مزایای ثبت شرکت

طبق قوانین تجارت، پس از تاسیس یک شرکت باید مراحل قانونی آن جهت ثبت رسمی با روشهای اعلام شده صورت گیرد، در غیر این صورت عواقب آن به مسئولیت فرد/افراد موسس خواهد بود که شامل پرداخت جریمه نقدی و درخواست انحلال شرکت از سوی دادستان می شود از این رو باید برای مساله ثبت شرکت اهمیت زیادی قائل شد. در ادامه مطلب به اهداف کلی و مزایای ثبت شرکت پرداخته ایم. با ما همراه باشید.

مزایای ثبت شرکت

اگر قصد ثبت شرکت تازه تاسیس خود را دارید، در ابتدا باید از معایب ومزایای آن مطلع شوید. از جمله مزایای ثبت شرکت می توان به مجوز ورود در مزایده ها و مناقصه های دولتی، امکان گرفتن وام و تسهیلات از بانک، دریافت کارت بازرگانی و ورود به عرصه تجارت خارجی اشاره کرد.

در واقع اغلب برای گرفتن وام های کلان نیاز است که طرف حساب بانک یکی از انواع شرکت ها باشد. همچنین حضور در مناقصه ها و مزایدات سود زیادی برای شرکت ها خواهد داشت.

اما ثبت شرکت معایبی نیز دارد که برای برخی ممکن است به مانعی برای ثبت شرکت خود تبدیل شود که شامل پرداخت مالیات و حقوق قانونی کارگران تحت استخدام شرکت می شود.

اما به طور کلی مزایای ثبت شرکت به موارد فوق محدود نمی شود و در ادامه به دیگر مزایای آن اشاره شده است.

 

مزایای ثبت شرکت عبارتند از: 

✔️ ثبت کسب و کار به صورت رسمی و مورد تایید قانون

✔️ امکان استفاده از تسهیلات بانکی و مال ی

✔️ امکان تبلیغات گسترد ه

✔️ جهانی شدن وعقد قرارداد با اشخاص حقیقی و حقوقی کشورهای دیگ ر

✔️ شرکت در مناقصات و مزایدات

✔️ تحت پوشش بیمه قرار گرفتن

✔️ بهره گیری از فعالیت های دارایی با توجه به نوع فعالیت

با توجه به وابستگی مردمان امروزی جهت تامین خدمات و کالاها به غیر انتخاب گزینه ایی مناسب و مورد اطمینان جهت انجام فعالیت مورد نظر امری بسیار حائز اهمیت است .به طبع انتخاب مجموعه ای از افراد برای پذیرش تعهد کار بهتر ازیک شخص

می با شد .قانونی ترین فرم فعالیت اقتصادی ثبت شرکت است . 

مهم ترین مزیت ثبت شرکت این است که شما یک فعالیت رسمی و قانونی خواهید داشت و اعتبار بیشتری هم کسب می کنید. 

با ثبت کردن شرکت فعالیت های شرکت تحت کنترل قانون قرار خواهد گرفت و افراد حقیقی و حقوقی برای شروع یک همکاری جدید تردیدی نخواهند داشت. 

با ثبت شرکت تمام جزییات آن از جمله میزان سرمایه، میزان سهام و ...... به صورت مکتوب و همچنین قانونی در اساسنامه شرکت و مابقی اسناد قید می شود .

اگر مشکلی بین اعضاء و اشخاص ثالث (مشتری ها) پیش بیاید، روند حل اختلاف خیلی ساده تر از وقتی است که شراکت شخصی باشد .

همانطور که اشاره شد، از جمله مزایای ثبت شرکت این است که می توان به شکل حضوری در مزایده ها و مناقصه ها شرکت کرد و از مزایای آن بهره مند شد. حضور در این مزایده و مناقصه ها باعث آشنایی با شرکت های بزرگ می شود همچنین می توان معاملات پرسودی انجام داد .

 

هدف از ثبت شرکت چیست

 

هدف از ثبت شرکت چیست؟

مراحل ثبت شرکت گاهی پیچیده و سخت به نظر می رسد و افراد به دنبال راهی برای فرار از ثبت شرکت خود می روند اما پیش از انجام این کار لازم است بدانید که ثبت شرکت با چه هدفی صورت می گیرد و علت تاکید بر ثبت شرکت در مراحل آغازین تشکیل آن چیست؟

ثبت شرکت ها باعث می شود که نظارت بر امور آنها توسط سازمان های مربوطه به شکل دقیق تری صورت بگیرد و موارد حقوقی در صورت الزام در خصوص آنها اعمال شود چرا که چگونگی فعالیت شرکت ها بر اقتصاد کشور تاثیرگذار است و این فعالیت می تواند در ابعاد بزرگتر از معاملات داخلی نیز شکل بگیرد و بعضا شرکت ها می توانند در معاملات بسیار بزرگی دخیل باشند. از این رو لازم است سازمان یا ارگانی بر فعالیت آنها نظارت داشته باشد تا از مفاسد اقتصادی که شرکت های ثبت نشده در معرض آن هستند از جمله پولشویی و مانند آن جلوگیری شود.

همچنین می توان گفت ثبت شرکت باعث می شود که از آن به طور رسمی تر یاد شود و نوعی شخصیت حقوقی با ثبت شرکت به آن نسبت داده می شود که در غیر اینصورت رسمیتی نخواهد داشت و فعالیت آن غیرقانونی خواهد بود.

عدم ثبت شرکت محدودیت هایی در معاملات آن بوجود می آورد به طوریکه فعالیت های تجاری و سوددهی معاملات بسیار کم و تا حدودی صفر خواهند شد و عملا تشکیل شرکت به هدف مورد نظر خود نخواهد رسید.

همچنین در کنار مزایایی که تا پیش از این در خصوص ثبت شرکت بیان شد، مزایای دیگری همچون سودآوری شرکت پس از ثبت آن وجود دارد که در پی افزایش اختیارات اعضای شرکت رخ می دهد و باعث می شود امتیازاتی مانند نمایندگی های داخلی و خارجی به آنها اعطا شود در حالیکه اگر شرکتی ثبت نشده باشد هرگز نمی تواند به چنین دستاوردی دست یابد و امکان  فعالیت در زمینه های واردات و صادرات نخواهد داشت.

در واقع عدم ثبت شرکت، محدودیت هایی حتی در فعالیت آنها در داخل کشور بوجود می آورد به طوریکه گاه ممکن است زیان هایی را نیز برای اعضا و شرکای شرکت داشته باشد. 

به علاوه، هنگامی که یک شرکت به ثبت می رسد، دولت نیز امتیازات ویژه ای را مانند اخذ وام و تسهیلات از سیستم بانکی، معافیت های مالیاتی، حضور در مزایده ها و مناقصات دولتی و مواردی از این نوع را برای آن شرکت فراهم می کند.

نتیجه گیری

به طور کلی اهداف متعددی برای ثبت شرکت وجود دارد که مهم ترین آن رسمیت بخشیدن و تشکیل شخصیت حقوقی برای آن است که در صورت عدم ثبت شرکت، از آنها بی بهره خواهد بود.

همچنین ثبت شرکت مزایای دارد که به چند مورد از آنها اشاره شد شامل امکان حضور در مزایده ها و مناقصه های دولتی اخذ وام و تسهیلات از سیستم بانکی دریافت کارت بازرگانی  و ورود به عرصه تجارت خارجی. از معایب آن نیز الزام به پرداخت مالیات و حقوق قانونی کارگران تحت استخدام شرکت خواهد بود که در ترازوی معایب و مزایای آن باز هم کفه مزایا سنگین تر است و توصیه می شود که در آغاز کار شرکت، حتما به ثبت آن به صورت قانونی پرداخته شود. در مقاله فوق به طور جامع به مزایای ثبت شرکت اشاره شد.

 

برای دانلود پی دی اف کامل این مطلب، کلیک کنید.

 

  • نظرات بازدید کنندگان
avatar
محل نظر و سوالات شما...
کاراکتر مجاز است
صبر کنید ... 00:00.