مراحل ثبت اختراع در کرج

از جمله موارد مهم مالکیت فکری در کشورهای بزرگ دنیا ثبت اختراع و مزیت ها و نکات مثبتی است که مقوله ثبت اختراع برای مخترع خواهد داشت. به این دلیل که به دلیل پیشرفت های زیاد در حال حاضر حمایت های قانونی خوبی از مخترع به عمل می آید.

به طور کلی مخترع دارای حقوقی است. یکی از این حقوقی اخلاقی است که برای همیشه ماندگار است و بعدی حقوق مادی می باشد. حقوق مادی برخلاف حقوق اخلاقی محدود بوده و ممکن است بین 5 تا 20 سال متغیر باشد.

 

ثبت کردن اختراع در کرج

محصول جدیدی که به خاطر حل مشکلات صنایع و یا زندگی روزمره و در طی تلاش های فکری مخترع به وجود آمده و ارائه می شود اختراع نامیده می شود. البته اختراع می بایست دارای پارامترهایی باشد، مثلا این که دارای ایده و یا ابتکاری باشد که افراد عادی نتوانند به آن دست پیدا کنند. اختراع همچنین باید کاربردی باشد. یعنی بتوان آن را در یکی از شاخه های صنعتی استفاده کرد و با بهره گیری از آن راه حل تازه ای برای مشکلات و دغدغه های مختلف پیدا کرد.

مزایای ثبت اختراع در کرج

فقط در صورت ثبت شدن اختراع می توان طبق قانون از مخترع و حقوق وی دفاع کرد و درغیر این صورت هیچ گونه حمایتی از نمی توان از آن انجام داد.

اما از اختراعات ثبت شده به دو صورت ایجابی و سلبی می توان حمایت کرد. ایجابی به معنای آن است که صاحب حق اختراع بتواند از حقوق مربوط به تلاش و کوشش های خود بهره مند گردد. سلبی هم یعنی دیگران وظیفه دارند دخل و تصرفی در حقوق مالک اختراع نکنند و به وی حقوق وی احترام بگذارند.

مدارک مورد نیاز برای ثبت اختراع در کرج

ارائه فتوکپی از مدارک هویتی مخترع

ارائه نقشه های مربوط به اختراع در 3 نسخه مجزا

سه نسخه توصیفات اختراع یا شی و وسیله نویی که تقاضای بررسی آن را دارید

اگر شخصیتی حقوقی مثلا شرکت تقاضای ثبت اختراع را داشته باشد باید یک روزنامه رسمی مبنی بر دارا بودن سمت شرکت به مدارک مذکور ضمیمه گردد

ارائه نمودن اظهارنامه مربوط به اختراع در سه نسخه جداگانه

مراحل ثبت اختراع در کرج

اولین مرحله فراهم کردن و تکمیل کردن مدارک که در پاراگراف بالا گفته شده است.

دومین مرحله این است که باید نام شخص یا شرکت در برگه مربوط به ثبت اختراع ثبت شود. در این مرحله معرفی نامه ای از سوی مدیرعامل ارائه می گردد که درآن میزان سهم مخترعین شرکت یا واحد آموزشی همچون دانشگاه درج شده که این نامه باید به رئیس اداره کل مالکیت صنعتی کشور ارسال گردد.

در سومین مرحله یا گام باید به اداره مالکیت صنعتی کشور جهت واریز نمودن هزینه های قانونی ثبت اختراع و دریافت تاییدیه مراجعه شود. همچنین باید به مراکز تحقیقاتی که معرفی می شود رفته و مستندات و مدارک را برای بررسی های علمی و فنی اختراع در اختیار مرکز قرار دهید.

در چهارمین مرحله در صورتی که مرکز تحقیقاتی ذکر شده در بالا تاییدیه را صادر نماید، از طرف اداره کل مالکیت صنعتی معرفی نامه ای جهت مراجعه به روزنامه رسمی کشور به متقاضی اعطا می شود.

پنجمین مرحله نیز زمانی است که بعد از گذشت یک ماه از چاپ روزنامه رسمی باید به اداره مالکیت صنعتی مراجعه کرده و ضمن واریز کردن هزینه های قانونی مربوط به حق شارژ اختراع، گواهینامه ثبت اختراع به نام شما صادر خواهد شد.

ورقه اختراع

سندی که برای خلق اختراع به مالک آن داده می شود ورقه اختراع نامیده می شود. این ورقه از زمان تسلیم کردن اظهارنامه به مدت بیست سال دارای اعتبار می باشد. البته این درحالیست که صاحبان اختراع باید به صورت ماهیانه مبلغی را واریز نمایند تا گواهینامه اختراعشان دارای اعتبار باقی بماند.

اگر می خواهید با سرعت هرچه تمام تر ایده و ابتکار خود را به نام خود به ثبت برسانید، می توانید با بهره گیری از مشاوره کارشناسان تکسفیری سریع و مطمئن به اهداف خود برسید.

  • نظرات بازدید کنندگان
avatar
محل نظر و سوالات شما...
کاراکتر مجاز است
صبر کنید ... 00:00.