طرح توجیهی چیست؟

 جهت اخذ جواز تاسیس از سازمان هاي دولتي مانند سازمان صنعت ،معدن تجارت و يا جهاد کشاورزي و یا اخذ وام بانکی کلا اخذ تسهيلات بانکي و غیره به وجود طرح توجيهي نياز است.

طرح توجيهي چه براي يک کسب و کار کوچک چه برای راه اندازی يک مجتمع عظيم صنعتي و توليدي ، نياز اوليه يک متقاضی است.

طرح توجيهي به انگلیسیFeasibility Study مي باشد و عبارتست از گزارشي که توجيه پذيري يک طرح را از جنبه هاي مختلف بازار، فني، مالي و اقتصادي مورد بررسي و مطالعه قرار مي دهد.

مقصود از طرح ،هر پروژه صنعتي و يا خدماتي مي باشد که پس از اجرا و در نهايت منجر به ارائه يک محصول و يا خدمت به مصرف کنندگان مياني و يا نهايي مي گردد.

يک طرح ممکن است شامل احداث يک کارخانه توليدي و يا افزايش يک خط توليد به خطوط توليد يک کارخانه موجود و يا تأسيس يک شرکت خدماتي رفاهي باشد. براين اساس مي توان جهت تحليل و بررسي هر تصميم سرمايه گذاري يک گزارش توجيهي آماده نمود.

به هر حال طرح توجيهي نماي کلي از یک پروژه يا فعاليت اقتصادي و کسب و کار است که قصد راه اندازي آن را داریم. پيش از شروع هر فعاليتي، در نظر گرفتن عوامل و شرايط موجود و بررسي آنها در موفقيت و پپش برد کسب و کار نقش اساسي ايفا مي کند؛ چرا که هر فعاليتي که بدون تدبير و برنامه ريزي آغاز شود ،

محکوم به شکست خواهد بود. طرح توجيهي زواياي سرمايه گذاري  ، وضعيت بازار و وضعيت موجود يک طرح را براي سرمايه گذار روشن مي کند تا سرمايه گذار بتواند تصميم گيري راحت و درستي داشته باشد.

  • نظرات بازدید کنندگان
avatar
محل نظر و سوالات شما...
کاراکتر مجاز است
صبر کنید ... 00:00.