صورتجلسه مدیران در شرکت تعاونی

مقدمه ای بر ماهیت شرکت های تعاونی :

شرکت های تعاونی یکی از انواع شرکت های تجاری هستند اما یک تفاوت مهم و اساسی با انواع دیگر شرکت های تجاری دارد . فعالیت انواع شرکت های تجاری از قبیل شرکت های سهامی عام و خاص و ... به منظور سود دهی می باشد در حالی که هدف شرکت های تعاونی بهبود اوضاع اقتصادی و کسب نیازها و ایجاد رفاه برای شرکای شرکت می باشد .

صورتجلسه شرکت های تعاونی به چه شکل است ؟

در شرکت های تعاونی نیز مانند شرکت های دیگر برای ایجاد هر تغییر و تصمیمی باید از صورتجلسه استفاده کرد , که در شرکت های تعاونی صورتجلسات انواع مختلف دارند که عبارت اند از :

1-    صورتجلسه مجمع عمومی عادی

2-    صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده

3-    صورتجلسه هیئت مدیره

حال از بین صورتجلسات ذکر شده در قسمت فوق , ما در این مقاله قصد داریم تا صورتجلسه هیئت مدیران شرکت های تعاونی را به طور مختصر مورد بررسی قرار دهیم .

صورتجلسه هیئت مدیره شرکت های تعاونی :

در شرکت های تعاونی مطابق با اساسنامه تنظیم شده اداره امور مربوط به شرکت به عهده ی هیئت مدیره می باشد که این هیئت مدیره متشکل از 3 تا 7 نفر عضو اصلی می باشد که از بین این تعداد از اعضا یک سوم آنها به عنوان اعضای علی البدل می باشند که آنها از بین همه اعضای شرکت به صورت رای مخفی و به مدت سه سال انتخاب می شوند . لازم به ذکر است که در این نوع از صورتجلسه اطلاعاتی از قبیل تاریخ – مکان و ... مشخص می شود . همچنین هیئت مدیره شرکت های تعاونی در اولین جلسه ای که برگزار می کنند باید یک نفر از بین خود را به عنوان ریاست هئیت مدیره انتخاب کنند و بعد از انتخاب آن باید یک نفر را نیز به عنوان نایب رئیس و دو نفر دیگر را نیز به عنوان منشی انتخاب کنند .

در صورتی که برای هر یک از این افراد انتخاب شده مسائلی از قبیل : فوت – غیبت های زیاد و غیر موجه و یا ممنوعیت از طرف قانون پیش بیاید در این صورت طبق آن چیزی که در اساسنامه شرکت مشخص شده است یکی دیگر از اعضای علی البدل شرکت طبق داشتن رای بیشتر جانشین آن شخص مربوطه می شود و باقی کار به آن شخص تا مدت زمان مقرر سپرده می شود .

مطابق با ماده 123 قانون باید برای هر یک از جلسات تشکیل شده توسط هیئت مدیران صورتجلسه ای تنظیم شود و توسط بیشتر اعضای حاضر در جلسه به امضا در بیاید .

ویژگی های صورتجلسه های مدیران شرکت های تعاونی :

1-    در این صورتجلسات نام مدیران مربوطه که در جلسه حضور داشته اند و مدیرانی که در جلسه غایب بوده اند باید ذکر شود .

2-    چکیده ای از تصمیمات گرفته شده در این جلسه با ذکر تاریخ باید در آن درج شود .

3-    در بین مدیران حاضر در جلسه اگر شخصی با همه یا بخشی از تصمیمات گرفته شده در جلسه موافقت نداشته باشد در این صورت نظر آن شخص باید حتما در صورتجلسه مورد نظر وارد شود .

در پایان این مقاله باید خدمت شما عزیزان بگوییم که چنانچه در رابطه با ثبت شرکت های تعاونی و نحوه تنظیم صورتجلسات در این نوع از شرکت ها نیاز به راهنمایی دارید می توانید ب تماس حاصل فرمایید تا متخصصان و مشاورین ما در این مجموعه شما را به بهترین شکل ممکن راهنمایی کنند .

  • نظرات بازدید کنندگان
avatar
محل نظر و سوالات شما...
کاراکتر مجاز است
صبر کنید ... 00:00.