تعریف سهام بی نام در شرکت

مطابق با ماده 24 لایحه قانونی اصلاح قانون تجارت , هر سهم عبارت است از بخشی از سرمایه شرکت های سهامی که منافع صاحبین سهام و تعهدات آنها و میزان مشارکتشان را در شرکت های سهامی مشخص می کند . هر برگه سهم یک سند قابل معامله می باشد که ممکن است به صورت سهام با نام و یا بی نام باشد .

نحوه تشخیص سهام با نام از سهام بی نام :

چنانچه بر روی یک برگه سهم , مشخصات کامل مربوط به صاحب سهم درج شده باشد در این صورت سهام مورد نظر یک سهام با نام است , ولی اگر روی سهم مورد نظر به میزان ارزش آن اشاره شده باشد , سهام مورد نظر یک سهام بی نام تلقی می شود .

سهام بی نام دارای ویژگی هایی است که در این قسمت این ویژگی ها را بررسی می کنیم .

ویژگی های سهام بی نام :

1-    سهام بی نام از نظر داشتن اعتبار با سهام با نام یکسان می باشد .

2-    این نوع از سهام در شرکت های سهامی عام برای جلب علاقه مندی افراد برای سرمایه گذاری در شرکت صادر می گردد .

3-    این نوع از سهام مانند پول قابلیت نقل و انتقال دارد که مطابق با ماده 39 لایحه قانونی اصلاح قانون تجارت ( هر سهم بی نام سندی در وجه حامل است و ملک دارند آن سهم شناخته می شود تا وقتی که خلاف آن ثابت شود . )

موارد ذکر شده در فوق مشخص کننده این می باشد که هر دو سهام با نام و بی نام از نظر ویژگی و خصوصیت یکسان هستند و تفاوتی نمی توان بین آنها قائل شد .

آیا این امکان وجود دارد که سهام با نام را به سهام بی نام تبدیل کرد و یا بر عکس ؟

گاهی اوقات یک شرکت بر طبق اساسنامه و یا بر طبق تصمیم مجمع عمومی , تصمیم می گیرد که سهام با نام را به سهام بی نام و یا بی نام را به با نام تبدیل کند . حال اگر شرکت مورد نظر قصد تبدیل سهام بی نام به سهام با نام را داشته باشد در این صورت باید طبق قوانین و مقررات مراتب مربوطه را سه نوبت در روزنامه کثیر الانتشاری که در اگهی های شرکت در آن درج می شود با فاصله 5 روز منتشر کند . پس از آن مهلتی برای تبدیل سهام به مالکین سهام داده میشود . لازم به ذکر است که مهلت ذکر شده نباید کمتر از شش ماه از تاریخ اولین اگهی باشد .

حال اگر شرکت قصد تبدیل سهام با نام به سهام بی نام را داشته باشد در این صورت مراتب مورد نظر فقط یک بار باید در روزنامه کثیر الانتشار که اگهی های مربوط به شرکت در آن درج می شود , منتشر گردد . برای تبدیل سهام با نام به بی نام مهلتی داده شده نباید کمتر از دو ماه باشد . پس از اینکه زمان انقضای مهلت مذکور رسید , برابر با تعداد سهامی که تبدیل نشده است , سهام بی نام صادر می گردد که این سهام در مرکز شرکت نگهداری می شود تا زمانی که دارندگان سهام با نام به شرکت مراجعه کردند , سهام با نام آنها دریافت می شود و باطل می گردد و پس از آن به آنها سهام بی نام داده می شود .

  • نظرات بازدید کنندگان
avatar
محل نظر و سوالات شما...
کاراکتر مجاز است
صبر کنید ... 00:00.