طرح توجیهی تولید پودر ماهی

طرح توجیهی تولید پودر ماهی

امروزه شاهد روز افزون رشد صنعت تولید پودر ماهی هستیم و می بینیم که کار آفرینان و سرمایه گذاران بیشتری همه روزه وارد این عرصه می شوند اما لازم است که ذکر کنیم که بازار و شرایط آن مشکلاتی را بر سر راه این صنعت بویژه در زمینه ی فروش بوجود آورده است.پودر ماهی در صنعت طیور و دامی استفاده میگردد و پتانسیل سرمایه گذاری زیادی را در کشور دارد .بیشتر شرکت هایی که در زمینه ی تولید پودر ماهی فعالیت میکنند در شمال و جنوب کشور مشغول می باشند.یکی از عوامل مهمی که می تواند به رشد این نوع شرکت ها کمک کند توجه نمودن به بازارهای صادراتی است.

میزان امکانات و سرمایه گزاری

باید بگوییم که برای شروع و ورود به این عرصه لازم است که سرمایه ای بین 4 تا 5 میلیارد تومان داشته باشید.البته این میزان که ذکر شد به غیر از مبلغ لازم برای خرید زمین است.

نکته ی مهم این است که سرمایه ی در حال گردش در این نوع کار بالا می باشد از این رو سرمایه گزار باید حتما مبلغی بین 600 تا 800 میلیون را در نظر بگیرد تا با آن مواد اولیه و دستمزد کارکنان را پرداخت نماید.بقیه ی سرمایه نیز جهت تکمیل نمودن عملیات ساختمانی و راه اندازی نمودن خط تولید و همچنین تجهیز کردن کارخانه مصرف می شود.

خط تولید در این کارخانه شامل دستگاه های TVN گیری و هچنین رطوبت و چربی گیری و دستگاه های آسیاب و کیسه پر کنی و دیگ های پخت می باشد.قیمت حدودی دیگ های پخت در بازار 150 تا 200 میلیون می باشد .از مهمترین قسمت های کار دستگاه های چربی گیری می باشند که از ژاپن و انگلستان خریداری میشوند و حدودا قیمتی برابر با دو میلیارد دارند.

برای محاسبه ی میزان ازت آزادی که در هر میلی گرم از پودر ماهی قرار دارد را بتوان محاسبه کرد به دستگاه TVN گیری نیاز است.قیمت این دستگاه 200 الی 300 میلیون تومان قیمت دارد.برای اینکه کارخانه را به دستگاه رطوبت گیر تجهیز کنید نیاز دارید تا بین 100 الی 150 میلیون هزینه کنید .

سپس به یک سیستم خط خشک کن نیاز دارید که مبلغ حدود 100 میلیون هزینه اش است و20 میلیون هم باید برای آسیاب و بین 30 الی 40 میلیون نیز برای کیسه پر کن باید هزینه نمایید . همانطور که میبینید و محاسبه میکنید با همچین حجم از سرمایه گذاری بین 5 تا 6 تن می توانید روزانه تولید داشته باشید.و برای این سطح از کارخانه به زمینی به وسعت دو الی سه هزارمتر نیاز خواهید داشت که در آن یک سوله ی هزار متری را به خط تولید اختصاص دهید.

برای ااخذ مجوز باید نزد وزارت صنایع بروید .لازم است که ذکر کنیم اخذ مجوز وزارت بهداشت و مجوز های زیست محیطی و دامپزشکی لازم و ضروری است.همچنین نیاز به مجوز برای احداث است که این کار 2 الی 3 ماه زمان می برد .پس از اینکه خط تولید تکمیل شد باید مجوز های مربوط به بهره برداری را اخذ نمایید .

فرآیند تولید و سود

تولید کنندگان بیشتر بر روی استان های جنوبی تمرکز دارند و از میان استان های شمالی نیز استان گیلان از مهمترین تولید کنندگان به حساب می آید.این پودر ماهی از

از فرآوری ماهی ها همچنین از صید کردن تا پختن و چربی گیری و پروتیین گیری و همچنین رطوبت گیری و بسته بندی پودر ماهی تولید می شود و این محصول در مکمل های غذایی آبزیان و طیور و صنایع دام استفاده می شود.

در تولید این محصول بیشتر از ماهیان موجود در اقیانوس و ماهیان غیر خوراکی مثل مار ماهی و کپور و کوسه ماهی و شیر ماهی و تلفاتی که استخر های پرورش ماهی میدهند و همچنین ضایعات کنسرو سازی استفاده می گردد.

موادی که برای تولید پودر ماهی استغاده شده اند میزان کیفیت محصول را تعیین میکنند.برای مثال ماهی کیلکا پروتیین بالایی دارد از این رو محصول با کیفیت تر و از نظر قیمت گرانتری را ارائه می دهد.

پودر ماهی چون دارای پروتیین عبوری می باشد برای استفاده ی دام های شیری و سنگین بسیار کاربرد دارد و جزء عنصر ها اصلی رژیم غذایشان است.از این محصول برای خوراک مرغ تخم گذار و گوشتی نیز استفاده می شود.از رژیم های اصلی میگو و ماهی های پرورشی جهت تولید آبزیان نیز می باشد. این طح چیزی حدود 20 الی 30 درصد سود ده است و این رقم با توجه به شرایط تولیدی بسیار قابل توجه است.

تهدیدات و فرصت های بازار

در بخش تولید و بازار از مهمترین عوامل کیفیت محصول می باشد از این رو سرمایه داران همچین کارخانجاتی باید بیشترین تلاش را جهت بهبود کیفیت محصولشان بکنند.از عوامل تهدید کننده برای این کار می توان به کالاهای تقلبی و همچنین برند های مشابه اشاره نمود .ما به سرمایه گزاران این کار توصیه داریم تا با داشتن سرمایه ی کافی وارد این عرصه شوند چون همانطور که گفتیم سرمایه ی در گردش در این نوع شرکت مبلغ بالایی است.

  • نظرات بازدید کنندگان
avatar
محل نظر و سوالات شما...
کاراکتر مجاز است
صبر کنید ... 00:00.