تجزیه سهام و ایجاد پاره سهم

در چه مواردی پاره سهم ایجاد می شود؟

در خصوص نحوه اختصاص دادن پاره سهم و امور تجزیه سهام ابهاماتی وجود دارد. بعضا در اساسنامه های نمونه ثبت شرکت ایجاد پاره سهم ممنوع اعلام شده است و در بعضی دیگر نیز در اساسنامه قید شده که در صورت ایجاد شدن پاره سهم، یک نفر به نمایندگی از تمامی صاحبان پاره سهم برای حضور یافتن در جلسات مجامع عمومی معرفی می شود.

از جمله مسائل و مشکلاتی که دارندگان پاره سهم با آن مواجه هستند این است که، نحوه رای گیری و میزان مشارکت مالک پاره سهم به درستی مشخص نشده است. به فرض مثال اگر یک سهم به چندین پاره تجزیه شده باشد و در هنگام رای گیری نظر همگی همسو نباشد، محاسبه آرا کار مشکلی به نظر می رسد.

 

گاهی در شرکت ها پاره سهم به شکل قهری ایجاد می شود. به این صورت که در اساسنامه ذکر می شود که اگر مالک هر سهم فوت شود، سهام وی بین باقی سهامداران شرکت به صورت کاملا مساوی قسمت می شود.

پاره سهم ممکن است در هنگام افزایش یا کاهش سرمایه شرکت نیز ایجاد شود. در صورت کاهش سهام ، لیستی از سهامداران شرکت با در نظر گرفتن پاره سهم تعیین می شود. همچنین در شرایط افزایش سرمایه نیز با توجه به مقدار حق تقدم امکان ایجاد پاره سهم وجود دارد. در بازار بورس اوراق بهادار نیز گاهی مسئله تجزیه شدن سهام و موضوع سهام جایزه ، در هنگام بررسی فرآیندها رواج پیدا کرده است.

ماده 32 لایحه اصلاحی قانون تجارت به تجزیه سهام این چنین اشاره کرده است: مبلغ اسمی سهام و همینطور قطعات سهم در صورت تجزیه شدن می بایست متساوی باشد. ولی لازم به ذکر است که در پیش نویس لوایح قانون تجارت قید شده : مبلغ اسمی سهم می بایست مساوی باشد و صادر کردن پاره سهم جایز نمی باشد. در شرایطی که در اثر افزایش و کاهش سرمایه و یا انتقال قهری و یا دیگر دلایل، سهام تجزیه شود، پاره سهم به ترتیبی که اساسنامه مشخص می کند مابین سهامداران شرکت تقسیم می شود.

با توجه به مطالب گفته شد این چنین نتیجه گیری می شود که : تجزیه سهام و ایجاد پاره سهم اگر به شکل قهری و یا در صورت اجرای احکام دادگاه به وجود بیاید، مورد پذیرش می باشد و باقی موارد نیز با تامل تصمیم گیری می شود.

  • 2 نفر نظر داده اند
avatar
محل نظر و سوالات شما...
کاراکتر مجاز است
صبر کنید ... 00:00.
  • نظر شما بعد از تایید منتشر می شود
    avatar
    حامد · 3 سال قبل
    احسنتم مفید بود
    • نظر شما بعد از تایید منتشر می شود
      avatar
      موسسه تکسفیر · 1 سال قبل
      خوشحالیم که استفاده کردید