مزایای داشتن گواهی ثبت اختراع

گواهی ثبت اختراع عبارت است از سندی که در اعزای یک اختراع و یا یک ایده جدید به ثبت رسیده به مخترع و یا وکیل قانونی آن شخص اعطا می گردد . حال به کسانی که گواهی ثبت اختراع داشته باشند حق و حقوق و مزایایی اختصاص داده می شود که در این مقاله می خواهیم به بیان مزایای داشتن گواهی ثبت اختراع بپردازیم .

گواهی ثبت اختراع :

در ایران و بسیاری از کشور های دیگر برای اینکه گواهی ثبت اختراع منقضی نگردد باید به مدت 20 سال هزینه ثبت مربوط به هر سال برای آن پرداخت گردد ، در غیر این صورت گواهی ثبت مورد نظر منقضی می شود .

لازم به ذکر است که مدت زمان اعتبار گواهی اختراع ثبت شده در کشور های مختلف به صورت متفاوت می باشد . همچنین اگر در پرداخت اقساط گواهی ثبت اختراع تاخیر و دیرکردی وجود داشته باشد در این صورت از طرف سازمان مالکیت صنعتی جریمه ای به دارندگان این گواهی ها تعلق می گیرد .

مزایای داشتن گواهی ثبت اختراع :

گواهی ثبت اختراع دارای مزیت هایی از قبیل زیر می باشد :

1-   بر اساس ثبت اختراع از شخصی که مخترع آن اختراع می باشد و همچنین از اختراع آن شخص حمایت به عمل می آید .

2-   ثبت اختراع باعث می شود که ارزش تجاری اختراعات ثبت شده بیشتر شده و در نتیجه سود حاصل از آن نیز بیشتر شود .

3-   حقوقی که بر اساس ثبت اختراع به دست می آید ، دارای قابلیت نقل و انتقال است و در صورتی که شخصی که صاحب و مالک اختراع است به فوت برسد ، حقوق حاصل از اختراع به وراث آن شخص منتقل می گردد .

4-   در صورت به ثبت رسیدن اختراع حقوق انحصاری مربوط به صادرات ، واردات ، ساخت و همچنین عرضه اختراع برای فروش به شخصی که مالک اختراع باشد ، تعلق می گیرد .

5-   در صورتی که اختراعی به ثبت برسد ، امکان دسترسی صاحب اختراع به بازار فروش نیز بیشتر می گردد و در نتیجه سود بیشتری از فروش آن می تواند حاصل کند .

6-   از دیگر مزایای ثبت اختراع و داشتن گواهی ثبت اختراع این است که با این وجود از انجام فعالیت های تکراری اجتناب می شود .

7-   دارا بودن گواهی ثبت اختراع باعث حمایت از طرح های صنعتی می شود .

8-   دارنده گواهی ثبت اختراع می تواند در بنیاد نخبگان ملی عضو شود و از تسهیلات اعطایی آن بهره مند شود .

9-   شخص دارنده گواهی ثبت اختراع پس از دریافت تاییدیه از وزارت بهداشت از گذراندن دوره طرح برای گروه های پزشکی معاف می گردد .

10-                     مالک گواهی اختراع می تواند در انجمن دانشجویان استعداد های درخشان عضو شود و از تسهیلات مرتبط با آن بهره مند گردد .

11-                     همچنین اشخاصی که دارنده گواهی ثبت اختراع هستند در جهت پذیرش برای ادامه تحصیل در داخل و خارج از کشور دارای تسهیلات می باشند .

12-                     دارندگان گواهی ثبت اختراع می توانند در جشنواره ها ، مسابقه ها و سمینارهای بین المللی شرکت کنند و به دریافت مدال های بین المللی نائل شوند .

13-                     یکی دیگر از مزیت های گواهی ثبت اختراع برای آقایان ، دریافت تسهیلات اعطایی برای خدمت سربازی است . به این صورت که یا از سربازی معاف می شوند و یا دوران خدمت خودد را می توانند در نزدیکی محل سکونت خود سپری کنند و یا حتی می توانند در مراکز تحقیقاتی سربازی خود را بگذرانند و ...

  • نظرات بازدید کنندگان
avatar
محل نظر و سوالات شما...
کاراکتر مجاز است
صبر کنید ... 00:00.