ثبت شعبه شرکت

شرکت های مختلف معمولا یک دفتر و شعبه مرکزی برای انجام فعالیت هایشان دارند. اما در بسیاری از موارد، یک شرکت در یک مکان جوابگوی ظرفیت و گستردگی مشتریان آن شرکت نمی باشد. به همین دلیل در این مواقع شرکت ها اقدام به ثبت یک شعبه جدید می کنند تا بتوانند گستردگی خدمات خود را افزایش دهند. شعبه های فرعی شرکت ها عموما دارای سطح دسترسی و خدمات پایین تری هستند. اگرچه مشخص کردن سطح خدمات شعبات دیگر نیز به عهده شرکت می باشد. یعنی شعبه های فرعی نیز می توانند همان خدمات شعبه مرکزی را در اختیار مشتریان قرار دهند ولی مدیریت و نظارت اصلی بر عهده شعبه مرکزی شرکت می باشد.

ثبت شعبه شرکت

شعبه شرکت اگر به هنگام ثبت شرکت معین شده باشد با شرکت اصلی ثبت و آکهی می شود چنانچه شعبه متعاقبا تاسیس گردد، تغییرات در شرکت محسوب شده و طبق مقررات تغییر نسبت به ثبت و نشر آن اقدام می شود.ثبت شعبه شرکت در محل شعبه منتشر می شود. به عنوان مثال شرکت دوچرخه سازی (سهامی خاص) در تهران تشکیل شده شده و اگر قرار باشد شعبه ای از آن در شهر دیگری تشکیل گردد باید مراحلی که در ادامه به آن اشاره می کنیم رعایت گردد.

مدارک موردنیاز برای ثبت شعبه شرکت

✅  فراهم کردن مدارک هویتی مدیر شعبه و همچنین اعضای هیئت مدیره

✅  پرداخت هزینه های مورد نیاز

✅  تدوین و تنظیم صورتجلسه برای ثبت شعبه شرکت

 

مراحل ثبت شعبه جدید شرکت

مراحل ثبت شعبه جدید شرکت

ثبت شعبه جدید از طریق سامانه irsherkat.ssaa.ir و در قسمت ثبت تغییرات قابل انجام است.

-      تنظیم صورت جلسه مجمع عمومی فوق العاده و در صورتی که اختیار تاسیس شعبه در اساسنامه به هیات مدیره داده شده داده شده باشد، تنظیم صورت جلسه توسط هیات مدیره.

-      تقدیم صورت جلسه مربوط به اداره ثبت شرکت ها در مثاب فوق تهران (مرکز اصلی شرکت) به انضمام یک نسخه اساسنامه موجود با آخری اصلاحات.

-      بررسی صورت جلسه توسط کارشناس مربوط و در صورت عدم ایراد و واریز هزینه ثبت ، شعبه تاسیس شده در دفاتر اداره ثبت تهران به ثبت رسیده و در روزنامه رسمی منتشر می گردد.

-      ارسال یک نسخه از صورت جلسه مجمع عمومی فوق العاده یا هیات مدیره در صورت داشتن اختیار به انضمام یک نسخه اساسنامه و آگهی ثبت مربوط به محل شعبه.

-      مراتب فوق در محل شعبه به عنوان شعبه ثبت، و شماره مستقلی در مرکز به آن داده خواهد شد.

-      آگهی تاسیس شعبه اداره ثبت شرکت های آن منطقه در روزنامه رسمی و روزنامه کثیرالانتشار.

شایان ذکر است که هزینه تاسیس شعبه در مرکز اصلی شرکت می باشد.

 

موارد لازم به ذکر در رابطه با ثبت شعبه جدید شرکت

تمامی شرکت ها قابلیت تاسیس شعبه جدید چه در ایران چه در خارج از کشور را دارا هستند. اما نکته قابل توجه این است که اگر شعبه فرعی نیز در زمان شرکت اصلی تشکیل گردد، شعبه دوم نیز در اساسنامه قید می شود. ولی اگر در ابتدا شعبه دیگری با شعبه اصلی ثبت نگردد، در اساسنامه نامی از شعبه دیگر قید نمی شود و باید به تصویب مجمع عمومی فوق العاده برسد.

زمانی که مدارک ارائه شده شما به تایید رسید، می بایست به اداره ثبت شرکت ها مراجعه کرده و همینطور باید جهت آگهی تاسیس اقدام کنید.

اگر طبق اساسنامه هیات مدیره نیز جواز تشکیل یا تغییرات در شعبه را داشته باشد می توانید این کار را از طریق هیات مدیره انجام دهید.

در صورتی که شرکت شما چند شعبه دارد دعاوی مربوطه به هر شعبه در دادگاع محلی بررسی می شود.

برای شرکت ها، دفتر مرکزی شرکت و شعبه آن نمی توانند در یک شهرباشند.

وقتی شعبه تاسیس می شود می بایست یک نفر به عنوان مدیر شعبه به اداره ثبت معرفی گردد.

در واقع دفتر اصلی شرکت دفتری است که مدیران و بازرسان در آن مکان اعمال وظیفه می کنند. همچنین مجمع عمومی هم درهمان مکان برگزار می شود و تمامی ابلاغیه ها و اوراق رسمی نیز در دفتر مرکزی انجام می شود.

 

فرق بین شعبه و نمایندگی چیست؟

یکی از مواردی که افراد در تشخیص تفاوتشان دچار اشتباه می شوند فرق بین شعبه و نمایندگی است. در واقع این دو به طور کلی مفهوم متفاوتی دارند. شعبه ها به شرکت مرکزی وابسته هستند و تمامی اختیارات اصلی شعبه ها بر عهده شرکت و دفتر مرکزی می باشد.

اما زمانی که به مفهوم نمایندگی می رسیم می بینیم که یک مفهوم متفاوت از شعبه را داراست. نمایندگی ها به طور کلی دارای یک مدیریت جداگانه هستند. همچنین مسئولیت تمامی کار ها و تصمیماتی که نمایندگی می گیرد بر عهده خودش است. در واقع نمایندگی ها امور شرکت اصلی را در منطقه و محدوده دیگری با اختیارات خود انجام می دهند.

مورد دیگری که به تفاوت نمایندگی و شعبه مربوط می شود حساب های بانکی شرکت می باشد. در شرکت هایی که شعبه ای هستند، یک حساب بانکی وجود دارد که در اختیار شرکت اصلی می باشد. این درحالی است که نمایندگی ها هرکدام یک حساب جداگانه دارند. هم چنین برای نمایندگی ها باید یک شخص حقوقی یا حقیقی داشت ولی شعبه ها می توانند یک فردی خارج از شرکا به عنوان مدیر انتخاب کنند. نمایندگی ها محصولی را که شرکت اصلی تولید می کند را به صورت امانت در اختیار می گیرد و پس از فروش آن محصول، کارمزد خود را کسر و بقیه مبلغ را به شرکت اصلی پرداخت می کنند.

 

نحوه انحلال شعبه شرکت

برخی مواقع شرکت ها صلاح می بینند که شعبه شرکت خود را بنا به هر دلیلی منحل کنند. در چنین شرایطی لازم است تا یک صورتجلسه تنظیم شود و پس از آن دقیقا همان مراحلی که برای انحلال شرکت انجام می شود را باید طی کرد. در ادامه به شرایط و مدارک مورد نیاز برای منحل کردن شعبه می پردازیم

مدارک مورد نیاز برای انحلال شعبه

🔆 لیست افراد حاضر در مجمع

🔆 صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده

🔆 آماده کردن مجوز های لازم

🔆 ارائه دادن اصل آگهی دعوت در صورتی که مجمع با حضور اکثریت اعضا ایجاد شده باشد

🔆 در صورتی که صورتجلسه دو نوبتی باشد باید صورتجلسه نوبت اول و اصل آگهی دعوت نوبت اول تحویل شود

 

حتما بخوانید: اقدامات بعد از ثبت شرکت

مالیات برای شعبه شرکت چگونه است؟

بر اساس قانون مالیات مستقیم، مالیات شعبه ها دارای نرخ 25 درصد است. بر همین اساس هم مالیات شعبات مشخص می شود.

مدیر داخلی شعبه شرکت چگونه تغییر می کند؟

زمانی که اقدام به تاسیس شعبه می کنید باید مدیر آن را مشخص نمایید. این فرد می تواند برای مدت مشخص شده و یا به صورت نامحدود مدیریت شعبه را در دست داشته باشد. اگر هم نیز به تغییر مدیر باشد می توانید مدیریت را تغییر دهید و شخص جدیدی را جایگزین کنید.

 

ثبت شعبه شرکت چقدر هزینه دارد؟

هزینه ثبت شعبه داخلی چقدر است؟

در صورتی که شما قصد ثبت شعبه داخلی را دارید، باید هزینه‌های مختلفی را در نظر بگیرید. این هزینه‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

  1. حق الثبت و حق الوکیل: برای ثبت شعبه داخلی، شما باید حق الثبت و حق الوکیل را به مراجع ثبتی پرداخت کنید. مقدار این هزینه‌ها به وابستگی به نوع شعبه و مکان ثبت ممکن است متغیر باشد.

  2. تنظیم و ثبت صورتجلسه: برای ثبت شعبه، باید صورتجلسه مربوطه را تنظیم و ثبت کنید. این عملیات نیاز به هزینه دارد.

  3. هزینه روزنامه رسمی و کثیرالانتشار: برای انتشار آگهی ثبت شعبه در روزنامه‌های رسمی و کثیرالانتشار نیز باید هزینه پرداخت کنید.

  4. امور مربوط به اشخاص حقوقی: ممکن است برای انجام معرفی نامه و استعلام‌های مرتبط با اشخاص حقوقی هزینه‌هایی را پرداخت کنید.

  5. آگهی دعوت: اگر جلسه ثبت شعبه با حضور اکثریت شرکا تشکیل شده و نیاز به آگهی دعوت در روزنامه کثیرالانتشار دارید، هزینه‌های مرتبط با این آگهی نیز باید در نظر گرفته شود.

  6. کد فراگیر (برای اتباع غیر ایرانی): اگر اعضای شعبه از اتباع غیر ایرانی باشند، هزینه دریافت کد فراگیر نیز باید در نظر گرفته شود.

  7. پلمپ دفاتر شعبه: برای تضمین امانت دفاتر شعبه، پلمپ‌گذاری باید انجام شود و این عملیات نیز هزینه‌ای دارد.

  8. ارسال مدارک: در نهایت، برای تکمیل مراحل ثبت شعبه، مدارک لازم باید به اداره ثبت ارسال شود و هزینه ارسال این مدارک نیز باید در نظر گرفته شود.

لطفاً توجه داشته باشید که مقادیر دقیق این هزینه‌ها ممکن است بر اساس شرایط خاص شعبه و مکان ثبت تغییر کند. برای دریافت اطلاعات دقیقتر و مشاوره در مورد هزینه‌های ثبت شعبه، پیشنهاد می‌شود با کارشناسان ما تماس بگیرید.

 

نمونه صورتجلسه تنظیم شده برای تاسیس شعبه شرکتتنظیم-صورتجلسه-برای-تاسیس-شعبه-شرکت.jpg

صورتجلسه مجمع عمومي فوق العاده شرکت  . . . . . . . . . . . ( با مسئوليت محدود) راس ساعت 9 صبح مورخ 1402/06/04 با حضوركليه شركاء بشرح امضاء كنندگان ذيل:

 آقای . . . . . . . . . به شماره ملي . . . . . . . . .  دارنده  2،000،000 ریال سهم الشرکه
 آقاي . . . . . . . . . به شماره ملي . . . . . . . . .  دارنده  3،000،000 ریال سهم الشرکه
 خانم . . . . . . . . . به شماره ملي . . . . . . . . .  دارنده  4،000،000 ریال سهم الشرکه

  درمحل دفتر مركزی شركت تشكيل و نسبت به تاسیس شعبه و اصلاح ماده  مربوطه در  اساسنامه شركت بحث و تبادل نظر گرديد ومتعاقب آن تصميمات ذيل اتخاذ گرديد.

- شعبه تهران : استان تهران، شهرستان تهران، بخش مركزي، شهر تهران، جنت آباد مركزي، خيابان جنت آباد مركزي ، خيابان شهيد رجب صلاحي، پلاك 0، مجتمع تجاري . . . . . . . . . ، طبقه . . . . . . . . . ، واحد به کد پستی: . . . . . . . . . تاسیس گردید. و  آقای . . . . . . . . . کد ملی . . . . . . . . . به عنوان مدیر شعبه به مدت نامحدود انتخاب گردید. ماده مربوطه در اساسنامه اصلاح گردید.

كليه شركاء به آقای . . . . . . . . . با حق توكيل بغير وكالت دادند تا ضمن ثبت اين صورتجلسه اقدام و امضاء ذيل دفاتر ثبت شركتها را انجام دهد .

امضا اشخاص حاضر در جلسه

 

 

 

جمع بندی

بسیاری از شرکت ها نیاز به تاسیس شعبه جدید پیدا می کنند که برای انجام این امر لازم است تا مراحل قانونی ای طی شود شامل نظیم صورتجلسه بین اعضا و شرکا و همچنین ثبت در اداره ثبت شرکت ها. شعبه ها با نمایندگی ها تنفاوت دارند که شعبه ها تصمیمات شرکت مرکزی را اجرا می کنند و وابسته به آن هستند. اما نمایندگی ها خود دارای اختیارات مستقلی می باشند. مراحل انحلال شعبه شرکت نیز عینا مانند انحلال شرکت می باشد اما باید یک صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده تنظیم شود.

 

سوالات متداول

ثبت شعبه داخلی چقدر طول می کشد؟

معمولا برای ثبت شعبه مدت زمانی که طول می کشد حداکثر 2 هفته یا 14 روز کاری است.

 

محل شعبه شرکت چگونه می تواند تغییر کند؟

اگر نیاز به تغییر شعبه شرکت دارید باید یک صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده تنظیم کنید که باید اطلاعاتی شامل آدرس دقیق شعبه جدید و... داشته باشد. پس از ارائه این مدارک و اطلاع اداره ثبت شرکت، آدرس جدید باید آگهی شود.

  • نظرات بازدید کنندگان
avatar
محل نظر و سوالات شما...
کاراکتر مجاز است
صبر کنید ... 00:00.