هزینه اخذ کارت بازرگانی

کارت بازرگانی نوعی کارت الکترونیکی است که امتیازات زیادی برای دارندگان آن به همراه دارد همچنین این کارت باعث سهولت عمل تجارت و صادرات و واردات کالا در بستری قانونی خواهد شد. در واقع این کارت به تاجران اجازه می دهد که فعالیت و تبادل برای فعالان اقتصادی راحت تر شود. صدور این کارت بر عهده نهادهایی به نام اتاق بازرگانی و صنایع و معادن می باشد. مانند خدمات دیگر، اخذ کارت بازرگانی نیزهزینه های اولیه ای دارد مانند هزینه صدور کارت، حق عضویت سالانه و هزینه ابطال تمبر که متقاضی ملزم است پرداخت کند. به همین منظور کسانی که قصد گرفتن کارت بازرگانی را دارند بهتر است از هزینه اخذ کارت بازرگانی و نحوه پرداخت این هزینه ها مطلع شوند.

 

هزینه اخذ کارت بازرگانی

🔍 ممکن است با شنیدن عبارت کارت بازرگانی آن را با کارت عضویت بازرگانی اشتباه بگیرید اما این دو مفهوم معنای متفاوتی دارند. کارت بازرگانی نوی کارت الکترونیکی است که جهت ورود به بازار تجارت بین المللی و واردات و صادرات همچون مجوز شما عمل می کند و فرقی میان افراد حقیقی و حقوقی در این زمینه وجود ندارد. تمامی افراد قادر هستند نسبت به صدور این کارت برای خود اقدام کنند. کارت بازرگانی در زمینه هایی که مرتبط با کسب و کار و تجارت باشد صادر می شود مانند خدمات، تولید/صنعت، بازرگانی و ..

با این وجود رایج ترین کاربردی که از آن می شود در تجارت است که کارت بازرگانی تجاری نام دارد. اهمیت کارت بازرگانی هوشمند زمانی مشخص می شود که بدانیم برای هر فعالیت مخلتف تجاری در خارج از کشور مانند ثبت سفارش، ترخیص کالا، واردات کالا از مناطق آزاد و صادرات نیاز به کارت هوشمند بازرگانی خواهد بود. در واقع این تنها مزیت کارت هوشمند بازرگانی نیست و دریافت ارزهای دولتی با نرخ نازل تر و همچنین اهدای وام های بخصوص به دارندگان این کارت از دیگر مزایای کارت بازرگانی می باشد.

دریافت کارت بازرگانی شرایطی دارد که متقاضی باید پیش از اقدام برای دریافت کارت از آنها اطلاع داشته باشد و در صورت نداشتن این شرایط ابتدا شرایط خود را مساعد کند سپس مجددا اقدام نماید.

 قیمت دریافت کارت بازرگانی

🔴 این شرایط برای افراد حقیقی شامل موارد زیر می شوند:

✔ مدارک لازم جهت دریافت کارت بازرگانی را تهیه و آماده کند.

✔ متقاضی باید حداقل 23 سال سن داشته باشد.

✔ داشتن حداقل سه سال سابقه فعالیت تجاری الزامی است.

✔ فرد باید تحصیلات مرتبط با حوزه تجارت و فعالیت های تجاری داشته باشد.

✔ میزان سرمایه متقاضی باید به میزان کافی باشد تا بتواند با این سرمایه به فعالیت بازرگانی بپردازد.

✔ صلاحیت وی از لحاظ اخلاقی و حرفه ای توسط افراد موثق اتاق بازرگانی تایید شده باشد.

✔ تا حدودی با قوانین حیطه تجارت و از این قبیل آشنا باشد.

✔ قوانین اداری و گمرکی را بداند.

✔ متعهد باشد که از کارت بازرگانی برای مقاصد غیر قانونی استفاده نخواهد کرد.

🔴 شرایطی که برای افراد حقوقی بیان شده به شرح زیر می باشد:

✔ مدارک لازم جهت دریافت کارت بازرگانی را تهیه و آماده کند.

✔ متقاضی باید خدمت خود را گذرانده باشد و یا از خدمت سربازی معاف شده باشد.

✔ مدرک تحصیلی مدیرعامل شرکت و یا رییس هیئت مدیره همراه باشد.

✔ اگر افراد سابقه ای در زمینه تجارت و اقتصاد دارند باید به صورت واضح و شفاف بیان شود.

✔ پروانه کسب و همچنین اجاره نامه رسمی و یا سند مالکیت محل شرکت باید در زمان درخواست اخذ کارت بازرگانی ارائه شود.

✔ مدارک و شواهدی که عدم ورشکستگی شرکت را اثبات کند مورد نیاز است.

✔ به میزان حداقل 200 میلیون تومان باید در حساب جاری معتبر در بانک، سرمایه داشته باشند.

مراحلی که برای دریافت کارت بازرگانی باید طی شود شامل احراز هویت متقاضی، احراز هویت عمومی، احراز صلاحیت تخصصی و عضویت در اتاق بازرگانی می باشد همچنین اطلاع از هزینه کارت بازرگانی و نرخ قیمت آن نیز ضروری است.

از طرفی اعتبار کارت بازرگانی به صورت دائمی نیست و در ابتدا باید سالانه و پس از عبور از سه دوره تمدید می توان برای مدت بیشتری کارت بازرگانی را تمدید کرد. برای استعلام کارت بازرگانی می توان به پرتال خدمات الکترونیکی اتاق بازرگان،صنایع، معدن و کشاورزی مراجعه کرد. برای اطلاع از اعتبار کارت بازرگانی از شماره کارت و شماره ملی دارنده کارت بازرگانی استفاده می شود.  

جهت اطلاع از نحوه اخذ کارت بازرگانی، کلیک کنید.

تمدید اعتبار کارت بازرگانی نیز هزینه ای خواهد داشت که در ادامه شرح داده خواهد شد.

🔴 این هزینه ها بر طبق نرخ سال های قبل به شرح زیر می باشد:

☑ در صورتی که سرمایه اولیه زیر 30 میلیون تومان باشد، هزینه عضویت یکساله اتاق بازرگانی، 250 هزار تومان خواهد بود در صورتی که سرمایه اولیه 30 تا 200 میلیون باشد، هزینه عضویت یکساله اتاق بازرگانی، 400 هزار تومان خواهد بود.

☑ در صورتی که سرمایه اولیه بالای 200 میلیون تومان باشد، هزینه عضویت یکساله اتاق بازرگانی، 500 هزار تومان خواهد بود.

☑ همچنین حق صدور کارت بازرگانی، 44 هزار تومان می باشد.

☑ هزینه باطل نمودن تمبر، برای صدور کارت، 10 هزار تومان می باشد.

نحوه پرداخت هزینه کارت بازرگانی

نحوه استعلام کارت بازرگانی

👈 جهت پرداخت هزینه کارت بازرگانی سامانه ای توسط وزارت صنعت،معدن و تجارت و همچنین اتاق بازرگانی، صنایع، معدن و کشاورزی تعبیه شده که هدف از راه اندازی آن، ارائه خدمات الکترونیکی به افرادی ست که قصد اخذ کارت بازرگانی را داشته باشند. این سامانه کارت بازرگانی به آدرس cscs.chambertrust.ir به کاربران ایرانی و خارجی این اجازه را می دهد که نسبت به تمدید کارت بازرگانی خود اقدام کنند و هزینه را از همین طریق بپردازند.

👈 دریافت کارت بازرگانی و پرداخت هزینه های آن و تعیین نرخ قیمت از طریق همین سامانه انجام می شود بدین صورت که ابتدا باید وارد سایت شوید سپس گزینه درخواست صدور کارت عضویت را انتخاب کنید.

👈 پس از این مرحله سایت از شما شماره ملی، شماره تلفن همراه، کد پستی و نام شعبه را خواسته که باید آنها را پر کنید. پس از تایید این اطلاعات به شماره شما پیامکی ارسال خواهد شد که حاوی کد تایید است که با وارد کردن آن وارد کارتابل خود می شوید.

👈 حال صفحه ای ظاهر می شود که باید در آن گزینه صدور یکپارچه کارت عضویت حقیقی را انتخاب نمایید.

👈 در صفحه بعد باید اطلاعات دارنده کارت و مشخصات تکمیلی وارد شوند.

👈 در مرحله بعد لازم است که مدارک مورد نیاز، بارگذاری شوند و در آخر متقاضی باید از طریق درگاه بانکی هزینه کارت بازرگانی را پرداخت نماید.

 

خلاصه مطلب

از آنجا که مدت اعتبار کارت بازرگانی موقتی است و دائمی نیست و همچنین با در نظر گرفتن اهمیت این کارت برای بازرگانان و فعالان تجاری، لزوم پرداخت هزینه های اخذ کارت مشاهده می شود. در این مقاله  در خصوص هزینه اخذ کارت بازرگانی، نرخ تمدید و طریقه پرداخت این هزینه ها توضیحاتی را ارائه دادیم. شما می توانید سوالات خود را با کارشناسان مجرب تکسفیر در میان بگذارید.

برای دانلود پی دی اف مطالب این صفحه، کلیک کنید.

 

 

  • نظرات بازدید کنندگان
avatar
محل نظر و سوالات شما...
کاراکتر مجاز است
صبر کنید ... 00:00.