ثبت شرکت بسته بندی گیاهان دارویی

از زمان مصریان باستان استفاده از ریشه گیاهان جهت درمان استفاده می شد و امروزه با دستیابی به علم گیاه شناسی و پی بردن به کاربرد وسیع گیاهان دارویی بسیاری از ما جهت پیشگیری و درمان از گیاهان دارویی به جای داروهای شیمیایی به دلیل تاثیر در روند بهبود و نداشتن عوارض به دلیل طبیعی بودن آن مورد استفاده قرار می دهیم. این گیاهان مانند زیره ،آویشن ، اسطوخدوس،بابونه،خاکشیر،زیره،گل گاوزبان و ...... که به 1300 گونه میرسد که 450 گونه آن در ردیف گیاهان دارویی قرار می گیرد.

به استناد ماده ۱۶ قانون تشكيل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي مصوب سال ۱۳۶۴ و همچنين قسمت ۱۳ ماده ۱ قانون مربوط به تشكيلات و وظايف وزارت متبوع و تبصره ۳ ماده ۱۳ وتبصره ۶ ماده ۱۴ از فصل چهارم قانون مربوط به مقررات امور پزشكي و دارويي مصوب سال ۱۳۳۴ و اصلاحيه سالهاي ۱۳۶۷ و ۱۳۷۴ مقررات و ضوابط بسته بندي، اخذ مجوز توليد فرآورده هاي ابلاغ مي گردد.

بنابراین قبل از تاسیس شرکت باید اقدام به دریافت اخذ مجوز گیاهان دارویی نمائید.

 

متقاضي يا متقاضيان تأسيس واحدهاي توليد داروهاي گياهي و بسته بندي گياهان دارويي بايد داراي شرايط زير باشند:

  • دارا بودن موافقت اصولي و يا پروانه تأسيس از وزارت صنايع
  • نداشتن سوء پيشينه كيفري
  • معرفي داروساز مسئول فني واجد شرايط در هنگام بهره برداري

 

گیاهان دارویی و بسته بندی آنها


گیاهان دارویی، منابعی باارزش و طبیعی برای درمان و پیشگیری از بیماری‌ها به شمار می‌آیند. از قدیمی‌ترین تمدن‌ها چون مصریان باستان تا امروز، استفاده از گیاهان دارویی جزء روش‌های درمانی انسان‌ها بوده است. با پیشرفت‌های جدید در علم گیاه‌شناسی و پژوهش‌های دارویی، شناخت ما نسبت به خواص گیاهان دارویی به شدت افزایش یافته و استفاده از آن‌ها به عنوان جایگزینی برای داروهای شیمیایی رایج، مورد توجه قرار گرفته است.

گیاهان دارویی بسیار متنوعی وجود دارند، که هر کدام دارای خواص درمانی خاص خود هستند. این گیاهان شامل نهایتاً ۱۳۰۰ گونه مختلف می‌شوند، و بیش از ۴۵۰ گونه از آن‌ها به عنوان گیاهان دارویی شناخته می‌شوند. استفاده از گیاهان دارویی برخلاف داروهای شیمیایی، به دلیل طبیعی بودن و نداشتن عوارض جانبی بسیاری از ما جذب شده است.

در ایران، تنظیمات و مقرراتی وجود دارد که باید برآورده شوند تا امکان تأسیس واحدهای تولید گیاهان دارویی و بسته‌بندی گیاهان دارویی فراهم گردد. این شرایط شامل موارد زیر می‌شود:

✔عدم داشتن سوابق کیفری منفی.

 

✔دریافت مجوز تاسیس واحد از وزارت صنایع یا وزارت بهداشت.

 

✔معرفی یک داروساز مجرب و دارای مهارت‌های لازم به عنوان مسئول فنی.

 

✔ارائه مدارک مربوط به اخذ مجوز تولید و بسته‌بندی محصولات گیاهی.

 

✔ارائه اطلاعات دقیق در مورد فرآیند تولید، نحوه جمع‌آوری گیاهان، تکنیک‌های خشک‌کردن و دیگر جزئیات فنی.

 

✔ارائه نمونه‌های گیاهی به منظور بررسی توسط کارشناسان.

 

✔رعایت استانداردهای بهداشتی در تولید و بسته‌بندی.

 

✔تعیین تاریخ تولید و اطلاعات مربوط به مصرف محصول.

 

✔رعایت مشخصات بسته‌بندی از جمله تاریخ انقضاء، وزن، کاربرد درمانی و سایر جزئیات.

حتما بخوانید: اقدامات پس از ثبت شرکت

 

مدارک لازم جهت اخذ مجوز شرکت بسته بندی گياهان دارويي

مدارک لازم جهت اخذ مجوز شرکت بسته بندی گياهان دارويي

  1. پروانه تاسيس واحد بسته بندي
  2. قسمت استفاده شده از گياه (برگ، ريشه، ريزوم و …) ذکر شود
  3. روش جمع آوري ،خشك كردن ، زمان و مكان جمع آوري ذکر شود
  4. عين جنس و گونه گياه و ارسال نمونه هرباريومي جهت بررسي توسط كارشناسان
  5. روش آلودگي زدايي ذکر شود
  6. تاریخ تولید و چگونگی مصرف قید شود
  7. رعایت مشخصات بسته بندی(نحوه مصرف،تاریخ انقضاء،تاریخ تولید،وزن،كاربرد درماني و ......)
  • در واحد توليدي كارشناسان و بازرسان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي بر کلیه مراحل ایجاد آن واحد نظارت کامل خواهند داشت و مسئولان اين واحدها موظفند اطلاعات لازم را در اختیار مسئولین قرار دادده و همکاری لازم را با آنها داشته باشند .
  • متقاضي يا متقاضيان تأسيس واحدهاي مذكور بايد امكانات كافي براي ايجاد كارگاه و يا كارخانه مورد نظر را داشته باشند و مدارك لازم را در اين زمينه ارائه نمايند
  • طبق مقررات بايد به تائيد كميسيون قانوني تشخيص موضوع ماده ۲۰ قانون مربوط به مقررات امور پزشكي و دارويي و مواد خوردني و آشاميدني باید صلاحیت متقاضی یا متقاضیان تاسیس واحد های فوق را بدهند.
  • پس از ايجاد ساختمانها،تأسيسات و نصب ماشين آلات و تجهيزات و اخذ پروانه بهره برداري از وزارت صنايع، كارشناسان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي از واحد توليدي بازديد بعمل خواهند آورد. در صورت كامل بودن واحد توليدي پروانه تأسيس طبق قانون مربوط به مقررات امور پزشكي و دارويي و مواد خوردني و آشاميدني به نام متقاضياني كه صلاحيت آنا به تاييد كميسيون قانوني تشخيص رسيده است صادر خواهد شد.
  • اداره كل نظارت بر امور دارو و مواد مخدر موظف به ابلاغ مقررات و ضوابط اخذ مجوز بسته بندي و توليد فرآورده هاي گياهي و آيين نامه اي مربوط به افراد ذينفع مي باشد و پيگيري و نظارت بر اجراي اين قوانين را نيز بر عهده خواهد داشت.

قوانین و ضوابط توليد داروهاي گياهي

قوانین و ضوابط توليد داروهاي گياهي

طبق آیین نامه صدور پروانه تاسیس واحدهای تولید گیاهان دارویی ،بسته بندی گیاهان دارویی، تولید عصاره ها و اسانس گیاهی،متقاضی یا متقاضیان تاسیس واحدهای تولید گیاهی،بسته بندی گیاهان دارویی و تولید عصاره ها و اسانس گیاهی می باید دارای شرایط زیر باشند:

  1. دارا بودن موافقت اصولی و یا پروانه تاسیس از وزارت صنایع
  2. نداشتن سوء پیشینه کیفری
  3. معرفی مسئول فنی واجد شرایط در هنگام بهره برداری ( جهت تولید داروهای گیاهی و بسته بندی گیاهان دارویی دکتر داروساز و جهت واحدهای تولید عصاره ها و اسانس های گیاهی دکتر داروساز و یا شیمیست .)

جهت اطلاع از فرآیند کاری و ثبتی ثبت شرکت گیاهان دارویی می توانید با کارشناسان مجرب موسسه حقوقی ثبتی تکسفیر تماس حاصل نموده و از فرآیند خدمات ثبتی و حقوقی و همچنین مشاوره رایگان بهرمند گردید.

 

جمع‌بندی:

در این متن، مفهوم استفاده از گیاهان دارویی از دوران باستان تا امروز برای درمان و بهبود بیماری‌ها و مشکلات جسمی و روانی مورد بررسی قرار می‌گیرد. این گیاهان به عنوان یک راه طبیعی و با تاثیر درمانی مورد استفاده انسان‌ها قرار گرفته‌اند. متن به برخی از گیاهان دارویی معروف اشاره می‌کند، از جمله زیره، آویشن، اسطوخدوس، بابونه، خاکشیر، زیره، گل گاوزبان و سایر انواع گیاهان دارویی.

همچنین، مقررات و ضوابط مرتبط با تولید و بسته‌بندی محصولات گیاهی به صورت خلاصه مورد بررسی قرار می‌گیرد. این مقررات شامل اخذ مجوزهای لازم از وزارت صنایع و وزارت بهداشت، عدم داشتن سوابق کیفری منفی، تعیین مسئول فنی مجرب، ارائه اطلاعات دقیق در مورد فرآیند تولید و بسته‌بندی، رعایت استانداردهای بهداشتی و مشخصات بسته‌بندی محصولات می‌شود.

 

سوالات متداول

چه گیاهان دارویی معروفی وجود دارند که به درمان بیماری‌ها کمک می‌کنند؟

بسیاری از گیاهان دارویی وجود دارند که به درمان بیماری‌ها کمک می‌کنند. به عنوان مثال، زیره، آویشن، اسطوخدوس، بابونه، خاکشیر، زیره، گل گاوزبان و بسیاری دیگر از انواع گیاهان دارویی شناخته شده‌اند که در درمان مشکلات مختلف به کار می‌روند.

 

چه مقررات و مشخصاتی باید برای تولید و بسته‌بندی محصولات گیاهی رعایت شود؟

برای تولید و بسته‌بندی محصولات گیاهی باید مقررات و ضوابط مشخصی رعایت شود، از جمله اخذ مجوزهای لازم از وزارت صنایع و وزارت بهداشت، عدم داشتن سوابق کیفری منفی، تعیین مسئول فنی مجرب، ارائه اطلاعات دقیق در مورد فرآیند تولید و بسته‌بندی، رعایت استانداردهای بهداشتی و مشخصات بسته‌بندی محصولات.

 

چگونه می‌توان اخذ مجوز تاسیس واحد تولید گیاهان دارویی و بسته‌بندی گیاهان دارویی را آغاز کرد؟

برای اخذ مجوز تاسیس واحد تولید گیاهان دارویی و بسته‌بندی گیاهان دارویی، باید ابتدا موافقت اصولی و یا پروانه تاسیس از وزارت صنایع را دریافت کرده و سپس مقررات و ضوابط مرتبط با این حوزه را رعایت کرد. برای اطلاعات دقیق‌تر، باید با مراجع مربوطه تماس بگیرید.

  • نظرات بازدید کنندگان
avatar
محل نظر و سوالات شما...
کاراکتر مجاز است
صبر کنید ... 00:00.