سایت اداره مالکیت معنوی

سایت اداره مالکیت معنوی، سامانه ای است که  زیر مجموعه های سایت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور می‌باشد و امکان ثبت اظهارنامه اختراع و نشانه‌های جغرافیایی و جستجوی هر کدام از این موارد را به شکل الکترونیکی و غیر حضوری برای کاربران خود مهیا کرده است. در سال‌های اخیر و در راستای تحقق دولت الکترونیک، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، به عنوان متولی ثبت مالکیت معنوی، اقدام به راه‌اندازی سایت سازمان ثبت اسناد و املاک و گسترش امکانات آن در طی سال های اخیر نموده و تلاش کرده تا خدماتش را از حالت حضوری خارج نماید و به شکل الکترونیکی و غیر حضوری به متقاضیان خود ارائه کند. جهت وارد شدن به سایت مالکیت معنوی باید از طریق آدرس ipm.ssaa.ir و یا iripo.ssaa.ir اقدام کنید.

 

نحوه ثبت نام در سایت اداره  مالکیت معنوی

نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که استفاده از امکانات ثبت اظهارنامه اختراع، طرح صنعتی و... در این سایت، نیازمند ثبت نام در سایت اداره مالکیت معنوی است؛ به همین دلیل، در این بخش به توضیح نحوه ثبت نام در سامانه مالکیت معنوی می پردازیم که مطابق راهنمای تصویری زیر می باشد:

✔️ در مرحله اول از مراحل ثبت نام در سایت مالکیت معنوی، آدرس این سامانه یعنی iripo.ssaa.ir را در مرورگر دستگاه‌تان جستجو نمایید تا وارد صفحه اصلی سایت مالکیت معنوی شوید. در این صفحه بر  گزینه ثبت نام متقاضی جدید کلیک کنید.

ثبت نام متقاضی

 

ثبت نام در سایت مالکیت معنوی

✔️ در این مرحله، نوع شخص اعم از حقیقی و حقوقی و ایرانی یا غیر ایرانی بودن فردی که تصمیم ثبت نام او را در سامانه مالکیت معنوی  و ... را به نام وی دارید، مشخص کنید. برای انتخاب دقیق، می توانید از راهنمای زیر استفاده کنید.

🔴 شخص حقیقی- مالک، وکیل: این گزینه مختص به اشخاص حقیقی می باشد که تابعیت ایرانی داشته و یا وکیل دادگستری و یا مخترع و طراح هستند و قصد ثبت اطلاعات خود در اظهارنامه را دارند، می باشد.

🔴 شخص حقوقی- شرکت ها و موسسات غیر تجاری و سازمانی و نهاد های دولتی و غیر دولتی: این گزینه برای افراد حقوقی ایرانی می باشد که قصد دارند اطلاعات خود را به عنوان وکیل یا مالک در اظهارنامه ثبت نمایند.

🔴 شخص حقیقی- غیر ایرانی: این گزینه مختص به اشخاص حقیقی می باشد که تابعیت غیر ایرانی داشته و یا مخترع و طراح هستند و قصد ثبت اطلاعات خود در اظهارنامه را دارند، می باشد.

🔴 شخص حقوقی- غیر ایرانی: این گزینه برای افراد حقوقی غیرایرانی می باشد که قصد دارند اطلاعات خود را به عنوان مالک در اظهارنامه ثبت نمایند.

 

انتخاب نوع شخص

✔️ اطلاعات هویتی و اطلاعات مربوط به آدرس و تماس را وارد کرده و دکمه مرحله بعد را فشار دهید.

ثبت اطلاعات اولیه

 

✔️ در این مرحله نیاز است تا مدارک تعیین شده از سوی سایت مالکیت معنوی را بارگذاری کرده و بعد دکمه مرحله بعد را بزنید.

 

بارگذاری ضمائم✔️ در صفحه بعد، ایمیل و شماره همراهی که در سامانه ثبت نموده اید، به شما نشان داده خواهد شد. درصورتی که این اطلاعات مورد تاییدتان است، بر دکمه تایید ثبت نام کلیک نمایید.

 

حساب کاربری

✔️ در این مرحله از مراحل ثبت نام در سایت اداره مالکیت معنوی، پیغامی تحت عنوان ذخیره سازی اطلاعات به شما نمایش داده می‌شود. برای تایید اطلاعات و ذخیره  آن در سامانه، دکمه بله را کلیک کنید.

 

✔️ بعد از تایید اطلاعات در مرحله قبل، فرمی  را برای مشاهده و چاپ اقرار نامه ملاحظه خواهید کرد. اطلاعات نشان داده شده را مطالعه نمایید. در این مرحله، یک پیام حاوی  نام کاربری و رمز عبور به شماره همراه‌تان فرستاده می شود.  این فرم را پرینت گرفته و با همراه داشتن نسخه چاپی این فرم اقرار نامه به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنید و جهت دریافت گواهی امضا اقدام نمایید.

تایید حساب کاربری

✔️ در مرحله آخر از مراحل ثبت نام در سایت اداره مالکیت معنوی، با استفاده از گزینه ( تایید حساب کاربری با گواهی امضا ) و با وارد کردن اطلاعات مورد نیاز، جهت فعال سازی حساب کاربری خود اقدام نمایید. لازم است بدانید که بررسی هر نوع اظهارنامه اختراع، طرح صنعتی ... در سامانه مالکیت معنوی وابسته به فعال سازی حساب کاربری از طرف شما است و تا زمانی که حساب کاربریتان را فعال نکرده ، این بررسی انجام نخواهد گرفت.

تعهد نامه غیر مالی

 

فعال سازی حساب کاربری

 

برای اطلاع ازنحوه ثبت برند ، با ما در تکسفیر همراه باشید.

امکانات سایت اداره مالکیت معنوی

به صورت کلی امکانات سامانه مالکیت معنوی به دو بهش کلی ثبت اظهارنامه و جستجو تقسیم می‌شود به همین علت ما در این قسمت، امکانات سامانه مالکیت معنوی را تحت دو عنوان ثبت اظهارنامه و جستجو بررسی خواهیم نمود.

 🔸 ثبت اظهارنامه

در قسمت ثبت اظهارنامه سایت مالکیت معنوی، امکان ثبت اظهارنامه اختراع، نشانه تجاری، طرح صنعتی و نشانه جغرافیایی برای شما فراهم گردیده است که ما در این بخش به توضیح آنها خواهیم پرداخت:

🔸 ثبت اظهارنامه اختراع

در بخش ثبت اظهارنامه اختراع، می توانید برای ثبت اختراع خود اقدام کنید. منظور از اختراع قابل ثبت، طبق ماده 2 قانون ثبت اختراعات و طرح‌های صنعتی ، نوآوری است که دربردارنده یک ابتکار جدید و دارای کاربرد صنعتی باشد. با این توضیح که ابتکار تازه، ابتکاری است که در صنعت قبلی وجود نداشته و برای دارنده مهارت عادی در فن مذکور ، ناشناخته باشد . همچنین منظور از کاربرد صنعتی‌، آن است که در بخشی از شاخه های صنعت، قابل تولید یا استفاده باشد. مقصود از صنعت‌، تمام صنایع شامل صنایع ‌دستی‌، کشاورزی‌، ماهی گیری و... می باشد.

🔸 ثبت اظهارنامه علامت تجاری (برند)

 همانطور که از عنوان مشخص است، اختصاص به ثبت اظهارنامه علامت تجاری (برند)  و در قسمت جداگانه دیگری می‌شود جهت استعلام نشانه‌های تجاری اقدام نمود. علامت تجاری، عنوانی از عناوین زیر مجموعه‌های مالکیت فکری در حقوق است که  بیشتر با عنوان برند معروف است، علامت یا برند، نشانی خاصی است که از سوی تولید کننده یک کالا یا خدمات، بر  کالا یا خدمت قرارداده شده و آن کالا یا خدمات را از موارد مشابه آن متمایز می‌کند.

🔸 ثبت اظهارنامه طرح صنعتی

در این بخش از سایت اداره مالکیت معنوی، امکان ثبت طرح صنعتی برای کاربران ایجاد شده است. هدف از طرح صنعتی، مطابق ماده 20 قانون ثبت اختراعات،  هر نوع ترکیب خطوط یا رنگ‌ها و هر نوع شکل سه بعدی بوده که ترکیب یا شکل یک فرآورده صنعتی را تعیین می‌نماید.

🔸 اظهارنامه نشانه جغرافیایی

در این قسمت از سایت اداره مالکیت معنوی، امکان ثبت اظهارنامه جغرافیایی برای کاربران فراهم گردیده است. علائم جغرافیایی که از عناوین کمتر شناخته شده مالکیت معنوی در مقایسه با دیگر عناوین آن همچون اختراع بوده، عبارت است از نشانه ای که بر کالاهای تولید گردیده در یک منطقه جغرافیایی خاص درج شده، به شکلی که کیفیت و شهرت آن کالا از اعتبار آن منطقه جغرافیایی نشات می گیرد. به عبارت دیگر، نام و محل منشا کالا، نشانه جغرافیایی آن را شکل می‌دهد.

🔸 جستجو

در قسمت جستجوی سامانه مالکیت معنوی، این امکان برای کاربرانی که تصمیم به ثبت اظهارنامه اختراع، علامت تجاری، طرح صنعتی و نشانه جغرافیایی را دارد، فراهم شده است تا با جست‌‌وجوی موارد ثبت شده در سایت مالکیت معنوی، از طرح‌های مشابه طرح خود مطلع شده و از اقدام برای ثبت مجدد این طرح های تکراری که صرفا با صرف وقت و هزینه همراه است و در نهایت رد می شوند، خودداری کنید.

با هدف جستجوی موارد ثبت گردیده اظهارنامه اختراع، علامت تجاری، طرح صنعتی و نشانه جغرافیایی و استعلام مواردی مثل استعلام برند، بر سربرگ جستجو در سامانه مالکیت معنوی کلیک نموده و سپس، کافی است تا اطلاعات مرتبط با عنوان اختراع، علامت تجاری و نشانه جغرافیایی ای که تصمیم به ثبت آن را دارید، در بخش عنوان وارد نموده و با وارد کردن کد امنیتی و فشردن دکمه جستجو، جهت جست و جو و استعلام اختراع، علامت تجاری، طرح صنعتی و علامت جغرافیایی مورد نظر خود اقدام کنید.

 

خلاصه مطلب

سامانه مالکیت معنوی سامانه‌ای است که زیر مجموعه سایت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است و امکان ثبت اظهارنامه اختراع طرح صنعتی و علایم تجاری را برای کاربران  فراهم نموده است. وارد شدن به سایت اداره  مالکیت معنوی از طریق مراجعه به آدرس iripo.ssaa.ir قسمت ورود برای کاربران ممکن  است.

 

برای دانلود پی دی اف این مطلب، کلیک کنید.

  • نظرات بازدید کنندگان
avatar
محل نظر و سوالات شما...
کاراکتر مجاز است
صبر کنید ... 00:00.