ثبت شرکت مواد غذایی

در این مقاله قصد داریم تا در مورد راه اندازی و تاسیس کسب و کار و ثبت شرکت در مورد مواد غذایی و همچنین نحوه گرفتن مجوز های مورد نیاز برای ثبت شرکت مواد غذایی توضیحاتی بدهیم.

بسیاری از افراد برای بدست آوردن سود و اعتبار برای خود اقدام به ثبت شرکت می کنند. یکی از انواع شرکت هایی که امروزه محبوبیت بیشتری در بین افراد دارد شرکت های مواد غذایی است. شایان ذکر است معمولا شرکت های مواد غذایی را با عنوان های شرکت با مسئولیت محدود، شرکت های سهامی خاص و شرکت های تعاونی ثبت می کنند.

در گذشته افراد به دلیل اینکه از سطح دانش پایینی برخوردار بودند مواد غذایی مورد نیاز خود را از کشاورزان به صورت مستقیم می خریدند، اما امروزه به دلیل اهمیت بیشتر رعایت بهداشت به خصوص بهداشت در مواد غذایی، افراد با تاسیس شرکت مواد غذایی، محصولات را از کشاورزان خریداری کرده و در کارخانه اقدام به بسته بندی آنها به صورت بهداشتی می کنند.

 

ثبت شرکت مواد غذایی

جهت ثبت شرکت پخش مواد غذایی گرفتن مجوز از ارگان مربوطه و اخذ پروانهاز سامان غذا ضروری می باشد.

در حقیقت مواد غذایی به هر ماده ای که برای تغذیه بدن انسان تولید و مصرف شود چه به صورت جامد چه به صورت مایع گفته می شود. با افزایش جمعیت کشور و افزایش تقاضا برای تنوع مواد غذایی، تقاضا برای تاسیس و ثبت شرکت های مواد غذایی هم افزایش یافته. به همین دلیل قصد داریم تا در این مطلب توضیحاتی کامل در مورد ثبت شرکت مواد غذایی در اختیار افراد علاقه مند به این حوزه قرار دهیم.

صنایع غذایی به دلیل اهمیت بسیار بالای آن یک رشته ی دانشگاهی نیز می باشد. در گذشته رشتته صنایع غذایی با نام مهندسی کشاورزی شناخته می شد. افرادی که در این رشته تحصیل می کنند معمولا قصد دارند در زمینه صنایع غذایی فعالیت کنند.

مواد غذایی به چند دسته طبقه بندی می شوند؟

طبق دسته بندی اداره مواد غذایی و آشامیدنی،محصولات غذایی به شرح ذیل تقسیم می گردد:

  • گروه مواد اولیه،بسته بندی،نمک و افزودنی ها
  • گروه روغن،فراورده های آردی،شیرینی و شکلات،غلات
  • گروه لبنیات،کنسروهای گوشتی،فرآورده های گوشتی
  • گروه آبمیوه (انواع آبمیوه،نکتار،پوره،کنسانتره،نوشابه و نوشیدنی ها(
  • گروه خشکبار،ادویه،کنسروهای غیر گوشتی و محصولات و فرآورده های کشاورزی،چای
  • گروه ثبت و ورود

 همانطورکه گفته شد، معمولا شرکت های مواد غذایی با عنوان های شرکت با مسئولیت محدود، شرکت های سهامی و شرکت های تعاونی ثبت می شوند.

ثبت شرکت مواد غذایی با مسئولیت محدود چگونه است؟

ثبت شرکت با عنوان مسئولیت محدود، یکی از محبوب ترین و رایج ترین نوع شرکت می باشد. این نوع شرکت ها معمولا مابین خانواده ها یا دوستان تاسیس می شوند.

شرایط مورد نیاز برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود:

  • برای ثبت کردن شرکت با مسئولیت محدود، حداقل نیاز به دو شریک می باشد.
  • مدت زمانی که برای ثبت این شرکت ها نیاز است معمولا 15 روز کاری می باشد.
  • برای ثبت اولیه شرکت و سرمایه اولیه 100 هزار تومان مورد نیاز است.

ثبت شرکت مواد غذایی از نوع شرکت های سهامی  خاص:

شرکت های سهامی نوعی شرکت بازرگانی محسوب می شوند که سرمایه تمام شرکا تبدیل به سهام می شود. در نتیجه سهام هر فرد تعیین کننده میزان مسئولیت آن فرد در شرکت می باشد. شرکت های سهامی پس از ثبت اقدام به ادامه فعالیت به صورت تجاری می کنند. تعداد سهامداران در شرکت های سهامی خاص کمتر بوده و طول زمان ثبت اینگونه شرکت ها 20 روز کاری می باشد.

شرایط ثبت شرکت مواد غذایی سهامی خاص:

  • با حضور حداقل 5 نفر ثبت می شود که شامل سه نفر هیئت مدیره و دو نفر بازرس است که نباید نسبت فامیلی با اعضای هیئت مدیره داشته باشند.

  • حداقل سرمایه برای ثبت شرکت های سهامی خاص 100 هزار تومان می باشد که از این مبلغ 35 درصد آن باید به هنگام ثبت در حساب بانکی شرکت واریز گردد. این یعنی 35 هزار تومان.

  • واژه ی سهامی خاص قبل و یا بعد از نام شرکت بطور واضح و خوانا ذکر شود.

  • مدت زمان ثبت آن نیز حدودا 15 روز کاری می باشد.

 

مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت های سهامی خاص:

  • گواهی عدم سو پیشینه برای هر 5 نفر

  • کپی شناسنامه و کارت ملی تمامی اعضاء که شامل همان 5 نفر است.

 جهت کسب اطلاعات کامل تر در مورد اینگونه شرکتها به مقاله انواع شرکت ها از سایت موسسه حقوقی تکسفیر مراجعه کنید.

 نحوه ثبت شرکت مواد غذایی

مراحل کامل ثبت شرکت مواد غذایی

چنانچه درصدد ثبت شرکت مواد غذایی هستید اخذ مجوز بهداشتی در این رابطه ضروری خواهد بود.در ذیل، ضمن توضیح مفصل در رابطه با اخذ مجوز و پروانه های لازم،به شرایط و مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت مواد غذایی می پردازیم.

پس از گرداوری مدارک مورد نیاز کارشناسان ما نسبت به تهیه ی شرکتنامه(برای شرکت با مسئولیت محدود)،اظهارنامه شرکت،اساسنامه و صورتجلسات مجمع عمومی شرکت اقدام می نمایند و با ورود به سامانه ی اداره ی ثبت شرکت ها، اقدام به ثبت اینترنتی اطلاعات می نمایند.

در ابتدا جهت ثبت شرکت مواد غذایی مدارکی که گفته شد را آماده کرده و سپس با حداقل ۵ نام شرکت آن را به اداره مربوطه ارائه دهید سپس کارشناسان مربوطه نسبت به بررسی این مدارک و نام آن می پردازند پس از آن، متقاضیان باید حق الزحمه را به حساب واریز نموده و پس از تایید باید در روزنامه کثیرالانتشار چاپ شده و در اداره ثبت، به ثبت برسانند.

موضوع شرکت

همانطور که اطلاع دارید، در ابتدای امر ثبت شرکت مواد غذایی میبایست موضوع شرکت معین گردد. موضوع شرکت مواد غذایی درواقع چارچوب حرکتی مدیران شرکت و فعالیت آن شرکت می باشد. موضوع شرکت معین می کند که شرکت در چه راستا و هدفی باید حرکت کند.

نمونه موضوع فعالیت شرکت مواد غذایی

تولید و بسته بندی انواع کیک و کلوچه، تولید انواع کلوچه با نام تجاری دیگران از طریق ظرفیت خالی کارخانه، خرید و فروش مواد اولیه صنایع مواد غذایی، صادرات و واردات انواع مواد غذایی، شرکت در نمایشگاههای داخلی و بین المللی، انجام کلیه امور بازرگانی و خرید و فروش و پخش و صادرات و واردات کلیه کالاهای مجاز، افتتاح حساب بانکی و دریافت وام و تسهیلات.

 

مراحل اخذ مجوز تولید مواد غذایی

پس از طی کردن فرآیند ثبت شرکت تولید مواد غذایی، جهت  شـروع  به کار تولید مواد غذایی نیاز به اخذ مجوز از سازمانهای مربوطه دارید. ابتدا برای راه اندازی کارخانه یا کارگاه خود باید به سازمان صنعت، معدن و تجارت مراجعه و نسبت به اخذ جواز تاسیس اقدام نمایید. بعد از اخذ جواز تاسیس، باید به سازمان غذا و دارو مراجعه و با توجه به موارد تولیدی خود نسبت به اخذ مجوز اقدام نمایید.

شرایط ثبت شرکت های پخش مواد غذایی

شرکت پخش مواد غذایی برای ثبت، مثل سایر شرکت ها نیازی به مجوزات خاص و اقدامات طولانی مدت ندارد. تنها لازم است تا جهت شروع فعالیت از اتحادیه مربوط به صنف مورد نظر، مجوز فعالیت را دریافت نمایید.

شرایط اخذ مجوز پخش مواد غذایی

همانگونه که گفته شد پس از ثبت شرکت پخش مواد غذایی باید از اتحادیه مربوطه جواز کسب اخذ نمایید. شایان ذکر است که در زمان اخذ جواز کسب، کد اقتصادی جدیدی برای شما بر نگردد که در ادامه فعالیت خود  درگیر مشکلات مالیاتی نشوید. یعنی می بایست کد اقتصادی مربوط به جواز کسب با کد اقتصادی شرکت یکسان باشد.

اخذ مجوز بسته بندی مواد غذایی

جهت گرفتن مجوز بسته بندی مواد غذایی پس از ثبت شرکت مواد غذایی، باید به سازمان غذا و دارو مراجعه کنید و ادامه روند اخذ مجوز شرکت بسته بندی مواد غذایی را طی نمایید. هرچند می توانید برای سهولت در انجام کار و صرفه جویی در زمان در ابتدای امر برای بسته بندی مواد غذاییتان از ظرفیت کارخانه های فعال در این زمینه کمک بگیرید.

شرکت تولید مواد غذایی خانگی

صدور مجوز برای تولید مواد غذایی خانگی و بسته بندی آنها برعهده وزارت جهاد کشاورزی می باشد.

 

 خلاصه

به طور کلی ثبت شرکت مواد غذایی امروزه گسترش پیدا کرده و می توان شرکت های مواد غذایی را به 2 قالب نوع شرکت ثبت کرد. برای ثبت شرکت های مواد غذایی نیاز به مجوز ندارد و مجوز های تخصصی پس از ثبت شرکت اخذ می شوند که مراحل جامع و کامل ثبت شرکت مواد غذایی را خدمت شما در این مقاله توضیح دادیم.

سوالات متداول

آیا ثبت شرکت پخش مواد غذایی نیازی به دریافت مجوز دارد؟

خیر این شرکت برای ثبت نیازی به دریافت مجوز ندارد ولی برای فعالیت باید جواز کسب دریافت کند.

برای تاسیس شرکت پخش مواد غذایی چه شرکتی مناسب است؟

شرکت سهامی خاص و با مسئولیت محدود مناسب‌ترین شرکت‌ها برای انواع موضوعات از جمله شرکت پخش مواد غذایی است.

  • نظرات بازدید کنندگان
avatar
محل نظر و سوالات شما...
کاراکتر مجاز است
صبر کنید ... 00:00.