استعلام کد اقتصادی

اشخاص حقیقی و حقوقی ای که به فعالیت های اقتصادی مشغول هستند به منظور اعتبار بخشیدن و ایجاد وجهه قانونی به فعالیت خود و هم چنین برخورداری از یک سری مزایا، می بایست اقدام به دریافت یک کد 12 رقمی تحت عنوان کد اقتصادی نمایند که با آن تمامی درآمد آن ها تحت نظارت سازمان امور مالیاتی کشور قرار می گیرد به علاوه این کد این مزیت را برای افرادی که قصد انجام معاملات تجاری با یک شرکت را دارند، ایجاد می کند که با استعلام کد اقتصادی آن شرکت از وضعیت مالیاتی آن مطلع شده و از اعتبارش مطمئن شوند.

امروزه فعالیت های اقتصادی نسبت به قبل دارای نظم و سامان بیشتری می باشد و هر شخص حقیقی یا حقوقی که فعالیت های اقتصادی دارند می بایست طبق قانون امور خود را انجام دهند که همین موضوع از بروز تخلف و جرم جلوگیری می نماید. حال اگر در رابطه با  نحوه دریافت کد اقتصادی و یا چگونگی استعلام آن سوالی دارید کافی است با کارشناسان تکسفیر تماس حاصل فرمایید.

کد اقتصادی چیست ؟

کد اقتصادی که به آن شماره اقتصادی نیز می گویند، عبارت است از یک شماره 12 رقمی که این شماره به اشخاص اعم از حقیقی و حقوقی که دارای فعالیت اقتصادی در زمینه تولید کالا و یا ارائه خدمات هستند، اختصاص پیدا می کند .

کد اقتصادی برای شناسایی شرکت ها ، موسسات و اشخاص در بخش مالیاتی استفاده می شود و تمامی شرکت هایی که به ثبت رسیده باشند ، باید پس از انتشار آگهی تاسیس در روزنامه رسمی و حداکثر طی مدت دو ماه به اداره مالیاتی که نزدیک به شرکت و یا موسسه آنها می باشد مراجعه کنند و پرونده لازم را تشکیل داده و در نهایت برای دریافت کد اقتصادی اقدام کنند؛ درحال حاضر دریافت کد اقتصادی به صورت الکترونیکی نیز امکان پذیر است که با مراجعه به سایت سازمان امور مالیاتی به آدرس اینترنتی  tax.gov.ir و از طریق گزینه ثبت ‌نام الکترونیکی کد اقتصادی می توان برای دریافت کد اقتصادی اقدام کرد.

استعلام صحت کد اقتصادی شرکت ها :

در ابتدا باید گفت که کد اقتصادی با شناسه ملی متفاوت است پس نباید آن ها را باه یکدیگر اشتباه گرفت؛ شناسه ملی یک کد اختصاصی برای اشخاص حقوقی و شرکت های تجاری است در حالی که کد اقتصادی به همه فعالان اقتصادی یعنی هم به اشخاص حقوقی و هم به اشخاص حقیقی تعلق می گیرد.

زمانی که افراد تصمیم به سرمایه گذاری در یک شرکت می گیرند و یا قصد همکاری با آن را دارند می بایست حتما استعلامی را از کد اقتصادی آن شرکت تهیه کنند که با این کار از اعتبار و قانونی بودن فعالیت آن شرکت مطمئن می شوند و هم چنین مشخص می شود که آن کد اقتصادی متعلق به آن شرکت هست یا خیر.

ارائه دهنده کد اقتصادی، سازمان امور مالیاتی کشور است بنابراین دریافت استعلام از کد اقتصادی  نیز در سامانه اینترنتی مربوط به همین سازمان انجام می گیرد که نشانی اینترنتی آن www.intamedia.ir است و در بخش خدمات الکترونیک این امور قابل پیگیری هستند. از طرف دیگر سامانه مالیات بر ارزش ‌افزوده به نشانی اینترنتی www.evat.ir نیز چنین امکانی را فراهم کرده است که در آن نسبت به استعلام کد اقتصادی اقدام نمایید.

استعلام صحت کد اقتصادی شرکت ها

نحوه استعلام کد اقتصادی اشخاص حقوقی

  • در قدم اول می بایست وارد سامانه اینترنتی سازمان امور مالیاتی کشور و یا سامانه مالیات بر ارزش افزوده شوید اما راه دیگری که وجود دارد مراجعه مستقیم به نشانی اینترنتی tax.gov.ir می باشد.
  • پس از اینکه وارد سایت شدید در بخش سایر خدمات مالیاتی در ستون دوم با کلیک بر روی آخرین گزینه وارد صفحه ای می شوید که در آنجا می توانید اقدام به استعلام کد اقتصادی نمایید.
  • برای اشخاص حقوقی و شرکت ها در فیلد بعدی باید شناسه ملی آن را وارد نمایید تا کد اقتصادی به همراه سابقه مالیاتی به علاوه نام شرکت و... به شما نمایش داده شود.
  • درصورتی که کد اقتصادی برای این شناسه ملی ثبت نشده باشد با عبارتی مثل (داده ای یافت نشد) رو به رو خواهید شد.

نحوه استعلام کد اقتصادی اشخاص حقیقی

  • در قدم اول می بایست وارد سامانه اینترنتی سازمان امور مالیاتی کشور و یا سامانه مالیات بر ارزش افزوده شوید اما راه دیگری که وجود دارد مراجعه مستقیم به نشانی اینترنتی tax.gov.ir می باشد.
  • پس از اینکه وارد سایت شدید در بخش سایر خدمات مالیاتی در ستون دوم با کلیک بر روی آخرین گزینه وارد صفحه ای می شوید که در آنجا می توانید اقدام به استعلام کد اقتصادی نمایید.
  • برای اشخاص حقیقی در فیلد بعدی باید کد ملی فرد را وارد نمایید تا کد اقتصادی به همراه سابقه مالیاتی وی به شما نمایش داده شود.
  • درصورتی که کد اقتصادی برای این کد ملی ثبت نشده باشد با عبارتی مثل (داده ای یافت نشد) رو به رو خواهید شد.

کاربردهای استعلام کد اقتصادی شرکت ها

همان طور که در قسمت های قبلی ذکر کردیم دریافت کد اقتصادی برای شرکت ها اجباری می باشد. حال از آن جایی که در هر معامله و یا مبادله ای شناخت طرفین بسیار اهمیت دارد، استعلام گرفتن از کد اقتصادی شرکت ها، اطمینان لازم برای طرفین یک معامله را فراهم می سازد .

از آن گذشته دریافت کد اقتصادی توسط اشخاص و شرکت ها نیز باعث بهبود عملکرد سیستم های مالیاتی و دریافت مالیات می گردد.

نکات مربوط به دریافت کد اقتصادی

1-   کد اقتصادی را از طریق اینترنت نیز می توان دریافت کرد .

2-   اشخاص حقیقی و حقوقی برای دریافت این کد باید به سامانه دریافت کد اقتصادی مراجعه کنند .

3-   دریافت کد اقتصادی برای هیچ یک از اشخاص حقیقی و یا حقوقی که در رابطه با تولید کالا و یا ارائه خدمات فعالیت می کنند، قابل اجتناب نمی باشد .

نکات مربوط به دریافت کد اقتصادی

 سوالات متداول

✅  اهمیت و مزیت استعلام کد اقتصادی اشخاص چیست؟

استعلام از کد اقتصادی شخص باعث پی بردن به اعتبار و وضعیت مالیاتی طرف مقابل می شود که همین امر اطمینان خاطر شما را برای معامله یا همکاری با آن ها فراهم می کند.

سامانه استعلام کد اقتصادی اشخاص حقیقی و حقوقی چه می باشد؟

امکان استعلام کد اقتصادی از طریق سامانه الکترونیکی سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی tax.gov.ir فراهم است.

امکان استعلام کد اقتصادی اشخاص حقوقی با شناسه ملی فراهم می باشد؟

بله. در سامانه tax.gov.ir با وارد کردن شناسه ملی شخص حقوقی می توانید اقدام به استعلام کد اقتصادی آن نمایید.

خلاصه مطلب

چنانچه گفته شد دریافت کد اقتصادی برای تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی که مشغول به فعالیت اقتصادی هستند اجباری می باشد که این مسئله باعث ایحاد سازماندهی بسیار مطلوب در زمینه مالیاتی شده است از طرفی اگر بخواهیم به مزیت دیگر این کد اشاره نماییم می توانیم بگوییم که در هنگام معاملات یا سرمایه گذاری های مالی افراد می توانند از طریق استعلام کد اقتصادی شخص مقابل خود از طریق سامانه الکترونیکی سازمان امور مالیاتی کشور از اعتبار آن شرکت یا فرد آگاهی پیدا کنند و با اطمینان خاطر اقدام به معامله با آن ها یا سرمایه گذاری در آن جا کنند.

درصورتیکه میخواهید اقدام به دریافت کد اقتصادی نمایید و یا برای دریافت استعلام کد اقتصادی و یا استعلام صحت کد اقتصادی شرکت ها به مشاوره و راهنمایی نیاز دارید کافی است با کارشناسان تکسفیر از طریق شماره تلفن 021-88072626 ارتباط بر قرار نمایید.

  • نظرات بازدید کنندگان
avatar
محل نظر و سوالات شما...
کاراکتر مجاز است
صبر کنید ... 00:00.