حق انتصاب نماینده در مجامع عمومی شرکت ها

از آنجایی که در شرکت ها , برخی از اعضا به دلایل مختلف مانند : مسفرت و یا کسالت امکان حضور پیدا کردن در مجامع را ندارند , قانونگذار برای این افراد امکانی قرار داده است تا بتوانند وکیلی را اختیار کنند تا به نمایندگی از طرف آنها در مجامع عمومی حضور پیدا کنند .

در ماده 30 قانون بخش تعاونی که در سال 1370 به تصویب رسیده است نیز مقرر گشته است که مجامع عمومی از گردهمایی اعضای یک شرکت و نمایندگان تام الاختیار آنها تشکیل می گردد .

نکته 1 : نیازی نیست تا اعضای شرکت ها , افراد و نماینده های جایگزین خود برای حضور در مجامع عمومی را از بین اعضای شرکت انتخاب کنند , بلکه آنها می توانند اعضای تعاونی های دیگر و یا حتی اعضای غیر عضو را برای حضور در مجامع عمومی به نمایندگی خود انتخاب کنند .

حال در آیین نامه ای که در سال 1387 به تصویب رسیده است بر خلاف آیین نامه تصویب شده در سال 1377 بین نماینده هایی که منتخب از بین اعضا هستند و نماینده هایی که از بین اعضای تعاونی انتخاب نمی شوند تفاوتی مقرر گشته است که بر اساس آن , نماینده هایی که از بین اعضای تعاونی برای شرکت در مجمع عمومی انتخاب می شوند حداکثر سه رای وکالتی می توانند داشته باشند و نماینده هایی که از خارج از اعضا انتخاب می شوند یک رای وکالتی می توانند داشته باشند .

نکته 2 : وکالتنامه ای که اعضای شرکت های تعاونی به نمایندگانشان اعطا می کنند باید به صورت محضری و رسمی باشد و یا در حضور اعضای هیئت مدیره تنظیم شده باشد تا از بروز مشکلات و اختلافات جلوگیری شود .

نماینده های تام الاختیار و وکالتنامه های اعضای شرکت باید مورد تایید قرار بگیرد که این کار توسط شخصی که اعضا را برای مجمع عمومی دعوت کرده است و یا توسط بازرسین انجام می گردد , که علت این تاییدیه این می باشد که مقام دعوت کننده و مقامات دیگر , مطابق با تبصره 1 ماده 16 اصالت وکالتنامه موجود را تصدیق کنند تا ثابت شود که نمایندگی و وکالت رسما از طرف موکل به وکیل اعطا گردیده است . که برای این کار باید طرفین قضیه احراز هویت گردند و رابطه بین وکیل و موکل مورد تصدیق واقع شود .

لازم به ذکر است که یکی دیگر از وظایف مقام دعوت کننده مجمع عمومی , احراز امضا می باشد به این دلیل که امضایی که نسبتش به موکل محرز نمی باشد , برای وکالت و نمایندگی نمی تواند مبنا قرار بگیرد . به همین علت ممکن است که موکل مربوطه ادعای جعل و انکار آن را بکند .

نکته 3 : آخرین نکته ای که در این قسمت باید به آن اشاره شود این می باشد که اگر وکالتنامه مربوطه در دفاتر اسناد رسمی تنظیم گردیده باشد , دیگر نیازی به صدور برگه ورود به جلسه مجمع و رعایت تشریفات ذکر شده مربوط به مهر و امضا آن نخواهد بود .

  • نظرات بازدید کنندگان
avatar
محل نظر و سوالات شما...
کاراکتر مجاز است
صبر کنید ... 00:00.