تقسیم بندی سهام شرکت از دیدگاه حسابداران

علاوه بر انواع سهام که در مقالات قبلی ذکر کردیم , 4 نوع دیگر از انواع سهام وجود دارد که در دسته بندی خاصی وجود ندارند . این سهام را در ادامه این مقاله مورد بررسی قرار خواهیم داد :

1-    سهام های موسس :

سهام موسس به انواعی از سهام گفته می شود که صاحبان این سهام در زمان تاسیس شرکت , خدماتی را ارائه داده اند و به همین دلیل نیز از مزایایی برخوردار شده اند که این مزایا به شرح زیر می باشند :

الف : بخشی از منافع شرکت مورد نظر

ب : بخشی از دارایی های اضافه بر سرمایه باقی مانده در شرکت در زمان تصفیه

این نوع از سهام برای موسسین شرکت در نظر گرفته می شود . لازم به ذکر می باشد که تشکیل این سهام باید در اساسنامه این شرکت مورد نظر تعیین و پیش بینی شده باشد . همچنین این سهام ها می توانند مانند سهام های معمولی به صورت با نام و یا بی نام باشند .

از ویژگی های دیگر سهام های موسس این است که سهام های موسس قابله معامله هستند و از نظر امور مالیاتی مانند سهام تلقی می گردند .

2-    سهام های مدیریتی :

سهام مدیریتی به سهامی گفته می شود که شخص دارنده آن مطابق با اساسنامه , این اختیار را دارد که برای هیات مدیره شرکت حداقل یک عضو تعیین کند .

3-    سهام های کنترلی :

سهام کنترلی نیز عبارت است از حداقل یک سهام مورد نیاز که شخصی که دارنده آن سهام می باشد این توانایی را در اختیار دارد که برای هیات مدیره شرکت , اکثریت اعضا را تعیین کند و به این ترتیب می تواند کنترل شرکت را به اشخاصی که خود می خواهد بسپارد و توسط اشخاص مورد نظر خودش کنترل شرکت را انجام دهد .

4-    سهام های جایزه :

سهام جایزه اضافه ارزش یک سهام است که از سهامداران جدید دریافت می شود و به سهامداران قبلی یک شرکت تخصیص داده می شود .

در این بخش از مقاله تقسیم بندی سهام شرکت ها از دیدگاه حسابداران را بررسی کردیم حال می خواهیم در رابطه با حقوق صاحبان سهام به طور مختصر توضیحاتی را ذکر کنیم .

حقوق صاحبان سهام از دیدگاه حسابداران :

حقوق صاحبان سهام یک شرکت بیانگر منافع صاحبان اصلی آن شرکت می باشد . به عبارت دیگر حقوق صاحبان سهام به معنای مالکیت صاحبان سهام از دارایی های شرکت می باشد .

در صورت انحلال یک شرکت , زمانی که تمام بدهی های یک شرکت پرداخت گردد مابقی دارایی به سهامداران تعلق می گیرد . به همین علت حقوق صاحبان سهام را دارایی خالص که منهای بدهی ها شده است در نظر می گیرند .

لازم به ذکر است که حقوق صاحبان سهام در صورت سرمایه گذاری سهامداران و یا در صورت انجام فعالیت هایی که باعث سودآوری برای شرکت می شوند , می تواند افزایش پیدا کند . همچنین اگر شرکتی سود سالیانه خود را که حاصل از فروش محصول و یا ارائه خدمات می باشد را مابین سهامداران شرکت توزیع نکند , در این صورت نیز حقوق صاحبان سهام افزایش پیدا می کند .

  • نظرات بازدید کنندگان
avatar
محل نظر و سوالات شما...
کاراکتر مجاز است
صبر کنید ... 00:00.