طرح توجیهی تولید شیره انگور به روش صنعتی

ما امروز قصد داریم شما دوستان عزیز را با طرح توجیهی تولید شیره انگور به روش صنعتی آشنا کنیم، با ما همراه باشید تا ابتدا توضیحات مختصری در مورد طرح توجیهی به شما ارائه دهیم و در ادامه طرح توجیهی تولید شیره انگور به روش صنعتی را از ابعاد مختلف توجیه پذیری مالی، مسائل فنی و مطالعه بازار بررسی نماییم.

طرح توجیهی چیست و چرا باید طرح توجیهی ارائه دهیم؟

اگر شما هم به عنوان یک کارآفرین، تولید کننده یا ایده پرداز، ایده ی تولید یک محصول جدید را در ذهنتان می پرورانید و قصد تولید آن را دارید. قبل از اینکه شروع به تولید محصولتان کنید و در این دنیای پیشرفته از طریق آزمون و خطا پیش بروید و پس از صرف زمان و انرژی و هزینه های بسیار به این نتیجه برسید که مسیری که رفته اید اشتباه بوده است.

دست نگه دارید، در ابتدا توجیه پذیری تولید محصول یا ایده ی خود را ثابت کنید سپس وارد عمل شده و تولیدات آن را با خیال راحت آغاز کنید.

حال شاید این سوال برایتان پیش بیاید که توجیه پذیری تولید محصول یا اصلا طرح توجیهی شامل چه چیزهایی می شود؟ شما باید به عنوان یک کارآفرین یا ایده پرداز قبل از عملی کردن طرح پیشنهادی، گزارشی کامل از مسائل مالی، هزینه ها و میزان سودآوری طرح، بررسی کامل بازار هدف از جهت واردات، صادرات، نیاز بازار، عرضه محصول و ...، بررسی طرح از جهت فنی که شامل ماشین آلات و تجهیزات لازم برای تولید، محل پیاده سازی و اجرای طرح، ظرفیت تولید و مسائل فنی کار انجام دهید.

اگر شما هم برای عملی کردن ایده و تولید محصول جدید دچار استرس هستید و از آینده ی آن مطمئن نیستید با توضیحات داده شده در بالا تا اندازه ای مجاب شده اید که قبل از تولید محصول جدید، طرح توجیهی آماده کنید و توجیه پذیری کامل کار را از جهات مختلف بررسی نمایید و با خیال راحت پا در مسیر پیشرفت بگذارید و وقت و هزینه تان را صرف هدفتان نمایید.

طرح توجیهی تولید شیره انگور به روش صنعتی:

انگور از میوه های پر خاصیت و مفیدی است که از آن محصولات و فرآورده های متعددی بدست می آید که می توانیم به: غوره، آبغوره، کشمش، روغن هسته انگور، آب انگور، شیره انگور و ... اشاره کنیم.

شیره انگور یکی از مشتقات بسیار شیرین و مقوی انگور است که از آن در تهیه حلوا، شیرینی، فرنی، نان های سنتی یا در کنار خامه و یا ارده در وعده ی صبحانه و عصرانه استفاده می شود.

روش تهیه شیره انگور به روش سنتی:

اول از همه به این نکته اشاره کنیم که با هر انگوری نمی توانید شیره تهیه کنید. انگورهایی که سایز بزرگتری دارند و بسیار شیرین هستند و در هنگام رشد درختهایشان از آبیاری کمتری برخوردار شده مناسب برای تهیه ی شیره هستند.

انگورها را باید به خوبی شسته شوند، سپس دانه شده و له شوند و آب انگورها گرفته شود. برای تبدیل آب انگور به شیره باید به آن خاک سفید بیافزایید. خاک سفید را می توانید از عطاری ها خریداری نمایید. پس از تهیه خاک سفید آن را فورا به آب انگور اضافه نکنید. خاک سفید را روی شعله حرارت دهید سپس به آب انگور اضافه نمایید. یک شب منتظر بمانید. پس از این مدت زمان آب انگور و خاک سفید را از صافی (پارچه ای تمیز) عبور دهید تا خاک از آب انگور جدا شود. پس از مدت زمان دو ساعت، آب انگور را روی حرارت قرار دهید تا بجوشد، قوام بیاید و قهوه ای رنگ و کش دار شود. در این مرحله شیره انگور آماده می شود.

از دیرباز شیره انگور به روش سنتی در شهرهایی همچون کاشمر، اردبیل، نیشابور، ملایر و ... تهیه می شد ولی به دلیل حجم پایین تولید و عدم رعایت اصول بهداشتی و بسته بندی از نظر اقتصادی سود چندانی نداشت.

موارد مصرف شیره انگور:

  1. مصرف در وعده صبحانه، عصرانه یا میان وعده به عنوان روکش نان
  2. به عنوان شیرین کننده خامه یا ارده (روغن کنجد)
  3. استفاده در صنعت شیرینی پزی، پخت کیک و نانوایی
  4. استفاده در نوشیدنی های سالم و انرژی زا
  5. رنگ دهنده طبیعی داروها و غذاها
  6. استفاده در انواع بستنی ها و دسرها (شیرینی طبیعی)
  7. مصرف در تولید سرکه

مصرف شیره انگور بطور کلی برای افرادی که از ضعف جسمانی، کم خونی، افرادی که به تازگی عمل جراحی داشته اند، کودکان و نوجوان در سنین رشد توصیه می شود.

بررسی کلی بازار تولید شیره انگور:

همانطوری که در بالا به آن اشاره کردیم تولید شیره انگور به روش سنتی از نظر اقتصادی صرفه چندانی ندارد. تولید سنتی شیره انگور توسط زنان در مناطق روستایی کاشمر، اردبیل، نیشابور، ملایر انجام می شود.

اگر بتوان پیوند درستی مابین کشاورزی و صنعت برقرار کرد و در واقع به یکی از مهمترین شاخه های پر اهمیت صنعت کشاورزی یعنی صنایع تبدیلی- تکمیلی اشاره خواهد شد.

با صنایع تبدیلی- تکمیلی در بخش کشاورزی به اهداف زیر می توان رسید:

تهیه غذا، ایجاد اشتغال در مناطق روستایی، کاهش سطح بیکاری، درآمد زایی، کاهش ضایعات محصولات کشاورزی، حفظ و نگهداری طولانی مدت محصول، فرآوری و عمل آوری صحیح، بسته بندی و عرضه به بازار هدف بطور صحیح و سیستماتیک انجام خواهد شد .

حتی در کشورهای پیشرفته و متمدن دنیا نیز در شرایط فعلی توسعه ی بخش کشاورزی کشور را کامل کننده بخش صنعتی می دانند.

مراحل تولید شیره انگور به روش صنعتی:

  1. تهیه انگور تازه
  2. شستشوی انگور در حوضچه های استریل
  3. دانه کردن انگور توسط دستگاه های دان کننده و جداسازی از شاخه ها
  4. خرد کردن دانه های انگور توسط دستگاه کراشر
  5. 5. له کردن انگور توسط دستگاه پرس
  6. تهیه آب انگور (رنگ آب انگور مات و کدر است)
  7. خاک سفید استریل به آب انگور اضافه شده و حرارت داده می شود.
  8. در این مرحله آب انگور سرد می شود.
  9. آب انگور توسط ژلاتین شفاف سازی و فیلتر می شود.
  10. آب انگور تحت شرایط خلا غلیظ می شود.
  11. سرد سازی انجام می شود.
  12. شیره انگور تهیه می شود.
  13. مرحله بسته بندی انجام می شود.
  14. شیره انگور بسته بندی شده به انبار منتقل می شود.

بررسی اقتصادی جهت طرح تولید شیره انگور:

  • مبلغ سرمایه گذاری ثابت: سه و نیم (3.5) میلیارد تومان
  • مساحت زمین مورد نیاز جهت تولید: نهصد (900) متر مربع
  • تعداد نیروی انسانی برای کار: 21 نفر
  • حجم تولید سالیانه: سیصد (300) تن
  • و ...

آیا تولید شیره انگور به روش صنعتی در ایران توجیه پذیر است؟

بزرگترین کشورهای تولید کننده انگور جهان ایتالیا، فرانسه و آمریکا هستند. انگور جزو محصولات مهم باغی است که از ارزش غذایی بالایی برخوردار است و فرآورده های بی شماری از آن تهیه می شود. استان فارس بیشترین تولید کننده انگور ایران است.
شیره انگور هم به دلیل مقوی بودن و بالا بودن ارزش غذایی و داشتن بازار هدف مناسب اگر با تولیدات صنعتی همراه باشد و صنعت به کمک تولید این محصول بیاید می تواند از نظر مصرف داخلی و صادرات خارجی بازار خوبی داشته باشد.

امیدواریم طرح توجیهی شیره انگور که در این مقاله به آن پرداختیم بتواند راهنمای مناسبی برای سرمایه گذاران و تولید کنندگان در این حوزه باشد.

  • نظرات بازدید کنندگان
avatar
محل نظر و سوالات شما...
کاراکتر مجاز است
صبر کنید ... 00:00.