الشرکه در شرکت های سهامی خاص صادر نمی شود؛ بنابراین سهم الشرکه اعضا مانند اوراق تجاری قابلیت انتقال را ندارد.
  • به راحتی قادر به شرکت در مناقصات دولتی و دریافت وام نیستند.

مدارک  مورد نیاز ثبت شرکت های مهندسی با مسئولیت محدود

  • کپی مدارک شناسایی کل اعضای شرکت
  • اقرارنامه شرکت مهندسی که توسط تمامی اعضاء امضا شده است.
  • دو نسخه از اساسنامه شرکت مهندسی که تمامی اوراق توسط سهامداران امضا شده است.
  • دو نسخه از اظهارنامه شرکت مهندسی که تمامی اوراق آن آن توسط سهامداران امضا شده است.
  • دو نسخه صورتجلسه موسسین که توسط سهامداران و بازرسین امضا شده است.
  • ارائه شرکت نامه که توسط سهامداران امضا شده است.

معایب کلی ثبت شرکت فنی و مهندسی

ثبت شرکت علاوه بر مزایا دارای معایبی نیز هست که دانستن آن برای مهندسان و تمامی صاحبان مشاغل ضروری است. معایبی همچون تشریفات و هزینه ها، بیمه، مسئولیت، بار مالیاتی بیشتر و غیره که در ادامه هر یک به طور مفصل توضیح داده شده اند.

ثبت شرکت یک فرآیند قانونی بسیار پیچیده است. این فرآیند مستلزم زمان و هزینه قابل توجهی است. حتی پس از ثبت شرکت، باید بسیار دقیق اداره و مدیریت شود.

برخی رویدادها یا فعالیت‌های خاص مانند حساب‌ها، حسابرسی شرکت‌ها، مجامع، اعطای وام، سرمایه‌گذاری و صدور سرمایه، سود سهام و غیره، الزاماً باید طبق مقررات قانون شرکت‌ها انجام و اجرا شوند.

طبق قوانین مالیات، شرکتی که ثبت می شود موظف است تا سالیانه به دولت مالیات بپردازد. نرخ مالیات متغیر است و هر سال با سال گذشته متفاوت است و افزایش دارد. 

شرکت ثبت شده ملزم به تامین سرمایه اولیه شرکت می باشد و موظف است تمامی کارکنان خود را بیمه کند. علاوه بر آن و بر اساس قانون کار حقوق کارکنان خود را باید به طور ماهانه پرداخت کند.

مدارک ضروری برای اخذ جواز تاسیس شرکت های مهندسی

برای دریافت جواز تاسیس شرکت مهندسی می توان به دو روش عمل کرد

اگر متقاضی فردی حقیقی باشد (از اعضای اصلی شرکت باشد):

  •  کپی کارت ملی و شناسنامه متقاضی و کپی مدرک تحصیلی
  •  ارائه سوابق کاری شرکت در پروژه ها (طراحی و ساخت، امور مهندسی)
  • پر کردن فرم درخواست صدور جواز و پرسشنامه تاسیس شرکت
  • تحویل گواهی دوره های آموزشی مهندسی و عضویت در انجمن های فنی و مهندسی
  • ارائه مدرک واریزی به مبلغ 10000 تومان به حساب خزانه در بانک ملی

اگر متقاضی فردی حقوقی باشد(از اعضای اصلی شرکت نباشد):

ارائه همه مدارک فوق به اضافه ارائه سوابق کاری و آگهی تاسیس شرکت در روزنامه های رسمی ضروری است.

هزینه ثبت شرکت مهندسی

هزینه ثبت شرکت با توجه به نوع شرکت و یک سری عوامل خاص از 2 الی 5 میلیون تومان متغیر است.

ثبت یک شرکت مهندسی چقدر زمان می برد؟

زمان دقیقی برای ثبت شرکت وجود ندارد. اما به طور معمول پس از پر کردن فرم ها و تحویل مدارک اصلی به سازمان ثبت شرکت ها، می تواند از 10 تا 14 روز کاری زمان بر باشد.

اگر مشکلات در مراحل تحویل مدارک پیش بیاید، و مدارک ناقص باشد این مدت زمان افزایش پیدا می کند. 

کلام آخر

اگر می خواهید یک شرکت فنی و مهندسی راه اندازی کنید و یا به دنبال رشد کسب و کار فعلی خود هستید، باید از اهمیت ثبت شرکت آگاه شوید. ما در این مقاله سعی کرده ایم تمامی جنبه های ثبت یک شرکت مهندسی و پاسخ تمامی سوالات شما در رابطه با شرکت مهندسی را بدهیم. به امید فرصت ها و موفقیت های شغلی بیشتر.

  • نظرات بازدید کنندگان
avatar
محل نظر و سوالات شما...
کاراکتر مجاز است
صبر کنید ... 00:00.