ثبت اختراع و طرح صنعتی

ترکیب دستگاه ، اجزا و یا فرایند جدید که قابل درک ، دفاع و طراحی باشد را اختراع می نامند.در دنیایی که هر روزه مسئله ، طرح ، نقشه ، محصول ، فرآیند جدیدی ابداع میگردد ، اشخاص برای مالکیت و ثبت و ضبط و نگهداری آن اصرار به ثبت آن به نام خود دارند، پس قبل از مطرح کردن آن ، با تحقیق و مشاوره با موسساتی چون موسسه حقوقی تکسفیر که دارای سابقه ای درخشان در زمبنه انواع امور ثبتی (ثبت شرکت، ثبت تغییرات شرکت، ثبت اختراع، ثبت طرح صنعتی، ثبت رتبه بندی شرکت ها،ثبت لوگو، ثبت برند ، اخذ کارت بازرگانی ، ثبت علائم تجاری و...) می باشد.ثبت اختراع و طرح صنعتی  خود را به ثبت رسانید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان : 84 24 40 32 - 026         -|-         174 1986 - 0912

 

 

طرح صنعتی چیست؟ اختراع چیست؟ مخترع کیست؟مدارک لازم جهت ثبت طرح صنعتی؟ مراحل ثبت طرح صنعتی؟مدارک لازم جهت ثبت اختراع ؟ طرح های صنعتی غیرقابل ثبت؟ اختراعات قابل ثبت؟ اختراعات غیرقابل ثبت؟ثبت اختراع چگونه انجام میشود؟  ثبت اختراع در خارج از کشور؟ گواهینامه اختراع؟ ویژگی های یک طرح صنعتی؟ ثبت اختراع و طرح صنعتی ؟

همه سوالاتی است که ؛ در ادامه به توضیح آنها خواهیم پرداخت.

طرح صنعتی چیست ؟

طرح صنعتی ، به شکل و شمایل ظاهری کالا و یا نوع یسته بندی جدید آن ، نقش و تزئیناتی است که توسط فرآیند صنعتی در یک کالا به کار رفته است که ایجاد زیبایی و جذابیت آن نمو میکند.

اختراع چیست؟ مخترع کیست؟

شخص و یا اشخاصی(یک گروه و یا تیمی حرفه ای و حاذق) که اجزاء و یا شیء تازه‌ای ابداع می نمایند و یا مسیر نوین و جدیدی را جهت به کارگیری و رفع مشکل(نقصان) در ابزار های قبلی فراهم می آورند ، را مخترع یا مخترعین می نامند و ساخت این شیء را اختراع خطاب می کنند.

 

مدارک لازم جهت ثبت طرح صنعتی(شخص حقوقی):

روزنامه تاسیس و تغییرات شرکت

کپی مدارک هویتی از جمله شناسنامه و کارت ملی مالک و طراح

نمونه محصول یافرآیند / عکس پرسنالی در 6 زاویه متفاوت

آدرس دقیق بهمراه کدپستی

 

مدارک لازم جهت ثبت طرح صنعتی(شخص حقیقی):

 

کپیمدارک هویتی از جمله شناسنامه و کارت ملی مالک

کپیمدارک هویتی از جمله شناسنامه و کارت ملی طراح

نمونه محصول یا فرآیند / عکس پرسنالی در 6 زاویه متفاوت

آدرس دقیق بهمراه کدپستی

 

مدارک لازم جهت ثبت اختراع؟

  1. ارائه اظهارنامه (تکمیل تمامی جزئیات آن) ثبت اختراع
  2. توصیف و شرح کامل اختراع شخص
  3. پلن اجرایی ، طرح و نقشه عملکرد اختراع
  4. لزوم ارائه شناسنامه مخترع ، یا آخرین روزنامه رسمی شرکت(درصورتی که مراحل ثبتی توسط شرکت انجام میگیرد.)
  5. ارائه فتوکپی روزنامه رسمی شرکت یا موسسه که دارای آخرین تغییرات درخصوص اعضای هیئت مدیره و دارندگان حق امضا مجاز.
  6. اخذ و کسب وکالتنامه نماینده قانونی مخترع توسط دادگستری(درصورت داشتن وکیل)
  7. وجود امضاء دارندگان حق امضاء و مهر شرکت جهت ارائه معرفی نامه(درصورتی که مراحل ثبتی توسط شرکت انجام میگیرد.)
  8. ارائه کلیه مدارک در قطعه ی A4  و همچنین در سه نسخه مکتوب و امضاء مخترع(مخترعین) با شرح توضیحات ثبت در اظهارنامه.

طرح های صنعتی غیرقابل ثبت :


1-طرح هایی که تنها در نتیجه عملکرد فنی محصول ایجاد می شوند
.

(به عنوان مثال اگر شما یک دستگیره در ، طراحی و خلق کنید ، نوآوری بایست در شکل ظاهری آن باشد تا بعنوان طرح صنعتی ، ثبت گردد ، اما اگر نوآوری در نحوه ی باز و بسته شدن دستگیره باشد بایست به در مجموعه ثبت اختراع قرار گیرد.دراینجا به اختلاف ثبت اختراع و طرح صنعتی پی میبریم.)

2-طرح هایی که شامل نماد یا نشان های رسمی می باشد.
3-طرح هایی که مخالف نظام عمومی یا اخلاق حسنه می باشد.

مواردی که در اختراع قابل ثبت است :


اختراع فرد بایست دارای نوآوری ، مبتکرانه و خلاقانه باشد که در صنعت مورد استفاده قرار گیرد. اختراع فرد مهارتی عادی شمرده نمیشود.منظور از صنعت معنای وسیع و جامع آن است که تمامی رشته ها و گرایشات : صنایع دستی ، کشاورزی ، ماهیگیری و خدماتی و ... نیز شامل میشود.

مراحل ثبت طرح صنعتی:

  1. همراه داشتن مدارک لازمه
  2. ورود به سامانه مربوطه (http://www.iripo.ssaa.ir) و انجام مراحل آن

 
مراحل ثبت در سامانه:


1-مشخصات متقاضی،نماینده قانونی و یا وکیل وی،دریافت کننده ابلاغ،مشخصات طرح و ...
2-بارگذاری مدارک اظهارنامه متقاضی(مدارک مثبت هویت(حقیقی/حقوقی)،تصویر محصول ، وکالتنامه)
3-بازبینی و بررسی اطلاعات و ضمائم
4-پرداخت هزینه و دریافت شماره اظهارنامه

(تایید و ثبت نهایی اظهارنامه متقاضی پس از پرداخت هزینه نهایی میگررد که البته شایان ذکر است که استرداد هزینه و تغییر اطلاعات و مدارک مندرج امکان پذیر نمی باشد)

5-درصورت تایید تقاضای ثبت طرح صنعتی که مورد قبول واقع گردیده است ، شماره اظهارنامه ای دریافت گردیده که توسط پست الکترونیکی (ایمیل) و یا پیامک به متقاضی اعلام میگردد که طی مدت 30 روز متقاضی ، پس از اعلام تاریخ ، جهت پرداخت هزینه های مربوطه از طریق سامانه، بایست اقدام نماید که درصورت عدم پرداخت هزینه درمهلت مقرر ، اظهارنامه کان لم یکن تلقی می گردد ، که البته برای متقاضیان مقیم خارج از کشور ، سی روز بیشتر ، یعنی 60 روز اطلاق میگردد.


6- ثبت و درج اظهارنامه متقاضی در  روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران بایست انجام گیرد.

7-در آخر ، آگهی رسمی روزنامه توسط سامانه ثبت به اداره ارجاع داده خواهد شد.

مدت اعتبار طرح صنعتی تا پنج سال پس از تاریخ ارائه اظهارنامه ثبت آن ، تنها اعتبار خواهد داشت که قابل تمدید در دو دوره پنج ساله متوالی درصورت پرداخت هزینه میباشد.پس از پایان هر دوره پنج ساله یک مهلت شش ماهه جهت تمدید برای پرداخت هزینه منظور میگردد و در صورت تاخیر ، جریمه درنظر گرفته خواهد شد .

تمامی این مراحل صلب ثبت طرح صنعتی را با سپردن به موسسه حقوقی تکسفیر ، برای خود آسان سازید.این موسسه با سابقه ای درخشان ، مقتدرانه ، روند ثبت را به نمایندگی از شما ، انجام میدهد. ما همواره در کنار شما هستیم.

ثبت اختراع چگونه انجام میشود؟ (به دو صورت)

1: روش اظهاری(اعلامی):

در این روش به شرط عدم سابقه در محل ثبت و قرار گرفتن در حیطه موضوعات قابل ثبت، ادعای ثبت مختـرع مقرون به صحت در نظر گرفته شده و موضوع به ثبت میرسد.

2: روش تحقیقی:

کشورهایی که از امکانات و آزمایشگاه های قابل توجه برخوردارند پیش از به ثبت رساندن اختراع ، ضمن محرمانه نگهداشتن اطلاعات و بادر نظر گرفتن  حق تقدم ، مبحث طرح شده با موضوع اختراع را از نظر ماهیت و کیفیت و آزمایشها و تحقیقات لازم را جهت صحت و سقم ادعا بررسی کرده و سپس بسمت مراحل ثبت پیش میبرند.

ثبت اختراع در خارج از کشور؟

اولین اقدام جهت ثبت اختراع در تمامی کشورها ، تنظیم تقاضانامه (application) ثبت و تشکیل پرونده (filing ) در اداره ثبت اختراعات آن كشور است. این تقاضانامه داراي قسمتهايي نظير عنوان اختراع، سابقه و شرح فني آن است.

پس از بررسی های کارشناسانه پرونده توسط کشور مقصد در راستای ثبت اختراع ، مفاد تقاضانامه در سطح عموم(publication) در صورت احراز شرايط، حق ثبت  را اعطا مي نمايد تا در سرتاسر همان كشور معتبر و قابل دفاع باشد.

انتشار ثبت اختراع بصورت عمومی ، به این معنا نیست که حق ثبت اختراع به فرد تعلق میگیرد.باید بصورتی مشخص و واضح، ذکر شود، که پس بررسي و احراز شرايط لازم از سوي دولت مربوط به ثبت رسيده و اعطا مي گردد.البته هر يك از كشورهاي انتخاب شده پس از بررسي پرونده مختار است آن اختراع را به ثبت رسانده و در سرزمين خود از آن حمايت كند و يا كلاٌ آن را رد كند .

گواهینامه اختراع

اداره مالکیت صنعتی برای حمایت از اختراع سندی صادر میکند که مخترع را از حقوق انحصاری بهرهمند می سازد.

ویژگی های یک طرح صنعتی :

  • ویژگی های سه بعدی مانند شکل یک کالا
  • ویژگی های دو بعدی مانند تزئینات، خطوط یا رنگ های به کار رفته در یک کالا
  • دارا بودن ویژگی های هر دو مورد

ثبت یک طرح صنعتی طیف گسترده ای از کلیه و تمامی رشته ها و محصولات را دربرگیرد.برای مثال در شامل یک طرح صنعتی شامل رشته های :  

محصولات صنعتی، خانگی ، اداری، ورزشی ، صنایع دستی، اسباب بازی ، مبلمان اداری ، لوازم برقی، خودرو و قطعات آن، ابزار های فنی و پزشکی بهداشتی ، اقلام لوکس، تزئینی ، منسوجات ، فرش و لباس گرفته تا ظروف آشپزخانه و پلاستیکی و ... می باشد.

از همراهیتان سپاسگزاریم .

ثبت شرکت "تکسفیر" با بهره گیری از کارشناسان متخصص و مجرب و با چندین دهه تجربه ی موفق، با افتخار آماده ی ارائه ی خدمات  به شما عزیزان، در زمینه های حقوقی و ثبتی نظیر ثبت شرکت و ثبت تغییرات شرکت می باشد.

"در دپارتمان تخصصی ثبت شرکت تکسفیر،میزبان شما بزرگواران هستیم."

 

  • نظرات بازدید کنندگان
avatar
محل نظر و سوالات شما...
کاراکتر مجاز است
صبر کنید ... 00:00.