طرح توجیهی تولید پودر میوه

یکی از فرصت ها ی خوب و پر سود سرمایه گذاری در زمینه ی صنایع غذایی و طرح توجیهی تولید پودر میوه می باشد که امروزه شاهد رشد این نوع سرمایه گذاری هستیم.با توجه به موضوع رشد چشم گیر جمعیت و کمبود مواد غذایی نگه داری کردن و حفظ محصولات غذایی مورد توجه قرار گرفته است.یکی از مسائلی که امروزه از اهمیت خاصی برخودار است این است که جلوی هدر رفتن مواد غذایی در تولید گرفته شود و علاوه بر آن جهت صادرات محصولی تولید شود که ماندگاری بالایی داشته باشد و بتواند بازارها را جذب نماید.

تولید آب میوه و همچنین کنسانتره از موارد مورد توجه در فرآوری میوه ها بحساب می آید ولی لازم است که ذکر کنیم بازار این دو نوع تولید دارای نوساناتی در داخل و خارج کشور می باشد و به دلیل ماندگاری کوتاه مدت آنها و زیاد بودن میزان ضایعاتشان برای تولیدکنندگان خسارات بالایی را به همراه دارند از این رو بیشتر تولید کنندگان به سمت تولید پودر میوه جذب شده اند که خسارات کمتری را وارد می دارد.

یکی از قدیمی ترین و همچنین بهترین راه ها برای حفظ نمودن مواد غذایی که امروزه نیز بسیار رایج است خشک کردن و سپس پودر کردن می باشد.این روش برای عمل آوردن محصول هزینه ی کمتری را به همراه دارد و بعد از اینکه محصول به عمل آمد برای حفظ کردن آن به تاسسیات سردخانه ای و برودتی و.... نیازی نمی باشد.پودر میوه را کمی توان به راحتی در انبار نگهداری نمود.با توجه به اینکه پودر کردن و خشک کردن میوه ها از حجم و وزن آنها می کاهد جهت حمل و نقل وترابری و نگهداری در انبار ها (فضای کمتری می گیرد) بسیار بصرفه است.یکی دیگر از مزایای پودر میوه این است که به دلیل کاهش یافتن رشد میکروبی و فعالیت های آبی ماندگاری بالاتری دارند.

 

اما این پودر های میوه ای یک مشکل نیز دارند و آن هم ترموپلاستیکی بودن یا همان خصلت جذب آب آنهاست که باعث می شود در مواجهه با آب کلوخه شوند و دچار چسبندگی گردند و از همین جهت باید دارای بسته بندی خوب و مناسب باشند تا بتوانند به راحتی جابجا شوند.برا ی بهبود دادن خاصیت انتقالی و سهولت در امر خشک کردن همچنین ذخيره سازی پودر یک سری افزوزنی به انها اضافه می کنند.

از این پودر های میوه ای که از میوه هایی چون : توت فرنگی، پرتغال ، هلو، موز ، لیمو و ... تهیه می شوند در صنایع غذایی استفاده های گوناگونی می شود مثلا در تولید مواد غذایی که در انها از رنگ و عطر و طعم میوه استفاده شده یا از آنها به عنوان پودرهای نوشیدنی استفده می شود.

ويژگي های محصول

از نظر خاصیت های غذایی باید بگوییم که این پودر های میوه ای کاملا شبیه به میوه هایی هستند که در تهیه ی پودر از آنها استفاده شده .لازم است که بدانید میوه های خشک شده دارای منابع غنی از ویتامین هایA، B6، B1،B3 ،B2 می باشند و در آنها پانتوتنيك اسيد و املاحی چون آهن ، سديم، پتاسیم ، کلسیم ، منیزیم ، مس ، فسفر ، منگنز وجود دارد. 100 گرم از هر نوع میوه ی خشک حدود 1 الی 5 گرم پروتیین و 250 کالری را به همراه دارد.

پودر های میوه ای مزایا و وژگی های را دارند که به آنها اشاره می کنیم :

• برای افرادی كه میخواهند رژيم غذايی مناسب و صحيح داشته باشند مناسب می باشند.

• باعث افزايش جریان خون رسانی به مغز میشود و جريان خون را بهبود می دهد.

• افرادی که بنا بر دلایل پزشکی نمیتوانند میوه ها و سبزیجات تازه را مصرف نمایند میتوانند از این محصولات استفاده ببرند.

• استفاده از این محصولات در تمام فصول ممکن می باشد .

ماندگاری بالایی دارند و بدون نگرانی از كاهش یافتن خواصشان یا فاسد شدنشان در طولانی مدت قابل استفاده اند.

شماره تعرفه گمركی

 كد تعرفه گمرکی محصولات طرح عبارت هستند از :

پرتقال خشك يا تازه : 08051000

موز خشك شده يا سبز تازه : 08030000

لیمو و لیمو ترش خشک شده یا تازه : 08055000

دیگر ميوه های خشك شده : 08134000

 

شرايط واردات

طبق اطلاعاتی که در كتاب مربوط به مقررات واردات و صادرات گمرك جمهوری اسلامی ايران موجود است حق ورود محصولات طرح بصورت زیر است:

کد تعرفه تعرفه ورودی
08051000 پرتقال خشك كرده يا تازه 10
08055000 لیمو و لیمو ترش خشک شده یا تازه 40
08030000 موز خشك شده يا سبز تازه 4
08134000 دیگر میوه های خشک 45

 

حقوق مربوط به سود بازرگانی و حقوق پایه تشکیل دهنده ی حقوق ورودی می بااشند.براساس بند دوم از قانون اصلاح مواد حقوق پايه از قانون برنامه ی سوم توسعه اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگي در جمهوری اسلامی ايران ، حقوق ماليات ، گمرك ، حق مربوط به ثبت سفارشات كالا ، هر نوع عوارض و دیگر مبالغی که از كالاهای وارداتی دريافت شده جمع شده است چیزی معادل با 4% از ارزش گمركی که برای كالا ها تعيين شده است مي شود.

  • نظرات بازدید کنندگان
avatar
محل نظر و سوالات شما...
کاراکتر مجاز است
صبر کنید ... 00:00.