نظارت بر عملکرد مدیران در شرکت

نظارت به چه معناست و بازرس کیست ؟

نظارت به معنای مدیریت و مراقب می باشد . با وجود اینکه که سهامداران یک شرکت برای اداره شرکت اختیار کامل دارند اما آنها برای نظارت بهتر و بیشتر بر روی امور شرکت , هیئت مدیره ای را انتخاب می کنند که این هیئت مدیره هم به نظارت افراد دیگر نیازمند می باشد که به اشخاصی که به این هیئت مدیره نظارت می کنند و مسئولیت نظارت آنها را به عهده دارند , بازرس گفته می شود . در واقع بازرس یکی از ارکان شرکت می باشد که وظایفش را قانون معین کرده است ولی بازرس با وجود اینکه توسط مجمع عمومی انتخاب می شود , مستقل از مجمع عمومی و هیئت مدیره می باشد .بازرس می تواند بر عملکرد های مالی و غیر مالی یک شرکت نظارت داشته باشد . لازم به ذکر است که نظارت بر عملکرد مدیران یک نظارت درون سازمانی می باشد که در شرکت های مختلف نحوه اجرای آن متفاوت می باشد .

انجام وظایف بازرس چه پیامدی دارد ؟

بازرس عهده دار اموری است که انجام دادن آنها و رعایت کردنشان در نهایت به نفع همه اعضای شرکت و تمامی کسانی که با شرکت ارتباط دارند , اعم از : کارمندان و مدیران و سهامداران و مشتریان و فروشندگان و ... می باشد .

برای نظارت بر عملکرد مدیران شرکت های تجاری دو راه وجود دارد :

1-    انتخاب بازرس برای شرکت :

از نمونه های نظارت شرکت ها توسط بازرسین می توان به شرکت های سهامی عام و یا شرکت های تعاونی اشاره کرد . در این شرکت ها اشخاصی به عنوان بازرس در زمان تاسیس شرکت در مجمع عمومی انتخاب می شوند تا بر کارکرد مالی و غیر مالی مدیران شرکت نظارت داشته باشند و در مجمع عمومی سالانه شرکت گزارشی از عملکرد مدیران را ارائه دهند . با وجود اینکه انتخاب بازرس و یا بازرسین در شرکت های تعاونی و شرکت های سهامی عام مشابه می باشد اما تفاوت هایی در نحوه عملکرد و مرجع گزارش برای انها وجود دارد .

2-    نظارت بر شرکت توسط هیات نظار :

در شرکت های تجاری شخصی و یا در شرکت های مختلط در صورتی که تعداد اعضا از میزان تعیین شده بیشتر باشد و یا به طور کلی برای نظارت بر مدیران شرکت به جای استفاده از بازرس , هیات ناظری را با نام هیات نظار ایجاد می کنند و توسط این هیات بر عملکرد های مالی و غیر مالی شرکت نظارت می کنند .

نکته : طبق ماده 109 قانون تجارت , شرکت های با مسئولیت محدودی که تعداد شرکای آنها بیشتر از 12 نفر باشد باید هیات نظار داشته باشند که این هیات باید حداقل یک بار در سال مجمع عمومی شرکت را تشکیل دهد . لازم به ذکر است که در هیات نظارهای شرکت های مختلط سهامی باید حداقل 3 نفر از شرکای شرکت عضو باشند و این هیات باید دقیقا بعد از تشکیل شرکت و قبل از انجام هر گونه اقدامی توسط مجمع عمومی تعیین گردد .

بررسی چند نکته در رابطه با بازرسین شرکت ها :

1-    در شرکت هایی نظیر شرکت های سهامی وجود بازرس اجباری می باشد .

2-    مطابق با لایحه اصلاحی قانون تجارت 1347 استثنایی برای معافیت از داشتن بازرس تجویز نشده است .

3-    در شرکت های با مسئولیت محدود , هیات نظار مسئولیت کنترل شرکت را به عهده دارد .

 

  • نظرات بازدید کنندگان
avatar
محل نظر و سوالات شما...
کاراکتر مجاز است
صبر کنید ... 00:00.