ایران کد چیست؟

به دلیل اینکه محصولات  و واردات کالا از خارج از کشور رواج یافته است، یک چالشی بوجود آمد که کالاها بایستی برای تعیین شدن هویتشان دارای یک کدی باشند. لذا افرادی که به هر روشی واردات کالا انجام می دهند و یا توزیع کننده یا تولید کننده کالا هستند از طریق سامانه ایران کد می توانند نسبت به دریافت کد برای کالای خود اقدام کنند.

در واقع کدی که از سامانه ایران کد دریافت می شود، یک شناسه منحصر به فردی برای کالا می باشد. این کد می تواند برای وارد کردن کالایی به چرخه تولید یا توزیع بسیار مفید باشد. جهت دریافت ایران کد می توانید از طریق ورود به سامانه ایران کد با نشانی www.irancode.ir اقدام به دریافت کد کالا کنید. ایران کد یک راه برای بخش بندی کالاهای تولیدی جدید یا وارداتی می باشد که از این طریق سازماندهی کالاها و واردات بسیار منظم تر انجام می شود. اما در ابتدا باید در سامانه ایران کد ثبت نام کنید. مراحل لازم برای ثبت نام در این سامانه را در ادامه آموزش می دهیم.

سامانه ایران کد 

ایران کد یک سامانه کشوری در زمینه سازماندهی کالاهای تولیدی یا وارداتی می باشد که از طریق یک سایت به نشانی www.irancode.ir می توان در آن ثبت نام انجام داد و کالای خود را ثبت کرد. از طریق این کد که برای  کالاها ثبت می شود می توان اصالت یک کالا را تشخیص داد. همچنین می توان اطلاعات هویتی کالا را مشخص کرد، این اطلاعات از قبیل مشخصات کالا، فرد توزیع کننده، استاندارد ها و تاییدیه های کالا می باشد.

سامانه ایران کد می تواند کمک بزرگی به جلوگیری از قاچاق کند. به این دلیل که کالا هایی که وارد می شوند یا تولید می شوند دارای یک شناسنامه یا کد هستند که می توان کالا را پیگیری نمود. یکی دیگر از مزایای سامانه ایران کد این است که می توان برا کالای مورد نظر خود یک بارکد دریافت نمود. همچنین به این دلیل که تمامی امور مربوط به ثبت کالا و دریافت ایران کد برای کالای مورد نظر به صورت غیر حضوری انجام می شود، لذا سرعت و سهولت بیشتری دارد و موجب تلف شدن زمان اشخاص نمی شود. در نتیجه افراد نیازی به مراجعه حضوری به دفاتر جهت اخذ ایران کد ندارند.

 

مراحل ورود به سامانه ایران کد irancode.ir

در صورتی که می خواهید از سامانه ایران کد استفاده کنید، در ابتدا باید با ثبت نام در این سامانه و درج نام کاربری  رمز ورود، به سامانه وارد شوید. این سامانه با سازماندهی و نظم خود باعث می شود تا افراد با خیالی آسوده نسبت به واردات و تولید کالا اقدام کنند و همین امر باعث جلوگیری از تخلفاتی همچون قاچاق کالا می شود. یکی از مراحلی که در سامانه ایران کد انجام می شود، تایید و بررسی اصالت و مشخصات مختلف کالا ها توسط کارشناسان می باشد که در ابتدا باید مورد تایید آنها واقع شود. یکی از امکانات سامانه ایران کد استعلام مشخصات کالا ها و اصالت آنها می باشد. 

اگر میخواهید به سامانه ایران کد وارد شوید و امور مورد نیاز خود را انجام دهید با ما همراه باشید و مراحل زیر را طی کنید.

در مرورگر خود سایت ایران کد را به نشانی www.irancode.ir جستجو کنید. همچنین می توانید با نوشتن عبارت ایران کد و کلیک بر روی سایت وارد سامانه شوید.

صفحه سامانه ایران کد

پس از وارد شدن به سامانه ایران کد همانند تصویر با چنین صفحه ای روبرو می شوید. اکنون با کلیک بر روی گزینه ورود به سیستم در قسمت بالا سمت چپ به صفحه کاربری وارد می شوید.

 صفحه ورود سامانه ایران کد

اکنون می توانید با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور و کد امنیتی با کلیک بر روی گزینه ورود به سامانه ایران کد وارد شوید

 

مدارک مورد نیاز جهت اخذ ایران کد برای اشخاص حقیقی

🔆پروانه ساخت

🔆کارت بازرگانی

🔆پروانه بهره برداری

🔆پروانه کسب

🔆کارت ملی دارنده جواز کسب

🔆آگهی ثبت علامت تجاری

🔆فیش واریزی هزینه های ثبت نام

 

مدارک مورد نیاز جهت اخذ ایران کد برای اشخاص حقوقی

🔆پروانه بهره برداری

🔆آگهی ثبت شرکت 

🔆آگهی ثبت برند

🔆کارت بازرگانی

🔆جواز ساخت

🔆فیش واریزی هزینه های ثبت نام

 

مراحل ثبت نام در سامانه ایران کد irancode.ir

با توجه به اینکه سامانه ایران کد مزیت های زیادی برای چرخه اقتصاد کشور و همچنین اشخاص دارد، لذا اشخاص حقیقی و حقوقی که در تولید و توزیع و واردات کالا ها نقش دارند حتما باید برای کالاهای خود ایران کد را دریافت کنند. اخذ ایران کد برای اشخاص حقیقی و حقوقی از طریق سامانه ایران کد سبب سهولت در انجام فرایند ها می شود. به این دلیل که افراد نیازی به مراجعه حضوری به ادارات برای دریافت ایران کد ندارند و پروسه های وقت گیر حضوری را ندارند.

اگر اشخاص جدید قصد دارند تا از خدمات سامانه ایران کد بهره مند شوند می بایست در سایت ایران کد www.irancode.ir ثبت نام کنند و مشخصات خود را در این سایت به ثبت برسانند. لذا ما برای ثبت نام اشخاص حقیقی و حقوقی آموزش نحوه ثبت نام به سامانه را قرار داده ایم.

 

ثبت نام اشخاص حقیقی در سامانه ایران کد www.irancode.ir

اشخاص حقیقی برای ثبت نام در سامانه ایران کد باید ابتدا به سایت مربوطه به وارد شوند. مطابق تصویر وارد بخش صفحه اصلی شوید. 

  صفحه ورود سامانه ایران کد اشخاص حقیقی

🔸پس از بخش ورود به سیستم در کادر بالای صفحه روی گزینه ایجاد درخواست عضویت جدید کلیک کنید.

 ثبت شخص حقیقی سامانه ایران کد

🔸زمانی که به بخش بالا وارد شدید می بایست اطلاعاتی که در فرم وجود دارد را تکمیل کنید. پس تیک «تمام موارد فوق را مطالعه و شرایط را پذیرفته ام» را فعال کرده و نوع شخصیت خود را حقیقی کنید. سپس اطلاعات دیگر مورد نیاز را تکمیل کرده و سپس روی گزینه مرحله بعد کلیک کنید.

 پر کردن اطلاعات اشخاص

🔸در صفحه ای که با آن مواجه می شوید باید مشخصات هویتی خود را وارد کنید. همانطور که مشاهده می کنید گزینه های مختلفی در منو وجود دارد از قبیل آدرس ها، اطلاعات رابط پیگیری، تاریخچه و... که می بایست تمام منو ها را کامل کنید و بعد روی ذخیره کلیک کنید. پس از تکمیل اطلاعات بر روی گزینه افزودن به لیست کلیک کنید. 

🔸بعد از اینکه اطلاعات را تکمیل کردید، روی گزینه ذخیره کلیک کنید تا ثبت نام شما در سامانه ایران کد به اتمام برسد.

 

ثبت نام اشخاص حقوقی در سامانه ایران کد www.irancode.ir

 برای ثبت نام اشخاص حقوقی در سامانه ایران کد نیز همانند اشخاص حقیقی وارد سامانه شوید.

  

🔸پس از کلیک بر گزینه ورود به سیستم در بخش ورود به سیستم در کادر بالای صفحه روی گزینه ایجاد درخواست عضویت جدید کلیک کنید.

 ثبت شخص حقوقی سامانه ایران کد

🔸زمانی که به بخش بالا وارد شدید می بایست اطلاعاتی که در فرم وجود دارد را تکمیل کنید. پس تیک «تمام موارد فوق را مطالعه و شرایط را پذیرفته ام» را فعال کرده و نوع شخصیت خود را حقوقی کنید. سپس اطلاعات دیگر مورد نیاز را تکمیل کرده و سپس روی گزینه مرحله بعد کلیک کنید.

 

🔸در صفحه بعد نیز باید از منو های مختلفی که وجود دارد اطلاعات مدنظر را تکمیل کنید و پس از اینکه تمامی مشخصات مورد نیاز ثبت گردید روی گزینه ذخیره کلیک کنید تا فرم های شما در سامانه ایران کد ثبت شوند.

🔸در صورتی که در حال ثبت اطلاعات هستید ممکن است برای بعضی از مدارک از شما تصویر آن را بخواهد که می بایست عکس های مورد نیاز سایت را آپلود کنید.

 

اکنون با ثبت و ذخیره مشخصات، اطلاعات شما در سامانه ایران کد به ثبت رسید.

 

 کد عضویت در سامانه ایران کد

زمانی که مشخصات شما به طور کامل به ثبت رسید، یک کد پنج رقمی به شما ارسال می شود. تمام اشخاص حقیقی و حقوقی جهت وارد شدن به صفحه کاربری خود باید این کد را در سامانه وارد کنند تا هم مشخص شود مشخصات اشخاص در سامانه ایران کد به درستی به ثبت رسیده و هم بتوانند از امکانات سامانه بهره مند شوند.

 

رهگیری درخواست عضویت 

در صورتی که مراحل ثبت نام در سامانه ایران کد را طی کردید اما هنوز کد پنج رقمی ایران کد برای شما ارسال نشده است می توانید مراحل زیر را از طریق سامانه ایران کد طی کنید تا کد را رهگیری کنید.

 ایران کد رهگیری در خواست عضویت

 

🔸در صفحه ورود به سیستم روی گزینه رهگیری درخواست عضویت کلیک کنید.

 

پیگیری-درخواست-عضویت.jpg

🔸در صفحه وارد شده در کادر شناسه رهگیری، کد رهگیری که برای شما ثبت شده است را وارد کنید. اگر شناسه رهگیری خود را فراموش کردید روی گزینه شناسه رهگیری را فراموش کرده ام کلیک کنید و فرایند بازیابی شناسه رهگیری را طی کنید.


جستجوی کالاها در سامانه ایران کد

همانطور که می دانید هدف از تاسیس و راه اندازی سامانه ایران کد از بین بردن یا محدود کردن قاچاق کالا در کشور می باشد که در نتیجه آن اقتصاد کشورمان کمتر دچار آسیب می شود. تمام کالا های ثبت شده در این سامانه در تمام نقاط کشور قابل رویت می باشد.

کالاها و محصولاتی که در سامانه ایران کد به ثبت می رسند، قابل رهگیری در این سامانه هستند. اطلاعاتی که در سامانه ایران کد از کالا ها به ثبت می رسد عبارتند از مشخصات فنی کالا، استاندارد های محصول، اصالت آن و گروه کالایی آن که تمامی این مشخصات قابل رویت در سامانه ایران کد می باشند.

نحوه استعلام اصالت و مشخصات کالا ها در سامانه ایران کد نیازمند طی کردن مراحلی می باشد. در ادامه به نحوه استعلام گرفتن در سامانه ایران کد می پردازیم.

ایران کد رهگیری در خواست عضویت

در صفحه اصلی سایت می توانید با کلیک بر روی کادر جستجو، نام کالای مورد نظر خود را جستجو کنید یا کد آن کالا را در بخش جستجو وارد کنید. همچنین می توانید نوع کالا را بر اساس دسته بندی تغییر دهید تا فرایند جستجو با سرعت بالاتری انجام گیرد.

 

 

جمع بندی

سامانه ایران کد irancode.ir یک سایت دولتی می باشد که برای افرادی که قصد دارند کالای جدید وارد کنند یا تولید کنند تاسیس شده. این سامانه با هدف کاهش فساد در واردات و توزیع کالا در کشور و همچنین حمایت از اقتصاد کشور کمک بزرگی در سازماندهی کالا ها می کند. هر فردی که قصد دارد تا یک کالایی را وارد کند یا به تولید برساند از طریق این سامانه مشخصات کالای خود را بارگزاری می کند و پس از تایید توسط کارشناسان مربوطه به کالا یک شناسه 16 رقمی داده می شود و از طریق آن عموم مردم می توانند با استعلام اصالت و کیفیت محصول و همچنین مشخصات دیگر از هویت یک محصول آگاه شوند. مراحل کامل این امر در مقاله آموزش داده شد.

 

سوالات متداول

 اخذ ایران کد چقدر زمان می برد؟

عموما ثبت نام و ارسال کد ورود به سامانه ایران کد یک روز زمان می برد و همچنین پس از 2 روز کاری شما می توانید از ایران کد محصولتان استفاده کنید.

 

با ثبت نام در ایران کد باید مالیات نیز پرداخت کنیم؟

با توجه به اینکه دولت قصد حمایت از ایران کد را دارد، ثبت نام در این سامانه و همچنین ثبت محصول شامل هیچ مالیاتی نمی باشد.

 

  • نظرات بازدید کنندگان
avatar
محل نظر و سوالات شما...
کاراکتر مجاز است
صبر کنید ... 00:00.