ثبت شرکت تجارت الکترونیک

ثبت شرکت تجارت الکترونیک نیازمند اخذ مجوز از وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی و سازمان تنظیم مقررات هستند. و قبل از شروع فعالیت باید اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تقاضای آن ها را بررسی نماید و فعالیت در زمینه ارائه سرویس های اینترنت و پهنای باند نیز مستلزم اخذ مجوز از سازمان تنظیم مقررات می باشد. در مقابل ، موضوعاتی مانند ارائه سرویس ها و راه کارهای پهنای باند ، انتقال دانش راه اندازی سرور و طراحی وب ، ارائه خدمات میزبانی وب ، ارائه میزبانی هاست ، نصب و راه اندازی انواع سرور های اختصاصی ایرانی و خارجی و ... نیاز به اخذ مجوز ندارد.

تجارت الکترونیک، به عنوان یک حوزه رشد کننده و گسترده در دنیای مدرن، دارای تعاریف متعددی است. در این متن، سعی داریم تعدادی از این تعاریف و همچنین شرایط مورد نیاز برای ثبت شرکت در این حوزه را مورد بررسی قرار دهیم.

 

تعریف شرکت تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک یک زمینه رو به رشد و پرکاربرد در دنیای امروز است. این مفهوم دارای تعریف‌ها و تفاسیر مختلفی بوده و می‌توان به این چند نگاه مهم به آن اشاره کرد.

تعریف اول: تجارت الکترونیک به عنوان یک پدیده نوظهور بر اثر ترکیب فناوری‌های پیشرفته به وجود آمده و کاربردهای متنوعی دارد. این نگاه به تجارت الکترونیک بر اساس تکنولوژی‌های به‌روز و نوآوری‌ها تمرکز دارد.

تعریف دوم: بسیاری تجارت الکترونیک را به عنوان انجام معاملات تجاری بدون نیاز به اسناد و مدارک فیزیکی تعریف می‌کنند. از این منظر، تجارت الکترونیک به عنوان یک فرایند مجازی برای انجام کارهای تجاری مطرح می‌شود.

تعریف سوم: برای بسیاری از افراد، تجارت الکترونیک معادل بازاریابی اینترنتی و خرید و فروش آنلاین است. اما در واقعیت، تعریف تجارت الکترونیک همه این دیدگاه‌ها را به طور همزمان دربرمی‌گیرد.

شرایط ثبت شرکت تجارت الکترونیک

برای ثبت هر کسب و کاری به صورت قانونی، شرایط مشخصی و قوانین مرتبط با آن باید رعایت شود. در مورد ثبت شرکت تجارت الکترونیک نیز به این موضوع توجه داشته باشید. برخی از اطلاعات مهم مرتبط با شرایط لازم برای ثبت شرکت تجارت الکترونیک عبارتند از:

1. شرکت با مسئولیت محدود:

  • شخص تقاضا دهنده باید دارای تابعیت ایرانی باشد.
  • حداقل دو نفر شریک باید در اساسنامه شرکت ثبت شوند.
  • پرداخت سرمایه ابتدایی به حساب بانک ملی، ممکن است به صورت نقد یا در اقساط صورت گیرد.
  • کمترین مقدار سرمایه ابتدایی برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود، صد هزار تومان می‌باشد.

2. شرکت سهامی خاص:

  • حداقل سه نفر عضو، از جمله دو نفر بازرس بدون نسبت فامیلی با اعضاء شرکت، باید درج شوند.
  • تابعیت ایرانی برای شخص تقاضا دهنده الزامی است.
  • پرداخت سرمایه ابتدایی در اساسنامه برای ثبت شرکت سهامی خاص الزامی است.
  • حداقل 35 درصد سرمایه نقداَ پرداخت شود.
  • حداقل سرمایه 1000000ریال

مطابق مشخصات فوق، شرکت تجارت الکترونیک با مسئولیت محدود و سهامی خاص می‌تواند به عنوان دو قالب شرکت تجارت الکترونیک ثبت شود. این موارد برای اطلاعات کسب و کارهای متعددی که در حوزه تجارت الکترونیک فعالیت می‌کنند مفید است. بهتر است از یک متخصص حقوقی یا مشاور تجارت الکترونیک برای کسب اطلاعات دقیقتر و راهنمایی بیشتر استفاده کنید.

 

ثبت کردن نام یک شرکت تجارت الکترونیک

به طور معمول این دسته از شرکت ها در ابتدای نام خود از واژگانی نظیر رایانه ، وب ، پردازش، داده و ... که با موضوع فعالیت شرکت مرتبط است استفاده می نمایند.همچنین ، در صورتی که در ابتدای اسم شرکت از کلمه "مهندسی" استفاده گردد، در این صورت می بایست یکی از اعضای شرکت مدرک مهندسی داشته باشد. لذا ، چنانچه در اسم شرکت از کلمه مهندسی استفاده نگردد نیازی به مدرک تحصیلی نیست.

قالب ثبتی شرکت تجارت الکترونیک

برای ثبت شرکت تجارت الکترونیک می توانید در قالب های سهامی خاص یا با مسئولیت محدود اقدام نمود

مدارک لازم برای ثبت شرکت تجارت الکترونیک سهامی خاص

مدارک لازم برای ثبت شرکت تجارت الکترونیک سهامی خاص

- اصل گواهی عدم سوپیشینه

- اخذ مجوز در صورت مجوزی بودن موضوع

-تنظیم وکالتنامه بنام وکیل،چنانچه امور توسط وکیل انجام می شود

- کپی کارت ملی و شناسنامه ی کلیه اعضا

- امضای اقرارنامه

شرایط ثبت شرکت بامسئولیت محدود

- وجود حداقل 2 نفر عضو

- حداقل سرمایه 10.0000 ریال

-تعهد با پرداخت کل سرمایه

مدارک لازم برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود

- امضای اقرارنامه

- کپی شناسنامه و کارت ملی کلیه ی اعضا

- اصل گواهی عدم سوء پیشینه

- مجوز در صورت مجوزی بودن موضوع

سپس نسبت به تکمیل فرم تقاضانامه ( در دو نسخه ) ، اساسنامه ( در دو نسخه ) و شرکتنامه اقدام نمایید.

شرکت با مسئولیت محدود :

شرکتی است که از دو یا چند نفر برای امور تجاری تشکیل شده و هر یک از شرکا بدون اینکه سرمایه به سهام یا قطعات سهام تقسیم شده باشد فقط تا میزان سرمایه خود در شرکت مسئول قروض و تعهدات شرکت است.

مدارک لازم برای ثبت شرکت تجارت الکترونیکی بامسئولیت محدود:

اصل گواهی عدم سوءپیشینه کیفری

امضاء اقرارنامه

– مجوز در صورت مجوزی بودن موضوع بنابراعلام کارشناس اداره ثبت شرکت ها

تصویر شناسنامه کلیه اعضا

تصویر کارت ملی کلیه اعضا

مطابق با موارد فوق، ثبت شرکت تجارت الکترونیک به صورت شرکت با مسئولیت محدود و سهامی خاص امکان‌پذیر است. این مشخصات می‌تواند برای کسب اطلاعات در مورد تجارت الکترونیک و نحوه ثبت شرکت در این حوزه مفید باشد. برای اطلاعات دقیق‌تر و راهنمایی بیشتر، توصیه می‌شود با مشاوران حقوقی یا تجارت الکترونیک مشوره کنید.

 

جمع‌بندی در این متن، شرایط ثبت شرکت در حوزه تجارت الکترونیک مورد بررسی قرار گرفت. دو نوع اصلی شرکت که می‌توان در این زمینه ثبت کرد، شرکت با مسئولیت محدود و شرکت سهامی خاص هستند.

شرایط ثبت برای هر یک از این دو نوع شرکت مشخص شده است.

 

سوالات متداول

1. چه شرایطی برای ثبت یک شرکت با مسئولیت محدود در حوزه تجارت الکترونیک وجود دارد؟ برای ثبت یک شرکت با مسئولیت محدود در حوزه تجارت الکترونیک در ایران، این شرایط را باید رعایت کنید:

  • داشتن تابعیت ایرانی برای شخص تقاضا دهنده.
  • حداقل دو نفر شریک در شرکت باید در اساسنامه شرکت ثبت شوند.
  • پرداخت سرمایه ابتدایی به حساب بانک ملی، ممکن است به صورت نقد یا در اقساط صورت گیرد.
  • کمترین مقدار سرمایه ابتدایی برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود، صد هزار تومان می‌باشد.

2. چه مدارکی برای ثبت یک شرکت سهامی خاص در تجارت الکترونیک لازم است؟ مدارک لازم برای ثبت یک شرکت سهامی خاص در تجارت الکترونیک شامل موارد زیر می‌شود:

  • اصل گواهی عدم سوء پیشینه
  • اخذ مجوز در صورت مجوزی بودن موضوع
  • تنظیم وکالتنامه بنام وکیل، اگر امور توسط وکیل انجام می‌شود.
  • کپی کارت ملی و شناسنامه تمامی اعضا
  • امضاء اقرارنامه

3. آیا امکان تغییر قالب شرکت (مثلاً از شرکت با مسئولیت محدود به شرکت سهامی خاص) وجود دارد بعد از ثبت؟ بله، امکان تغییر قالب شرکت پس از ثبت وجود دارد. این تغییر ممکن است به موافقت شرکای شرکت و تطابق با قوانین و مقررات مربوطه نیاز داشته باشد. برای انجام این تغییرات، شما باید با مراجع مربوطه و مشاور حقوقی مشوره کنید و راهنمایی لازم را دریافت کنید.

  • نظرات بازدید کنندگان
avatar
محل نظر و سوالات شما...
کاراکتر مجاز است
صبر کنید ... 00:00.