انواع مجامع عمومی شرکت ها و وظایف هر یک از آنها

جلسات مجامع عمومی شرکت‌ها از گردهمایی صاحبان سهام و اعضای شرکت تشکیل می‌شوند. معمولاً در شرکت‌های سهامی عام و خاص، انواع مختلفی از این جلسات برگزار می‌شود که وظایف و اختیارات آن‌ها بسته به نوع مجمع عمومی متفاوت است. تطبیق با قوانین و مقررات مربوط به حضور افراد معین برای تشکیل این جلسات و جلب آراء جهت تصمیم‌گیری‌های مربوط به اصول اساسنامه، به عنوان مرحله‌ی حیاتی تشکیل مجمع عمومی شناخته می‌شود. در ادامه مطلب از موسسه حقوقی تکسفیر، انواع مختلف مجامع عمومی و وظایف آن‌ها به صورت جامع مورد بررسی قرار می‌گیرد.

مجامع عمومی شرکت چیست؟

شرکت‌های مختلف در قالب‌های مختلفی قابل ثبت هستند، از جمله شرکت تضامنی، شرکت مسئولیت محدود، و شرکت سهامی عام و خاص. در شرکت‌های سهامی، سرمایه شرکت اغلب به سهام تبدیل می‌شود. در شرکت‌های سهامی عام، سرمایه از طریق فروش سهام تامین می‌شود، در حالی که در شرکت‌های سهامی خاص، موسسین تمامی سرمایه را تامین می‌کنند.

مجمع عمومی، به عنوان یک ابزار تصمیم‌گیری مهم در شرکت‌های سهامی، نقش حیاتی دارد. این مجمع تشکیل شده از تمام صاحبان سهام است و در مورد مسائل کلان تصمیم‌گیری و رای‌گیری می‌کند. مقررات مربوط به این مجمع در اساسنامه باید به دقت مشخص شود.

مجامع عمومی شرکت‌ها توسط هیات رئیسه اداره می‌شوند که شامل یک رئیس، یک منشی و دو ناظر است. در بسیاری از موارد، رئیس مجمع عمومی با هیئت مدیره یکپارچه است، مگر در شرایط خاص.

برای تشکیل مجامع عمومی، سهامداران یا وکیلان آنها باید به تاریخ و محل اعلام شده در آگهی دعوت حاضر شوند. این مجامع در مورد انواع مختلف مجامع، حد نصاب تشکیل مجامع، وظایف اصلی هر مجمع و دیگر مسائل به طور دقیق بررسی می‌شوند.

در نهایت، برای ثبت شرکت در مناطق مختلف، از جمله مناطق آزاد و تبریز، همیشه مناسب است با متخصصان حقوقی در این حوزه همکاری کرده و به کمک آنها مراحل ثبت را به سرعت و با دقت پیش ببرید.

 مطلب مرتبط: دعوت نامه مجمع عمومی عادی و فوق العاده

انواع مجامع عمومی شرکت ها و وظایف هر یک از آنها

ارگان تصمیم گیرنده مجامع سهامداران هستند که از اجتماع صاحبان سهام تشکیل می شود،

انواع مجامع عمومی عبارتند از :

1-     مجمع عمومی موسس

مجمع عمومی موسس 4 وظیفه اصلی به عهده دارد.

  • رسیدگی به گزارش مؤسسین و تصویب آن و نیز احراز پذیره‌نویسی کلیه سهام شرکت و تادیه مبالغ لازم.
  • تصویب طرح اساسنامه شرکت و در صورت لزوم، اصلاح آن.
  • انتخاب اولین مدیران و بازرس یا بازرسان شرکت
  • تعیین روزنامه کثیرالانتشاری که هرگونه دعوت و اطلاعیه بعدی برای سهامداران تا تشکیل اولین مجمع عمومی عادی در آن منتشر خواهد شد.

2-     مجمع عمومی عادی

جمع عمومی عادی ناظر به جریان و فعالیت یک ساله شرکت بوده و دارای وظایف زیر است:

  • انتخاب هیئت مدیره – هیئت مدیره شرکت از طرف این مجمع انتخاب می شود اغلب هیئت مدیره برای مدتی بیش از یک سال ( مدت دو سال ) تعیین می شوند. هر موقع که مدت خدمت آنها به سر رسید مجمع عمومی ، هیئت مدیره جدیدی انتخاب خواهد نمود . انتخاب هیئت مدیره یکی از اقدامات مهم مجمع عمومی است زیرا هیئت مدیره در حقیقت نماینده دارندگان سهام برای اداره امور شرکت اند و عملیات آنها در نفع و ضرر شرکت خیلی تأثیر دارد .
  • انتخاب بازرسان شرکت – بازرس یا بازرسان به تعدادی که در اساسنامه معین شده اند باید از طرف مجمع عمومی انتخاب شوند . بدیهی است بازرس شرکت ناظر به عملیات هیئت مدیره بوده و وسیله اطلاع به صاحبان سهام خواهد بود.
  • تصویب ترازنامه – هر شرکت باید در انتهای سال بداند سود و زیان آن چقدر بوده ، و نفع یا ضرر آن چه مقدار است. به این جهت هیئت مدیره صورتی حاکی از مجموعه دارائی و مطالبات و دیون شرکت و صورت حساب دوره عملکرد سالیانه را تهیه می نماید . مجمع عمومی با ملاحظه و دقت در آن تصویب و اگر اشکالی داشته باشد توضیح و اصلاح آن را از هیئت مدیره می خواهد. مسلم است بدون قرائت گزارش بازرس یا بازرسان شرکت در مجمع عمومی اخذ تصمیم نسبت به ترازنامه و حساب سود و زیان سال مالی معتبر نخواهد بود.
  • تقسیم منافع – در منافع شرکت معمولاً برای این که تبعیضی قائل نشوند با نظر مجمع عمومی تقسیم می شود.
  • تصویب و یا رد پیشنهاداتی که از طرف هیئت مدیره و یا بازرسان و یا یکی از سهام داران می شود.
  • تعیین خط مشی شرکت و تصویب و یا اقدام به هر عملی که به صلاح شرکت است مشروط بر این که در صلاحیت مجمع عمومی فوق العاده نباشد.

 

3-     مجمع عمومی فوق العاده

         هرگاه مورد فوق العاده ای برای شرکت به وجود آید که استحضار و تصمیم صاحبان سهام لازم باشد ، و در واقع امری خارج از جریان عادی پیش آمد کند ، مثلاً شرکت بخواهد مدت خود را تمدید و یا سرمایه را زیاد کند و با تصمیم به انحلال خود بگیرد و یا اجازه صدور اوراق قرضه را بدهد ، مجمع عمومی فوق العاده تشکیل می شود.

علت این که این مجامع را فوق العاده نامیده اند اختیارات فوق العاده مجمع است .

تفاوت مجمع عمومی عادی و فوق العاده

تفاوت مجمع عمومی عادی و فوق العاده

فرق بین مجمع عمومی عادی را با فوق العاده از تصمیمات آنها می توان پی برد . زیرا مجمع عمومی عادی اموری را که هر شرکت عادتاً در جریان خود قرار دارد رسیدگی می نماید ، و بنا به مقتضیات و فوق العاده پیش آمده است. به موجب ماده 84 اصلاحی در مجمع عمومی فوق العاده باید دارندگان بیش از نصف سهام که حق رأی دارند حاضر باشند .

و تصمیمات مجمع عمومی فوق العاده در هر حال با اکثریت دو ثلث آراء عده حاضرین معتبر خواهد بود . و هرگاه در اولین دعوت حد نصاب مذکور حاصل نشود مجمع برای بار دوم و با حضور بیش از یک سوم سهامی که حق رأی دارند رسمیت یافته و اتخاذ تصمیم خواهد نمود ، مشروط به این که در دعوت دوم نتیجه جلسه اول قید شود .مسلم است تصمیمات در جلسه دوم هم مانند جلسه اول با اکثریت دو ثلث آراء حاضرین خواهد بود.


تصمیم‌هایی که ممکن است در مجمع عمومی فوق‌العاده گرفته شود، شامل دادن اختیار نسبت به افراد خاص، ایجاد سهم‌های ممتاز، و هرگونه تغییر در اساسنامه برای ایجاد روابط بین شرکاست. بنابراین، مجمع عمومی فوق‌العاده حق دارد:

  1. مدت شرکت را تمدید یا کاهش دهد.
  2. نام و مرکز شرکت را تغییر دهد.
  3. سرمایه شرکت را افزایش یا کاهش دهد.
  4. سهام ممتاز ایجاد کند.
  5. موضوع شرکت را تغییر دهد.
  6. در عده مدیران، مدت خدمت آنها، و بازرسان تغییراتی اعمال کند.



همچنین می‌تواند مقررات مربوط به دعوت مجمع عمومی را تغییر دهد و اجازه صدور اوراق قرضه را بدهد. همچنین، می‌تواند شرکت را قبل از امضاء منحل کند و در تمام موارد اساسنامه تغییرات ایجاد کند، با این شرط که مغایر با قوانین نباشد.

تشکیل مجمع عمومی فوق‌العاده عمدتاً از احتیاج‌های شرکت ناشی می‌شود و دعوت آن از طریق مدیران شرکت به صاحبان سهام ارائه می‌شود. دستور جلسه در آگهی، در روزنامه منتشر شده که آگهی‌های شرکت در آن درج می‌شود، قید می‌شود.

در مجمع عمومی فوق‌العاده، حضور دارندگان بیش از نصف سهام با حق رأی ضروری است. اگر در جلسه اول حد نصاب برآورده نشود، دعوت برای بار دوم انجام می‌شود و با حضور بیش از یک سوم سهام با حق رأی، تصمیمات اتخاذ می‌شود.

در نهایت، با تمام این توضیحات، تعهدات صاحبان سهام با هیچ اکثریتی قابل افزودن نیستند؛ زیرا تراضی اشخاص بر علیه دیگران مؤثر نخواهد بود. برای اتخاذ تصمیمات بزرگ، توافق تمام دارندگان سهام لازم است.

اگر برای شروع فعالیت های خود و تجارت خود عجله دارید و نمیخواهید زمان برای انجام مراحل ثبت برند خود بگذارید و در زمان صرفه جویی کنید و مراحل اداری ثبت برند را که دشواری خوص خود را داراست انجام ندهید میتوانید برای خرید برند خود اقدام کنید

و افرادی نیز که مراحل ثبت برند را قبلا برای حوزه ای خاص انجام داده اند و دیگر قصد فعالیت در این حوزه را ندارند میتوانند مراحل فروش برند خود را طی کنند و فروش برند آماده و خرید برند آماده از موسسه حقوقی تکسفیر مشاوره بخواهند

شرکت ثبتی حقوقی تکسفیر مشاور شما در  کلیه امور ثبت شرکت ،ثبت برند ،جوازتاسیس ،رتبه بندی،پروانه بهره برداری

  • نظرات بازدید کنندگان
avatar
محل نظر و سوالات شما...
کاراکتر مجاز است
صبر کنید ... 00:00.