معافیت سربازی و کسری خدمت با ثبت اختراع

اختراع به خلاقیت و نورآوری گفته می شود که توسط یک یا چند نفر صورت می گیرد و حاصل از این نوآوری و خلاقیت ذهنی به وجود امدن محصول یا فراورده جدید در علم و صنعت و حرفه و فناوری می شود .

ثبت اختراعات :

برخی از این اختراعات قابل ثبت و برخی دیگر غیر قابل ثبت می باشند .گروهی از اختراعات که کاربرد صنعتی داشته باشند قابل ثبت هستند که صنعتی بودن در این حوزه معنای وسیعی دارد و بخش های کشاورزی و خدمات و صنایع دستی و حتی ماهیگیری را نیز در بر می گیرد . گروهی دیگر نیز غیر قابل ثبت هستند که این گروه عبارت اند از : آثار هنری و فرضیه های علمی و شیوه های حل کردن ریاضیات . همچنین روش های کشف شده ای که به کمک آن بیماری هایی در انسان و یا حیوانات درمان پذیر می شود و یا روش هایی که به کمک آن بتوان کارهای تجاری و اجتماعی را بهتر انجام داد نیز جزء اختراعات قابل ثبت به حساب نمی ایند .

با این وجود قوانین مختلفی برای ثبت اختراع در جمهوری اسلامی ایران و در کشور های دیگر وجود دارد که یکی از این قوانین در جمهوری اسلامی ایران معافیت سربازی و کسری خدمت با ثبت اختراع می باشد . حال ما قصد داریم تا در این مقاله به بررسی این مطلب بپردازیم .

چگونه ثبت یک اختراع باعث معافیت از سربازی و کسری خدمت می شود ؟

در این قسمت از متن باید گفت که هر اختراعی سبب معافیت از سربازی افراد نمی شود بلکه اختراعاتی باعث معافیت از خدمت می شوند که به صورت رسمی ثبت شده باشند و توسط نظام وظیفه بنیاد ملی نخبگان مورد تایید واقع شده باشد .

لازم به ذکر است که کسانی که به علت ثبت اختراع از خدمت سربازی معاف می شوند بدین گونه نیستند که از کل خدمت سربازی معاف شوند بلکه این افراد فقط بخشی از مدت زمان خدمتشان را صرف کارهای علمی و پژوهشی می کنند که مدت زمان تعیین شده برای انجام امور علمی و پژوهشی مربوطه بستگی به نوع اختراع دارد . (تمام این کارها تحت نظارت ستاد کل نیروهای مسلح انجام می شود . )

معافیت از سربازی به علت ثبت اختراع شامل حال کدام مخترعین می شود ؟

1- تمامی افرادی که اختراع خود را در بنیاد ملی نخبگان به ثبت رسانده باشند .

2-افرادی که توسط بنیاد ملی نخبگان جایزه دریافت کرده باشند .

3- افرادی که در زمینه های علمی و پژوهشی به موفقیت دست پیدا کرده باشند و دانشجو باشند .

4- افرادی که در المپیادهای علمی در دوران مدرسه و دانشگاه مقام و رتبه اورده باشند .

5- افراد دانشجو و یا دانش آموزی که توسط بنیاد ملی نخبگان رتبه و مقام در جشنواره های علمی مورد تایید این سازمان را به دست اورده باشند .

6- افرادی که در کنکور های دانشگاهی و در مقاطع مختلف و یا در کنکور سراسری رشته پزشکی توانسته باشند که رتبه های بالا و برتر را به دست اورده باشند .

7- افرادی که در جشنواره هایی که توسط بنیاد ملی نخبگان مورد تایید هستند توانسته باشند در رشته های علمی و قرآنی و هنری و ادبی جوایزی را کسب کرده باشند .

چنانچه در رابطه با ثبت اختراع و یا معافیت از سربازی با ثبت اختراع هرگونه سوالی داشتید می توانید با موسسه حقوقی ثبتی تکسفیر واقع در استان البرز تماس حاصل فرمایید تا متخصصان و مشاورین ما در این مجموعه شما را به بهترین شکل ممکن یاری دهند .

  • نظرات بازدید کنندگان
avatar
محل نظر و سوالات شما...
کاراکتر مجاز است
صبر کنید ... 00:00.