ثبت شرکت سهامی خاص

 ثبت شرکت سهامی خاص یکی از مهم ترین اقدامات برای hdk شرکت ها می باشد، ثبت شرکت و دریافت تمامی امتیازات بعد از آن می تواند راه رسیدن به اهدافتان را تسریع ببخشد و علاوه بر تمامی مزایایی که به همراه دارد می تواند در رونق کسب و کار شما تاثیر به سزایی بگذارد.

قابل توجه است که روند ثبت برای انواع مجموعه ها متفاوت خواهد بود.  شرکت های سهامی خاص مجموعه هایی هستند که تمام سرمایه آنها توسط موسسین تامین می شود. مراحل انجام فرآیند ثبت شرکت سهامی خاص و قوانین آن به طور جامع در این مقاله بررسی شده است؛ همچنین شما می توانید از طریق تماس با موسسه حقوقی تکسفیر، سوالات خود را در خصوص نحوه ثبت شرکت ها، با کارشناسان ما مطرح کنید.

 

شرکت سهامی خاص چیست؟

شرکت سهامی خاص چیست

شرکت های سهامی دو نوع هستند :

  1. شرکت های سهامی عام که قسمتی از سرمایه آن، از طریق فروش سهام به مردم تامین میشود.
  2. شرکت های سهامی خاص که تمام سرمایه آن توسط موسسین شرکت تامین میشود.

🔍 نوعی از شرکت که تمام سرمایه آن توسط اعضای آن که اصطلاحا سهامداران نامیده می شوند تشکیل می شود؛ به دلیل اینکه تاسیس شرکت های سهامی عام دارای مراحلی طولانی و زمانبر است، قانون اصلاحی تجارت، برای کسب  و کارها و شرکت هایی که دارای شرکای کمتری هستند یک نمونه شرکت سهامی  قرار داده است که نام آن شرکت سهامی خاص است. در شرکت های سهامی همانطور که از نامش پیدا است، سرمایه اولیه شرکت از طریق مقداری سهام بدست می آید و افرادی که در شرکت نقش دارند با توجه به مقدار سهمی که پرداخت کرده اند مسئولیت دارند.

در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران با توجه به ماده 2 قانون اسلامی، شرکت های سهامی، شرکت بازرگانی و تجاری نیز محسوب می شوند؛ حتی اگر کار و خدمات آن جزو امور بازرگانی و تجاری نباشد؛ به همین علت اینگونه شرکت ها از همان ابتدا که تشکیل می شوند جزو شرکت های تجاری و بازرگانی محسوب میشوند.

 مورد مهم دیگر در مورد شرکت های سهامی این است که تعداد شرکای آن باید حداقل 3 نفر باشد. در ادامه این مقاله  شرکت سهامی خاص، قوانین، شرایط، مزایا، معایب و…. را بررسی می کنیم. در واقع شرکتی عنوان سهامی خاص را به دنبال دارد که سرمایه ی آن از طریق موسسان آن تامین می گردد و کلیه سرمایه آن به سهام تبدیل می شود.

به طور کلی شرکت سهامی خاص شرکتی است که تمام سرمایه آن در موقع تأسیس منحصراً به وسیله مؤسسین تأمین می شود. شرکت سهامی خاص یک شرکت بازرگانی محسوب می شود که می تواند امور بازرگانی را هم انجام ندهد. در شرکت با سهامی خاص یک انجمن همگانی وجود ندارد و تعداد شرکا کمتراز شرکتی با سهامی عام است. معمولا در این شرکت ها صدور اعلامیه، پذیره نویسی امکان ندارد و درهمان ابتدای کار و شروع کار رسمی شرکت لازم است ۳۵% از سرمایه موجود در شرکت در یک حساب مخصوص و جداگانه سپرده و ذخیره شود.

خصوصیات شرکت سهامی خاص

تمامی شرکت های سهامی خاص از چند مورد ویژگی مشترک پیروی می کنند و رعایت آنها در هنگام ثبت حائز اهمیت می باشد. در جدول زیر این خصوصیات به طور خلاصه آورده شده است:

 

☑️

 سرمایه اولیه شرکت در ابتدای تاسیس شرکت با سهامی خاص، باید بیشتر از 1 میلیون ریال باشد.

☑️

 تعداد سهامداران اصلی شرکت نباید کمتر از 3 نفر باشد + 2 بازرس

☑️

 در مورد شرکت با سهامی خاص شما نمیتوانید اوراق قرضه انتشار کنید.

☑️

 میزان سهام شرکت با سهامی خاص نمیتواند در بازار بورس اوراق بهادار معامله شود و هر گونه نقل و انتقال سهام های شرکت، حتما باید مورد توافق مدیران شرکت یا مجمع عمومی صاحبان سهام شرکت قرار گرفته باشد و همانگونه که در بالا عنوان کردیم این شرکت حق صدور اوراق قرضه را ندارد.

☑️

 در اینگونه شرکت ها با سهامی خاص مقدار کار و مسئولیت هر کدام از صاحبان سهام شرکت به میزان مبلغ سهامی آنان است و طبق ماده 4 قانون اساسی  تمام سرمایه اولیه یک شرکت باید توسط موسسین آن شرکت سهامی تامین شود .

☑️

 درج عنوان "سهامی خاص" پیش و یا پس از از نام شرکت ضروری می باشد.

☑️

 وجود روابط فامیلی بین بازرسان و سهامداران شرکت های سهامی خاص مجاز نمی باشد.

 

 

قطعا هر شرکتی از مزایا و معایب خاص خود برخوردار است؛ حال میخواهیم به تعدادی از حسن و عیب های شرکت های سهامی خاص پردازیم :

 

مزایای ثبت شرکت سهامی خاص 

🔸 جمع کردن سرمایه های کم و کوچک

یکی از خوبی های این شرکت، این است که می توانید با جمع آوری مقدار کمی سرمایه؛ کسب و کار کوچکی را راه اندازی کنید و به فعالیت های بازرگانی بپردازید.

🔸 آسان شدن نقل و انتقال سهام ها

 چون میزان سرمایه سهامداران در شرکت های سهامی خاص مقدار کوچک و کمتری است؛ به همین دلیل انتقال این سهام ها راحت تر انجام میشود.

🔸 انتخاب هیئت مدیره در شرکت های سهامی خاص

بر طبق ماده 170 قانون تجارت و بازرگانی ایران، شرکت سهامی خاص باید دارای یک هیئت مدیره باشد که از سهامداران شرکت تشکیل شده اند.

🔸 مسئولیت های عادلانه

مسئولیت ها در این نوع شرکت ها عادلانه است زیرا هر سهامدار تنها به مقدار سهم خود در شرکت مسئولیت در قبال زیان ها را دارد.

🔸 انتخاب هیئت مدیره توسط سهامداران

در شرکت سهامی خاص این سهامداران شرکت هستند که اعضای هیئت مدیره ها را انتخاب میکنند.

🔸 تقسیم سرمایه ها به سهام

در شرکت های از نوع سهامی خاص تقسیم سرمایه ها به سهام است که از مزایای این امر این است که هر فرد به میزان توانایی مالی خود سهام خریداری میکند. به این ترتیب سرمایه­ های کوچک روی هم قرار میگیرند و زمینه ساز راه اندازی امور تجاری میشوند.

 

معایب ثبت شرکت سهامی خاص 

🔸 ایجاد قوانین بیشتر در شرکت های سهامی خاص

ایجاد مقررات در شرکت های سهامی خاص، مهم تر و ضروری تر از بقیه شرکت ها است. زیرا اینگونه شرکت ها به قوانینی برای نحوه تقسیم کردن سود و زیان، اموال و دارایی های شرکت، نوع نگهداری دفتر های مالی، نحوه ایجاد مجمع های عمومی، نحوه ایجاد گزارش های مالی از جمله سود و زیان و…نیاز دارد. ایجاد این قوانین در اینگونه شرکت ها سخت و پیچیده تر از شرکتهای مالی و تضامنی است.

🔸 ایجاد مالیات بر درآمد در شرکت های سهامی خاص

 بر اساس قانون اعمال و کنترل های قانونی بر مالیات های مستقیم، در ابتدا باید 10% از درآمد شرکت، مشمول مالیات شده و محاسبه و پرداخت شود.

 

مدارک لازم برای ثبت شرکت سهامی خاص

مدارک ثبت شرکت سهامی خاص

برای تاسیس شرکت های سهامی خاص باید مدارک زیادی را ارائه دهید، از جمله :

 

☑️

کامل کردن دو نسخه اساسنامه شرکت که به امضای سهامداران رسیده باشد.

☑️

کامل کردن دو عدد نسخه اظهارنامه شرکت سهامی خاص  که شامل موارد زیر می باشد:

  • تعهدات سهام شرکت
  •  گواهینامه بانکی تاییدیه قسمت نقدی که کمتر از 35% نباشد

☑️

ارائه دو عدد نسخه صورتجلسه مجمع عمومی موسسین

☑️

تعیین مدیران و بازرسان قبول شده از سوی هیئت مدیره و ارائه کپی شناسنامه آنها

☑️

رونوشت مدرک کارت ملی افراد عضو در هیئت مدیره و سرمایه گذاران 

☑️

اگر عضوی از هیئت مدیره یا سهامداران، شخص حقوقی بود؛ کپی آخرین روزنامه رسمی و نامه معرفی نماینده و کپی شناسنامه و کارت ملی آنها

☑️

در صورت داشتن سرمایه گذار خارجی، برای افرادی که پاسپورت دارند؛ رونوشت آن و در غیر این صورت تاییدیه ثبت شرکت مورد نیاز می باشد.

☑️

ارائه گواهی عدم سوء پیشینه کیفری همه اعضا هیئت مدیره ، مدیران، سهامداران و…

 توجه! پس از سال 1399 روند استعلام سوء پیشینه به صورت آنلاین بوده و نیازی به ارائه گواهی فیزیکی نمی باشد.

☑️

تهیه متن اقرارنامه در صورتجلسه که طبق آن کلیه اعضای شرکت مشمول ممنوعیت های قوانین کشوری نیستند.

☑️

ارائه اقرارنامه ناظر یا ناظران در متن صورتجلسه مشتمل بر تایید عدم وجود هیچ  نسب فامیلی بین آنها و مدیران و صاحب نظران شرکت

☑️

 در دست داشتن اصل مدرک یا رونوشت برابر با اصل مدرک وکالت نامه

☑️

ارائه مدرک اصلی و رونوشت برابر با اصل اختیار نامه موقت

☑️

ارائه گواهی بانکی مبنی بر پرداخت حداقل 35% سرمایه اولیه شرکت

 

 

❕ توجه ❕

داشتن کد ثنا برای تمامی اعضا الزامی می باشد.

 

قوانین ثبت شرکت سهامی خاص

در مورد قوانین ثبت شرکت سهامی خاص باید بگوییم که بیشتر، همان خصوصیاتی است که پیشتر عنوان شد؛ از قوانین مهمی که حتما باید در ثبت شرکت با سهامی خاص رعایت شود مانند:

✔️ میزان حداقل سرمایه برای ثبت شرکت با سهامی خاص 1میلیون ریال است.

✔️ برای ثبت شرکت سهامی خاص باید حداقل 35 درصد از سرمایه اولیه را در یک حساب مجزا سپرده شود .

✔️ تعداد مدیران یک شرکت سهامی خاص حداقل باید 3 نفر باشد .

✔️ تعداد حداقل سهامداران در یک شرکت سهامی خاص هم باید 3 نفر باشد .

 

حوزه فعالیت شرکت سهامی خاص

فعالیت شرکت سهامی خاص در زمینه های تجاری و بازرگانی است و  در هر صنف کاری و در هر شهری میتواند به ثبت برسد.

 

برای اطلاع از مراحل ثبت شرکت تضامنی، با ما در تکسفیر همراه باشید.

 

 

مراحل ثبت شرکت سهامی خاص

✔️ اولین مرحله عقد قرارداد است؛ باید قرارداد ثبت شرکت با سهامی خاص ایجاد شود و شما می توانید قرارداد شرکت خود را هم به صورت حضوری و هم به صورت تلفنی و حتی از طریق سایت ها و آنلاین انجام دهید.(باید در سامانه الکترونیکی اداره ثبت شرکت­ها ثبت نام کنید.)

✔️ در دومین مرحله باید تمام مدارک را کامل کنید زیرا در صورتی که تمام مدارکتان را در اسرع وقت به دست کارشناسان مربوط برسانید، روند کارهای اداری ثبت شرکت سریعتر انجام می شود.

✔️ هزینه های مربوط به انتشار آگهی ثبت شرکت سهامی خاص را در روزنامه رسمی کشور پرداخت می شود.

✔️ در این مرحله باید نام های پیشنهادی خود را به اداره بفرستید و اگر نام شما تکراری نباشد، مورد تایید قرار میگیرد. شرایط انتخاب نام شامل موارد زیر می باشد:

🔸 نام انتخابی باید ریشه فارسی داشته باشد.

🔸 اصلا نباید تکراری باشد؛ یعنی قبلا توسط شرکت دیگری ثبت نشده باشد.

🔸 نام شرکت شما شما باید دارای معنی و مفهوم مناسبی باشد.

🔸 با فرهنگ کشور ما هم خوانی داشته باشد.

✔️ مسئول بررسی و تایید نام شرکت، تمام شرایطی که در بالا ذکر شد را برای نام شرکت بررسی می کند و اگر مشکلی نداشته باشد؛ نام را  در برگه اظهارنامه درج می کند و برای موافقت پیش مسئولین اداره مربوطه می فرستد. بعد از تایید موافقت آنها، نام تایید شده ثبت دفتر میشود.

✔️ در این مرحله که به امضای اوراق معروف است؛ تقاضا نامه ها و وکالت نامه توسط کارفرما تایید و امضا میشود.

✔️ در این مرحله مدارک مورد نیاز توسط کارشناس به اداره مربوطه ارسال می شود و طبق آن تدارک پرونده تشکیل شده و در دبیرخانه ثبت می شود.

✔️ در این مرحله که کارشناسی نام دارد؛ کارشناس مربوطه اداره ثبت با در اختیار داشتن مدارک، پرونده را شناسایی کرده و اعلام نظر خود را میفرستد؛ همچنین اگر پرونده ایرادی داشته باشد پرونده از سوی کارشناس رفع نقص میشود.

✔️ در این مرحله که به عنوان تحویل اسناد مدارک از آن یاد میشود؛ بعد از تمام کردن بقیه مراحل، شرکت نامبرده ثبت میشود و مدارک به فرد متقاضی ارجاع داده میشود.

اسناد مربوطه شامل این موارد هستند:

  • تقاضانامه
  • شرکت نامه
  • اساسنامه
  • صورتجلسه هیئت مدیره
  • آگهی تاسیس

 

نکات ثبت شرکت سهامی خاص

نکات ثبت شرکت سهامی خاص

در شرکت های از نوع سهامی خاص سرمایه به سهام تقسیم میشود. هر شریک در برابر بدهی ها و سود ها با توجه به مبلغ اسمی آنهاست.

برای ثبت شرکت سهامی خاص باید تعداد شرکا را حداقل ۲نفر در نظر بگیرید که عنوان هیئت مدیره را داشته باشند و یک عضو را سهامدار قرار دهید و همچنین ۲نفر را به عنوان بازرس در نظر بگیرید دقت داشته باشید که بازرسین را از بین اعضای خانواده ها و دارای یک فامیلی یکسان انتخاب نکنید.

در شرکت سهامی خاص باید کلیه ی اعضای هیئت مدیره حداقل یک سهم در شرکت داشته باشند.

سرمایه ای که باید برای شرکت سهامی خاص در نظر بگیرید حداقل صد هزار تومان است که ۳۵درصد از این سهم را پرداخت کنید و به حساب شرکت واریز نمایید البته پس از مدتی میتوانید این مبلغ را برداشت کنید.

در یک شرکت سهامی خاص، تعداد مدیران حداقل باید چند نفر باشد و تعداد سهامداران شرکت هم باید حداقل ۳ نفر باشد.

 

برای اطلاع از چگونگی خرید و فروش شرکت ثبت شده، کلیک کنید.

 

در شرکتهای سهامی خاص اوراق قرضه قابل انتشار نیست.

استفاده از وجوه تایید شده به نام شرکت سهامی در صورت تاسیس امکان ندارد؛ مگر اینکه پس از ثبت شدن شرکت یا وقتی که گواهینامه عدم ثبت شرکت از طرف مرجع معتبر صادر شود؛ می توانند سهام خودشان را برای فروش در بورس یا پذیره نویسی بانکها معرفی کند یا به انتشار آگهی و اطلاعیه در انواع تبلیغات برای فروش سهام شان بپردازند. مگر اینکه از مقررات آن در شرکت سهامی عام به نحوی که در لایحه اصلاح قانون بازرگانی مقرر شده؛ تبعیت کند.

سهام این گونه شرکت‌ها فقط توسط موسسین یا شرکت تامین می‌شود و موسسین شرکت نسبت به کلیه قوانین و اقدامات تاسیس و ثبت رساندن شرکت و کارهای اداری دیگر مسئول هستند.

هر کس موظف است برای ثبت سند شرکت، به نسبت صدور سهامش تلاش کند و به مجازات محکوم شود.

در شرکت های سهامی خاص؛ مسئولیت هر یک از صاحبان سهام، محدود به مبلغ اسمی سهامشان می‌باشد و همان‌قدر که سهام و سرمایه در شرکت داشته باشند به همان میزان مسئولیت خواهد داشت.

 

اساسنامه در شرکت های سهامی خاص چگونه است؟

 برای اینکه بتوانید یک اساسنامه شرکت با سهامی خاص را تهیه کنید و تمام مواردی که باید در آن رعایت شود را بدانید باید به ماده 8 قانون تجارت و بازرگانی مراجعه کنید که شامل قوانین زیر است:

 

☑️

 در اساسنامه شرکت، باید حتما اسم شرکت و نوع فعالیت تجاری آن به صورت کاملا واضح و مشخص به همراه آدرس شرکت اصلی و کد پستی و شعبه های دیگر شرکت درج شود.

☑️

 میزان مبلغی که بابت سرمایه شرکت استفاده میشود؛ چه به صورت نقدی و چه به صورت غیر نقدی باشد و تعهد های سهام و مبلغ اسمی شرکت باید تعیین و مشخص باشد.

☑️

 شرایط و ضوابط افزایش یا کاهش سرمایه در اساسنامه به طور کامل شرح داده شود.

☑️

 تمام شرایط انتقال سهام های نام دار و تبدیل سهام به بی نام، حتما باید در اساسنامه نوشته شود.

☑️

 انواع مقرراتی که باعث تشکیل مجامع عمومی شرکت سهامی میشود؛ حتما با تمام جزئیات در اساسنامه شرکت قید شود.

☑️

 تمامی مشخصات کامل، آدرس مدیران، نحوه انتخاب جانشین مدیران، حدود اختیاراتشان و…با ذکر جزییات دقیق ثبت می گردد.

☑️

 تمام اطلاعات مربوط به بازرسان شرکت مثل مدت زمان ماموریت، نحوه انتخاب، نحوه گزینش آنها و… به صورت واضح و شفاف نوشته شود.

☑️

 حتما مدت زمان فعالیت شرکت سهامی خاص مشخص باشد.

☑️

 حتما باید نحوه انحلال شرکت و شرایط چگونگی انحلال آن به طور کاملا واضح در اساسنامه قید شود.

 

شرایط ثبت شرکت سهامی خاص چیست؟

 شرکت های با سهامی خاص، شرایط  مخصوص خود را  دارند که در مورد سطوح مختلف آن اطلاعاتی در اختیارتان قرار میدهیم.

شرایط هیئت مدیره در شرکت سهامی خاص

🔍 در مراحل اولیه تاسیس هر شرکت، تعدادی از افراد که باهم هدف مشترکی دارند با ایجاد یک مجمع عمومی معمولی به انتخاب نماینده مورد نظر می پردازند و در هر نوع جلسه ای که به شرکت و اهداف آن ربط داشته باشد، شرکت میکنند. نمایندگانی که در جلسات مجمع عادی توسط هیئت مدیره انتخاب می شوند به طور دائم نیستند و برای دو سال انتخاب میشوند. در این مدت زمان باید تمام کارهای شرکت اعم از اداری و غیر اداری را انجام دهند و همچنین عزل کردن مدیران و نمایندگان وظیفه هیئت مدیره است. معمولا تعداد اعضای هیئت مدیره در اکثر شرکت ها 5 نفر است؛ برای اینکه شخصی بتواند عضو هیئت مدیره شود باید شرایط زیر را داشته باشد:

✔️ اهلیت داشته باشد.

✔️ جزو سهامداران شرکت سهامی باشد.

✔️ جزو کسانی که قانون برایشان محدودیت و ممنوعیت تعیین کرده است نباشند.

 

شرایط مدیرعامل در شرکت سهامی خاص

🔍 برای اینکه بتوانید مدیر عامل یک شرکت با سهامی خاص شوید؛ باید شرایط خاصی که برای این منظور در نظر گرفته شده را داشته باشید. در ادامه این شرایط را عنوان می کنیم. در این نوع از شرکت، ریاست از طریق هیئت مدیره انتخاب می شود و این فرد به وسیله امتیازاتی که به وی تعلق میگیرد به عنوان نماینده شرکت به حساب می آید و حق امضا به وی تعلق میگیرد. مدیرعامل حتما باید یک شخص حقیقی باشد و نمی توان یک شخص حقوقی را به عنوان مدیر عامل یک شرکت منصوب کرد. اعضای هیئت مدیره باید با مدیر عامل قرارداد منعقد کنند و بعد از آن باید مشخصات کامل و حدود اختیارات مدیرعامل را به سازمانهای ثبت کشور اعلام کنند تا در روزنامه رسمی کشور آگهی شود.

 

شرایط ثبت شرکت سهامی شرکت خاص 

 

در ادامه به بررسی عواملی که زمینه ساز این میشود که یک شخص  مدیرعامل یک شرکت سهامی خاص شود می پردازیم:

✔️ اشخاصی که قبلاً ورشکست شده باشند نمیتوانند مدیر عامل شوند.

✔️ اشخاصی که جرم و جنایت خاصی مرتکب شده باشند و در حال گذراندن دوره محکومیت جرم خود باشند.

✔️ اشخاصی که در شرکت های دیگری به عنوان مدیر عامل کار می کنند، نمی توانند در یک شرکت دیگر به عنوان مدیرعامل استخدام شود

📌 نکات مهم در مورد مدیرعامل شرکت سهامی خاص

 در ادامه به نکاتی در مورد مدیر عامل می پردازیم:

  • اگر مدیرعامل یک شرکت سهامی بخواهد عضو هیئت مدیره باشد، باید حداقل دارای یک سهم از سهام شرکت باشد؛ در غیر این صورت میتواند خارج از جمع سهامداران انتخاب و معرفی شود.
  • اگر که مدیرعامل از بین سهامداران یا اعضای هیئت مدیره باشد، میزان سهام؛ تعیین کننده مدت مدیرعامل بودن فرد یا مدت عضویت در هیات مدیره نخواهد بود.
  • مدیر عامل می تواند با موافقت کردن سه چهارم اعضای هیئت مدیره، همزمان به عنوان رئیس هیئت مدیره انتخاب شود.
  • مدیرعامل نماینده شرکت است ولی حدود اختیارات و وظایفش را هیئت مدیره تعیین می کند.

اختیارات مدیر عامل در شرکت سهامی خاص

 از حدود اختیارات و وظایف که یک مدیرعامل در شرکت سهامی خاص می تواند داشته باشد، موارد زیر حائز اهمیت می باشد:

🔸 مواظبت از اسناد و دارایی های شرکت

🔸 مشارکت داشتن در تنظیم دفاتر قانونی و یا نظارت در آنها

🔸 ثبت و مواظبت از اموال و دارایی های شرکت از جمله اسناد و مدارک مربوطه

🔸 آماده کردن حساب ها و رسیدگی و نظارت بر آنها

🔸 تهیه و آماده کردن وسایل لازم و امکانات مورد نیاز برای انجام کارهای عادی شرکت

🔸 تنظیم کردن ترازنامه و حساب سود و زیان و ارایه آن به هیئت مدیره

🔸 انجام کارهایی از جمله استخدام کارمندان برای انجام کارهای شرکت

🔸 نظارت و مراقبت بر نحوهکار کارمندان

🔸 در صورت لزوم، تشویق و مواخذه کارمندان

🔸 اخراج کارمند طبق مقررات و ضوابط استخدامی شرکت

🔸 نظارت و بازرسی در کارها و هزینه های انجام شده در شرکت

🔸 انجام دادن کارهای بازرگانی و خرید و فروش شرکت در صورت شکایت

🔸 طرح دعوا به شرکت و دفاع از شرکت به وسیله مدیر عامل یا وکیل شرکت

🔸 نظارت بر درست بودن عقد قرارداد های شرکت با دیگر افراد

🔸 نظارت بر تصمیم گیری هیئت مدیره

🔸 نظارت کردن بر اجراي درست مقررات قانونی و آیین نامه شرکت سهامی

🔸 نظارت بر اجرای درست و کامل تصمیمات هیئت مدیره

نحوه انتخاب بازرسان شرکت های سهامی خاص

بر اساس ماده ۱۴۴ قانون مجمع عمومی، باید حداقل یک بازرس برای شرکت با سهامی خاص انتخاب شود. حداقل دوره انتخاب شدن بازرس نیز 1 سال است و برای تمدید دوره نیز طبق قانون مانعی وجود ندارد.

طبق قانون تجارت در ایران، انتخاب کردن چند بازرس مجاز است و در این صورت اگر هر کدام از این بازرسان بتوانند به صورت مستقل و مجزا به تحقیق و بررسی  بپردازند؛ باز هم طبق تبصره ۱۵۰ ماده قانون بازرسان می توانند اگر قادر باشند مشترکا یک گزارش رسمی را  تهیه کنند و به مجموعه ارائه بدهند.

شرایط بازرس شرکت سهامی خاص

برای انتخاب بازرس در شرکت سهامی، قانون تجارت شرایط خاصی را قرار داده است که عنوان می کنیم؛ طبق این شرایط که توسط قانون مطرح شده، تنها اشخاصی که طبق نظام نامه بازرسی رسمی کشور شناخته می شوند و در بر دارنده شرایط خاص باشند؛ حق کارگزاری مقام بازرس قانونی شرکت سهامی خاص را خواهند داشت.

 📌 بر اساس نظام نامه اجرایی و تبصره ماده 144 قانون اساسی شرایط انتخاب بازرس را اینگونه شرح میدهد:

✔️ بازرس باید سوء پیشینه نداشته باشد.

✔️ از اعضای مجلس و شورای اسلامی نباشد.

✔️ شهرت داشته باشد.

✔️ بازرس باید حداقل در یکی از رشته های متناسب با وظایف و مسئولیت های خود که مورد تشخیص کمیسیون ویژه باشد، دارای مدرک لیسانس باشد.

✔️ باید حداقل ۵ سال تجربه متناسب با وظایف و مسئولیت های خود را با توجه به تشخیص کمیسیون داشته باشد.

✔️ نباید در موسسه های دولتی و شهرداری ها و مراکزی که به دولت مربوط هستند، شاغل باشد.

🚫 موارد ممنوعیت افراد برای انتصاب بازرس شرکت با سهامی خاص

📌 طبق قانون ماده 147، افرادی که شرایط زیر را دارند؛ نمی توانند بازرس شرکت سهامی شوند از جمله :

✔️ در صورتی که جزو اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت باشد.

✔️ جزو قوم و خویش و نزدیکان اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل باشد. (منظور از قوم و خویشان درجه یک تا درجه سوم است ) 

✔️ در صورتی که خودش یا همسرش از اعضای هیئت مدیره باشد و از مدیرعامل حقوق دریافت کنند.

✔️ کسانی که ورشکست شده اند.

✔️ کسانی که جرم های اجتماعی مرتکب شدند از جمله خیانت در امانت، کلاهبرداری، سرقت، اختلاس، تصرف غیرقانونی اموال عمومی و…

 

برای اطلاع از نحوه ثبت شرکت در سامانه ثبت شرکتها، کلیک کنید.

 

 

تعیین اعضای شرکت سهامی خاص

برای ثبت شرکت سهامی خاص وجود حداقل 5 نفر الزامی می باشد. که از این 5 نفر می بایست 3 نفر را جهت اعضای هیئت مدیره و دو نفر دیگر را به عنوان بازرسین اصلی و علی البدل انتخاب نمود و همچنین یک نفر به عنوان منشی جلسه معین کرد.

ذکر این نکته ضروری می باشد که از نظر قانون اعضای هیئت مدیره و بازرسان نباید نسبت خانوادگی با یکدیگر داشته باشند به عبارت دیگر بهتراست نام خانوادگی بازرسین با اعضای هیئت مدیره نیز متفاوت باشد.

📋 تعیین میزان سرمایه شرکت و مشخص نمودن میزان سهم الشرکه اعضا

پس از انتخاب اعضای هیئت مدیره باید میزان سرمایه اصلی شرکت و همچنین میزان سهم الشرکه اعضاء را نیز با نسبت دقیق معین نمود. سهام شرکت در شرکت های سهامی خاص به سهام با نام عادی تقسیم می گردد که باید میزان سهم هریک از اعضاء به صورت دقیق معین گردد.

🔑 ذکر این نکته ضروری است که سهامدار می تواند خارج از اعضای هیئت مدیره باشد. نکته دیگر این است که برای ثبت شرکت سهامی خاص سپرده گذاری حداقل 35 درصد سرمایه شرکت در بانک به نام شرکت ضروری می باشد.

📋 مشخص نمودن موضوع نامه شرکت

نکته دیگر در ثبت شرکت  سهامی خاص مشخص نمودن موضوع نامه شرکت می باشد که می تواند اعم از خدماتی ، فنی مهندسی، تاسیساتی، بهداشتی، فرهنگی و بسیاری دیگر از موضوعات مختلف که بر اساس موضوع فعالیت در نظرگرفته شده برای شرکتتان است می باشد. در صورتی که موضوع نامه نیاز به مجوز داشته باشد گرفتن نامه مجوز به همراه شماره از ارگان مربوطه ضروری می باشد. برای مثال برای شرکت سهامی خاص با موضوع حمل و نقل ، گرفتن مجوز از ارگان حمل و نقل درون شهری برون شهری نیاز است.

تعیین نام برای شرکت

  • نام انتخابی باید دارای سه سیلاب باشد .
  • هر سیلاب از نام شرکت به طور مستقل دارای معنای می باشد که این موضوع در لغت نامه به طور مستند وجود دارد .
  • نام شرکت باید دارای ریشه فارسی باشد و عدد نباشد .
  • نامی شبیه به آن نام نباید قبلا به ثبت رسیده باشد .
  • باید بر اساس شئونات اسلامی باشد .

🔍 برای ثبت شرکت سهامی خاص باید حداقل 5 نام سه سیلابی با توجه به موضوع شرکت خود انتخاب نمایید و به عنوان نام های پیشنهادی خود برای شرکت به اداره ثبت اعلام نمایید که با کارشناسی این اسامی توسط اداره مربوطه و همچنین استعلام از فرهنگستان با تایید نام یکی از نام های پیشنهادی شما موافقت می گردد.

پس از جمع آوری اطلاعات بالا متقاضی ثبت شرکت که معمولا بالاترین مقام اجرایی شرکت یا همان مدیرعامل مجموعه می باشد باید با مراجعه به اداره ثبت شرکت ها به نشانی  irsherkat.ssaa.ir نسبت به تکمیل اطلاعات شرکمجموعه خود در این سامانه اقدام نماید.

 

📌 آگهی دعوت شرکت های سهامی خاص باید دارای چه ویژگی هایی باشد ؟

  • در آگهی دعوت شرکت های سهامی خاص باید مشخصات کلی مربوط به آگهی دعوت مجامع عمومی ذکر شود .
  • آگهی دعوت باید دارای نام کامل شرکت باشد و شماره ثبت شرکت در آن قید شده باشد .
  • دستور جلسه باید به صورت مصرح در آن ذکر شده باشد .
  • نوع مجمع عمومی مورد نظر باید در آگهی ذکر شود .
  • تاریخ و ساعت تشکیل جلسه مربوطه از جمله نکات دیگری است که باید ذکر گردد .
  • محل تشکیل جلسه از جمله موارد دیگری است که باید در آگهی دعوت قید شود .
  • آگهی دعوت مربوط به شرکت های سهامی خاص باید دارای یک دعوت کننده مشخص باشد .
  • آگهی دعوت باید به صورت رسمی در روزنامه کثیرالانتشار چاپ شود .

 

تغییر سرمایه شرکت چگونه انجام میشود؟

برای ثبت تغییرات شرکت در بخش سرمایه ، به دو صورت این امکان را دارید تا سرمایه ی شرکت سهامی خاص را تغییر دهید و افزایش دهید.

☑️ صدور سهام جدید

☑️ بالا بردن مبلغ اسمی سهام

هنگامی میتوانید اقدام به افزایش سهام خود کنید که تمامی سهامداران حاضر در مجمع عمومی فوق العاده رضایت خود را مبنی بر افزایش سهام و سرمایه شرکت اعلام نمایند.در واقع برای افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص مجمع عمومی فوق العاده صلاحیت این نوع تصمیم گیری را برای اعضای هیئت رئیسه دارا می باشد تا اقدام به افزایش سهام کند. همان طور که میدانیم برای افزایش سهام شرکت باید مجمع عمومی فوق العاده تشکیل دهیم و هیات مدیره برای افزایش سرمایه شرکت تصمیم گیری میکند.

در شرکت از نوع سهامی خاص باید افزایش سهام توسط صاحبان سهام صورت گرفته و این کار را با صدور سهم های جدید در اداره ثبت شرکت ها ثبت گردیده و پس از صدور آگهی تغیرات افزایش سرمایه شرکت در روزنامه کثیرالانتشاری مربوط به آن شرکت انتشار می یابد .البته لازم به ذکر است که صدور سهام جدید یکی از طرق افزایش سهام می باشد.

 

 

تغییرات شرکت‌ها برای توسعه فعالیت‌هایشان در بازار رقابتی، نیازمند منابع مالی جدید است. روش‌های مختلفی برای تأمین منابع مالی وجود دارد که افزایش سرمایه یکی از اقداماتی است که به این منظورانجام می‌شود. افزایش سرمایه در شرکت‌های سهامی خاص، با صدور سهام جدید یا بالا بردن مبلغ اسمی سهام موجود انجام می‌شود.

 

 

تفاوت شرکت سهامی خاص با شرکت مسئولیت محدود

 تفاوت شرکت سهامی خاص با شرکت مسئولیت محدود

 

بسیاری از افراد شرکت سهامی خاص را با مسئولیت محدود به اشتباه می گیرند ، در ابتدا ساختار این شرکتها را بررسی میکنیم:

✔️ سهام شرکت های سهامی عام قابلیت این را دارد که در بازار سرمایه برای جذب نقدینگی در پروژه های توسعه فعالیت کند اما شرکت های سهامی خاص با توجه به محدودیت هایی که دارند امکان جذب سرمایه را ندارند.

✔️ مالکیت شرکتهای سهامی عام را به آسانی می توان تغییر داد اما در شرکت های سهامی خاص نمیتوان به آسانی چنین مالکیتی را تغییر داد و حتما باید انتقال مالکیت با توافق مدیران انجام شود.

✔️ تعداد شریک های شرکت سهامی عام حداقل باید به میزان 5 نفر باشد اما تعداد شریکان شرکت سهامی خاص می تواند حداقل 3 نفر باشد.

🔍 شرکت سهامی خاص چه فرقی با شرکت با مسئولیت محدود دارد؟

🔸 حال می خواهیم با انواع تفاوت شرکتهای سهامی خاص و شرکتهای با مسئولیت محدود آشنا شویم:

🔸 در یک شرکت با مسئولیت محدود، تعداد شرکا می تواند حداقل دو نفر باشد اما در شرکت سهامی خاص تعداد شرکا حداقل باید سه نفر باشد

🔸 در یک شرکت با مسئولیت محدود، سرمایه اولیه در اساسنامه قید میشود و نیاز به افتتاح حساب،  واریز وجه و… نیست؛ اما در شرکت سهامی خاص، سهامداران مکلف هستند که حداقل ۳۵ درصد سرمایه اولیه را به حسابی که به نام شرکت است بریزند و ۶۵ درصد باقیمانده سرمایه در تعهد و ضمانت سهامداران است.

🔸 در شرکت های سهامی خاص، انتخاب بازرس از واجبات است اما در شرکت با مسئولیت محدود اینطور نیست و این امر کاملا اختیاری است.

🔸 میزان فعالیت مدیر در شرکت ها با  مسئولیت های محدود، محدودیت ندارد اما در شرکت های سهامی خاص میزان مدت ماندن مدیران حداکثر تا دو سال است.

🔸 مدیران در شرکت مسئولیت محدود را میتوان از بین شرکتها یا خارج از محدوده مدیران انتخاب کرد اما در شرکت های سهامی خاص، مدیران شرکت ها حتما باید از بین سهامداران انتخاب شوند و بعد از انتخاب؛ مقداری از سهام شرکت را خریده و به شرکت دهند.

🔸 شرایط تشکیل مجمع عمومی در شرکت با مسئولیت محدود سخت تر از یک شرکت با سهامی خاص است.

🔸 واگذاری و انتقال سهام در شرکت با مسئولیت محدود با توافق 3 نفر از 4 نفر از شرکا و ثبت در دفترخانه انجام میشود اما این کار در شرکت سهامی خاص به صورت یک نقل و انتقال عادی و روزمره اتفاق می افتد.

🔸 در شرکت های سهامی خاص، حق رای به تعداد سهام و در شرکت مسئولیت محدود نسبت به سرمایه خواهد بود.

🔸 مقدار سرمایه در شرکت با مسئولیت محدود به سهام محدود نمی شود و شریکان فقط به اندازه میزان سرمایه خود مسئولیت دارند.

مدت زمات ثبت شرکت سهامی خاص

یکی از مهمترین نکات در مورد ثبت و تاسیس شرکت، مدت زمان است و همانطور که در بالا عنوان شد ثبت شرکت طبق قانون تجارت و بازرگانی در اداره ثبت شرکتها انجام میشود. مدت زمان ثبت یک شرکت سهامی خاص، بین 30 تا 40 روز کاری طول میکشد. اگر بخواهید خودتان کارهای ثبت شرکت را انجام دهید ممکن است کمی طولانی شود؛ اما اگر به یک شرکت مطمئن محول شود ممکن  است که زمان کمتری را شامل شود.

 📌 پس از ثبت شرکت سهامی خاص چه اقداماتی انجام می شود؟

 از جمله اقداماتی که پس از ثبت شرکت سهامی خاص باید انجام شود عبارتند از :

✔️ انجام دادن کار های امور مالیاتی و تشکیل پرونده دارایی های شرکت

✔️ گرفتن کد اقتصادی برای شرکت

✔️ گرفتن پلمپ دفاتر تجاری

✔️ طبق قانون اسلامی؛ تمامی افراد و شرکت ها موظف هستند که مالیات های تعیین شده را پرداخت کنند و اگر پرداخت نکنند از مزایا و معافیت های قانونی خود محروم می شوند و این امر مشمول جریمه مالیاتی نیز خواهد شد . از آنجایی که همه شرکت ها  در اداره ثبت شرکت به ثبت رسیده اند، باید مالیات پرداخت کنند و بعد از ثبت شرکت نسبت به حوزه مالیاتی خود اقدام کنند تا مشمول جرایم مالیاتی نشوند.

✔️ هر شرکت بعد از تاسیس، دو ماه فرصت دارد که در منطقه خودش تشکیل پرونده دهند و مدارک خود را به اداره دارایی تحویل دهند و نسبت به پرداخت مالیات اقدام نمایند. در صورت پرداخت نکردن جریمه دوبرابر میشود.

هزینه ثبت شرکت سهامی خاص

 

هزینه ثبت شرکت سهامی خاص

 

 

معمولاً وقتی به موسسات ثبتی مراجعه می کنید، هزینه ثبت شرکت سهامی خاص را بیشتر از یک شرکت با مسئولیت محدود عنوان می کنند؛ زیرا تعداد شرکا و سرمایه اولیه شرکت سهامی حداقل 5 نفر عنوان شده است.

اما در یک شرکت با مسئولیت محدود، تعداد شرکا محدود به دو نفر می باشد. می توان گفت هزینه ثبت شرکت سهامی خاص مبلغی بیشتر از صد  هزار تومان میشود، در ادامه به بررسی ریز مبالغ مورد استفاده برای ثبت شرکت با سهامی خاص می پردازیم:

🔸 هزینه مربوط به انتخاب نام شرکت که بیشتر از 4 هزار تومان است.

🔸 هزینه خرید لوازم اداری از جمله پوشه، پاکت، پست و…که جمعا بیشتر از 35 هزار تومان میشود.

🔸 هزینه حق الثبت که بیشتر از 300 هزار تومان خواهد شد.

🔸 هزینه مربوط به به حق وکالت به وکیل که از 300 هزار تومان بیشتر است.

🔸 کارمزد شرکتی که  کارهای اداری ثبت شرکت تان را انجام میدهد که بیشتر از 800 هزار تومان خواهد شد.

🔸 به غیر از این هزینه ها، باید هزینه های دیگری از جمله هزینه چاپ آگهی در روزنامه های رسمی و کثیرالانتشار که بر مبنای کلمات و حروف استفاده شده تعیین می گردد را در نظر بگیرید.

اخبار پیرامون ثبت شرکتهای سهامی خاص

📌 «انتشار اولین اوراق بدهی یکی از شرکتهای سهامی خاص با استفاده از رتبه­ بندی اعتباری در بازار سرمایه»

📌 «ثبت نام شرکت سهامی خاص به پنجره واحد فیزیکی کسب و کار اضافه شد.»

به گزارش خبرگزاری فارس هیات مقررات زدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار مصوبه اضافه شدن ثبت نام شرکت سهامی خاص به پنجره واحد فیزیکی کسب و کار را جهت توسعه  پنجره واحد فیزیکی تصویب کرده است.

خلاصه مطلب

شرکت سهامی خاص چیست؟ برای ثبت شرکت به چه مدارکی احتیاج است؟ ما در این مطلب به طور کامل به مفهوم شرکت سهامی خاص و تمامی مراحل ثبت این نوع از شرکت ها، هزینه های لازم برای ثبت شرکت و ... پرداختیم. اگرچه در این مقاله به طور دقیق به قوانین موجود و نحوه انجام امور ثبت شرکت سهامی خاص اشاره شد اما کوچکترین بی دقتی به تبصره ها ممکن است موجب طولانی شدن روند اداری ثبت شرکت شما شود، شما می توانید از طریق تماس با مشاوران تکسفیر از جدید ترین قوانین وضع شده اطلاع یابید.

 

برای دانلود پی دی اف مطالب کامل این صفحه، کلیک کنید.

سوالات متداول

ثبت شرکت سهامی خاصی به چه مقدار زمان احتیاج دارد؟

برای کسانی که خودشان نسبت به ثبت شرکت اقدام کنند 90 الی 120 روز و همچنین تعداد بازگشت مدارک از  اداره و اصلاحات مورد نیاز حداقل 5 بار است. اما اگر امور ثبتی را به یک موسسه مجرب بسپارید طی 20 تا 30 روز انجام میشود.

میزان حداقل سرمایه برای شرکت سهامی خاص چقدر است؟

 حداقل سرمایه مورد نیاز برای شرکت سهامی خاص یک میلیون ریال است و باید گفت که از طریق بانک ها و موسسات میزان اعتبار زیادی به شرکت تعلق میگیرد.

آیا افراد زیر 18 سال هم می توانند سهامدار یک شرکت خاص شوند؟

اگر فرد عضو هیئت مدیره نباشد و فقط به عنوان سهامدار باشد، ممنوعیتی برای سهامدار بودن وی وجود ندارد.

 

 

 

  • نظرات بازدید کنندگان
avatar
محل نظر و سوالات شما...
کاراکتر مجاز است
صبر کنید ... 00:00.