طرح اقتصادی تولید اسلب از پودر سنگ

اگر در زمینه ی استخراج سنگ از معادن فعالیت می کنید و تمایل دارید با طرح اقتصادی تولید اسلب از پودر سنگ آشنا شوید، تا پایان این مقاله را مطالعه نمایید.

طرح توجیه اقتصادی چیست؟

برخی افراد وقتی یک ایده ی جدید برای کسب و کار به ذهنشان می رسد بدون مطالعه و بررسی جوانب مختلف طرح، تولیدات آن را آغاز کرده و بصورت ریسکی و خوش بینانه عمل می کنند.

نتیجه این تصمیم عجولانه می تواند موفقیت یا شکست باشد و هیچ پیش بینی برای موفقیت آن وجود ندارد.

طرح توجیهی امکان سنجی محصول را قبل از ورود به مرحله تولید از جهات فنی، مالی و تقاضای بازار مورد بررسی قرار می دهد و اگر نتیجه بررسی ها موفقیت باشد، تولیدات محصول مورد نظر آغاز می شود.

طرح توجیه اقتصادی بیشتر به جنبه اقتصادی تولید یک محصول می پردازد و تولید محصول را از جهات برآوردهای مالی و هزینه ای مورد بررسی قرار می دهد.

طرح توجیهی یا طرح اقتصادی راهکاری مناسب برای کارفرمایان، کار آفرینان و سرمایه گذاران است که نقاط قوت و ضعف یک طرح را مورد بررسی قرار دهند.

طرح اقتصادی تولید اسلب از پودر سنگ:

بزرگترین معادن سنگ در داخل ایران در استان های اصفهان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، لرستان، فارس، یزد، مرکزی واقع شده است.

سنگ کوپ چیست؟

سنگی که بصورت مستقیم از معادن قابل استخراج است و بصورت مکعب مستطیل و مکعب مربع و حالت بلوکی می باشد، سنگ کوپ است.

سنگ هایی که دارای شکل ظاهری منظمی هستند (مکعبی شکل) با استفاده از اره های سنگ بری به اسلب تبدیل می گردند اما آنهایی که شکل ظاهری منظمی ندارند با قله بر، برش داده می شوند.

بطور کلی در هنگام استخراج سنگ از معدن و در هنگام برش آن در کارخانه سنگ بری مقدار زیادی از سنگهای با ارزش، که از دل کوه استخراج شده اند به صورت ضایعات در می آیند.

در استان لرستان تحقیقاتی از سنگ بری ها به عمل آمده و مشخص شده که 75 درصد سنگ های کوپ که با زحمت بسیاری از دل کوه استخراج می شود در مرحله فرآوری، به ضایعات تبدیل می شود.

اسلب چیست؟

اسلب نیز یکی از انواع سنگ های طبیعی است که استفاده های متعددی در صنایع ساختمان سازی دارد و جزو سنگ های صادراتی به شمار می آید.

مزایای استفاده از سنگ اسلب در صنایع ساختمانی:

  • به دلیل خاصیت چسبندگی که دارد قابل نصب در ارتفاعات بالایی ساختمان می باشد.
  • دارای طیف گسترده ای از نظر رنگ و زیبایی است و مطابق با هر سلیقه ای می باشد.
  • قابل استفاده در ساختمان های مسکونی، تجاری و اداری می باشد و بیشتر به عنوان سنگ های تزیینی مورد استفاده قرار می گیرد.
  • سنگ اسلب در مقابل فشارهای وارده و تغییرات دما، مقاوم و مستحکم می باشد.

مزایایی که در بالا ذکر شد مربوط به سنگ های اسلب طبیعی استخراج شده از دل کوه است.

تولید اسلب از پودر سنگ:

طرح اقتصادی که ما در این مقاله در حال توضیح آن هستیم مربوط به تولید اسلب مصنوعی می باشد که با استفاده از ضایعات سنگ های کوپ تهیه می شود.

همانطوری که در بالا اشاره کردیم مقادیر زیادی سنگ در کارخانه های سنگ بری ضایع می شوند که این سنگ ها جزو سرمایه های طبیعی هستند که می توان آنها را با تکنولوژی بازیافت سنگ به سنگ اسلب تبدیل نمود.

پودر سنگ با استفاده از چسب و رنگ و مواد دیگر به اسلب تبدیل می گردند.

سنگ های اسلب ایجاد شده دارای ارزش بالایی می باشند و دارای تنوع وسیعی در رنگ هستند.

سنگ های اسلب تولید شده از پودر سنگ می توانند صادر شوند و علاوه بر اشتغال زایی می توانند موجب کسب درآمد و توسعه اقتصادی شوند.

  • نظرات بازدید کنندگان
avatar
محل نظر و سوالات شما...
کاراکتر مجاز است
صبر کنید ... 00:00.