طرح توجیهی درجه بندی و بسته بندی میوه

اگر شما در زمینه تولید محصولات کشاورزی و باغداری فعالیت می کنید و قصد دارید به عنوان یک کارفرما، سرمایه گذار یا کارآفرین در زمینه ی درجه بندی و بسته بندی میوه فعالیت نمایید، قبل از آغاز فعالیت، با استفاده از طرح توجیهی درجه بندی و بسته بندی میوه امکان سنجی آن را مورد بررسی قرار دهید.

طرح توجیهی:

کارآفرینان به طور کلی افرادی ریسک پذیر هستند و از ایده های جدید استقبال می کنند ولی در اوضاع اقتصادی فعلی همه ی افراد از کارآفرینان گرفته تا سرمایه گذاران، باید با احتیاط قدم بردارند و حساب شده عمل کنند تا به موفقیت در کسب و کارشان دست یابند.

قبل از اینکه تولیدات یک محصول را آغاز نمایید، باید امکان سنجی و توجیه پذیری تولید محصول را مورد بررسی قرار دهید، گزارشی که جوانب مالی (سودآوری و هزینه ها)، فنی (ماشین آلات و تجهیزات)، بازار (عرضه، تقاضا، بازار هدف) را می سنجد، طرح توجیهی نامیده می شود.

طرح توجیهی درجه بندی و بسته بندی میوه:

خواص میوه:

مصرف روزانه میوه در تمام گروه های سنی توصیه می شود.

انواع میوه ها دارای خواص بی شماری هستند و علاوه بر تامین ویتامین های مورد نیاز بدن، موجب شادابی و لطافت پوست و مو، تناسب اندام و ... می شوند.

مصرف میوه ی تازه دارای خواص منحصر به فردی است که هیچ چیزی جایگزین آن نمی شود، اما در صورت عدم دسترسی به میوه تازه می توانید از فرآورده های دیگر آن همچون مربا، کمپوت، آبمیوه استفاده نمایید.

تولید میوه در ایران:

ایران به دلیل داشتن شرایط آب و هوایی مناسب (کشور چهار فصل) در زمینه ی تولید محصولات کشاورزی از شرایط مطلوبی برخوردار است و در تولید میوه مقام اول را در خاورمیانه کسب کرده است.

همچنین نام ایران در لیست ده کشور اول تولید کننده میوه جهان قرار گرفته است.

تنوع و فراوانی میوه در ایران بسیار زیاد می باشد.

از میوه های تولید شده در ایران می توانیم به گردوی ایرانی، انواع مرکبات، کیوی، خربزه، پرتقال، انگور، هندوانه و ... اشاره کنیم.

برخی از استان ها به دلیل آب و هوا و اقلیم خاصی که دارند در تولید یک میوه ی خاص در سراسر کشور سهم بیشتری دارند، به عنوان مثال مازندران 62 درصد از پرتقال کل کشور را تامین می کند.

اما چه موضوعی باعث شده کشوری که در زمینه ی تولید میوه دارای جایگاه خاصی در دنیا است، در برخی موارد اقدام به واردات میوه نماید؟

استفاده نکردن از تکنولوژی و پیش بردن امور کشاورزی و باغی با استفاده از روش های سنتی در روش برداشت محصول، انبارداری و در نتیجه توزیع موجب شده تا حدود 40 درصد از میوه های تولید شده در این فرآیند ضایع شوند.

بازار مصرف میوه:

مصرف میوه باید در برنامه ی غذایی همه ی انسان ها وجود داشته باشد.

حتی افرادی که امکان خام خوردن میوه را ندارند، می توانند مربا، کمپوت و آبمیوه را که جزو فرآورده های میوه هستند را مصرف نمایند.

از طرف دیگر به دلیل مشغله های روزمره، اکثریت افراد امکان تهیه ی روزانه ی میوه را ندارند.

این گونه افراد باید انواع میوه ها را به صورت بسته بندی شده و با ماندگاری بالا خریداری نمایند.

درجه بندی و بسته بندی میوه علاوه بر کاهش ضایعات میوه و امکان صادرات میوه، می تواند پاسخگوی نیاز مصرف کنندگان داخلی نیز باشد.

تجهیزات طرح درجه بندی و بسته بندی میوه:

حوضچه تخلیه و سیستم شستشوی میوه ها، میز سورتینگ (درجه بندی)، سیستم شستشوی ثانویه میوه ها، ضدعفونی کننده میوه ها، دستگاه پولیش و روغن زنی، تونل خشک کننده ی میوه ها، درجه بندی براساس وزن و بسته بندی، خط تولید کارتن، نوارهای انتقال، دستگاه لیبل زن و ...

میزان سرمایه جهت طرح درجه بندی و بسته بندی میوه:

میزان بودجه یک تا دو میلیارد

ظرفیت پیشنهادی تولید در طی یک سال 10 هزار تن

مساحت زمین برای اجرای طرح 5 هزار مترمربع

تعداد نیروی انسانی (نفرات مشغول به کار) سی و نه نفر

اجرای طرح درجه بندی و بسته بندی میوه در استان های مازندران، فارس و کرمان توصیه می شود.

آیا طرح درجه بندی و بسته بندی میوه در ایران توجیه پذیر است؟

به دلیل تولیدات فراوان میوه در ایران اگر به صورت اصولی اقدامات لازم جهت درجه بندی و بسته بندی میوه انجام شود موجب اشتغال زایی و درآمد زایی در ابعاد وسیعی می شود و مانع به هدر رفتن میوه و واردات میوه به داخل کشور می شود.

باغداران و فعالان حوزه ی کشاورزی با این طرح می توانند علاوه بر تامین میوه ی داخلی، جهت صادرات میوه به کشورهای دیگر اقدام نمایند.

  • نظرات بازدید کنندگان
avatar
محل نظر و سوالات شما...
کاراکتر مجاز است
صبر کنید ... 00:00.