ثبت شرکت سرمایه گذاری

 یک شرکت سرمایه گذاری یک نهاد مالی در کشور است که به خرید و فروش سهام‌های شرکت‌هایی می‌پردازد که در بازار بورس فعالیت دارند. این شرکت‌ها با تحلیل دقیق فعالیت‌های تجاری شرکت‌های مرتبط با حوزه کار خود، سعی در خرید سهام‌های سودده شرکت‌ها در کوتاه‌مدت می‌کنند. بر خلاف شرکت‌های هلدینگ که با خرید سهام شرکت‌ها قصد مدیریت مالی و احاطه به بازار شرکت‌های زیرمجموعه را دارند، یک شرکت سرمایه گذاری چنین هدفی ندارد و صرفا به کسب سود از ارزش سهام شرکت‌های مختلف می‌پردازد و به خرید سهام‌های سودده و فروش سهام‌های کم‌سود می‌پردازد.

به طور مثال، یک شرکت سرمایه‌ گذاری متخصص در حوزه خودرو، به طور مستمر و دقیق و با استفاده از کارشناسان بورس متخصص در زمینه خودرو، تحولات تجاری شرکت‌های خودروسازی را در بورس دنبال می‌کند. به محض آنکه مطابق تحلیل‌ها، پیش‌بینی رشد ارزش سهام یک شرکت را انجام داد، اقدام به خرید سهام‌های شرکت مذکور می‌کند و هنگامی هم که شرکت مذکور در ابتدای مسیر افت ارزش افتاد، سهام آن را می‌فروشد تا سود تجاری خود را تامین کرده باشد.

در این مقاله، به بررسی مفهوم شرکت سرمایه گذاری و فرآیند ثبت شرکت سرمایه گذاری پرداخته و سوالات متداول در مورد این موضوع را پاسخ خواهیم داد. شرکت‌های سرمایه‌گذاری نقش مهمی در بازار بورس و اقتصاد کشور دارند و برای شروع فعالیت آن‌ها، نیاز به مجوزها و ثبت‌نام‌های مختلفی دارند. در ادامه به سوالات متداول مرتبط با این حوزه پرداخته و جواب‌های مختصری را ارائه خواهیم داد.

سرمایه گذاری یعنی چه؟

در واقع سرمایه گذاری به مجموعه فعالیت هایی اطلاق می شود که برای به دست آوردن یک چیز باارزش در آینده از ارزش های مشخصی در زمان حال فدا می شود. به عنوان مثال پرداخت یک وجه برای خرید سهامی در بورس با هدف اینکه در آینده از قبل این سهام منفعتی از آن به دست بیاید.

اما شرکت سرمایه گذاری به شرکتی گفته می‌شود که مالک سهام شرکت‌های تابعه خود شده و قصد خرید سهام در بلند مدت را ندارند.

شرکت‌های سرمایه گذاری پس از دریافت سود، سهام شرکت‌ها را خرید و فروش می‌کنند. این نوع از شرکت‌ها به این امید در بازار بورس سرمایه گذاری می‌کنند، بلکه بتوانند از نوسانات بازار سودی به دست بیاورند.

فرآیند ثبت کردن یک شرکت سرمایه گذاری

برای تاسیس شرکت‌های سرمایه‌گذاری، دو مرحله اصلی وجود دارد. اولین مرحله دریافت مجوزهای خاص بورسی است و دومین مرحله هم به ثبت شرکت در اداره ثبت شرکت‌ها اختصاص دارد. مراحل ثبت شرکت سرمایه گذاری شامل تکمیل فرم‌های اطلاعاتی، تشریح موضوع فعالیت شرکت، ذکر میزان سرمایه، ذکر نام موسسین شرکت، انتخاب روزنامه کثیر‌الانتشار برای چاپ آگهی‌های شرکت، ثبت اساسنامه و شرکت‌نامه، بارگذاری مدارک و اسناد، بارگذاری مجوز اخذ شده از سازمان بورس، ارسال مدارک به اداره ثبت شرکت‌ها، دریافت تاییدیه نهایی اداره ثبت شرکت‌ها و انتشار آگهی ثبت شرکت در روزنامه رسمی می‌باشد.

درباره ثبت شرکت سرمایه گذ‌اری سوالی دارید؟
شرکت‌های سرمایه‌گذاری، به عنوان یکی از مهم‌ترین نهادهای مالی، نقش مهمی در توسعه اقتصادی کشور دارند. برای تاسیس و شروع فرآیند ثبت شرکت سرمایه گذاری، فرآیند اخذ مجوز از سازمان بورس اهمیت زیادی دارد که متقاضیان باید برای آن نهایت دقت را اعمال کنند.

 

برای ثبت شرکت سرمایه گذاری باید از کجا شروع کنیم؟

 

همانطور که گفته شد، شرکت های سرمایه گذاری شامل موارد مختلفی می شود که در این بخش از مقاله به انواع سرمایه گذارانی که توانایی حضور در این شرکت هارا دارند اشاره می کنیم

انواع سرمایه گذاران عبارتند از:

اشخاص حقیقی: افرادی که با هدف کسب سود اقدام به خرید و فروش اوراق بهادار می‌کنند.

اشخاص حقوقی: این اشخاص شامل نهاد و ارگان‌های مختلفی هستند که به دلیل گسترش فعالیت ها و حجم منابع مالی، تاثیر بسیاری در بازار سرمایه دارند. مهمترین این ارگان‌ها عبارتند از:

بانک‌ها

شرکت‌های بیمه

شرکت‌های کارگزاری

شرکت‌های دارنده یا مادر

صندوق‌های بازنشستگی

شرکت‌های سرمایه گذاری

 

حداقل سرمایه لازم برای ثبت شرکت سرمایه گذاری

حداقل سرمایه لازم برای ثبت شرکت سرمایه گذاری

مطابق مصوبه مورخ 15/2/86 هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار حداقل سرمایه شرکت‌های سرمایه گذاری به شرح زیر تعیین گردیده است:

شرکت‌های سهامی‌عام پنجاه میلیارد ریال

شرکت‌های سرمایه‌گذاری خاص پنج میلیارد ریال

 

مراحل دریافت مجوز ثبت شرکت سرمایه گذاری

افرادی که متقاضی تأسیس شرکت سرمایه‌گذاری هستند باید برای اخذ مجوز تأسیس و فعالیت شرکت سرمایه‌گذاری به شرح زیر عمل کنند:

شرایط دریافت موافقت اصولی با ثبت شرکت سرمایه گذاری

متقاضی، ابتدا درخواست خود را مطابق فرم “تقاضای صدور مجوز تأسیس شرکت سرمایه‌گذاری “به همراه فرم پرسش‌نامه مشخصات داوطلب سمت مدیر عاملی یا عضویت در هیأت‌مدیره نهاد مالی”، که توسط اعضای هیأت‌مدیره و مدیر عامل پیشنهادی برای مدیریت نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس اوراق بهادار تکمیل شده، ارسال ‌کند.

سازمان پس از بررسی مدارک، در صورت تکمیل بودن و احراز شرایط لازم، موافقت اصولی خود را با ثبت شرکت سرمایه‌گذاری ابلاغ می‌نماید.

شرایط اعطای مجوز تأسیس

در صورت موافقت اصولی سازمان با ثبت شرکت سرمایه گذاری، شرکت ملزم است؛ مدارک اعلام شده توسط سازمان را ظرف مهلت مقرر آماده کرده؛ پس از تکمیل مدارک مورد نظر، سازمان نامه‌ای مبنی بر اجازه تأسیس شرکت و ثبت نزد مرجع ثبت شرکت‌ ها را صادر خواهد کرد.

شرایط اعطای مجوز فعالیت پس از دریافت مجوز تأسیس

پس از اتمام مرحله دوم و اعلام موافقت با ثبت شرکت سرمایه گذاری، متقاضی باید طی مهلت‌ مقرر شرکت را نزد مرجع ثبت شرکت‌ها به ثبت رسانده و مستندات مربوطه را به سازمان ارائه دهد.

پس از ثبت نهاد مالی نزد مرجع ثبت شرکت‌ ها و مؤسسات غیرتجاری، شرکت مدارک لازم را جهت ثبت نزد سازمان ارائه می‌نماید و در صورت احراز شرایط مجوز فعالیت، مجوز فعالیت برای شرکت صادر می‌گردد.

شرایط دریافت مجوز تبدیل و فعالیت

اگر فردی قصد تبدیل شرکت موجود به شرکت سرمایه‌گذاری را داشته باشد، باید اقدامات زیر را انجام دهد.

ابتدا فرم تقاضای تبدیل به شرکت سرمایه‌گذاری به همراه ضمائم ذکر شده در فرم را تکمیل کند.

سپس پرسشنامه مشخصات داوطلب سمت مدیر عاملی یا عضویت در هیأت‌مدیره نهاد مالی را که توسط اعضای هیأت‌مدیره و مدیرعامل پیشنهادی تکمیل شده را ارائه دهد.

حتما بخوانید: شناسه ملی ثبت شرکت

مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت سرمایه گذاری

مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت سرمایه گذاری

_ امضای اقرارنامه و ارائه مجوز شرکت

_ کپی مدارک شناسایی صاحبان سهام و بازرسین

_ کپی آگهی تأسیس شرکت و آخرین تغییرات آن

_ تنظیم اساسنامه شرکت با امضای کلیه سهامداران

_ سه نسخه از صورتجلسه هیأت مدیره شرکت و صورتجلسه مجمع عمومی مؤسسین شرکت

_ سه نسخه اظهارنامه شرکت با امضای تمامی سهامداران

_ گواهی پرداخت حداقل 35% سرمایه شرکت سرمایه گذاری

با توجه به پیچیدگی روند ثبت شرکت سرمایه گذاری پیشنهاد می شود با کارشناسان باتجربه تکسفیر جهت طی کردن این فرآیند ها همراه باشید.

 

جمع بندی

شرکت‌های سرمایه‌گذاری نقش مهمی در بازار بورس و اقتصاد کشور دارند. برای ثبت و شروع فعالیت آن‌ها، نیاز به مجوزها و ثبت‌نام‌های مختلف است. از طریق اجرای مراحل مشخص و ارائه مدارک مورد نیاز، می‌توانید شرکت سرمایه گذاری خود را تأسیس کرده و در بازار مالی فعالیت داشته باشید.

 

سوالات متداول

شرکت سرمایه گذاری چیست؟

 شرکت سرمایه گذاری یک نهاد مالی در کشور است که در بازار بورس فعالیت دارد و به خرید و فروش سهام‌های شرکت‌هایی می‌پردازد که در بازار بورس فعالیت دارند.

چگونه یک شرکت سرمایه گذاری را ثبت کنیم؟

برای ثبت یک شرکت سرمایه گذاری، ابتدا باید مجوزهای خاص بورسی را دریافت کنید و سپس فرآیند ثبت شرکت را در اداره ثبت شرکت‌ها آغاز کنید. این فرآیند شامل تکمیل فرم‌های مختلف، تشریح موضوع فعالیت شرکت، ذکر میزان سرمایه، ذکر نام موسسین شرکت، بارگذاری مدارک مورد نیاز و سایر مراحل است.

شرایط اخذ مجوز شرکت سرمایه گذاری چیست؟

 برای دریافت مجوز شرکت سرمایه گذاری، متقاضیان بایستی توانایی مالی، فنی و تخصصی را برای تاسیس شرکت سرمایه‌گذاری داشته باشند و مدارک مورد نیاز را به سازمان بورس ارائه کنند.

چه مراحلی برای ثبت شرکت سرمایه گذاری وجود دارد؟

 مراحل ثبت شرکت سرمایه گذاری شامل تکمیل فرم‌های مختلف، تشریح موضوع فعالیت شرکت، ذکر میزان سرمایه، ذکر نام موسسین شرکت، بارگذاری مدارک مورد نیاز، بارگذاری مجوز اخذ شده از سازمان بورس، ارسال مدارک به اداره ثبت شرکت‌ها، دریافت تاییدیه نهایی اداره ثبت شرکت‌ها و انتشار آگهی ثبت شرکت در روزنامه رسمی می‌باشد.

 

  • نظرات بازدید کنندگان
avatar
محل نظر و سوالات شما...
کاراکتر مجاز است
صبر کنید ... 00:00.