علامت و برند تجاری ممنوع

علامت تجاری و برند چیست ؟

علامت های تجاری و برند ها , نشانه هایی هستند که از آنها برای معرفی کالاها و خدمات برای معرفی کیفیت و جنس آن ها مورد استفاده قرار می گیرد . این علائم می توانند به صورت مرکب و ترکیبی از : نقوش و تصاویر و کلمات باشند و یا به صورت نام یک منطقه و یا شهر باشند که در نهایت به صورت یک علامت ترسیم می شوند .

اداره ثبت مالکیت صنعتی مطابق با ماده 32 قانون ثبت اختراعات , علامت هایی را قابل ثبت شدن می داند که توسط قانون ممنوع نشده باشند . مطابق با همین قانون علامت هایی که در زیر برای شما عزیزان می اوریم قابل ثبت نمی باشند :

علامت و برند تجاری ممنوع :

1-   در صورتی که یک علامت نتواند کالا و یا خدمات یک شرکت و موسسه را از کالا وخدمات شرکت ها و موسسات دیگر متمایز سازد , در این صورت استفاده از آن علامت مطابق با قانون , ممنوع می باشد .

2-   در صورتی که یک علامت بر خلاف موازین شرعی و اخلاقی باشد استفاده از آن ممنوع می باشد . در این قسمت لازم به ذکر است که از آنجایی که قانون , موازین شرعی موجود را ذکر نکرده است در نتیجه ممکن است اشتباهاتی در این بخش پیش بیاید .

3-   در صورتی که یک علامت تجاری باعث گمراه شدن مراکز تجاری و عمومی شود , استفاده از آن ممنوع می باشد , مخصوصا اگر در رابطه با مبدا جغرافیایی کالاها و خدمات و خصوصیات آنها باشد .

4-   علامتی که مشابه و یا تقلیدی از نشانه های نظامی و پرچم و یا دیگر نشانه های مملکتی باشد و یا متشکل از نام اختصاری باشد یا حروف اول آن مربوط به نام و نشان های رسمی که متعلق به کشور- سازمان های بین المللی و یا سازمان هایی که زیر نظر کنوانسیون های بین المللی تاسیس شده اند , باشد , برای استفاده ممنوع می باشد . اما اگر توسط مقام مربوطه , اجازه استفاده از آن صادر شود , در این صورت می شود از آن علامت استفاده کرد .

5-   در صورتی که علامتی دقیقا مشابه علامت تجاری و یا نام تجاری شرکت دیگری باشد که همان کالا ها و خدمات را ارائه می دهد و یا در صورتی که ترجمه آن علامت ها باشد و باعث ایجاد گمراهی شود , در این صورت نیز استفاده از چنین علامت هایی ممنوع می باشد .

6-   همچنین اگر یک علامت دقیقا شبیه به علامتی باشد که توسط شرکت های دیگر برای انجام خدمات غیر مشابه به ثبت رسیده باشد , در صورتی که استفاده از آن علامت به منافع مالک علامت قبلی لطمه وارد کند , استفاده از آن علامت دارای ممنوعیت می باشد .

7-   اگر علامتی قبلا توسط شخص دیگری به ثبت رسیده باشد و یا تاریخی که آن شخص برای ثبت علامت , تقاضا کرده است , دارای اولویت باشد و یا حتی اگر حق تقدم برای همان کالا و خدمات را داشته باشد , استفاده از آن علامت برای شخصی بعدی ممنوع می باشد .

  • نظرات بازدید کنندگان
avatar
محل نظر و سوالات شما...
کاراکتر مجاز است
صبر کنید ... 00:00.