هزینه و تعرفه طرح توجیهی

در این مقاله قصد داریم هزینه و تعرفه طرح توجیهی را مورد بررسی قرار دهیم , در نتیجه در ابتدا باید بیان کنیم که :

طرح توجیهی در کل چه می باشد ؟

طرح توجیهی عبارت است از طرحی که باید قبل از دریافت جواز تاسیس صنایع برای وزارت صنعت و معدن نوشته شود , به این علت که در ابتدا باعث شود تا یک واحد تولیدی و صنعتی مورد توجیه قرار گیرد و همین طور اگر وزارت صنعت و معدن , قصد اعطای وامی را داشته باشد , در این صورت باید میزان برگشت سرمایه آن و میزان بازدهی مالی آن نیز در یک کسب و کار , مشخص گردد .

طرح توجیهی به دو دسته مطابق با زیر تقسیم می شود :

1-    طرح توجیهی ایجاد و توسعه طرح :که به منظور ایجاد خط تولید می باشد .

2-    طرح توجیهی توسعه : که برای توسعه و گسترش تولیدات موجود , تنظیم می گردد .

حال برای تنظیم طرح توجیهی هزینه هایی وجود دارد که در این بخش این هزینه ها را مورد بررسی قرار می دهیم :

طرح های توجیهی بر اساس کاری که برای آن تنظیم می شوند , ویژگی های خاصی را دارا می باشند و همین طور مطابق با هدفی که طرح توجیهی برای آن تنظیم می گردد , هزینه ها نیز متفاوت می شود .

مواردی که هزینه و تعرفه طرح توجیهی را متغیر می سازند , از قبیل زیر می باشند :

1-    ابعاد یک کسب و کار

2-    میزان تولید سالانه

3-    متراژ زمین مورد نظر

4-    سرمایه مورد نیاز برای کار

5-    میزان گردش مالی

6-    شهرک صنعتی

7-    بازار هدف موجود

8-    نوع محصول موجود

9- تعداد محصولات تولید شده

تمامی این موارد از عواملی هستند که در تعرفه و هزینه طرح توجیهی تاثیر گذار می باشند .

به طور واضح تر هزینه طرح توجیهی که برای یک طرح مربوط به جواز صنایع که به صورت پیش طرح می باشد حداقل سه میلیون تومان و برای طرح های بزرگ که نیازمند سرمایه گذاری کلانی می باشند , حداکثر سیصد و پنجاه میلیون تومان می باشد .

همچنین تعرفه ای که توسط کانون مشاورین اعتباری و بانکی و بر اساس حجم سرمایه گذاری ثابت capex محاسبه می شود , فاکتوری مهم برای تعیین حق الزحمه در طرح توجیهی می باشد .

نکته : چنانچه شما بخواهید برای احداث یک کارخانه به صورت مشارکتی , یک طرح توجیهی تنظیم کنید , به طوری که جواز تاسیس مرتبط با آن به صورت حقوقی باشد و به نام شرکت باشد , در این صورت سرمایه ای که در طرح توجیهی برای شروع کار ذکر می گردد باید با سرمایه شرکت برابر باشد , که در غیر این صورت باید صورت جلسه مربوط به افزایش سرمایه شرکت به سرمایه ای که برای راه اندازی واحد صنعتی لازم می باشد , تنظیم گردد . در این صورت نیز باید هزینه تغییرات شرکت را به هزینه های مربوط به تنظیم طرح توجیهی اضافه کرد .

مواردی که برای تنظیم طرح توجیهی ذکر کردیم باید به مدت 5 سال دارای توجیه اقتصادی باشد و یا به عبارت دیگر 5 سال آینده را پیش بینی کرده باشد .

همچنین لازم به ذکر است که یک طرح توجیهی باید در 30 تا 40 صفحه تنظیم گردد و باید با نرم افزاری مخصوص به نام COMFARIII نوشته شود .

  • نظرات بازدید کنندگان
avatar
محل نظر و سوالات شما...
کاراکتر مجاز است
صبر کنید ... 00:00.