ثبت بین المللی اختراع

ثبت اختراع به صورت بین المللی چگونه است ؟

برای ثبت اختراع به صورت بین المللی ، شخص متقاضی ثبت اختراع به صورت بین المللی باید اظهارنامه بین المللی را پر کند و بعد از نقشه ها و توصیفات مربوط به اختراعش را با ذکر عنوان اختراع به وسیله WIPO به اتحادیه بین المللی مربوط به همکاری در ثبت اختراعات بین المللی ارسال کند . در نتیجه بعد از انجام بررسی ها ، پذیرش برای متقاضی مطابق با ماده 8 بند 2 برای ثبت اختراع به صورت بین المللی ایجاد می گردد .

مهم ترین نکات برای ثبت اختراع چه می باشند ؟

نکات مهمی وجود دارد که درج آنها در اظهارنامه مربوط به ثبت اختراع به صورت بین المللی الزامی می باشد .

که این نکات عبارت اند از : ذکر توصیفات مربوط به اختراع ، درخواست ثبت ، ادعاهای موجود در رابطه با اختراع ، نقشه های فنی موجود و در نهایت چکیده ای از اختراع .

اظهارنامه بین المللی چیست ؟

اظهارنامه بین المللی بعد از به پایان رسیدن 18 ماه از تاریخ ادعای حق تقدم توسط سازمان جهانی مالکیت معنوی ، منتشر می گردد . اظهارنامه بین المللی در بر گیرنده تمام متون ارائه شده توسط شخص متقاضی و گزارش مربوط به جست و جوی بین المللی و همچنین اصلاح ادعاها توسط شخص متقاضی می باشد که اینها مطابق با ماده 19 قانون و بیانیه ها بر اساس بند 17 و 4 آئین نامه اجرایی قانون PCT هستند .

لازم به ذکر است که اگر اظهارنامه بین المللی به زبان هایی مانند : عربی ، انگلیسی ، چینی ، آلمانی و فرانسوی و ... باشند ، در این صورت به همان زبان ها منتشر می شوند .

آیا ثبت اختراع به صورت بین المللی مزایایی دارد ؟

ثبت اختراع باعث می شود تا نتایج با ارزشی که حاصل تحقیقات شرکت های دانش بنیان و یا پایان نامه های دانشجویی هستند ، افشا نشوند . این موارد باعث کمک به تجاری سازی دست اورد های پژوهشی پژوهشگران و نخبگان در زمینه های علمی و صنعتی می شود .

همچنین امروزه بسیاری از شرکت ها توجه خاصی به مالکیت فکری در زمینه فناوری دارند . به همین دلیل از مزایای اصلی سیستم های ثبت پتنت ، حفاظت از اختراع و حقوق معنوی و فکری مخترع و انتشار نواوری ها می باشد .

مزایای دیگر ثبت بین المللی اختراع نیز عبارت اند از : کسب درامد به وسیله ثبت اختراع ، کسب درامد به وسیله فروش پتنت ، صدور مجوز های مربوط به بهره برداری از اختراع ، ایجاد کردن موانع و محدودیت ها در رابطه با فعالیت های تحقیقی و توسعه ای شرکت های رغیب ، جلوگیری کردن از ورود رقبای جدید به بازار و در نهایت افزایش اعتبار و برند شرکت .

حال می خواهیم بدانیم که ایران در رابطه با ثبت بین المللی اختراعات چه همکاری هایی را انجام داده است ؟

ایران نیز برای همکاری در ثبت بین المللی اختراع به معاهده ای که در سال 1349 در واشنگتن منعقد شده است ، پیوسته است . که این معاهده در سال 1386 توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شده است و شورای نگهبان نیز آن را تایید کرده است . اما باید گفت که سند مربوط به تصویب آن هنوز به دبیرخانه WIPO ارائه داده نشده است .

همچنین هدف از این معاهده نیز ایجاد سهولت در ثبت بین المللی اختراع می باشد .

  • نظرات بازدید کنندگان
avatar
محل نظر و سوالات شما...
کاراکتر مجاز است
صبر کنید ... 00:00.