مدت زمان مدیریت اعضای هیئت مدیره در شرکتها

در این مقاله از موسسه حقوقی تکسفیر به مدت زمان مدیریت اعضای هیئت مدیره یک شرکت می پردازیم و سپس به دلایل و عوامل عزل مدیرعاملان شرکت می پردازیم.

مدت زمان مدیریت اعضای هیئت مدیره در شرکتها

اعضای هیئت مدیره همیشه ثابت نیستند و قابل تغییر و تمدید می باشند.اعضای هیئت مدیره در شرکت های سهامی پس از 2 سال قابل تعویض و تمدید می باشند.در شرکت های سهامی و شرکت های با مسئولیت محدود باید هیئت مدیره تعیین شود.در شرکت های سهامی عام هیئت مدیره باید حداقل 5 عضو و در شرکت های سهامی خاص حداقل 3 عضو و در شرکت های با مسئولیت محدود حداقل 2 عضو داشته باشند.هیئت مدیره باید حداقل یک نفر را به عنوان مدیرعامل انتخاب نمایند.مدیرعامل را می توان از بین اعضای هیئت مدیره یا خارج از آن انتخاب نمود.

میزان اختیارات و حدود آن ها و همچنین مدت تصدی سمت مدیرعامل توسط هیئت مدیره مشخص می گردد.یک شخص نمی تواند همزمان در دو شرکت مدیرعامل باشد.مدت ماموریت و حدود اختیارات مدیرعامل در قانون به روشنی تصریح نشده است و این مدت تصدی و حدود وظایف و اختیارات توسط هیئت مدیره تعیین می شود.

 

 

مدیر در شرکت حکم وکیل را برای شرکت دارد به همین دلیل تا زمانی که مدیر است باید از حقوق موکل خود دفاع نماید.در صورت رعایت نکردن این امر ممکن است ضررهای مادی و معنوی برای شرکت به وجود آید.اگر مدت زمان مدیریت اعضای هیئت مدیره در شرکتها تمام شود تا زمانی که مدیران جدید انتخاب شوند ، مدیران سابق همچنان مسئولیت امور شرکت را دارند.

شرایط هیئت مدیره شرکت

هر شرکتی برای شروع فعالیتش نیاز به مقداری سرمایه گذاری می باشد.تامین این سرمایه به وسیله یک نفر انجام نمی شود.بلکه تعدادی از افراد که شرکای شرکت را تشکیل می دهند دارایی های خود را برای سرمایه گذاری در شرکت یکی می نمایند.این افراد سهامدار شرکت محسوب می شوند.هریک از سهامداران در شرکت حق و حقوقی دارند و هرکدام براساس میزان سرمایه در شرکت مسئولیتی دارند.

برای تعیین مسئولیت هریک از سهامداران باید هیئت مدیره تشکیل شود تا افرادی که قصد مدیریت دارند را جذب نمایند.

براساس ماده 107 لایحه اصلاحی قانون تجارت اعضای هیئت مدیره باید از میان سهامداران همان شرکت انتخاب شوند.این سهامداران می توانند حقیقی یا حقوقی باشند.

در شرکت های سهامی عام اعضای هیئت مدیره باید حداقل 5 نفر باشد.در شرکت های سهامی خاص حد نصابی در قانون مشخص نشده است.

بیشتر بدانید: ثبت شرکت سهامی خاص

نحوه تعیین سمت در هیئت مدیره

براساس ماده 114 و 123 قانون تجارت هیئت مدیره مکلف است سمت اعضای خود را در اولین جلسه تعیین نماید.این سمت ها شامل مدیرعامل ، رئیس و نائب رئیس می باشند.

اعضای هیئت مدیره پس از گذشت زمان قابل تغییر و تمدید می باشند.برای تغییر یا تمدید اعضای هیئت مدیره باید جلسه ای تشکیل شود.

تا وقتی که شرکتی فعال می باشد مدیران آن عهدار وظایف و مسئولیت های شرکت می باشند و باید وظایف خود را به دستی انجام دهند.حال این مدیران ممکن است بخواهند از سمت خود استعفا دهند و یا شرکت بخواهد آن ها را از سمتشان برکنار نماید.

 

مدت زمان مدیریت اعضای هیئت مدیره در شرکت‌ها چقدر است؟

طبق ماده 109 قانون، مسئولیت اعضای هیئت مدیره در شرکت‌ها به مدت دو سال است. پس از این دوره، باید انتخابات یا تغییراتی در اعضای هیئت مدیره صورت گیرد و شخص دیگری برای مدیریت انتخاب شود. پس از تغییرات، اسمی از اعضای جدید یا اظهارنامه‌ای برای تمدید مدت مدیریت به اداره ثبت شرکت‌ها ارسال می‌شود.

دلایل عزل مدیران شرکت

دلایل عزل مدیران شرکت

1.استعفای مدیر : در شرکت ها مدیران آن هر زمانی که بخواهند نمی توانند از سمت خود استعفا دهند .البته این به موازینی که در اساسنامه ذکر شده است بستگی دارد.در صورت استعفای مدیرعامل باید هیئت مدیره آن را تصویب نمایند .

2.عزل مدیر :براساس ماده 107 قانون تجارت مجمع عمومی مرجع ذیصلاح برای انتخاب مدیران می باشد.بنابراین مجمع عمومی هر زمان که تشخیص دهد می تواند مدیر را عزل نماید و برای وی جانشین تعیین نماید.

3.نداشتن شرایط مدیریت : در صورتی که دادگاه تشخیص دهد که مدیر شرایط داشتن سمت مدیریت را ندارد می تواند حکم به عزل وی دهد.در صورت محجور بودن مدیر و عدم توانایی وی در اداره امور شرکت و یا ورشکسته شدن و یا ارتکاب به جرائمی مثل سرقت ، کلاهبرداری ، خیانت در امانت می توان حکم عزل وی را از دادگاه دریافت نمود.همچنین مدیر نمی تواند همزمان کارمند یک شرکت دولتی باشد.

4.پایان مدت ماموریت : مدت ماموریت مدیران را در بعضی شرکت ها مثل شرکت های با مسئولیت محدود می توان نامحدود انتخاب نمود.در این صورت تا زمانی که شرکت فعال می باشد وی مدیر شرکت باقی می ماند.اما در برخی دیگر از شرکت ها مثل شرکت های سهامی مدت ماموریت مدیر نباید بیشتر از 2 سال باشد.ولی پس از این 2 سال و با تشکیل مجمع عمومی مدت ماموریت را می توان به صورت نامحدود انتخاب نمود.بنابراین در صورت انتخاب مدیر در شرکت های سهامی باید اداره ثبت شرکت را مطلع نمود و سپس در روزنامه رسمی و کثیرالانتشار شرکت این موضوع منتشر شود.

بنابراین مدت زمان مدیریت اعضای هیئت مدیره در شرکتها را می توان به صورت محدود یا نامحدود انتخاب نمود.در صورت اتمام ماموریت هریک از مدیران به هر علتی سهام آن ها بعد از مفاصا حساب دوره سمتشان از قید وثیقه آزاد می شود.

 

جهت اطلاع از چگونگی ثبت شرکت و قوانین و شرایط آن می توانید با کارشناسان ما در موسسه حقوقی و ثبتی تکسفیر تماس حاصل نمایید و از راهنمایی و مشاوره آن ها استفاده نمایید.

 

جمع بندی

مدت زمان مدیریت اعضای هیئت مدیره در شرکت‌ها مطابق قوانین به مدت دو سال است. این مدت پس از گذشته، نیاز به انتخابات یا تغییرات در هیئت مدیره دارد. شرکت‌ها متناسب با نوع و ساختار خود هیئت مدیره را تشکیل می‌دهند و مدیران را انتخاب می‌کنند. هیئت مدیره می‌تواند سمت مدیران خود را تعیین کرده و این سمت‌ها شامل مدیرعامل، رئیس و نائب رئیس می‌شود. در شرایط مختلف، مثلاً پایان مدت ماموریت، استعفا یا عزل مدیران، هیئت مدیره و مجمع عمومی مسئول انتخاب و تصویب مدیران جدید است.

سوالات متداول

  1. چقدر مدت زمان مدیریت اعضای هیئت مدیره در شرکت‌ها است؟

    • مدت مدیریت اعضای هیئت مدیره در شرکت‌ها دو سال است، طبق قانون.
  2. چه شرایطی می‌تواند به عزل یک مدیر شرکت منجر شود؟

    • استعفا، عزل توسط مجمع عمومی، نداشتن شرایط مدیریت، یا پایان مدت ماموریت از جمله شرایطی است که می‌تواند به عزل یک مدیر شرکت منجر شود.
  3. چگونه می‌تواند هیئت مدیره یک شرکت سهامی را تشکیل دهد؟

    • هیئت مدیره از میان سهامداران شرکت انتخاب می‌شود، مطابق با ماده 107 قانون تجارت.
  4. چه نقشی بر عهده مدیرعامل در هیئت مدیره است؟

    • مدیرعامل نقش مهمی در هیئت مدیره دارد و باید حداقل یک نفر از اعضای هیئت مدیره را به عنوان مدیرعامل انتخاب کند.
  • نظرات بازدید کنندگان
avatar
محل نظر و سوالات شما...
کاراکتر مجاز است
صبر کنید ... 00:00.
  • نظر شما بعد از تایید منتشر می شود
    avatar
    SHEKOFTEH · 1 سال قبل
    برای ثبت موسسه به من میگه نباید شخص در قسمت عضو رکن اداره کننده قبل از مجمع عمومی موسسین باشه،اما من براساس اساسنامه پیش رفتم،دقیقا باید چیکارکنم؟