ثبت بین المللی طرح صنعتی

همان طور که در مقالات قبلی ذکر کردیم ، طرح صنعتی عبارت است از : ترکیبی از خطوط و اشکال سه بعدی و رنگ ها ، به نحوی که باعث ایجاد تغییر در شکل ظاهری فراورده های صنعتی و یا صنایع دستی شوند .

حال لازم به ذکر است که طرح های صنعتی به صورت بین المللی و منطقه ای نیز به ثبت می رسند ، که این موارد را در ادامه برای شما عزیزان شرح می دهیم :

ثبت بین المللی طرح های صنعتی :

برای ثبت طرح های صنعتی و یا اختراعات ، به صورت بین المللی و در کشور های دیگر 3 روش متفاوت وجود دارد که از قبیل زیر هستند :

1-   ثبت به صورت ملی

2-   ثبت به صورت منطقه ای

3-   ثبت به صورت بین المللی

ثبت طرح های صنعتی به صورت بین المللی :

در هیچ نقطه ای از جهان این امکان وجود ندارد که طرح صنعتی و یا اختراع را در یک کشور ثبت کرد و با ثبت شدن در یک کشور در نقاط دیگر جهان نیز ، آن طرح مورد حمایت قرار بگیرد .

برای ثبت طرح صنعتی به صورت بین المللی باید بر اساس موافقت نامه لاهه اقدام کرد .

موافقت نامه لاهه ، موافقت نامه ای است که برای ثبت طرح صنعتی به صورت بین المللی و بر اساس تقاضای یک پارچه به وجود آمده است و متولی آن ، سازمان جهانی مالکیت می باشد .

اشخاصی که تبعه کشور های عضو موافقت نامه می باشند ، در صورتی که تقاضا نامه بین المللی ای را به معاهده لاهه در سازمان جهانی مالکیت معنوی ارائه دهند ، درخواستشان به کشور مورد نظر ارسال می شود و در صورتی که آن کشور با تقاضا موافقت کند ، درخواست آن اشخاص پذیرفته می گردد . در انتها در صورتی که طرح صنعتی در آن کشور ثبت شود ، مورد حمایت آن کشور قرار می گیرد .

نکته : کشور ایران در حال حاضر عضو معاهده لاهه نمی باشد ، اما در رابطه با ثبت بین المللی اختراع عضو معاهده pct و در رابطه با ثبت بین المللی علامت های تجاری ، عضو پروتکل مادرید و در رابطه با ثبت نشان های جغرافیایی به صورت بین المللی ، عضو معاهده لیسبون و در رابطه با ثبت مبدا غیر واقعی کالا عضو معاهده مادرید می باشد .

ثبت طرح های صنعتی به صورت منطقه ای :

برخی از کشور ها معاهده همکاری به صورت منطقه ای دارند . این معاهده به این شکل می باشد که در صورتی که طرح صنعتی در یکی از کشور های عضو معاهده ثبت گردد ، در کشور های دیگر عضو آن معاهده نیز مورد حمایت واقع می شود . اتحادیه های منطقه ای دارای 4 حوزه زیر می باشند :

1-   اداره مربوط به منطقه مالکیت صنعتی آفریقا که برای حمایت از طرح های صنعتی در کشور های افریقایی که انگلیسی زبان هستند ، می باشد .

2-   اداره مربوط به طرح های بلوکس که برای حمایت از طرح ها در بلژیک و لوکزامبورگ می باشند .

3-   اداره مربوط به هماهنگ سازی بازارهای داخلی که برای طرح های اتحادیه ای در کشور های عضو اتحادیه اروپایی هستند .

4-   اداره مربوط به مالکیت معنوی افریقا که برای حمایت از کشور های افریقایی فرانسوی زبان می باشد .

 

  • نظرات بازدید کنندگان
avatar
محل نظر و سوالات شما...
کاراکتر مجاز است
صبر کنید ... 00:00.